PDA

View Full Version : Nieuwe aanwinst: Yamaha SG200 l/h



Brum
16 juni 2012, 02:53
Een nieuwe aanwinst, waar ik erg blij mee ben. Ik dacht, die moet ik toch maar even showen. Geen geweldige foto, maar dat boeit me lekker heulemaal niks:

http://i1085.photobucket.com/albums/j423/Brummert/2012-06-16-004.jpg

Het is een Yamaha SG200 uit '85. Kon 'm vanavond nog ophalen, hier vlak in de buurt en kon deze kans dan ook niet laten liggen. Ik ben al langer gecharmeerd van Yamaha SG's, alleen mijn linkshandigheid gaf mij niet veel keus tweedehands. Het betreft het instapmodel van de SG series uit de jaren '70/'80, voor zover ik op de hoogte ben.

De bouwkwaliteit is echt super, afwerking op het klinische af, zo strak. Wel bestaat de body uit meerdere stukken, wat mij verder weinig boeit en door de goeie constructie van de gitaar denk ik ook niet heel veel uitmaakt.

Hoe die klinkt kan ik nog weinig van zeggen. Althans, ik heb 'm nog niet ingeplugd, daar mijn versterker bij een muziekzaak staat ter reparatie en ik 'm niet ga beoordelen op een Line6 Toneport. Akoestisch klinkt ie in ieder geval verrassend helder, wat ik het niet verwacht had van een volledig mahonie gitaar, met palissander toets. Een erg strakke, duidelijke klank. Het verklaart wellicht ook dat de verkoper 'm redelijk clean vond klinken voor een gitaar met humbuckers. Ik kan in ieder geval niet wachten tot ik m'n versterker weer thuis heb staan en wanneer ik 'm mee de repetitieruimte in kan nemen.

Vooralsnog; blij!:crazyhappy:

sideburns
16 juni 2012, 09:33
Mooi ding! Ik dacht dat die sg's met een ebony toets kwamen ?

Brum
16 juni 2012, 11:18
De instapmodellen niet, die hadden palissander. De duurdere modellen inderdaad wel.

sideburns
16 juni 2012, 13:16
Verrek ja, overheen gelezen , dacht dat er 2000 stond ipv 200...desalniettemin blijft het een lekker ding:ok:

Brum
16 juni 2012, 13:34
Dank, ben d'r ook erg blij mee!:)

Grappig klein detailtje is dat het stickertje van de Engelse winkel, waar ie vandaan komt, nog achterop de kop zit. Laat ik ook zitten denk ik, vind ik wel grappig. De verkoper had ook het idee dat deze officieel niet in Nederland te verkrijgen was, maar wist dat niet zeker. Iemand een idee? De 200 zie ik in ieder geval niet erg vaak voorbij komen, als in eigenlijk nooit.

JazzBass
17 juni 2012, 23:15
Zo hey.. als mede lefty is dit toch wel ff een mooi plankje! Ik vind de SG modellen van Yamaha ook erg tof, no-nonsense beest!
Als je m ooit weg doet, trek me ff aan de mouw ;)

Brum
18 juni 2012, 00:27
Zal ik doen, maar reken er niet te hard op.;)

JazzBass
18 juni 2012, 13:07
Dat dacht ik wel, veel plezier ervan!

Brum
19 juni 2012, 10:03
Ik heb inmiddels m'n versterker weer terug van reparatie en de gitaar 's eventjes goed aan de tand gevoeld. Wat ik al vermoedde toen ik de gitaar akoestisch bespeelde, de gitaar is vrij helder van klank, met redelijk wat bite. Had ie bijvoorbeeld een ebben toets, dan was ie denk ik te helder geworden. Ook heeft ie een soort compressie wat ik wel fijn vind, vooral clean goed te horen. Deze gitaren worden qua geluid vaak vergeleken met iets wat tussen een SG en een Les Paul in zit en daar kan ik me wel in vinden. Hoewel ik wel duidelijk meer SG hoor, dan Les Paul.

De elementen zijn wel duidelijk low output, wat ik op zich altijd wel fijn vind, alleen wat in deze gitaar misschien wel iets meer output had mogen hebben. Toch laat ik ze er voorlopig in zitten en ga nog even spelen met de afstelling van hoogte van element en polepieces.

De lak is helaas niet een dun nitro laagje, maar daar kan ik wel mee leven. Alleen de hals zal ik nog 's wat opschuren, omdat ik niet zo van het plakkerige van hoogglans houd.

De hals is niet overdreven dun, maar wel wat aan de platte kant. Had van mij wat ronder mogen zijn, iets meer handenvuller.

Maar goed, eerste indruk; fijn gitaartje! Ik denk wel bruikbaar voor mijn doeleinden. Voorlopig ben ik blij.

Brum
26 juni 2012, 15:57
En dit is 'm nu:

http://i1085.photobucket.com/albums/j423/Brummert/IMG_4511.jpg

Ik heb de elementen verwisselt voor Bare Knuckles 'The Mule' humbuckers en dat is echt een enorme verbetering! Topkammetje moet ik nog even laten vervangen, evenals de bedrading, want dat is wat dun. Ook zit ik er aan te denken om er zo'n klein, zwart slagplaatje op te laten zetten, zoals op ouwere Gibson SG's. Ik heb het slagplaatje van m'n Gibson er even op gelegd net, past niet natuurlijk, maar even voor het idee en dat ziet er best gaaf uit.

Ik zit er nu ook aan te denken om m'n Gibson SG op te knappen en weg te doen... Deze gitaar is gewoon een klasse beter, op alle vlakken en ik ga de Gibson waarschijnlijk nauwelijks nog aanraken.