PDA

View Full Version : Reparateur omgeving Tilburg / prijsindicatie buizen?



lennytien
18 juni 2012, 23:33
Beste mensen,

Vandaag tijdens het aanzetten van mijn Epi BC30 verloor mijn amp alle power. Waarschijnlijk dus de fuse die gesprongen is en dus ook een buis die niet meer geheel lekker gaat. Nu vraag ik me af of iemand een goede reparateur weet in de omgeving van Tilburg en of iemand enig idee heeft wat een set nieuwe buizen incl. reparatie moet gaan kosten.

Met vriendelijke groet,

[edit: verkeerd forum, moet naar de werkbank!]

HaroldA
18 juni 2012, 23:44
Helaas, ik ken niemand hier in de buurt die fatsoenlijk een buizenversterker kan repareren. Ik heb het mezelf maar een beetje meester gemaakt ...

Het is dat ik dankzij wat RSI-klachten de laatste tijd niets heb kunnen doen en ik veel te veel plannen heb voor als ik weer "functioneel" ben, anders had ik misschien wel aangeboden 'm te fixen, maar helaas ...

Ik ben wel benieuwd wat hier aan tips komen te staan!

Toaster
19 juni 2012, 09:04
Ik ken hier ook niemand....

Ik heb daardoor wel veel adressen gehad in Nederland: Utrecht, Vleuten, Venlo, Den Haag en zelfs Duitsland (Emmerich). Maar dat was omdat ik alleen maar met vintage amps werkte.

Je zou kunnen vragen of Stegers in Goirle iemand weet. En sowieso eens via van de Klundert uit Oisterwijk op zoek gaan. Zij hebben trouwens zelf ook een goeie techneut vast in dienst. Die kan dit probleem moeiteloos oplossen lijkt me. (volgens mij zijn ze of waren ze Nederlands service punt voor ENGL amps... Dus wat dat betreft zal het daar dus wel goed zijn.)

HaroldA
19 juni 2012, 09:33
En sowieso eens via van de Klundert uit Oisterwijk op zoek gaan. Zij hebben trouwens zelf ook een goeie techneut vast in dienst. Die kan dit probleem moeiteloos oplossen lijkt me. (volgens mij zijn ze of waren ze Nederlands service punt voor ENGL amps... Dus wat dat betreft zal het daar dus wel goed zijn.)

Ik heb anders weer niet zo'n hele goede verhalen over de techneut van Klundert gehoord ... Hoeft niets van waar te zijn, overigens!

Brum
19 juni 2012, 09:52
Bij Dijkmans in Breda hebben ze wel verstand van zaken en kunnen absoluut wel een setje buizen vervangen. Maak alleen wel heel duidelijk afspraken over wat je wilt, is helaas mijn ervaring daar. Maar voor een setje buizen vervangen draaien ze hun hand niet voor om.

Een prijsindicatie durf ik mij niet aan te wagen, sorry.

lennytien
20 juni 2012, 09:11
Heeft iemand ooit gehoord (of ervaring gehad met) van ace muziekhandel en reparatie?

Little Jay
20 juni 2012, 10:02
Als het je zekering is, waarom zet je er niet even een nieuwe in?

Springt 'ie weer dan is het wat anders (en bij de Epi BC30 gok ik op de rectifier-buis, dat had de mijne ook, die is fabriek-af niet al te best. Maar dat is koffiedik-kijken hoor), en ga je alsnog naar een goede reparateur. Springt 'ie niet dan was het slechts de zekering en spaar je jezelf weer tijd, moeite en geld uit. Zekeringen geven niet snel spontaan de geest, maar je weet maar nooit en een zekering kost 20 cent of zo. (Ik zou overigens niet gaan klooien met kortsluiten van de zekering, als 'ie blijft springen dan is dat vast om een reden zou ik denken.)

Oh, de Epi Blues Custom heeft overigens een zekering zitten in het male-chassis-deel van de euro-stekker, heeft mij erg veel tijd gekost voor ik die eindelijk gevonden had, dus laat ik je dat iig vast besparen :D

Uit m'n hoofd zeg ik trouwens dat de Epi een fixed bias heeft, dus een setje buizen vervangen kan je ook heel gemakkelijk zelf doen en scheelt je weer geld. Maar als je niet zeker weet of het überhaupt een buis is, laat staan welke van de 7 die er in zitten, is dat wel een beetje zonde en kostbaar om alles maar te vervangen natuurlijk (2x 6L6GC en 1x 5AR4 rectifier - pre-amp buizen lekker laten zitten - gaat richting de 50-60 euro). Hoe lang zitten je buizen er al in?

