PDA

View Full Version : laptop voor recording



denis.hermans
20 juni 2012, 09:29
Hallo,

Ik ben op zoek naar een laptop voor home recording.
Gebruikte programma's/ geluidskaart etc. :
Cakewalk vs 20
Band in a box 2012 (vaak in vst mode)
Guitar tracks pro 4 (evt. upgrade naar sonar)
Edirol Hyper Canvas (vst)
Native instruments b4 (vst)
Wat shareware vst's
Nog gepland : amplitube ( of guitar rig le)

IK heb nu een asus op het oog (K 95 vm met 18'6 schermgrootte).
Dit is een zogenaamde "dektopvervanger".
Voor mij heeft dit het voordeel:
- groot scherm
- toch verplaatsbaar indien nodig (heb niet deruimte om een echte home studio ergonomisch in te richten)
Hieronder de specs :

Processor Intel® Core™ i7 3610QM Processor
Operating System Genuine Windows® 7 Home Premium
Chipset Intel® HM76 Express Chipset
Memory 12GB DDR3 1600 MHz SDRAM
Display 18.4" 16:9 Full HD (1920x1080) LED Backlight
Graphic NVIDIA® GeForce® GT 630M with 1GB DDR3 VRAM
Storage 2.5" SATA
1TB 7200rpm
Optical Drive
Super-Multi DVD
Card Reader 3 -in-1 card reader ( SD/ SDHC/ SDXC)

Interface 1 x Microphone-in jack
1 x Headphone-out jack
2 x USB 3.0 port(s)
2 x USB 2.0 port(s)
1 x RJ45 LAN Jack for LAN insert
1 x HDMI
Audio Built-in Speakers And Microphone
Altec Lansing® Speakers
Battery 6Cells 4700 mAh 50 Whrs
Power Adapter Output :
19 V DC, 4.74 A, 90 W ((Quad Core))
Input :
100 -240 V AC, 50/60 Hz universal
Dimensions 44.0 x 29.5 x 3.55 ~4.82 cm (WxDxH)
Weight 4.1 kg (with 6 cell battery)

Is dit ok en en betje future proof ?
Lijkt me wel interessant dat harddisk snel is : 7200 rpm
Groot geheugen is ook wel interessant. Anderzijds is gitar tacks pro gebaseerd op 32 bit. Dus als ik me niet vergis kan dit programma dus niet alle geheugen gebruiken --) upgraden naar sonar ?
Is de beeldschermkaart ok voor recording ( noot : ben abuluut GEEN gamer dus "zware 3d toepasingen interesseren me niet).

Graag jullie reacties :crazyhappy:

Denis

bass blom
20 juni 2012, 10:33
mooi ding :ok:

harrie-beton
20 juni 2012, 10:41
prima voor wat je er mee wilt. Ik heb onder andere een ASUS k53 i5 en zelfs die laptop is al goed genoeg voor dit soort werk. Het scherm van de k53 is klein maar hij is ook stukken goedkoper dan die van jou.

denis.hermans
20 juni 2012, 11:08
@ harrie-beton

Overkill ? Wil nu ook niet teveel uitgeven. Laptop zit wel nog onder de grens van 1000 EUR ( in vgl met een mac valt dat dus nog goed mee.

mvg,

Denis

bass blom
20 juni 2012, 11:52
gewoon doen als je het geld kunt missen.
voor je het weet wil je een tweede scherm als je wat meer sporen te mixen hebt :D

-Martijn-
20 juni 2012, 15:57
Ziet er goed uit. Mijn ervaring met laptops is wel dat ze meer lawaai maken. In zo'n laptop zit alles zo dicht op elkaar gepropt dat er continue een ventilator draait, en omdat ie vlak voor je neus staat hoor je dat dus ook. Mijn normale pc zit vol met koelvinnen en dergelijke en staat onder het bureau. Zolang je niet gaat gamen enzo hoor je hem nauwelijks.
Zodra ik wat meer tijd heb en serieuzere opnames wil gaan maken zou een laptop in ieder geval niet de voorkeur hebben.

Terminus
20 juni 2012, 18:13
Grafische kaart is vrijwel compleet onbelangrijk voor muziek. Die laptop heeft een enorme bak geheugen, een groot scherm en een snelle processor, dus zolang hij niet storend vel herrie maakt (in welk geval je nog een losse koeler kunt kopen) is hij prima voor muziek.

muziekschuur
21 juni 2012, 00:57
Lijkt me goed. Vaak even checken of het moederboard geen conflicten geeft... Heb je geen upgrade voucher bij de VS 20?

denis.hermans
21 juni 2012, 20:02
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk nog even over de aankoop na.

