PDA

View Full Version : M'n 'Les Paul' en 'Strat'



jze
18 juni 2012, 19:59
http://i996.photobucket.com/albums/af83/Zeijen/IMG_2206.jpg

Tja, niet echt wat je verwacht. Maar toch voldoet dit voor mij om de geluiden te (re)produceren van de geijkte Gibson Les Paul en Fender Stratocaster. Twee dezelfde gitaren? Niet helemaal natuurlijk. De een heeft een essen body, volledig maple neck en MM90 (P90) elementen en de ander mahogany body, dikke humbuckers en ebben toets. Qua geluid twee hele verschillende beestjes dus!

Waar het me eigenlijk om gaat: ik weet dat de LP en strat nog steeds enorm populair zijn. Maar als je nu geen fan van beide bent en toch die sounds wil benaderen, ben ik benieuwd naar wat jullie daarvoor gebruiken. Bij voorkeur natuurlijk met plaatjes!

RS-Rik
18 juni 2012, 20:07
Erg vette jengelstengels! Inspiratie, gaaf zon afwijkende vorm.

P90's benaderen natuurlijk nooit helemaal 't geluid van normale dunne, diepe SC's, dus 't is niet zo verwonderlijk dattie iets anders klinkt. Het soort pup is zeer bepalend voor het geluid.


Fiel Spab!

bass blom
18 juni 2012, 20:09
P94's maken dat mijn oude les paul custom af & toe als een hele lompe tele klinkt.

Chris Winsemius
18 juni 2012, 20:16
P94's maken dat mijn oude les paul custom af & toe als een hele lompe tele klinkt.

nee jo, de eigenaar van die LP van jou maakt dat dat ding lomp klinkt, *chterlijke puber!

marter544
18 juni 2012, 20:26
Ik houd van het LP geluid.. Ik houd niet van het gebrek aan ergonomie van de les paul, dit is mijn Les Paul vervanger, mahonie body, mahonie hals, esdoorn top, pallisander toets, SD 59' in de hals en SD custom custom bij de brug;

http://i47.photobucket.com/albums/f182/marter544/P1010538.jpg

bass blom
18 juni 2012, 20:28
nee jo, de eigenaar van die LP van jou maakt dat dat ding lomp klinkt, *chterlijke puber!

:crazyhappy:

jze
18 juni 2012, 21:01
Erg vette jengelstengels! Inspiratie, gaaf zon afwijkende vorm.

P90's benaderen natuurlijk nooit helemaal 't geluid van normale dunne, diepe SC's, dus 't is niet zo verwonderlijk dattie iets anders klinkt. Het soort pup is zeer bepalend voor het geluid.


Fiel Spab!

En toch, met het volume wat teruggedraaid komen ze een heel eind. Maar niet exact natuurlijk. Ik hou wel van het extra beetje meer dat ze hebben.

Chris Winsemius
18 juni 2012, 21:09
oh ja, OT:

voor LP sounds gebruik ik een LP (R7 customshopgevaarte uit '02, burstbucker bij hals, classic 57 bij brug)
voor Strat sounds gebruik ik een zelf samengestelde Strat (te lang verhaal, iig. de best klinkende rw-board ever)
voor Tele-sounds gebruik ik een grasmaaier met cowboyhoed

muziekschuur
18 juni 2012, 22:28
Marter 544, welke strap is dat? Is mooi...

stijnkenens
18 juni 2012, 22:41
Hebben ze dezelfde mensuur, of is de ene 25,5" en de andere 24 3/4" ?
Dat maakt ook een groot verschil in sound, naast houtkeuze, maar een bodyvorm doet er eigenlijk niet toe.



s.

lindstrom
19 juni 2012, 09:41
oh ja, OT:

voor LP sounds gebruik ik een LP (R7 customshopgevaarte uit '02, burstbucker bij hals, classic 57 bij brug)
voor Strat sounds gebruik ik een zelf samengestelde Strat (te lang verhaal, iig. de best klinkende rw-board ever)
voor Tele-sounds gebruik ik een grasmaaier met cowboyhoed

Dit wordt definitief mijn nieuwe sig!!!!!! :ok:

Ontopic:

Als ik Les Paul geluid wil dan pak ik mijn Les Paul. (geen andere gitaar zal hetzelfde klinken, hooguit benaderen)
Als ik Strat geluid wil... dan ga ik naar een feestje met donkere kamers, laat mijn broek zakken en ga gebukt staan..

Mitch
19 juni 2012, 10:18
Ah, lindstrom en ik hebben dezelfde gedachtes over strats :ok:
Anyway, ik heb wel één gitaar die binnen dit topic past: mijn 'Esquire'

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/SAM_1606.jpg

De Junior heeft net wat meer hoog en minder compressie en mid dan 'typisch' is voor een Junior. Dat vond ik juist wel prettig, ik had daarvoor een erg goed klinkende Tele met een hals die me totaal niet lag en wilde eigenlijk wel in het verlengde blijven. Deze heeft precies het lekkere smoothe soort LP neck waar ik van houd en een Tele-meets-Junior sound. Love it.