PDA

View Full Version : roland fc100



mich123
16 juni 2012, 14:59
ik heb laatst via marktplaats, een roland gp8 met fc100 footcontroller goedkoop kunnen kopen,nu heb ik ook een v amp pro voor een redelijke prijs kunnen kopen via mp, nu is mijn vraag, zou ik die 2 met elkaar kunnen koppelen en de fc100 die 2 kunnen bedienen?:gitarist:

bass blom
16 juni 2012, 15:18
als 1 van beiden midi out of through heeft ja.
verder lijkt hem me een boekhoudkundig drama :D

forceps
16 juni 2012, 15:19
Ja, je kunt de V-amp aansluiten via MIDI out of MIDI thru van de GP8.
Lees even beide manuals, daarin zal staan hoe e.e.a. dan werkt.

muziekschuur
16 juni 2012, 15:53
Ik ben benieuwd.... Daar ga je nog jaaaaaaareeennnnn zoet mee zijn...

mich123
16 juni 2012, 16:23
dan is het zeker beter om een andere footcontroller op de kop te tikken?als ik dit zo eens lees,want ik kan geen beschrijving vinden van de fc100 op google

ErikM
16 juni 2012, 16:40
Ik weet niet helemaal zeker, maar als de fc100 aansluit op de gp8, en je kiest een patch met de fc 100, dan stuurt de gp8 via midi een patch change commando. Even checken met een computer met bijvoorbeeld midi-ox...
Kan het zelf niet checken, want fc 100 ligt in de opslag :-)

forceps
16 juni 2012, 17:55
Even een account aanmaken op www.rolandus.com en dan kun je de handleiding zo downloaden.

ErikM
16 juni 2012, 19:07
Volgens mij wordt over dit in de handleidingen niet gepraat... Maar controleren kan geen kwaad :-)

mich123
16 juni 2012, 19:07
geweldig jongens bedankt voor de info,

mich123
16 juni 2012, 19:22
er word inderdaad niet over gepraat,maar er kan volgens mij, als ik de gp8 een beetje lees, waar ook 3 midi schakelingen zitten,kan ik misschien dan geluiden overzetten via syx ofzo van de v amp pro naar de gp8 overzetten en dan ze op de gp8 gebruiken, via de fc100 of gaat dat niet.snap het midi nog niet echt

bass blom
16 juni 2012, 19:24
je moet midi eigenlijk zien als heel vroegah de ouderwetschen pianola.
of die rollen met gaatjes van een draaiorgel.
noot informatie, welke noot, hoe hard, hoe lang.
en program changes..

geluiden van het ene apparaat naar het andere gaat niet.
dan moet je een sampler hebben.

mich123
16 juni 2012, 20:32
dus als ik het goed begrijp word het een beetje een drama?is dit dan het verkeerde low budget beginnend rack systeem dan?

mich123
16 juni 2012, 20:32
of floorboard?

bass blom
16 juni 2012, 21:18
verdiep je eerst misschien wat meer in de materie.
als je weet hoe e.e.a. werkt is het makkelijker te kiezen wat je wilt.

mich123
16 juni 2012, 23:01
ga ik zeker doen, is allemaal nieuw dit voor mij,ook moeilijk om te begrijpen,maar komt er wel,daarom zeker ook blij met dit forum,en informatie,kan uit gp8 goede geluiden krijgen en het instellen van geluiden is zeker niet moeilijk,ben alleen benieuwd of ik ze samen kan koppelen,en de gp8 samen met de v amp pro kan mixen ,de geluiden dan,en daar is heel weinig over te vinden

ErikM
17 juni 2012, 11:55
je moet midi eigenlijk zien als heel vroegah de ouderwetschen pianola.
of die rollen met gaatjes van een draaiorgel.
noot informatie, welke noot, hoe hard, hoe lang.
en program changes..

geluiden van het ene apparaat naar het andere gaat niet.
dan moet je een sampler hebben.

Klopt. En via sysex kun je alleen programma's uitwisselen met dezelfde apparaten, dus bijv een andere gp8. Vergelijk het maar met cd's en videobanden of zo.
Een patchchange commando kan wel zorgen dat je op twee apparaten bijpassende programma's gebruikt: bijvoorbeeld een bepaald geluid op je gp8 aangevuld met een bijpassend galm programma op een galmbak, en via de externe control-out een bijbehorend kanaal op je versterker.
Maar hoe dan ook: het blijft een hoop 'spelen' voor het gewenste resultaat. Mijn advies is: probeer de gp8 fc100 combi eerst een beetje te doorgronden, en zet je v-amp op een favoriete cleane patch zonder effecten erachter. Bedenk wat je wilt, wat je nodig hebt en wat je mist. Daarna kun je bijvoorbeeld de v-amp opnemen in de effectlus van de gp8 , en gaan spelen met ampsim en zo, en weer kijken of je nog iets mist. En daarna pas kijken naar eventuele koppeling van patches van beide.

Ik heb zelf jaren een Alesis midiverb 3 op een vast galm programma gebruikt op die manier. Zonder midi koppeling... Zal toch nog even de handleiding bekijken voor tips...

ErikM
17 juni 2012, 12:03
Nog even een toevoeging: de effectloop van de gp8 is niet schakelbaar, dus zal ik wel een van de control-out verbonden hebben met de mute van de galm...

Ps: zonder account kun je hier de manual vinden: ftp://ftp.roland.co.uk/productsupport/GP-8/01_GP-8_OM.pdf

mich123
17 juni 2012, 12:25
dank je hier kan ik wat mee,te gek erik,moet een hoop geduld hebben en veel uitproberen begrijp ik