Mijn eigen angst bij dit soort dingen is altijd dat als je zelf niet globaal een idee hebt van wat er aan de hand is, je ook niet goede afspraken kan maken met een winkel en je inderdaad een goede en betrouwbare reparateur nodig hebt die je geen oor aannaait. Een grote winkel kiest ben ik bang (wantrouwend?) ook al snel voor de makkelijke weg die hen het meest oplevert: "we hebben meteen maar alle buizen vervangen, want daar waren ze wel aan toe" (zonder te weten welke nou kapot was of hoe lang ze er in zaten). Kassa!

lennytien
20 juni 2012, 18:43
Ja dat is ook een beetje mijn angst, ik weet heel erg weinig van de techniek binnenin, laat staan dat ik snel een soldeerbout zou pakken. Ik ben me nu aan het inlezen en de symptomen lijken heel erg op een gare buis (zijn 3 á 4 jaar oud). Bij mijn laatste optreden had ik zo nu en dan volumedrops en mn amp reageerde raar op sommige drive effecten. Ik ga denk ik maar eens voorzichtig mailen hier en daar, hou jullie op de hoogte!

lennytien
21 juni 2012, 10:13
Hey Little Jay,

Het was inderdaad dus de zekering, in 5 minuten opgelapt al ben ik nog wel een beetje schuw voor optredens (stel dat het toch de buis/zen is/zijn...).

//Edit: Te vroeg gejuigd:(

Little Jay
21 juni 2012, 10:45
Ah! Als de amp verder goed klinkt, niet al te heet wordt en de (eind)buizen gloeien mooi oranje (al dan niet met blauwe gloed) dan mag je er redelijkerwijs wel van uit gaan dat ze nog goed zijn (het is altijd handig een setje eindbuizen als reserve mee te nemen bij optredens). De voorversterkerbuizen geven niet zo snel de geest.

Gaat de zekering er uit bij het aan- en uitzetten, danwel vanuit standby naar on? Dat deed de mijne ook, en ik kon de gelijkrichterbuis horen knetteren. Ik vermoed (beetje uneducated guess, dus hang me er niet aan op) dat de gelijkrichter bij aanzetten een kortstondige spanningspiek veroorzaakt die de zekering niet aankan. (was bij mij in de gelijkrichterbuis ook te zien: mooie bliksem-arch...auw!) Ik kan me herinneren dat ik op het net van dergelijke problemen bij de BC30 gelezen heb, veroorzaakt door de goedkope Chinese gelijkrichter die er in zit. Je zou er een nieuwe gelijkrichterbuis in kunnen zetten, van een wat betere kwaliteit.

Ik heb het overigens opgelost door er (tijdelijk!) een zware zekering in te zetten en 'm net zo lang aan en uit te zetten tot ik de gelijkrichter niet meer hoorde knetteren en hij geen inwendige vonkboog meer liet zien. (En toen weer de juiste zekering er in gezet!) Geen last meer gehad sindsdien. Maar ik mag je deze oplossing eigenlijk niet vertellen, want het is natuurlijk technisch gezien een soort Neanderthaler-oplossing en waarschijnlijk heb ik gewoon mazzel gehad.

Mijn advies: zet er een betere kwaliteit gelijkrichter in! (Knalt de zekering er toch nog uit dan is het wat anders).

Bernardduur
21 juni 2012, 11:39
Of de gelijkrichter buis beveiligen met wat diodes; doorslaan is bekend bij dit soort buizen en is niet gezond voor de versterker zelf.

lennytien
22 juni 2012, 23:15
Even een korte update:

Ik heb de zekering vervangen, buizen warmden op en gloeien (al is het lichtjes), bij standy licht gekrakel. Ik heb hem na 3 seconden weer uitgezet omdat ik meteen hoorde dat het niet goed was (en ik peentjes zweette). Heb vervolgens ******* gecontacteerd. Die kon me helpen en zou dan de versterker aan een 'zeer uitgebreid onderzoek onderwerpen' (kon me van tevoren ook geen indicatie geven qua prijs). Bij het horen van 'zeer uitgebreid' word ik al meteen een beetje achterdochtig, ook vrees ik dat de man (ook al zal hij wel de beste bedoelingen hebben, ondanks mijn lichte twijfel) geen specifieke kennis heeft over amps en buizen en wat ze doen qua toon. Immers, als het gemaakt moet worden dan maar meteen goed...

nico verduin
23 juni 2012, 08:11
Als je een zwaardere zekering er in hebt gegooid en hij stond nog op standby, zou het wel eens een kokende trafo kunnen zijn. Zo ja, dan wordt het een dure.... Wel een bijzondere manier om te bepalen of de man wel of geen kennis heeft over buizen... Dat vraag je toch gewoon....

lennytien
23 juni 2012, 09:23
Waarom ik het zeg is dat het bedrijfje van de man aanbiedt alles qua kleine electronica/versterkers te repareren. Nu is dit niks negatiefs, en het kan ook gewoon achterdocht zijn (danwel de angst om vanalles aangepraat te worden). De BC30 is een hele goeie modamp, ik heb aangegeven dat ik hem tijdens de reparatie ook een opfrisbeurt wil geven qua buizen.

