PDA

View Full Version : Rechtshandige gitaar linkshandig bespelen



OHJ
19 juni 2012, 20:51
Hallo,

Als linkshandige beginnende speler ben je zwaar in het nadeel; als je nog niet weet of je met je nieuwe hobby doorgaat, wil je het liefst een tweede handse kopen van een goede kwaliteit (tussen de 200,= en 250,=). Alleen zijn die linkshandig bijna niet te vinden.

Hoe denken jullie erover om de snaren van een 'normale' rechtshandige steelstring Dreadnought om te draaien? Ga je dat merken qua geluid vanwege de geluidsbalkjes aan de binnenkant die dan precies andersom zitten?

Graag jullie mening.

Groeten!

bass blom
19 juni 2012, 20:54
je krijgt twee problemen, de brug/kam, staat schuin, voor intonatie.
die gaat dus andersom plaatsvinden.

en de topkam, daar zitten sleuven in, smalle voor dunne snaren en bredere voor de dikkere.
dunne snaren in brede sleuf gaat nog, maar andersom niet.

-Martijn-
19 juni 2012, 20:55
Heb je al eens geprobeerd gewoon rechtshandig te gaan spelen?

peppie55
19 juni 2012, 21:50
Heb je al eens geprobeerd gewoon rechtshandig te gaan spelen?

Het is ook zo dat gitaar spelen door een linkshandige is uitgevonden, dus de normale manier is eigenlijk al linkshandig.

aaronstonebeat
19 juni 2012, 22:16
Pianisten hebben ook geen keuze. Paul McCartney speelt linkshandig gitaar maar rechtshandig piano, om er maar één te noemen. De meeste blaasinstrumenten zijn rechtshandig. Ringo Starr is een linkshandige drummer op een rechtshandige kit.
Et ceterera.

Het grootste probleem bij het omdraaien van de gitaar is de brug; de topkam is redelijk makkelijk te vervangen.

Rizz
19 juni 2012, 22:26
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbd120cebk_lh.htm

Dit is niet zo prijzig en kan je vrolijk ontdekken!

Rechtshandig leren spelen lijkt me niet zo'n optie, sprak toevallig vmi nog een beginner die het geprobeerd heeft, maar het was zo onnatuurlijk voor hem, dat hij een lefty-gitaar gekocht heeft...

HalfBlindLefty
19 juni 2012, 22:27
Of je leert gewoon een rechtshandige om te draaien en dan op zijn kop te bespelen, kun je later een linkshandige gitaar ombouwen....

http://www.concertlivewire.com/jpegs/crossroads/bramhall.jpg
Voordeel is dat je elke "normale" rechthandige gitaar kunt bespelen.

Toch voel ik me als linkshandige soms een verschoppeling ;) Ik werd vroeger op school nog op mijn vingers gemept als ze me linkshandig zagen schrijven. Heeft niet geholpen :p

Het "kan overigens wel"
http://i283.photobucket.com/albums/kk282/HalfBlindLefty/ibanez1AE500E.jpg
Ja de brug/kam is aangepast voor zover dat ging, Heerlijk gitaartje overigens

aaronstonebeat
19 juni 2012, 22:31
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbd120cebk_lh.htm

Dit is niet zo prijzig en kan je vrolijk ontdekken!

Rechtshandig leren spelen lijkt me niet zo'n optie, sprak toevallig vmi nog een beginner die het geprobeerd heeft, maar het was zo onnatuurlijk voor hem, dat hij een lefty-gitaar gekocht heeft...

Lukt het hem daarop beter?

Rizz
19 juni 2012, 22:32
Toch voel ik me als linkshandige soms een verschoppeling ;) Ik werd vroeger op school nog op mijn vingers gemept als ze me linkshandig zagen schrijven. Heeft niet geholpen :p

:dontgeti: dang! op de nonnenschool gezeten? Dacht dat dat soort praktijken begin vorige eeuw uitgestorven waren? Of toch minstens na WOII niet meer?

Rizz
19 juni 2012, 22:34
Lukt het hem daarop beter?

Hij zegt van wel, hij begint nu wat akkoordjes te leren en in veel minder tijd dan hij geprobeerd heeft op de rechtshandige.. Er is een tijdje geleden hier nog een discussie over geweest en ik zei hetzelfde... Maar voor de meeste mensen schijnt het toch zo te zijn dat hun dominante hand de bepalende factor is in hoe ze gitaar spelen.. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk..

