PDA

View Full Version : Super lichtgewicht elzen.



Tabula Rasa
17 juni 2012, 12:32
Ik heb nu een aantal behoorlijk zware strats gehad, maar heb toch wel het idee dat een hele lichte resonantie body, met een stevige stijve hals een hele mooie combinatie is.

Maar wat is nou echt een goed adres voor superlichtgewicht elzen? En als je per balk moet gaan wegen.... wat weegt het allerlichtste ongeveer per m3 of per ander afmeting (niet per body, want dat is niet te vergelijken met een balk.)?

barno
17 juni 2012, 12:56
moeilijk. ik schat dat mensen zoals Yil Yaron van tdpri zoiets mss weten. Hij werkt enkel met old growth hout dat steeds schaarser aan het worden is.

als ik nog een tele bouw voor mezelf, wil ik ook een superresonante lichte body; ik heb er een drietal gebouwd van one piece swampash blanks, maar de bodies die ik daaruit haalde, bleken toch nog relatief zwaar. stuk lichter dan gewoon essen, dat wel. Dus om zeker te zijn, zal ik volgende keer een prefab body kopen waarvan ik het gewicht op voorhand ken.

Tabula Rasa
17 juni 2012, 14:32
Het wordt inderdaad steeds lastiger. Ik overweeg zelfs om voor de volgende zelfbouw gewoon een body te kopen bij Warmoth, de hebben extreem lichte bodies. Ook ik heb steeds dat ik denk een mooi lichtgewicht blank in handen te hebben.... na frezen blijkt het toch zwaar te zijn....

Bijna schaamteloos om een prefab body te nemen bij een zelfbouwstrat, maar het is allemaal wel wat controleerbaar qua gewicht.

barno
17 juni 2012, 15:14
ja, je bent dan echt wel gebonden aan een bestaand model. dat vind ik lastig. nu, de nostrat die ik onlangs bouwde: elzen had ik van GS en dat was echt licht. juist es gewogen: de nostrat is zelfs lichter dan mijn 86 usa avri (ook elzen). het scheelt 15 gram :)

Tabula Rasa
17 juni 2012, 15:34
ja, je bent dan echt wel gebonden aan een bestaand model.

Is voor mij niet zo'n probleem. Moet een strat worden, dus die zijn wel te vinden. Vind een prefab body alleen wat "gezichtsverlies" omdat het dan meer richting assemblage gaat dan bouwen.... aan de andere kant..... een stratbody maken is nou ook niet echt een hoogstandje.

Ypma
17 juni 2012, 20:24
Ik ben momenteel bezig met een strat project met twee delen amerikaans elzen (Red Alder) gekocht bij de Arnhemse Fijnhouthandel.
Hier krijg je de mogelijkheid om stukken hout met elkaar te vergelijken in kwaliteit. Mijn doel was ook om zo licht en resonant mogelijke stukken meer te nemen. Volgens mij is dat aardig gelukt.

Tabula Rasa
17 juni 2012, 20:38
Ik ben momenteel bezig met een strat project met twee delen amerikaans elzen (Red Alder) gekocht bij de Arnhemse Fijnhouthandel.
Hier krijg je de mogelijkheid om stukken hout met elkaar te vergelijken in kwaliteit. Mijn doel was ook om zo licht en resonant mogelijke stukken meer te nemen. Volgens mij is dat aardig gelukt.

Ja, maar je kan daar dus alleen maar vergelijken uit hun voorraad en dan op gevoel, terwijl planken van afmeting verschillen. Ook zal het meeste uit dezelfde batch komen.

Je kan moeilijk zeggen dat zij het allerlichtste hebben. Heb meerdere strats gehad van elzen van de AFH en die waren allemaal toch behoorlijk zwaar ( als je vergelijkt met wat er bij warmoth bijvoorbeeld mogelijk is. (3.9 pounds (1.77 kg))

stijnkenens
17 juni 2012, 22:22
Ik heb net een Pbas naar 64 specs gefreesd.
Uit Elzen van GS.
Ik zal die morgen eens wegen, ik had toch de indruk dat het niet heel zwaar was.

En anders uitfrezen, met een topje erop?



s.

Ypma
18 juni 2012, 11:22
De blanks van GS vond ik toch wel aan de zware kant. Ik zal ook niet zo snel weer hout kopen zonder het te zien. Ik zal mijn body van het Arnhemse hout vanavond 's even op de weegschaal gooien. Ben zelf ook wel benieuwd. Google 's op B-Hefner. Daar kun je je opties aankruisen waaronder "ultra light weight".

stijnkenens
18 juni 2012, 11:47
1,85kg (+/- 4lbs) voor een P-bass body gefreesd uit het GS elzen hout.