Een normale versterkerguru kan toch gewoon zeggen: afhangende van welke nieuwe buizen je wilt kom je rondom de 100-150 (8 buizen) euro uit, reken daarbij manuren en hopelijk geen al te grote schade aan je electronica.... dan heb je bedrag x als indicatie...

Of ben ik nou gek?


De zekering die ik er in heb gedaan is overigens exact hetzelfde als de doorgebrande. Ik heb de versterker eerst gewoon aangezet om te kijken of de buizen gingen gloeien, daarna even op standy gezet. Ik weet niet of het een zekering is die pas na enkele seconden doorbrandt, daar heb ik hem ook te kort voor aangehad. Ik heb de versterker zsm weer uitgezet.

Toaster
23 juni 2012, 12:56
Ik zie geen probleem om hem aan te bieden daar. Je zekering klapt eruit.
Er is dus iets aan het kortsluiten. Dat heeft niks met tone te maken. (en even om te pesten, zo heel veel bijzondere tone komt er ook niet uit die versterker. ... ik bedoel het is geen boutique ampje. Ik kan dit vast en zeker tactischer beschrijven zodat het er wel politiek correct uit komt maar ik doe het nu zo.)

Iemand die dit kan repareren moet toch op onderzoek uit naar wat het is. Het schema bestuderen en het ding na reparatie ook nog een paar uur aanlaten staan om te kijken of de amp het ook blijft doen. De reparateur is dus best wel even bezig met jouw geliefde ampje.

En daar vraagt ie geld voor. Dat heb je er wel of niet voor over. Anders moet je of een nieuwe kopen of zelf electronica gaan studeren. Dat laatste kan trouwens heel leuk zijn en een geestelijke verrijking maar kost ook gewoon geld.

Dirk_Hendrik
23 juni 2012, 22:08
Het schema bestuderen en het ding na reparatie ook nog een paar uur aanlaten staan om te kijken of de amp het ook blijft doen.
.....
niet mee eens...
...
Studie smeert de de reparateur maar lekker uit over al z'n klussen en buizenbakken zitten niet in de categorie "dit is totaal andere koek". Alle buizenbakken werken volgens soortgelijke principes. En tijd rekenen voor het op de achtergrond aan laten staan (en dus aan een andere klus kunnen werken) is in mijn optiek not done.

hdhv
24 juni 2012, 14:22
Weet je zeker dat je dezelfde zekering hebt gebruikt?
Of was alleen de waarde hetzelfde.
Ook zo'n :euvel"gehad met een buizenamp.
Zekering defect, gauw nieuwe halen (1 Amp-240V)
Knalde bij aanzetten meteen eruit.
Nog maar eens proberen, hetzelfde.
Gebruiksaanwijzing gelezen: Zekering moet 1 amp TRAAG zijn.
Die, gehaald, erin gezet en ... hij doet t weer normaal.
Dus ff checken of je een trage nodig hebt en of je die ook hebt.

lennytien
24 juni 2012, 16:55
Het was precies dezelfde zekering, zat meegeleverd met de amp als reserve, heb voor de zekerheid ook even de waarde gecheckt maar lijkt me sterk dat ze op die plek twee verschillende zekeringen stoppen.

De amp gaat aan, klapt niet als ik de versterker van standby afhaal. De persoon waar ik mee contact had was ervan overtuigd dat de amp grote schade heeft opgelopen, mij lijkt dit sterk en zeker met de waarschuwing dat je even moet uitkijken dat er je geen oor wordt aangenaaid wil ik de amp liever gerepareerd hebben door een liefhebber en gitarist dan een allround electrotechnicus.

Dat verhaal van vintage boutique en geliefde ampje heb ik even naast me neergelegd, 80% van je sound zit in je vingers, kwaliteitsbuizen klinken beter dan merkloze chineze buizen. Dit vind ik niet alleen maar een tal van volgeplemte fora op o.a. tgp. Niet iedereen kan of wil een kostbare vintage/boutique amp meeslepen als je wekelijks moet optreden. Ik wil dat niet in ieder geval.