PDA

View Full Version : Welke speakerkast voor de Matrix GT1000FX



tnijland
18 juni 2012, 23:28
Ik wil het liefst mijn Axe-Fx II combineren met electrische en akoestische gitaar maar daarnaast ook voor mijn Korg Kronos synthesizer gebruiken. Ik zat daarom te denken om mijn huidige DB technology 10-2 monitoren te upgraden naar een Matrix GT1000FX poweramp + passieve speakers.

Een ander alternatief zou de Atomic Reactor (actieve of passieve) speakerset kunnen zijn waarmee je de tweeter m.b.v. een eigen level control kunt uitfilteren.

Nou ben ik heel erg benieuwd of jullie dit een optie vinden en wat jullie zouden aanraden als bijpassende speaker kast (die zowel goed klinkt voor elektrische, akoestische gitaar en voor toetsen).

Yek1
19 juni 2012, 01:02
De GT1000 of de GM50 is een prima keus.

Als je akoestisch geluid en een synth wilt versterken zul je FR speakers nodig hebben.
Gitaarspeakers vallen dan af.

Ik zou niet voor de Reactor kiezen, ik heb 2 actieve gehad en ik vond ze uiteindelijk niet overtuigend. Kan ook aan de versterker erin hebben gelegen. Een aparte tweeter control is echt niet nodig. Als de speaker echt FR is, regel je de EQ op het input apparaat.

Momenteel is de RCF SMA zeer gewild. In actieve of passieve vorm.

En zojuist is ook de Matrix passieve monitor geintroduceerd.

En er komt een veelbelovende nieuwe monitor van Atomic aan.

herrieman
19 juni 2012, 10:24
De oude Atomic spulletjes zou ik overslaan. Ook de nieuwe passieve CLR met goedkope engelse speakertjes in een houten doosje uit china zou voor mij persoonlijk onvoldoende reden zijn om er straks minimaal € 800 per stuk aan uit te geven. Neem ook het coaxiaal gepraat niet allemaal even serieus. Ga na wat je wilt uitgeven hoe je het gaat gebruiken en ga dan gewoon een en ander uitproberen. Laat je niet gek maken en neem de tijd. NIEMAND heeft het ontwerp van jouw oren, wat overigens een grotere invloed heeft dan alle beste of betere spulletjes. Wil je voor save gaan en is je budget ruim genoeg neem dan de JBL SRX712M die Mr Cliff himself ook gebruikt.

Succes

peter_heijnen
19 juni 2012, 11:09
Theo, ik snap je idee mbt 'schakelbare tweeters'. Ik heb het zelf jaren geleden ook geprobeerd maar mijn conclusie was dat het dan vooral toch vleesch noch visch is. Met jouw kritische zoektocht naar een prachtig geluid wil je toch niet verzanden in het compromis?

Verder kun je het m.i. ook echt beter zoeken in actieve speakers, mits processor gestuurd.

Daarbij het volgende: als je een akoestische echt mooi wilt versterken is een akoestische versterker wellicht een optie, die zijn daar speciaal voor ontworpen.

tnijland
20 juni 2012, 00:56
Ik wil op termijn over naar 2 gitaar setjes, een buizen versterkerset met de vintage revolution pedalpro (voor thuis) en een Axe-Fx II set die ik combineer met toetsen en in een band gebruik. Tja, en ik ben dus bang dat jullie wel een beetje gelijk hebben en dat een perfecte sound voor electrische gitaar toch andere speakers en amps vraagt dan een akoustische of synthesizer.

De actieve speakers die ik momenteel heb zijn best goed (heb ik ook na veel uitproberen gekocht) maar missen wel de power die je in een 'echte' zware eindtrap vindt. Die Matrix zag er uit als een heel goed alternatief maar die speakers, daar zit ik het meest over in.

peter_heijnen
20 juni 2012, 11:44
Kan de axe ook dry en l/r wets afzonderlijk uitsturen, ev met splitters vanuit de fx-loop? Dan zou je met een mono buizenset -GT ;)- en je twee db's w/d/w kunnen spelen en voor akoestisch en synths de db's gewoon stereo kunnen gebruiken.

