PDA

View Full Version : reparatie gitaar



Quazzy
11 juni 2003, 19:54
Omdat ik het gevoel heb dat mijn elektrische gitaar wel een onderhoudsbeurtje kan gebruiken en omdat ik een a-technicus ben, heb ik laatst eens wat op internet gezocht naar de prijzen voor een reparateur. Tot mijn grote schrik ontdekte ik dat deze prijzen nu niet echt aan de lage kant liggen; meestal waren de prijzen zo rond de 40 euro.

Omdat mijn gitaar niet al te duur is, vind ik dit erg aan de hoge kant. Mijn vraag is dan ook of iemand weet waar dit (een stuk) goedkoper kan, maar waar ik toch weet dat mijn gitaar in veilige handen is?

bert k
11 juni 2003, 19:58
Ik weet niet wat je krijgt voor die 40 euro, maar op zich is dat een heel normale uurprijs. Wat wil je laten doen aan je gitaar? Welke klachten heb je?

Quazzy
12 juni 2003, 10:07
Misschien is die 40 euro inderdaad een normale uurprijs als er gewerkt wordt aan zeer ingewikkelde problemen bij gitaren van vele duizenden euro's, maar bij een gitaar die 'slechts' een dagloon waard is en waarvan de problemen volgens mij niet zo ingewikkeld zijn, is een uurloon van 40 euro minder billijk.

Waar ik last van heb:
- Het middelste element doet het niet (Wanneer dit element is geselecteerd, komt er in ieder geval geen geluid uit de gitaar.)
- Het onderste draaiknopje (dus niet het volume-knopje) kraakt nogal bij het draaien ervan en het geluid valt soms gedeeltelijk weg.
- De jack-in, waar je de kabel insteekt, heb ik het liefst vervangen. Eens in de twee maanden moet ik hem rechtbuigen omdat er iets speling op zit en ik heb het gevoel dat er iets niet goed zit.

wietse
12 juni 2003, 10:25
wat voor gitaar is het?
die knop kan jezelf eens met contact spray inspuiten mischien dat dat helpt.
het element doet het denk ik niet omdat de standen schakelaar stuk is of er een draadje afligt, elementen zelf gaan bijna nooit stuk.
het zijn allemaal dingen die jezelf wel kan doen haal de gitaar open en maak effe een tekeningetje met draadkleur en alles erbij voordat je het spul er uit haalt.
met een soldeerbout en wat logisch denken kom je een heel eind .
en stap voor stap vervangen niet alles in één keer er uit trekken maak je het jezelf moeilijk mee.
heb je geen kennissen of vrienden die wel eens met radio's e.d sleutelen die kunnen het dan ook wel.

strattie
12 juni 2003, 14:42
die knop kan jezelf eens met contact spray inspuiten mischien dat dat helpt.
het element doet het denk ik niet omdat de standen schakelaar stuk is of er een draadje afligt, elementen zelf gaan bijna nooit stuk.

dat is niet helemaal waar want twee van de elementen op mijn oude strat war ook stuk, kortsluiting in het element :(

wietse
12 juni 2003, 22:38
ik zeg ook gaan BIJNA nooit stuk ,het komt wel voor maar dat is wel vrij zeldzaam.

Quazzy
13 juni 2003, 17:59
wat voor gitaar is het?

Het is een Ibanez rg270DX

Nicci
14 juni 2003, 22:35
Misschien is die 40 euro inderdaad een normale uurprijs als er gewerkt wordt aan zeer ingewikkelde problemen bij gitaren van vele duizenden euro's, maar bij een gitaar die 'slechts' een dagloon waard is en waarvan de problemen volgens mij niet zo ingewikkeld zijn, is een uurloon van 40 euro minder billijk.



dit begrijp ik niet helemaal. een uurloon is een uurloon. of die man nu bezig is met een dure of goedkope gitaar, maakt voor hem niet uit. voor jou natuurlijk wel.
een chirurg rekent hetzelfde uurloon met een simpele en met een ingewikkelde operatie. lijkt mij.

Quazzy
15 juni 2003, 14:02
dit begrijp ik niet helemaal. een uurloon is een uurloon. of die man nu bezig is met een dure of goedkope gitaar, maakt voor hem niet uit. voor jou natuurlijk wel.
een chirurg rekent hetzelfde uurloon met een simpele en met een ingewikkelde operatie. lijkt mij.
Er is toch ook een flink salarisverschil tussen chirurg en verpleegkundige? Een chirurg de taken van een verpleegkundige laten doen lijkt mij een beetje zonde van het geld.....


Maar ik heb mijn middelste element eens goed bekeken en het valt op dat die metalen dingetjes (excuses voor gebrekkige gitaar-vocabulaire) bij dit element itt tot de andere elementen iets uitsteken - en ook nog niet gelijk met elkaar. Is dit normaal?

Nicci
15 juni 2003, 15:11
dit begrijp ik niet helemaal. een uurloon is een uurloon. of die man nu bezig is met een dure of goedkope gitaar, maakt voor hem niet uit. voor jou natuurlijk wel.
een chirurg rekent hetzelfde uurloon met een simpele en met een ingewikkelde operatie. lijkt mij.

Er is toch ook een flink salarisverschil tussen chirurg en verpleegkundige? Een chirurg de taken van een verpleegkundige laten doen lijkt mij een beetje zonde van het geld.....



maar het gaat hier niet om verschillende beroepen. iemand die repareert bij een muziekhandel krijgt simpele en ingewikkelde klussen. per uur zal het even duur zijn. even nadenken . . . . . .

Wilson
15 juni 2003, 15:35
ik vind 40 euro voor de reparaties die jij noemt nieteens zo heel onredelijk, waarschijnlijk stellen ze voor die prijs ook je gitaar af en controleren ze de mensuurlengte en zetten er nieuwe snaren op. nou reken maar dat je met al die dingen wel minstens een uurtje bezig bent...

Ic3gl0vE
15 juni 2003, 16:35
Maar ik heb mijn middelste element eens goed bekeken en het valt op dat die metalen dingetjes (excuses voor gebrekkige gitaar-vocabulaire) bij dit element itt tot de andere elementen iets uitsteken - en ook nog niet gelijk met elkaar. Is dit normaal?

Bij de elementen op jouw gitaar hoort dat zo ja.