PDA

View Full Version : Akoestische gitaarversterker



claen
18 juni 2012, 18:16
Goedenavond,

Binnenkort staat er een optreden gepland waarbij mijn silkroad basisversterker niet meer voldoende zal zijn. Daarom ben ik nu van plan een akoestische gitaarversterker aan te schaffen. Ik speel namelijk vooral semi-akoestisch, maar heb ook een stratocaster en een klassieke gitaar. Voor het optreden gebruik ik voor 90% mijn semi-acoustische fender sonoran SCE custom en voor de overige nummers mijn stratocaster (rosewood), voor de elektrische gitaar kan ik overigens een goeie elektrische gitaarversterker lenen, maar deze past niet bij mijn akoestische gitaar.

Maargoed, bij deze post is het niet de bedoeling om een discussie te beginnen over bovenstaand verhaal, mijn vraag is namelijk:
->Heeft iemand ervaring met de fender acoustasonic 150?
Met daarbij natuurlijk:
-Is dit een versterker voor een grote variatie aan soorten muziek die gespeeld worden op een semi-acoustische gitaar?
-Klinkt een elektrische gitaar ook nog goed op deze versterker?
-Heeft iemand andere suggesties?

Bij voorbaat dank!

zoon van Piet
18 juni 2012, 20:04
->Heeft iemand ervaring met de fender acoustasonic 150?
-Klinkt een elektrische gitaar ook nog goed op deze versterker?

Bij voorbaat dank!

ik heb laatst gerepeteerd op een fender acoustasonic, al heb ik geen idee van welk model het was..
en ik was er niet kapot van. Nu zoek ik geen 'normaal' akoestisch geluid, zeg maar. Dus het kan voor jou anders zijn.
maar ik heb ook elektrisch gespeeld en een elektrische gitaar klinkt in ieder geval heel matig op het ding. Kan ook niet anders,het is niet gemaakt voor strat..

Merelvh
18 juni 2012, 20:11
Wat is je budget?
Ik gebruik mijn AER weleens met een elektrische gitaar, wel alleen voor jazz.
Je kunt ook naar de Roland Ac33/40 kijken, die zijn wat vriendelijker geprijst.

claen
18 juni 2012, 21:20
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Zoon van Piet bedankt voor de info.
en
@Merelvh mijn budget ligt wel ongeveer op de prijs van de fender acoustasonic (375,- bij bax-shop)
De Rolands die jij noemt liggen daar dus al wat boven, maar een AER is wel echt van een te hoog prijsniveau helaas.

Swaag
18 juni 2012, 21:35
Een Vox AGA30 of AGA70 liggen dan ook binnen je budget. Die vind ik ook wel lekker klinken.

Robert&Co
19 juni 2012, 12:02
Ik heb zelf een Fishman Loudbox Mini, persoonlijk vind ik dit een top versterker en het ligt binnen je budget! (€320 eurootjes)
Hier zou ik zeker even naar kijken als ik jou was.

Harald
19 juni 2012, 12:11
Een versterker die EN elektrische EN akoestische gitaar goed versterkt is al moeilijk genoeg... laat staan eentje die dat voor een klein budget doet. Je akoestische gitaar kan altijd nog rechtstreeks via DI ingeplugd worden op een zanginstallatie of PA. Voor een elektrische gitaar heb je toch echt een amp, of op zijn minst een POD of iets dergelijks nodig.

peppie55
19 juni 2012, 22:02
Misschien als je een akoustische versterker koopt die een line in heeft, dan kan je ook je elektrische gitaar op bijvoorbeeld een vox amplug aansluiten, misschien is dat een idee?

claen
20 juni 2012, 11:52
Allen bedankt voor het meedenken!

Ik ga vanmiddag even naar de lokale muziekwinkel om wat versterkers te testen en dan zal ik laten weten hoe ik er dan over denk!

claen
21 juni 2012, 18:40
Oke van mijn acoustasonic plan ben ik wel af, één gitaarversterk voor zowel elektrisch als acoustisch gaat hem niet worden. Mijn ogen zijn nu gericht op de Roland AC-33. Enige concurrent is de honderd euro goedkopere vox aga 30, dus mijn vraag is nu of de Roland dit verschil waard is? Hij klonk namelijk wel erg lekker en is makkelijk in gebruik, plus kan op batterijen ook zijn werk doen.

Morio66
21 juni 2012, 21:38
Vandaag op een Fender Acoustasonic Junior (40W geloof ik) gespeeld en behoorlijk onder de indruk.

Mr.Fingers
21 juni 2012, 21:57
Wacht maar tot je op een goede AER gespeeld hebt, dan is die Fender prut!

jim__
22 juni 2012, 09:43
Een tijdje geleden zat ik met hetzelfde dilemma, en had ik ook mijn oog op een fender acoustasonic 150. Die heb ik dan ook getest, samen met een fishman loudbox mini en loudbox artist, Roland AC60, de kleinste AER (geloof een Alpha) en de vox AGA70 en AGA150. Ik ga er niet te uitgebreid over uitwijden (edit: toch niet gelukt), maar dit is wat ik nog weet van de versterkers. Ben in ieder geval met de AGA150 naar huis gegaan, en nog altijd dik tevreden met het apparaat. Ik heb hem dan wel gekocht voor gebruik in bandverband naast een drummer, het is dus wel net waar je de versterker voor gaat gebruiken.