Maar het is wel gedoe... ;)

apekop
21 juni 2012, 12:19
Wil je voor save gaan en is je budget ruim genoeg neem dan de JBL SRX712M die Mr Cliff himself ook gebruikt.

Of de nieuwe matrix speakers? de CFR 12. Kreeg ik laatst een mail van.
Ook niet goedkoop: 829$ per stuk, of 1467$ voor twee.
http://www.matrixamplification.com/

herrieman
21 juni 2012, 16:28
Nahh. Ik vind die Matrix CFR12 veels te duur. Maar dat is mijn mening :-)

apekop
22 juni 2012, 02:02
Het is zeker best duur, maar 660 euro omgerekend is nog altijd een pak goedkoper dan de JBL die jij noemt. of de kwaliteit overeen komt kan ik niet beoordelen.

herrieman
22 juni 2012, 22:18
Hier een goed verhaal van een FAS forum member: Zo herkenbaar.



Ok, so I'm gonna be the one going against the grain here, but wanted to add my experience to the mix...

I had the chance to meet up with a fellow forum member a few months back, who owns the RCF 12 SMA, and I'm running a Matrix GT800FX with cabs. I have a Mesa 4x12 slant Recto cab (which I didn't take to the meet) and an Avatar open back oversized 2x12 cab with a V30 and a G12H30 in it (which I did take to the meet).

We did some fairly in-depth comparisons. We first fired up his RCF, and he was demoing it for me, and I was impressed. Played mostly Fender sims/cabs, and a few Marshall sims/cabs. Sounded really good to me. Then we fired up my rig. And, for me, my rig just felt and sounded better. To me. I of course was running the Axe-Fx II with power amp sims on, cab sims off. Even the Fender sims sounded better to me thru my Celestions than they did using the Jensen based cab sims thru the RCF. He preferred the RCF overall. Then, we attempted to match the tones I was getting thru my rig by tweaking settings on his rig (cab sims, room size, etc.) and using an A/B box. I must say that in the hour or so that tweaked, we were able to get fairly close to the tones I was getting my my Avatar cab, but there was just *something* missing to me; can't put my finger on it. We even tried the near field-far field cabs thing. Just wasn't doing it for me. I suppose with another few hours of severe tweaking we could have gotten even closer, but in my mind I was thinking "Why? I've already got what I like."

Er is geen beste. Er is alleen een beste oplossing voor jou.

tnijland
23 juni 2012, 20:55
Bedankt voor jullie adviezen! Ik hou mijn pure en geliefde buizen set gewoon thuis. Dat is praktisch, geen gedoe en in een zaal hoort ook niemand het verschil. Sterker nog, mijn Axe-Fx II wint in de zaal waarschijnlijk op alle fronten. Ik blijf dus voorlopig bij mijn actieve monitoren die met 2x150W redelijk als monitor gebruikt kunnen worden.

Ik ga binnenkort weer een project beginnen waarin ik leadgitarist voor ben voor de solo's en daarnaast 2e toetsenist speel (strijkers, piano etc.). Die Matrix is dus heel mooi maar zonder hifi speakers lijkt het niet zinvol om dit te combineren. Door nu de Axe-Fx + toetsen over actieve monitoren te gooien heb ik toch een acceptabele sound.

apekop
28 juni 2012, 12:22
Goede beslissing!
heeft iemand hier de Matrix GT1000 of 800 al eens op een bas speaker cabinet geprobeerd?
Ik ben van plan om mijn Axe fx/Matrix setup ook voor mijn bas live te gaan gebruiken ipv van de Aguilar versterker die ik nu heb. Ik weet nog niet of dit voldoende zal zijn qua power en volume en of the Matrix het aan kan. Ik wil hem aansluiten op een Eden 2X10" 8 ohm kast. Ik heb nog niet de mogelijkheid gehad om het te testen. Maar ben benieuwd of een van jullie ervaring heeft met de Axe Fx/Matrix in combinatie met een bas cabinet?

