PDA

View Full Version : JVM 410H negatieve feedbackmod



big dooley
20 juni 2012, 11:21
laatst een kleine mod laten doen aan mijn JVM:
het betreft hier een modificatie aan de negatieve feedbackloop

negatieve feedback is een signaal afgetapt van de output wat terug gedirigeerd wordt naar de fasedraaier... omdat het feedbacksignaal uit fase is met het signaal van de preamp, wordt op deze manier de eindtrap afgeremd en blijft deze langer clean... zaken als presence en resonance (of deep switch in geval vn de DSL bijvoorbeeld) zitten in deze loop en dirigeren bepaalde frequenties weer naar aarde, zodat die frequenties niet afgeremd worden

sommige versterkers zoals de JVM hebben een vrij hoge mate van feedback... de eindtrap blijft langer clean en maakt het geheel wat strakker... een 2203 heeft weer een veel lagere hoeveelheid feedback en is daardoor wat dynamischer... een vox heeft helemaal geen feedback trouwens

op het JVM-forum kwam iemand met het idee op de proppen, om een potmeter te zetten in de loop zodat de hoeveelheid feedback geregeld kan worden.... deze mod heb ik inmiddels ook laten doen en is vrij simpel...
in mijn geval koos ik voor een 1M log pot die in de draad tussen de 16ohm output en het moederbord geplaatst wordt... met de pot dichtgedraaid heb ik de standaard hoeveelheid feedback van de JVM, met de pot halverwege zit ik aan de hoeveelheid die een 2203 heeft, en met de pot vol open, heb ik vrijwel geen feedback meer, net als een vox


intussen heb ik wat opname's gemaakt waar je het verschil kan horen tussen veel of weinig tot geen feedback:
de eerste is op crunch oranje.... ik begin met de pot dicht en draai deze in 4 stappen vol open:
http://soundclick.com/share.cfm?id=11713741

met vrij veel gain is het verschil groter.... dit is OD1 orange, waarbij ik de resonance vol heb open gedraaid... omdat resonance op het feedbacksignaal werkt net als presence, wordt deze minder effectief zodra je de feedbackpot verder opendraait... hier heb ik 3 stappen genomen: de eerste is stock JVM, de tweede ligt rond het punt wat een 2203 aan feedback heeft en de laatste is vol open en dus vrijwel geen feedback, vergelijkbaar met de feedbacklevels van een vox:
http://soundclick.com/share.cfm?id=11713742