Blijkbaar redelijk standaard voor een lichte alder P-bass body.



s.

Tabula Rasa
18 juni 2012, 20:01
dat is inderdaad wat ik onder licht versta. Goeie tip! Dit klinkt een stuk lichter dan het elzen dat ik bij de Amsterdamse Fijnhouthandel vandaan haal.

stijnkenens
19 juni 2012, 09:42
Ik had zelfs een foto genomen van het hele blok op een weegschaal: 3,2kg.
Er is dus bijna de helft af !!!

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/bodies%20frezen/DSC01647.jpg




s.

Martin_
19 juni 2012, 19:32
Leuke discussie. Een voor mij ultieme strat bouwen, lijkt mij ook mooi om te doen. http://i227.photobucket.com/albums/dd260/alfa155_1995/icon_strat_white.gif Wat ik mij afvroeg: hoever heeft het gewicht invloed op het geluid? Als ik discussies op buitenlandse fora lees, gaat een lichtgewicht ten koste van het geluid. Hoewel het geluid ook weer plank afhankelijk zou zijn, ook los van het gewicht. Er wordt zelfs geopperd om niet een body te kopen waarvan het gewicht bekend is, maar alleen een compleet gitaar, omdat dan het geluid ook bekend is.

Tabula Rasa
19 juni 2012, 20:40
Ik heb niet heel veel ervaring met fabrieks fenders maar heb wel al een redelijk aantal teles en strats gebouwd. Ik heb sterk het idee dat een zwaardere body, sustain toevoegt, maar met een goede verbinding, een stabiele neck en de juiste brug heb je sowieso sustain genoeg. Als je meer nodig hebt, dan speel je gewoon te langzaam.

Ik heb ook wel een idee wat het nuanceverschil is tussen lichtgewicht en zwaargewicht, maar dat laat ik nog eventjes open om de discussie niet teveel te sturen... Ben meer bennieuwd of anderen hetzelfde zullen aangeven.

stijnkenens
19 juni 2012, 21:12
Ik denk dat het dan van het hout afhangt.
Ik heb hier nog een stuk mahonie liggen dat in vergelijking met andere blokken super licht is.
Maar het klinkt als een bel, terwijl die andere wat doffer/donkerder klinken, dat zal uiteindelijk toch voor zeker 5% mee tellen in het totale geheel.
Terwijl ik dan weer zwaar essen heb gehoord dat ook een mooie hoge klank geeft als je er op klopt.
Ik vind dat voor mij het belangrijkste, eigenlijk, dat het hout een mooie klank op zich heeft. En daarnaast het gewicht, omdat een rug breker ook niet alles is !!!

Dan denk ik dat pickups meer kans hebben om het geluid van een gitaar te veranderen, dus staar je niet blind op het gewicht van het hout.



s.

barno
19 juni 2012, 21:21
Ik heb veel met essen gebouwd, swamp ash maar vooral europees essen. Bij die laatste is het bijna noodzakelijk weight relief te kameren. vandaar ook deels dat ik vaak thinlines bouw.

Ik heb twee full body zwaar essen gebouwd en beide gitaren hebben een sustain van hier tot in novosobirsk, maar zijn wel loodzwaar. Zelf vind ik dat sustain zelfs wel es in de weg kan zitten. hangt af van soort muziek die je speelt. de kerel voor wie ik de zware tele bouwde is supercontent met zijn gitaar, hij speelt veel slowcore americana en dan komt zo'n zwaar sustainende gitaar zeer goed van pas.

Lichte swampash bodies hebben trouwens ook een hele lange sustain, alleen is die meer airy, niet zo dense; voorwaarde is wel: dikkkke hals.

Bij mijn Stratotone die ik net klaar heb, merk ik dat de echte sustainfreaks best voor maple neckthrough gaan...

Tabula Rasa
19 juni 2012, 21:23
dus staar je niet blind op het gewicht van het hout.



s.

Zeker niet, maar als je kan kiezen.... dan liever een bewuste keus. Ik heb een beetje het idee dat een zwaarder stuk hout meer de focus legt op een bepaald klankgebied terwijl een lichter stuk een wat breder gebalanceerde geluid geeft.... alleen kan je die nooit echt helemaal wetenschappelijk beoordelen, omdat ieder stuk hout anders is en iedere gitaar toch net ietsjes anders in elkaar gezet wordt.

Mijn vermoeden is dat lichter van gewicht, "zangeriger" en "opener" (niet zo zeer "dikker/vetter") klinkt (om maar even lekker abstractie termen te gebruiken)

Tabula Rasa
19 juni 2012, 21:24
Post van Barno kruiste net de mijne, maar dit is exact wat ik bedoel:


alleen is die meer airy, niet zo dense; voorwaarde is wel: dikkkke hals.