hugo
28 juni 2012, 14:06
De bassist heeft weleens bij mij over het tweede kanaal ingeplugd, ik gebruik dan kanaal A en hij B, over 4x10 kast. Werkt op zich prima maar zijn eigen buizenbak klonk wel een stuk beter. Vond het een beetje ongedefinieerd met de matrix, we hebben er niet veel tijd ingestopt en hij gebruikte een POD als modeller, ook niet ideaal. We wilden het testen als back-up en daarvoor werkte het en als jer er wat meer tijd instopt zou het prima moeten werken

apekop
28 juni 2012, 14:12
Ik denk dat het er op aan komt hoe je je patches programmeert. Net zoals bij gitaar ben je heel lang bezig om een goede sound uit de Axe fx te krijgen die bij je past. Dus dat betekent uren programmeren, bijschaven en veel tijd investeren. Zal met bas ook zo zijn.

Mijn vraag was meer of de Matrix echt geschikt is voor bas. Verder ben ik benieuwd wat de ervaring zijn met deze combinaties en bas. Ik wil trouwens de cab simulatie van de Axe niet gebruiken, maar een microfoon voor de cab zetten in combinatie met een DI. Dus niet puur het modelling geluid naar de tafel.

tnijland
20 juli 2012, 22:27
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er al iemand een Matrix GT1000FX + speakers bezit. Ik zou ook wel een een vergelijking met mijn eigen setup en Axe-Fx II + dB technologies willen doen. Dus...mochten er liefhebbers zijn van een try-out met een Matrix versterker (800 of 1000) dan wil ik mijn studio we beschikbaar stellen voor een forum meeting (max. 6 personen).

Yek1
20 juli 2012, 22:32
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er al iemand een Matrix GT1000FX + speakers bezit. Ik zou ook wel een een vergelijking met mijn eigen setup en Axe-Fx II + dB technologies willen doen. Dus...mochten er liefhebbers zijn van een try-out met een Matrix versterker (800 of 1000) dan wil ik mijn studio we beschikbaar stellen voor een forum meeting (max. 6 personen).

Ik heb de GM50. Dat is eigenijk een 1-kanaals GT1000FX.
En ik heb een speakerkast met een EVM, en eentje met een Scumback M75.
Vanaf volgende week op vakantie. Vanaf 17/8 weer terug.

tnijland
20 juli 2012, 22:39
Wauw, dat klink als een heel goed startpunt. Ik heb thuis ook nog Paul Lender clubcabs. Zullen we ergens een keertje afspreken om e.e.a. naast elkaar te houden? Mochten er intussen meer gegadigden zijn, dan melden ze zich maar aan ;-)

Yek1
20 juli 2012, 22:47
Tuurlijk. Ik heb na terugkomst behoorlijk wat tijd, tussen werkopdrachten in.
Kan overdag door de weeks op woensdag, donderdag of vrijdag, of op een zaterdagmiddag.
Of een keer een paar uur ergens een rep.ruimte huren. Jij zit in het oosten toch?

tnijland
20 juli 2012, 23:04
Yep, net over de Ijssel in Raalte. Mocht je wat data beschikbaar hebben dat je tijd hebt dan PM me maar even dan neem ik dan ook een vrije dag want ik ben wel benieuwd hoe een Axe-Fx II klinkt over een dergelijke set. Ik heb hem zelf over mijn Ernst Fliek 2x50 buizen eindtrap geprobeerd en de Clubcabs en dat klonk na wat inregelen ook niet verkeerd.

reteip
27 augustus 2012, 14:23
Ik overweeg om de Matrix 1000FX + 2x CFR12 aan te schaffen bij mijn Axe FX II. Ik ben nieuw op dit forum maar in het geval van een meeting ben ik graag van de partij.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er al iemand een Matrix GT1000FX + speakers bezit. Ik zou ook wel een een vergelijking met mijn eigen setup en Axe-Fx II + dB technologies willen doen. Dus...mochten er liefhebbers zijn van een try-out met een Matrix versterker (800 of 1000) dan wil ik mijn studio we beschikbaar stellen voor een forum meeting (max. 6 personen).