HalfBlindLefty
19 juni 2012, 22:35
oud kreng, ex-non denk ik. Begin jaren zestig. Het gebeurde nog wel hier en daar. (Enkel klas 1 en 2 overigens)

Rizz
19 juni 2012, 22:50
gevonden........ http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?152399-eindelijk-gitaar-spelen

barno
19 juni 2012, 23:58
ik raad alle linkshandige beginners aan rechtshandig te gaan spelen (vooral in functie van grotere keuzemogelijkheden qua gitaren later). Ik heb het al vaker gezegd; de twee handen zijn even belangrijk, ze moeten allebei apart geprogrammeerd worden voor complexe taken.

Ik bedenk net nu pas dat mijn dochter, die nu enkele maanden gitaar speelt, linkshandig is. Was zelfs niet in me opgekomen toen ik haar eerste dingen leerde op een van mijn gitaren en doordat het hier in huis stikt van de rechtshandige gitaren, heeft ze zichzelf die vraag ook nooit gesteld.

En omschakelen kan ook voor mensen die al even spelen. Ik heb rechtshandig leren drummen. kwam daarna in een band met linkshandige drummer. omdat dat drumstel altijd opgesteld staat, speel ik er op als de drummer te laat is (altijd :) ) in het begin wat wringerig maar nu speel ik evengoed links als rechts (basic spel uiteraard, als ik echt zou willen gaan drummen zou ik dat rechts gaan doen)

aaronstonebeat
20 juni 2012, 00:11
Het is als leren valbreken over je linker schouder in plaats van je rechter (of andersom), met je linker voet op je fiets te springen in plaats van met je rechter, links op de weg rijden met het stuur rechts in plaats van rechts met het stuur links, je tanden poetsen met je linker hand. Het kost allemaal even, zelf als je al lang gewend was maar het gaat eigenlijk helemaal nergens over.

Muziekinstrumenten worden veelal in een bepaalde richting gebouwd en, zoals Barno zegt, beide handen moeten complexe taken uitvoeren.
Mensen zijn flexibeler dan veel mensen denken.
Je moet bereid zijn te oefenen om je instrument te leren beheersen, dat lijkt me belangrijker dan links- of rechtshandig zijn.

peter_heijnen
20 juni 2012, 09:57
Hij zegt van wel
Kan ie helemaal niet weten, ook niet in een paar weken of zo als je helemaal beginnend bent.

Ik speel zelf 40 jaar -en afgestudeerd aan het conservatorium incl alle pedagogische shit- en probeer heel af en toe voor de grap linksom te spelen. Ondanks dat ik precies weet waar alles -voor het grijpen- ligt en hoe het werkt, bak ik er werkelijk geen ene reet van. Dat komt niet doordat ik rechtshandig ben, maar doordat ik linkshandig nog nooit geoefend heb.

Wat overigens niet wegneemt dat ik hoop dat je tweedehands een leuk linkshandig gitaartje op de kop weet te tikken.

Rizz
20 juni 2012, 10:16
Kan ie helemaal niet weten, ook niet in een paar weken of zo als je helemaal beginnend bent.



Dat vind ik wel een beetje kort door de bocht.. Ik ben het wel met je eens, daar gaat het niet om, maar:

Het gitaartje (RH) wat hij eerst bespeelde, was er 1 van z'n moeder, die ik een aantal maanden geleden weer bespeelbaar heb gemaakt. De vraag was of ik 'm linkshandig kon maken, dat kon niet, dus heeft hij het eerst zo geprobeerd. Dit heeft hij na een maand opgegeven, speelt nu 2 of 3 maanden op een Lefty en dat gaat veel sneller, hij leert 't 3x zo snel op hierop en was na een maand veel verder dan hij ooit op de rechtshandige was gekomen.. Heb 't 'm net nog gevraagd (hji is nu bij ons aant werk) en hij heeft dat bevestigd. Dat neemt niet weg dat met meer oefenen hij het misschien wel had gekund, maar zo gaat 't beter, sneller (pubertje :) ) en natuurlijker. Het is blijkbaar automatisme.. Vorig jaar had hij zelden een gitaar vastgehad en op een dag dat ik m'n gitaar bij me had, pakte hij 'm direct, zonder na te denken, linkshandig vast. Dat moet toch wat zeggen, lijkt me.. Hij is niet de eerste en zal ook vast niet de laatste zijn.

