PDA

View Full Version : Schuurpapier voor vlakken schaafzool, waar te koop?



Rizz
17 juni 2012, 12:43
Ik ban op zoek naar behoorlijke vellen voor het vlakken van de zolen van m'n schaven. Ik had het hier (http://www.beeldhouwmateriaal.nl/zagen-schuren-polijsten/schuren) besteld, maar dit is zo weg, iig voor het groffe werk. Voor het polijsten is het prima. Het is dan ook meer geschikt voor steen, schat ik zo.. Wat ik kan vinden, is heel klein:8x15, 9x20, enz.. Voor een Stanley nr. 5 wat ondermaats... Het gaat vooral om P240, 400 en 600..

Wie kan mij (liefst een webwinkel) vertellen waar ik dit kan kopen? Heb al de zoekfunctie gebruikt hier, maar kan het niet zo goed vinden.

northernlake
17 juni 2012, 16:12
Kun je geen rol kopen en daarvan twee repen naast elkaar op een glasplaat plakken met dubbelzijdig tape?

Danieldg
17 juni 2012, 17:27
Kun je geen rol kopen en daarvan twee repen naast elkaar op een glasplaat plakken met dubbelzijdig tape?

Dat is niet ideaal; tenzij je de achterkant van het schuurpapier volledig beplakt met dubbelzijdige tape, ga je steeds een niveau verschil hebben tussen de gedeelten waar tape is en waar geen tape is.

Beter is om het schuurpapier te fixeren met lijm uit een spuitbus ofzo.

Rizz
17 juni 2012, 17:54
Dat was sws het plan, lijm uit een spuitbus.. Rollen had ik ook al gevonden, maar niet fijner dan 280, of anders voor €130 de 50 meter.. ik wil best wat investeren, maar dat vind ik een beetje veel. Moet er dan wel 3 aanschaffen. Heb het geld ook niet op m'n rug groeien.. :) Heb net een dubbelglasraampje uit de keuken gehaald, dus heb wel een lange smalle glasplaat, een rol zou dan wel ideaal zijn!

Als iemand nog iets weet..

rickkoorman
17 juni 2012, 19:17
Ik heb al meerdere schaven "getuned". Voor het vlakken van de zool gebruik ik zelfklevend schuurpapier met 150mm diameter. Deze plak ik zo dicht mogelijk bij elkaar op een 100% vlakke ondergrond. Dan is het een kwestie van zweten....pff....

Kom je er niet uit dan wil ik best even helpen.

Rizz
17 juni 2012, 19:25
Ik heb al meerdere schaven "getuned". Voor het vlakken van de zool gebruik ik zelfklevend schuurpapier met 150mm diameter. Deze plak ik zo dicht mogelijk bij elkaar op een 100% vlakke ondergrond. Dan is het een kwestie van zweten....pff....

Kom je er niet uit dan wil ik best even helpen.

Zweten heb ik al gedaan :) Op m'n (nieuwe!! stanley) blokschaafje, tot ik erachter kwam dat het vlakke blok toch niet vlak was en ik het Gamma papier zat was.. Hij is er bijna, maar nog niet helemaal.. Ben in staat om 'm het raam uit te donderen en een Dick schaafje te kopen, die zijn 100% vlak en gepolijst..

Mijn nr. 5 is door de vorige eigenaar heel mooi hol gemaakt en de beitel bol.. Ik heb de beitel vlak geslepen, maar dit werkt niet goed samen met de holle zool, dus hier heb ik nog wel wat werk aan..

Bedankt voor het aanbod iig, Waar heb je je schuurpapier vandaan? Of moet ik misschien toch een tripje naar de automaterialenzaak ondernemen?