PDA

View Full Version : wat is momenteel de best verkrijgbare VOX AC30 versie?



the sure thing
17 juni 2012, 21:00
Ik heb jarenlang een VOX AC30TB/6 gehad: de Korg versie met G12M-25 speakers. Diegene met 6 inputs. Helaas een aantal jaar geleden weg gedaan en tot op de dag van vandaag heimwee... Inmiddels zijn we ongeveer 40 versies van de AC30 verder (de HW, de CCX, de CXX, Heritage versie, bulldogs, alnico's, enz) en zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik wil graag weer een AC30 versie kopen, en aangezien de portemonnee het toelaat, ben ik op zoek naar 'de beste' versie. Wat is de beste?

1- hij moet betrouwbaar zijn (ik speel veel in een coverbandje en wil een betrouwbare amp)
2- het mag de combo versie zijn, maar de top en 2x12 kast is ook OK
3- mijn stijl is ongeveer 80% clean: dus funk, soul, jazz, cleane slagjes. De solo's pep ik op met een hele reeks pedalen. Dus het moet wel een "pedalenvreter-versie" zijn.

Nieuw of 2e hands maakt mij geen reet uit, speakerconfiguratie ook niet. Welke suggesties hebben jullie?Toch weer de Korg versie, of een andere?

Mitch
17 juni 2012, 21:47
Zo ingewikkeld werd het niet na de AC30TB6 hoor.

Eerst kwam de CC lijn, met daarnaast als handwired versie de Heritage lijn.
De AC30CC2 had Wharfedale speakers (mèh) en de CC2x de Blue Alnicos. De Heritage combos hadden uitsluitend Blues.
Nu heb je daarvoor de C lijn en de HW lijn.
De AC30C2 heeft M25s, de C2x Blues. De HW hetzelfde, zowel greenbacks als blues.
De Heritage lijn (en zoals je weet de TB6) is de enige zonder mastervolume. Persoonlijk zou ik met jouw doeleinde een mastervolume als een pré zien maar ik weet niet hoe en vooral waar jij speelt natuurlijk.

De CCH (de head dus) is een prima bak, zeker met een closed back 2x12 eronder super allround maar toch karaktervol. Tweedehands ook zeer betaalbaar.

humbucker
18 juni 2012, 10:50
"Wat is de beste" is enorm subjectief...

Ik zou gewoon eens de standaard AC30 en de Handwired versie langs elkaar zetten. Dan heb je meer zicht op wat er momenteel nieuw te verkrijgen is. Indien je hier je gading niet in vindt kan je altijd nog de tweedehandsmarkt af gaan schuimen op zoek naar een oudje... :)

Mitch
18 juni 2012, 11:00
Er staat nu in het noorden van het land een CCH inclusief open back Vox cab te koop voor een prikkie. Paar andere speakers erin en je hebt een prima set.

the sure thing
4 juli 2012, 20:50
Zo ingewikkeld werd het niet na de AC30TB6 hoor.

Eerst kwam de CC lijn, met daarnaast als handwired versie de Heritage lijn.
De AC30CC2 had Wharfedale speakers (mèh) en de CC2x de Blue Alnicos. De Heritage combos hadden uitsluitend Blues.
Nu heb je daarvoor de C lijn en de HW lijn.
De AC30C2 heeft M25s, de C2x Blues. De HW hetzelfde, zowel greenbacks als blues.
De Heritage lijn (en zoals je weet de TB6) is de enige zonder mastervolume. Persoonlijk zou ik met jouw doeleinde een mastervolume als een pré zien maar ik weet niet hoe en vooral waar jij speelt natuurlijk.

De CCH (de head dus) is een prima bak, zeker met een closed back 2x12 eronder super allround maar toch karaktervol. Tweedehands ook zeer betaalbaar.

Zit er behalve de speakers nog meer verschillen tussen de CC1 en de CC2?

Mitch
4 juli 2012, 23:33
Nee, de hele CC lijn is technisch identiek.

Rick trodat
5 juli 2012, 09:18
Ik heb jarenlang een VOX AC30TB/6 gehad: de Korg versie met G12M-25 speakers. Diegene met 6 inputs. Helaas een aantal jaar geleden weg gedaan en tot op de dag van vandaag heimwee... Inmiddels zijn we ongeveer 40 versies van de AC30 verder (de HW, de CCX, de CXX, Heritage versie, bulldogs, alnico's, enz) en zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik wil graag weer een AC30 versie kopen, en aangezien de portemonnee het toelaat, ben ik op zoek naar 'de beste' versie. Wat is de beste?

1- hij moet betrouwbaar zijn (ik speel veel in een coverbandje en wil een betrouwbare amp)
2- het mag de combo versie zijn, maar de top en 2x12 kast is ook OK
3- mijn stijl is ongeveer 80% clean: dus funk, soul, jazz, cleane slagjes. De solo's pep ik op met een hele reeks pedalen. Dus het moet wel een "pedalenvreter-versie" zijn.

Nieuw of 2e hands maakt mij geen reet uit, speakerconfiguratie ook niet. Welke suggesties hebben jullie?Toch weer de Korg versie, of een andere?

Kwalitatief zeer goed, een kunstwerk van binnen en vergelijkbaar met de Vox. De matchless dc-30, maar heeft wel een ander karakter in het hoog.

Wil je echt Vox, dan kan je ook kijken naar een JMI 30/6 top boost.

Tristan
5 juli 2012, 10:01
Het allerbeste:
Bad Cat Black Cat of Wild Cat
Matchless HC30 of Phoenix
Valvetech Hayseed

Het beste van Vox:
Vox AC30CCH i.c.m. closed back 2x12 cab met Vintage 30's
Vox AC30CC2X

Handige features en wel nog met de buizengelijkrichter, klinken erg goed en zijn qua betrouwbaarheid wel te doen als je er nieuwe preampbuisjes inzet, vreten ook redelijk makkelijk pedalen.

Het minste:
JMI
Vox Handwired serie zonder tweaks

Klinken of dof en kartonnig of schel zonder tweaks, vreten ook bijna geen pedalen.

the sure thing
5 juli 2012, 12:24
Nee, de hele CC lijn is technisch identiek.

En de nieuwe C reeks? Dus niet cc...

Mitch
5 juli 2012, 14:52
De C en de CC lijn is binnen de lijn identiek. Dus de AC30C2 of C2x zijn verder volledig gelijk aan elkaar behalve de speakers. Een verschil tussen deze twee lijnen is uiteraard de dubbele inputs per kanaal van de C (als low inputs belangrijk zijn voor je) en de gelijkrichting, die in de CC met een GZ34 wordt geregeld en bij de C met diodes.