peter_heijnen
20 juni 2012, 10:50
Ja is wel kort door de bocht, ben ik met je eens, maar ik hou nu eenmaal niet van de bal steeds maar weer terug te spelen. :)

harrie-beton
20 juni 2012, 11:11
Deze discussies komen vaker voorbij. Linkshandigheid is aangeboren en komt bij mannen 15% naar schatting voor. Er is ook een groep zowel links als rechtshandig, die laat ik even buiten deze discussie.
Omgeveer 1% van de gitaren in de wereld zijn links omdat veel van de linkshandige gitaristen rechtshandig spelen (Steve Morse, Sting & Saksioni). Echter als jij links bent en het voelt goed om zo te spelen moet je dat vooral doen. Een gitaar is relatief goedkoop (Denk aan linkshandige violen) en je doet makkelijk 10 jaar met een gitaar zo niet langer.

-Martijn-
20 juni 2012, 11:31
Er zijn inderdaad al aardig wat van deze discussies geweest. Toch denk ik nog steeds dat het iets is wat mensen zichzelf aanpraten, dat ze linkshandig moeten spelen. En als je er zelf maar in gelooft dat je niet rechtshandig kan spelen omdat je linkshandig bent, dan gaat het ook niet lukken. Wat de oorzaak is weet ik niet, noem het interessant doen of stoerdoenerij, het zou allemaal kunnen. Uiteindelijk heb je allebei je handen nodig.

Je kan jezelf er alleen maar mee in de vingers snijden, dat linkshandig spelen. Tenzij je gewoon een rechtshandige gitaar neemt en hem andersom vasthoudt. Juist op van die onverwachte momenten als er ergens ineens een gitaar staat, is het leuk om te laten zien wat je kan. Hoe vaak ik al wel niet mee heb gemaakt dat er dan iemand met een beteuterd gezicht staat en het excuus dat ie linkshandig is...

OHJ
20 juni 2012, 13:02
Martijn, twee jaar geleden ben ik rechtshandig begonnen om dit 'probleem' voor te zijn. Ik had echter al een blessure aan mijn rechter schouder die, door het uitzetten over de kast heen, alleen maar erger werd. Toen heb ik de snaren van een Spaanse gitaar omgezet en linkshandig gestart....

-Martijn-
20 juni 2012, 13:25
Aha, dat is al een ander verhaal. Uit je vorige post begreep ik dat je nog moest beginnen met gitaarspelen.
Je zou er over na kunnen denken een rechtshandige gitaar andersom vast te houden. (Hoewel dat ook zijn beperkingen heeft als je bijv. fingerpicking gaat spelen en de basnoten wilt kunnen dempen.)

peter_heijnen
20 juni 2012, 13:41
Ik had echter al een blessure aan mijn rechter schouder die, door het uitzetten over de kast heen, alleen maar erger werd.
Even los van wat voor jou het best is, bovenstaand is natuurlijk vervelend maar zeker geen argument mbt deze discussie. Of had je de snaren ook omgedraaid als je linker schouder geblesseerd toen zou zijn geweest?

OHJ
20 juni 2012, 20:28
Mijn uitgangspunt was altijd om meteen rechtshandig aan te leren. Dan maar iets langer ploeteren...
Ik had niet het idee dat de blessure minder zou worden (had er al meer dan vier jaar last van) dus ik had geen keuze meer. Omdat ik al wat had geoefend (rh) ging de overgang naar lh sneller, maar ik denk niet dat het veel zou uitmaken qua tijd. Het scheelt denk ik ook of je überhaupt iets of niets met je rechterhand doet.

HalfBlindLefty
20 juni 2012, 22:02
Ik ben al bijna 53 jaar linkshandig De rechtshandig schrijven maffia had ongelijk, met links schreef ik veel netter en haalde ook zevens en achten ipv vette onvoldoendes. Rechtshandig gitaarspelen heb ik rap opgegeven, de moed zonk me al snel in de schoenen en het rechts schrijven syndroom dook ook weer op.
Veel kan ik met beide handen even goed, zoals muizen ( computer), solderen, schroefjes mishandelen etc. Zelf badminton speelde ik afwisselend met beide handen, dit tot stomme verbazing en leedwezen van mijn tegenstanders.

Rechtshandig gitaar spelen was ik (achteraf gelukkig) gauw van genezen. Ik vind het wel prima zo, ik zoek wat langer soms als ik een bepaalde gitaar wil, maar met mijn Tokai en Fender AVRI ben ik meer dan tevreden :)

Adviezen prima, maar kloot niet te lang door als het niet wil en pak de gitaar andersom.