PDA

View Full Version : G12T-75 + H30 vs. Greenback + H30



e!
17 juni 2012, 19:52
Ik heb een Marshall 1936 2x12 cab, waarvan ik ooit 1 T75 speaker vervangen heb met een H30. Dat leverde een sprankelender geluid op en een levendiger respons op laag volume.

Nu overweeg ik de andere T75 te vervangen met een greenback. Ik verwacht daarmee:

- minder krasserig hoog bij distortion
- iets warmer clean
- minder boomy laag
- nog levendiger geluid op laag volume

Klopt dit? Heeft iemand ervaring met T75 vs. Greenback?

Chris Winsemius
17 juni 2012, 20:48
lastig te zeggen, v/d T75 heb je verschillende oplages gehad, 80s T75s klinken imo meestal lekkerder dan latere versies. Met de nieuwe versies vind ik zelf bijvoorbeeld T75/V30 in een K&E kast.

e!
17 juni 2012, 22:25
Ik heb nu T75/ H30. Weet niet welk bouwjaar, maar ik vermoed 90's. Wat ik me afvraag is het verschil met GB/H30.

De H30 heeft veel leven en openheid toegevoegd aan de T75. Alleen H30 vind ik te hol klinken en de T75 en H30 complementeren elkaar goed. De T75 is alleen nogal zwaar en komt pas tot zijn recht op (voor mij) te hoog volume. Een V30 zal dat overigens ook hebben.

Een GB is denk ik iets warmer dan een T75, maar belangrijker nog, hij komt door z'n lagere belastbaarheid eerder tot leven, althans, zo redeneer ik. Voor deze inschattingen zoek ik bevestiging.

Chris Winsemius
17 juni 2012, 22:39
moet ip. soepeler spelen maar deze combi kan ik nu ff niet hier testen ivm. verschillende impedanties/leeftijden v/d speakers (voornamelijk oude).

gewoon proberen, ietsje kans dat de H30 wat overheerst (hoger rendement).

e!
18 juni 2012, 00:01
Okee, dat klinkt hoopgevend.



gewoon proberen, ietsje kans dat de H30 wat overheerst (hoger rendement).
Gewoon proberen is ff lastig. Er zitten hier niet veel tenten in de buurt waar ik dat "ff" zou kunnen doen.

Zou de H30 de GB (op papier) meer overheersen dan de T75?

/edit: ik zie dat de GB een sensitivity van 98dB heeft, de T75 97dB en de H30 100 dB. Als ik het goed begrijp zou de GB dus beter matchen. Correct?

Nog eenpuntje: de H30 is gerate op 30W, maar ik weet dat ie veel meer aankan. Geldt dat ook voor de GB? (Speel op n 100W Triamp).

tommus42
18 juni 2012, 11:37
Volgens mij kunnen ze de opgegeven rating goed aan met piekjes en vervorming enzo, maar 100W gaat niet goed denk ik.

e!
18 juni 2012, 11:54
Ja, dat zou ik normaal gesproken ook denken, maar Yves Pexsters van Tube Amp Service in Tongeren (ook forumlid) heeft mij die H30 geadviseerd en bezworen dat zocn ding veel meer aankan dan de opgegeven rating. Hij had daar veel ervaring mee. Hij had verschillende Twin Reverbs met H30's uitgerust zonder problemen. Vandaar dat ik het geprobeerd heb en het werkt idd. prima, maar dat is een H30 en geen GB. Dus vandaar even de check.

Ik zal het hem ook eens vragen.

jacky
18 juni 2012, 12:59
de rasting is niet zo belangrijk in deze echter 3 db verschil is 2 x zo hard ik zoek graag de speakers dicht bij elkaar dus 98 en 100 db is beter dan 97 en 100 db.waarbij de mogelijkheid blijft dat de een de ander overheerst

e!
18 juni 2012, 14:19
Ik las inmiddels dat dat efficiencygetal weinig betekent aangezien efficiency alleen maar gemeten wordt op 1 KHz. Dat zegt dus niets over de rest van het bereik. Daar kan de verhouding weer anders liggen.

Bogner combineert GB/H30 ook in een van hun 2x 12 cabs zag ik ook. Dus dat zal wel loslopen.

Maak ik me alleen nog een beetje zorgen over die power ratings.

e!
18 juni 2012, 18:06
Ok, het antwoord van Pexsters:

"Voor de vermogensspecificatie van een speaker zijn geen vast spelregels, er is een grijze zone, je hebt het aspect : wat kan hij aan voor hij kapot gaat en je hebt het aspect : wat kan hij aan voor hij gaat vervormen (ja hoor!)

Engelse fabrikanten (zeker Celestion en Goodmans) richtten zich vooral op deze laatste factor, meer dan op pure uithouding. De 75Hz G12M en de G12H hebben dezelfde spoel en koperdraad diameter want ze hebben dezelfde recone kit. Ook de G12T75 en G12H100 hebben dezelfde conus/spreekspoel/centrering. Hier bepaalt de factor vervorming welk vermogen ze er uiteindelijk opplakken.

De vraag ik ook wat jij met je 100-watter doet natuurlijk .... is hij toevallig 100 Watt of heb je de indruk dat je die ook tenvolle gebruikt
Op de afgelopen 20j en +-24.000 amps heb ik geen handvol greenbacks gezien met verbrande spoelen ... dus als je het redelijk houdt kan het zeker."

De hele bedoeling is juist om de noodzaak tot achterlijke volumes t.b.v. de sound te elimineren. We gaan er dus voor :)