Fender Acoustasonic 150
Lekker licht van gewicht, en gaat erg hard. Geluid was alleen nogal kil, en de extra geluidsopties (electrisch, jumbo, parlor, enzovoorts) allemaal totaal niet overtuigend. Alleen de pure-ampmode vond ik bruikbaar. Effecten waren wel aardig. Voor wat betreft een elektrische gitaar: Elektrische settings waren echt een drama, zo gruizig en doods. Kan ook geen drive-pedalen op zijn elektrische modus hebben (geen speakersim), wellicht dat een modelingpedaal zoals een pod wel gaat. Cleane jazzgitaar zal ook wel gaan op de pure-amp modus. Maar de afknapper was de irritante constante hoge ruis die uit het ding kwam, ook uit de XLR uitgang.

Fishman Loudbox Mini
Lekker geluid, voelt erg degelijk, en bovendien mooi apparaat voor het geld en zijn grootte. Ik miste alleen wat bottom in het geluid, wat op zich logisch is voor zijn grootte. Zou hem wel testen in jouw geval.

Fishman Loudbox Artist
Qua sound erg vergelijkbaar met de mini, maar een stuk luider en meer bas zoals ik al had verwacht. Stuk duurdere versterker uiteraard, maar wel erg goed en een hoop mogelijkheden.

Roland AC60
Op zich een mooie versterker, maar vond hem qua volume niet overtuigen voor live-gebruik. Dit zal bij de AC33 nog minder zijn. Geluid vond ik ook wat kil en onnatuurlijk, maar zal wel goed door de mix heen prikken mits het volume van de band dus niet te hard is.

AER
Mooie kleine degelijke versterker, die makkelijk door de mix heen zal komen. Nadeel is dat ik hem nogal mid-gevoiced vond, wat ook deels te maken zal hebben met de kleine behuizing. In een band zal dat prettig kunnen werken, maar voor singer songwriter-toestanden zou ik meer diepgang in het geluid willen hebben. Wel prijzig voor wat het is, vond de Loudbox mini bijvoorbeeld niet minder dan de AER.

Vox AGA70/150
Hier was ik eigenlijk direct enthousiast over na het inpluggen, en ik bleef enthousiast ook nadat ik de andere had geprobeerd. De 70 en 150 hebben een vergelijkbare sound, en klinken beide erg warm en natuurlijk. Mogelijk door de ingebouwde buizenpreamp. De 150 had wel een stuk meer body, en zal het in bandverband beter uithouden. Ook mooi compact, al is de 150 niet echt licht. Reverb is ook prima, chorus minder omdat die alleen aan- of uit kan. Doet het ook lekker als zangversterker of mini pa door de vele ingangen die op het apparaat zitten, wat toch erg handig is gebleken de afgelopen tijd.

Blijft altijd even een kwestie van testen met je eigen gitaar, ik wist zelf ook niet dat er zoveel verschillen zaten tussen de versterkers qua sound. Mijn keuze voor de Vox was omdat ik m'n eigen gitaargeluid erin herkende, maar dan een stuk mooier dan ik ooit over een aktieve monitor had gehoord en met meer diepgang. Succes met je keuze!

harrie-beton
22 juni 2012, 11:06
Ik heb tig jaar op akoestische gitaren met diverse zangeressen gespeeld. Er bestaat niet zoiets als een akoestische versterker vind ik - het bergip is meer marketing dan kwaliteit. Een akoestische gitaar heeft een element en die elementen zijn zo gebouwd (zoals Harald al noemt) om rechtdoor versterkt te worden. De akoestische gitaar kan direct in de mengtafel. Ik gebruik altijd neutrale monitoren. Ik heb er meerdere en ze doen allemaal hetzelfde.

jim__
22 juni 2012, 15:41
Deels met je eens, een akoestische gitaarversterker is in feite een goede cleane monitor. Heb hiervoor zelf altijd een monitor gebruikt voor ik de vox kocht.

Voordeel van een akoestische versterker zit hem in meer inputs (kan als het moet ook tegelijk een bas, 2 microfoons, toetsen en een backingtrack op m'n vox aansluiten), een anti-feedbackvoorziening, buizenpreamp wat het geluid toch opwarmt en ingebouwde effecten. Ook is ie een stuk compacter dan een gemiddelde monitor, waardoor hij ook voor thuis of repetitieruimtes gemakkelijker is.

Blijft altijd een afweging voor wat je ermee gaat doen en waarvoor je kiest. Uiteindelijk is alles op marketing en vraag/aanbod gebaseerd, als we alleen naar kwaliteit kijken kun je beter alles alleen akoestisch doen. Puurder en beter geluid bestaat niet (het is alleen zo zacht :sssh:).