PDA

View Full Version : JEM HSH configuratie met maximaal aantal schakelmogelijkheden



Dootch
17 juni 2012, 23:49
Hoi,
Ik ben momenteel bezig met het bouwen met een "ibanez" JEM
Nu qua bouwen ben ik niet aan mijn proefstuk toe, maar ik heb tot nu toe alleen klassieke en folk gitaren gebouwd. Dit is dus mijn eerste elektrische...

De elementen die ik heb zijn nek PAFpro, middle Hs-2 en bridge Evolution.

De gitaar is nagenoeg klaar en ik zit te broeden over het schakelen der elementen
Ik heb de Dimarzio wirings gevonden en ook die van Seymour duncan.

Ze hebben allemaal 1 ding gemeen: wat heb je aan zo'n schema als je niet weet hoe het klinkt en wat je wil.
Ik zou het stom vinden om zo maar een schema te kiezen en dan misschien een paradijs aan klanken weg te gooien omdat ik niet weet hoe de andere klinken.

Nu kwam ik na lang zoeken op dit topic:

http://www.diystompboxes.com/smfforum/index.php?topic=85995.0

Deze man heeft een 150 tal schakelmogelijkheden, en als je de dubbels schrapt dan kom je op 56.
Dat lijkt me dus the way to go...
http://imageshack.us/f/530/jacksondk2infinitywirin.jpg/
http://imageshack.us/f/841/jacksondk2infinitymod.png/

Als ik zijn verhaal lees gebruikt hij een 5 way schakelaar en 3 DPDT en 1 on-off-on en een tone-push/pull en een volume knop.

Het probleem: net zoals jullie allemaal kan ik een boel fantastische dingen die een ander niet kan :seriousf:
Maar IK ken dus niks van elektronica. Ik kan wel solderen en ben handig genoeg, maar ik kan dus alleen voorgekauwde schema's nabouwen.

Hier komen mijn nieuwbie vraagjes/

1) een push/pull pot: vb de tone push pull switch: doet het push/pullen (wat een Nederlands) iets met de tone? of is het push/pull gedeelte compleet los van de potmeter. Dus is het gewoon een DPDT én een potmeter in één?

2) Ik heb momenteel twee aparte DPDT en twee pushpull potmeters. Als het antwoord op vraag 1 positief is (dus push/pull staat los van potmeter functie) dan heb ik genoeg DPDT's? Ik gebruik dan ipv een derde DPDT gewoon een push-pull volume pot?

3) Op het schema vind ik maar 2 DPDT's (+ 1 tone push/pull) in plaats van 3. Wat is de 2-way switch? Is dat de missing DPDT?

4) Ik heb een Fender style 5-way switch, met 2 keer 4 pinnetjes. Hoe vertaal ik zijn 8-op-een-rij switch naar die van mij?

5) Kan dit allemaal uberhaupt werken?

6) Zijn er andere/betere opties???

Ik kijk uit naar jullie ideeën!

Met veel regaars,
Hans

Orpheo
18 juni 2012, 02:24
Als je echt wat gaafs wilt zoek dan een 7 standen draaiknop als pickupselector, per pickup 1 concentrische pot voor tone en volume en 2 4pool 2weg toggles voor single/serie/parallel.

Mbt de rest. Dat is zo eenvoudig en de antwoorden zijn googlebaar, én moe. Als je morgenavond nog geen antwoorden hebt, duik ik wel in de pen.

Orpheo
18 juni 2012, 15:28
Ik kan het schema niet zien, maar van wat ik zo snel lees kan t slimmer. Zie hetgeen ik geschreven heb.

Pushpullpots bestaan uit 2 onafhankelijke stukken, de pot en de switch. Ze zijn dus onafhankelijk.

Dat van de fender switch is afhankelijk van hoe de pennetjes contact maken. Zoveek methoden... multimeter kan uitsluitsel geven, dit is te onduidelijk.

Wat ik zou doen is per humbucker een on/on/on switch voor single/serie/parallel, een faseswitch voor op het middenelement en een toggle om de brugpup aan te zetgen ongeacht de settings van de 5weg switch.

En nog een ding. Ik heb dit allemaal al eens gedaan, en velen met mij. De meeste sounds werken live niet, en veel toggles al helemaal niet. 2 toggles is vele malen efficienter in gebruik. Vandaar mijn eerdere suggestie

Dootch
18 juni 2012, 22:12
Jammer dat je de tekening niet kan openen; werkte bij mij nu ook niet, maar wel als ik op het zwart-wit kruisje klikte, dan verschijnt het diagram. Als het verder niet lukt zal ik ze zelf eens posten maar de PC waar ik nu zit raak ik niet op mijn imageshack account...





Pushpullpots bestaan uit 2 onafhankelijke stukken, de pot en de switch. Ze zijn dus onafhankelijk.