Ik kan natuurlijk "goedkoper gaan " maar dan koop misschien een laptop die het niet aankan...

Moederbord testen op conflicten zal niet gaan vrees ik.... Laptop wordt in gesloten doos verkocht en ik vrees dat men niet zal toelaten dat ik even mijn geluidskaart kom installeren (betreft FNAC winkelketen).

Wat upgrade betreft : ik vind niet echt iets op het net over upgrade van CAKEWALK PRO 4 naar SONAR.

Opm : Is er iemand van jullie die net een laptop heeft gekocht en die hierbij tevreden is met homerecording kwaliteiten daarvan ? Welk merk en type ?

Als ik toch voor MACBOOK Pro zou gaan welke zou ik dan moeten nemen ? ( Het valt me op dat MAC zo vreselijk duur is . Betaalbare modellen zijn enkel Dual core maar dat zie je zelfs niet meer bij WIN laptops. Is dit niet totaal verouderd? Of vat ik dat verkeerd op...):chicken::chicken::chicken::chicken:

Denis

paulusdeBKB
21 juni 2012, 21:11
Afhankelijk van hoe zwaar je je plug-ins inzet, kom je met een dual core echt een heel eind. En Macs zijn interessante machines, maar verhouding specs/prijs is veel minder gunstig. Bovendien heb je je platformkeuze al gemaakt, zo te zien aan je Windows softwarelijstje. Een tip: koop nooit een laptop zonder hem even gevoeld/gebruikt te hebben. Je wilt namelijk weten of de kwaliteit van het beeldscherm je bevalt, of de fans niet te luidruchtig zijn (test dit door een 3D-spelletje te spelen of door meerdere videostreams tegelijk af te spelen in verschillende browsertabbladen) en of het toetsenbord je bevalt.

Bij FNAC staat vast wel een demo-exemplaar opgesteld.

En trouwens: als er een demo-exemplaar staat, waarom zou FNAC dan weigeren dat je daar even je geluidenkaart op installeert? Als je uitlegt dat chipset in combinatie met externe audio wel eens problemen geeft, maak je grote kans dat je even je gang kunt gaan. Kies wel een rustig tijdstip uit om dit uit te proberen. Maandagmiddag is beter dan zaterdagmiddag zeg maar.

Mocht je toch neigen naar een Macbook: koop een 2e hands 17" uit 2010 ofzo (beeldschermresolutie 1920X1200). Is waarschijnlijk gebruikt duurder dan die Asus nieuw, maar het zijn echt mooie apparaten en je moet flink tekeer gaan om tegen de capaciteitsgrenzen aan te lopen.

edit: deze bijvoorbeeld http://link.marktplaats.nl/571063437

denis.hermans
21 juni 2012, 21:30
Ik heb de laptop inderdaad al zien staan als demo-model en hij lijkt me niet te luidruchtig...

Ik kan natuurlijk eens vragen naar de chipset en zien hoe de verkoper reageert...

Tweedehands laptop mja ik weet dat toch niet:stop:...je hebt dan toch geen enkele garantie dat hij na 2 maanden niet raar begint te doen... Bij fnac kan ik een garantie van drie jaar krijgen en dan nog is dat vb goedkoper dan de APPLE . Een laptop is toch een hoogtechnologisch toestel met vele kwetsbare onderdelen ..... dat is iets heel anders dan een gitaar.

Toch bedankt voor de suggestie...

harrie-beton
22 juni 2012, 08:46
Jij gebruikt een externe geluidskaart en de specs van deze laptop zijn dik in orde. Ik heb het geluk van meerdere computers en met afmixen van bijvoorbeeld 16 sporen is een full hd scherm prettig werken. Ik zou nooit een laptop voor recording kopen als het scherm niet minimaal 1920 x 1080 was. De cpu kracht van dit soort nieuwe types is prima hoor. Er zit een redelijke videokaart en die is voor audio niet echt nodig maar heeft wel als voordeel dat de computer zijn interne geheugen voor zichzelf heeft. Op goedkopere laptops is het gewone geheugen vaak gedeeld met het videogeheugen.