PDA

View Full Version : op zoek naar het verband tussen lege zalen en onderlinge belangstelling



showband
19 juni 2012, 14:57
naar aanleiding van het topic voor de prijs van je band. En de gebruikelijke klachten dat een eigen werk band geen omzet genereerd wegens weinig publiek. En daarom zo weinig geld krijgt.

Een onderzoek naar het verband tussen de levendigheid van de livescene en de werkelijke belangstelling van muzikant zelf. Om die scene levend te houden.

showband
19 juni 2012, 15:03
sjiiit, tetten vergeten!

bass blom
19 juni 2012, 15:03
mijn band bestaat nog niet lang genoeg om iets te kunnen invullen, maar volgens mij is 1 ding heel groot in deze.
dat mensen tegenwoordig net zo makkelijk in 2, 3 of 4 of 5 bands zitten.
dat maakt dat er IMHO veuhl te veel bands zijn.

als ik op stap ga is het om live muziek mee te maken, dat wel.

pimmetje
19 juni 2012, 15:11
Wij hebben te veel avonden dat er wel wat publiek is, maar om nu te zeggen dat 't afgeladen is... nee.

Gelukkig ook wel avonden dat 't voller is en we horen zelfs gelukkig regelmatig dat 't bij ons een van de drukkere plekken van de avond was op een routetje of zo. Maar 't is best opvallend hoeveel muzikanten je binnen ziet op veel van de optredens in de buurt. Niet alleen als wij zelf spelen, maar ook als ik naar een ander bandje ga kijken.

Komt misschien omdat ik vooral naar bandjes ga kijken die nog iets van zichzelf in de muziek gooien. Hoeft niet per se eigen werk te zijn, maar ik zie liever een bluesbandje dat een beetje eigen geluid en draai aan de muziek geeft dan een bandje dat heel knap naspeelt.
En dát is volgens mij toch een soort van muzikanten-kwaal :D.

Publiek hangt ook in sterke mate af van de reclame die een tent maakt. Ik wordt wel 'ns in de kroeg gevraagd of we "volgende week toevallig nog kunnen". Dan is de kans op een vrijwel lege tent best groot... zelfs bekenden van de band hebben dan waarschijnlijk al iets in de agenda staan.
Bij tenten die gewoon standaard op bepaalde dagen live-muziek hebben en de (maand-) agenda ruim vooraf goed bekend maken, is 't over 't algemeen beter gevuld.

Thiez
19 juni 2012, 17:16
Optie 3 voor mij. Alleen al kijkende naar de bandwedstrijden die ik heb meegedaan. Dan zijn er gewoon bands die als laatste of later uitgeloot worden en die gaan gewoon naar huis en komen later terug.... Dat vind ik echt asociaal. Ik zal niet zeggen dat ik altijd alle bands even goed vind, maar ik ben altijd gewoon de gehele dag aanwezig. Ik wil sowieso weten wat mijn concurrenten doen maar ik vind het ook gewoon leuk om andere aan het werk te horen.

Buiten dat hou ik van live muziek. Er zijn regelmatig bands die ik live echt goed kan waarderen. en wanneer ik dan thuis een cdtje op zet vind ik het maar matig. (andersom komt het natuurlijk ook voor)