PDA

View Full Version : Thunderbird bas verschrikkelijke neckdive, wat te doen?



Robin5150
17 juni 2012, 13:16
Hallo iedereen,

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Tokai TB-48 Thunderbird bas.
Deze bas is werkelijk geweldig en komt naar mijn mening het dichtste in de buurt van het origineel.
-gelijmde hals, volledig mahonie, 2 vette humbuckers en goede Alpha elektronica en Gotoh tuners.
De prijs is daar ook wel naar want met €455,- is hij een stuk duurder dan de meeste Epiphones maar ook wel heel erg goed.
We kennen allemaal Tokai's strat en P Bass kopieen nog wel uit de jaren '80, toen Fender die onder ogen kreeg werd er gelijk een rechtszaak aangespannen omdat sommige mensen ze zelfs beter vonden dan het echie.

Er is alleen 1 nadeel aan deze bas, de strapholder zit gemonteerd op de 'wing' van de gitaar en wanneer je de bas loslaat valt ie naar beneden.
Bij de oude Gibsons zit de strapholder op de hals gemonteerd, maar dat zijn neck thru bassen, dit is een gelijmde hals en het lijkt me niet verstandig om daar zo maar even een schroef doorheen te rammen.

Wie heeft een passende oplossing of ervaring met dit probleem?

Dreverhaven
17 juni 2012, 18:01
Stuk lood ergens aan de andere kant erin proppen.

Mr.Fingers
17 juni 2012, 19:24
Kan geen kwaad hoor, de EB-bassen van Gibson hebben daar ook een strapbutton, en zijn ook met gelijmde hals. Gewoon netjes voorboren, en dan strapbutton erop schroeven.

En neckdive: tsja... Jij wou een T-bird hé, da's eigen aan die dingen, door hun design.

Robin5150
21 juni 2012, 00:49
Bedankt voor de reactie, dan ga ik het gewoon proberen.
Heb via google even gekeken hoe dat op die EB bassen zit dus dat komt wel goed.
Ik wou overigens geen T-bird maar ging gewoon even kijken en heb er op schoot mee gespeeld (ik heb vroeger ooit echte gehad) en deze beviel me wel en omdat de bas al best veel bespeeld was, de actie vrij hoog was en omdat er een knopje miste kreeg ik €50,- korting dus toen heb ik 'm maar genomen. Maar ik ben verder erg tevreden.
Heeft zo'n Gibson EB-0/SG bas dat ook? omdat er zit een bijhoorlijke kop op die hals en die body's zijn vaak niet al te dik..

Robin5150
21 juni 2012, 00:49
Ja joh instrument van 5 ruggen prop er maar een stukkie lood in haha, nee ik ga voor optie 2;)

Robin5150
21 juni 2012, 00:51
Die originele Thunderbird had trouwens minder neckdive, maar die body was ook iets dunner (contoured) en dat was een neck thru.

Marcel2
21 juni 2012, 07:53
Ja joh instrument van 5 ruggen prop er maar een stukkie lood in haha, nee ik ga voor optie 2;)

Vijf ruggen? Dan had je beter een originele Gibson kunnen kopen, die zijn een stuk goedkoper.

Dreverhaven
21 juni 2012, 08:32
Ja joh instrument van 5 ruggen prop er maar een stukkie lood in haha, nee ik ga voor optie 2;)

Als het werkt dan werkt het. Veel lui die last hadden van topzware instrumenten hebben het probleem opgelost door het instrument aan de andere kant wat te verzwaren. Dat is ook een heel logische oplossing waarbij je niet hoeft te boren of wat dan ook. Het is een kwestie van gewicht hè.

pueblo
21 juni 2012, 13:08
een strap die veel wrijving geeft helpt soms ook al wat.

Basvarken
21 juni 2012, 18:46
Met het verplaatsen van de voorste strapbutton naar de hiel (zo vér mogelijk naar voren) zou je in combinatie met een brede stroeve band een heel aardig eind moeten komen.
Alle beetjes helpen dus ook het plaatsen van een beetje lood of de plastic afdekplaat aan de achterkant vervangen door een metalen zou ook een idee zijn.
Tot slot - maar dat kost wel geld- lichtgewicht stemmechanieken. Bijvoorbeeld Res-o-lites van Gotoh.

Maar hoe erg is het nou eigenlijk echt die neckdive? Ik heb verschillende bassen met neckdive, maar ik ervaar het niet echt als een probleem. Ik heb de hals namelijk vást als ik speel... :soul:

EDV
21 juni 2012, 19:00
Ja joh instrument van 5 ruggen prop er maar een stukkie lood in haha, nee ik ga voor optie 2;)

jeetje, vijfDUIZEND euro?? dan zou ik er never nooit niet zelf aan gaan klooien

Basvarken
21 juni 2012, 20:34
Nee joh, Robin maakt een grapje.
(Of hij weet niet dat een rug 1000,- is... )

Een Tokai Tbird kost 499,-

EDV
21 juni 2012, 20:44
ik maakte (ook) een grapje, ik denk dat ie zich vergistte en 5 meier bedoelde ;)....hem kostte 't ding immers 450 met korting

Duhsjaak
21 juni 2012, 23:51
Hi
Helemaal eens met Basvarken, niet voor het eerst overigens. Stroeve band en opgelost.

Oplossing, voordat je ernstig gaat kloten aan een overigens prima instrument:
Bij een stoffeerder (evt. op de markt) of bij Blokker een stuk rubber halen dat voorkomt dat kussens op je bank gaan schuiven of dat je zonnebril van links naar rechts over je dashboard schiet.

Bruin, wit of zwart. Heel zacht rubber met gaatjes.

Je knipt een stukje af ter grootte van de band dat op je schouder rust. En: Grip.

Kosten? Heeeeeeel weinig.

Wil je experimenteren ermee?
Stuur PM; dan stuur ik je een adres waar je een aan jezelf geadresseerde en gefrankeerde envelop heen stuurt. Mijn adres dus. Doe ik een stukkie van dat spul in. Wedden dat je daarna met een brede grijns op je Thunderbird speelt?

Ook handig als je iets op je versterker wilt zetten/als je kampeert en ..... afijn verzin maar wat.

Enjoy!
Vriendelijke groet, Gus

Marcel2
25 juni 2012, 12:13
Bij Blokker koop je anderhalve meter van dat spul voor een euro.

Gretsch 5120
5 augustus 2012, 18:02
Ik kom een hoop info tegen wanneer je "neckdive en thunderbird" googled (sterker nog: typ alleen "neckdive" in en google suggereert "thunderbird" erbij). Deze moet makkelijk na te maken zijn:

http://www.neckheavy.com/