Bedankt, dat is duidelijk



Dat van de fender switch is afhankelijk van hoe de pennetjes contact maken. Zoveek methoden... multimeter kan uitsluitsel geven, dit is te onduidelijk.



Het grote probleem dat ik heb met alle bedradingsschema's. Ze zeggen alleen hoe de draadjes moeten lopen, dat is handig voor mensen zoals ik die alleen maar kunnen solderen, maar het werkt alleen als je exact de zelfde hardware hebt! Als men niet weet hoe de "interne bedrading" is van de componenten wordt het gokken (zoals je hierboven al aangeeft met die 5-way switch ook). Vb zo'n DPDT heeft zes pinnetjes en maar twee standen. Ik snap dat je met bepaalde pinnetjes te verbinden nieuwe schakelingen krijgt maar dan moet je toch weten hoe het van binnen loopt in die switch?



Wat ik zou doen is per humbucker een on/on/on switch voor single/serie/parallel, een faseswitch voor op het middenelement en een toggle om de brugpup aan te zetgen ongeacht de settings van de 5weg switch.


Dit klinkt razend interessant, maar dat kan ik dus zelf niet uitwerken ...
...



En nog een ding. Ik heb dit allemaal al eens gedaan, en velen met mij. De meeste sounds werken live niet, en veel toggles al helemaal niet. 2 toggles is vele malen efficienter in gebruik. Vandaar mijn eerdere suggestie

Is een toggle hetzelfde als een schakelaar of switch?
Momenteel heb ik 2 push/pull potmeters een 5way en 2 aparte DPDTs en nog twee gewone potmeters als hardware paraat.


Ik begrijp ook wel dat het er misschien over is. , bij die marzio staan misschien wel 20-30 bedradingsschema's voor HSH,
Ik vind het gewoon vreemd dat niemand die kennis heeft van zaken bij Ibanez of Di Marzio er zo veel mogelijk combineert in één schema...
Ik vrees dat ik zal moeten gaan studeren hoe het allemaal werkt en dan binnen een paar maand een poging wagen. Alleen is het ontmoedigend, mijn gitaar is nagenoeg af en ik durf de gaten niet boren voor de pots en switches omdat ik niet weet waar en hoeveel...
vandaar dus mijn waarschijnlijk tot mislukken gedoemde poging het allemaal op één hoop te gooien

Is er iets van boek of educatieve website waar de werking van gitaarelektronica omstandig wordt uitgelegd? Als wannebee gitaarbouwer zal ik er toch niet onderuit kunnen...
Toch al bedankt om een klein tipje van de sluier te helpen oplichten.

Orpheo
18 juni 2012, 22:51
Trial en error, mijn beste: )

Mijn tip is nu dit, voor korte termijn.

Zet er 2 pots in en die 5weg blade. Soldeer met een pushpull er een coilsplit in. Houdt t eemvoudig. Dan kan je spelen. En ga dan je goed inlezen.

In mijn blog zal ik allerhande dingen aankaarten waar gepassioneerde novice-modders en knutselaars tegenaan lopen.

aaronstonebeat
19 juni 2012, 06:00
Het doet me een beetje denken aan mijn eerste zelfbouwproject; met drie spoelen en een voorversterker had ik daar ook ruim 150 elektronisch onderscheiden mogelijkheden op. Wat ik daarvan heb geleerd is vooral:

- heel veel over gitaarelektronica
- in de praktijk is zoiets niet echt werkbaar

Het bouwen en ook het ontwerpen is makkelijk zat, ik had zelfs het voorversterkertje zelf gemaakt; het heeft wel een tijdje zoeken en lezen gekost maar voor ik eraan begon, wist ik niet meer van elektronica dan wat ik me van de middelbare school bij natuurkunde kon herinneren.

Orpheo heeft het eigenlijk allemaal al gezegd; zijn suggestie lijkt me erg zinvol.

Nog één ding: ik heb eens de werking van een RG geanalyseerd en toen kwam ik erachter dat Ibanez daar een vijfstandenschakelaar gebruikt die van binnen anders is dan generieke schakelaars (inclusief die van Fender) en die dus dingen doet die me aanvankelijk onmogelijk leken. Je moet dus inderdaad precies weten welke verbindingen je schakelaars maken anders is het onbegonnen werk.

O ja, nog één: in serie èn uit fase kan erg lekker klinken (Brian May).

lindstrom
20 juni 2012, 13:39
Ik heb een hele periode achter de rug waarin ik zocht naar zo veel mogelijk sounds en opties in de schakelingen.
maar hoe meer opties er zijn de meer besef ik dat ik die allemaal niet nodig heb en dus amper gebruik.
Ik ben nu op het punt dat ik eigenlijk wel erg gelukkig ben met een eenvoudige les paul schakeling zonder push-pull poespas en uitfase geneuzel. gitaarspelen doe je immers met snaren en frets en niet met knoppen.