PDA

View Full Version : Beschouw jij 'ritmes' als 'liedjes'?



DrsJacksonn
15 juni 2012, 16:27
Oh hay

Jongens, ik heb een vraag. Op de gitaar kan je een hoop dingen leren, wat ik zelf zou samenvatten tot liedjes, solo's, losse flodders en ritmes.

Het punt is dat ik een lied niet hetzelfde vind als een ritme. Een lied is voor mij een volwaardig lied, eentje die wat uitgebreid is en/of zoals die werd gespeeld bij de originele opname. Denk aan het typische muziekje van 'Tears in Heaven' (http://www.youtube.com/watch?v=jWZReyl4ewQ). Een ritme vind ik meer een achtergrondmuziekje van alleen maar een stuk of vijf, zes akkoorden die in een herhaald patroon gespeeld worden.

Dus stel dat je 14 liedjes kent waarvan 7 echte liedjes en 7 ritmes, allebei zoals ik ze beschreven heb. En iemand vraagt je 'hoeveel liedjes kan jij spelen?'. Wat zou jij dan zeggen, 7 of 14? Of anders gezegd, beschouw jij deze 'ritmes' ook als volwaardige liedjes?

aaronstonebeat
15 juni 2012, 18:40
Nee, in antwoord op een naar mijn idee volkomen onzinnige vraag. Ritme is een abstractie die betrekking heeft op de verhoudingen in tijd tussen 'gebeurtenissen' in een muziekstuk.
Ik zie een mensuurlengte ook niet als een gitaar, een akkoord als een muziekstuk, of opgegeven vermogen als een auto en ga zo maar door.

Veruit de meeste liederen zullen een bepaald ritme hebben en een lied is slechts een lied als het gezongen wordt.

Bartcore
15 juni 2012, 18:54
Nee, in antwoord op een naar mijn idee volkomen onzinnige vraag. Ritme is een abstractie die betrekking heeft op de verhoudingen in tijd tussen 'gebeurtenissen' in een muziekstuk.
Ik zie een mensuurlengte ook niet als een gitaar, een akkoord als een muziekstuk, of opgegeven vermogen als een auto en ga zo maar door.

Veruit de meeste liederen zullen een bepaald ritme hebben en een lied is slechts een lied als het gezongen wordt.

Op "een lied is slechts een lied als het gezongen wordt" ben ik het helemaal met je eens. Een ritme is inderdaad een deel van (een deel van) een lied. Ik denk dat de TS doelt op een akkoordenschema, zoals akoustische spelers het vaak tot vervelens toe spelen ;)

Muzieknono
16 juni 2012, 08:05
Pffff, wat een onzinnige vraag, je kunt spelen wat je kunt spelen en als je eje afvraagd hoeveel je ere al kunt spelen ben je met iets anders bezig dan met spelen, ik ken mensen die een paar akkoorden kunnen spelen en daar onnoemelijk plezier aan beleven.
Mvgr. Dirk Jan :B

Triggy
16 juni 2012, 09:15
Onzinnige vraag. Net als aaronstonbeat zegt. In elke liedje zit ook een ritme.
Zijn verschillende soorten begrippen.

Midwolda
16 juni 2012, 09:31
Ja. Ik kan "tsjakketsjakke" doen op de gitaar dus ik kan 36.409 reggae-liedjes spelen.
Goed he? :D

Stillborn
16 juni 2012, 09:36
Of tsjaktoing voor de ska-spelers :p
Voor de rest ga ik akkoord met wat hier al gezegd werd.

zjanke
16 juni 2012, 10:31
Fuckerdetering, toch maar even tegen mijn sambaband vertellen dat we "slechts" ritmes spelen en geen liedjes (nummers) :D

bass blom
16 juni 2012, 10:33
twee weken geleden een ritme en 1 akkoord gedaan met de band.
gaat in de toekomst nog wel iets bij komen, maar het is dus een ritme en maar ook een liedje.
gisteravond weer een andere gedaan, met 2 akkoorden deze keer :seriousf:

Toaster
16 juni 2012, 11:46
@midwolda en @stillborn tututuutututut niet zo neerbuigend naar ska en reggae spelers...! Het is een kunst, geloof me. Die sounds zijn echt pas na lange oefening goed te krijgen. Dat geld trouwens voor de gehele reggae sound. De drums van Bob marleys drummer zitten ook in heel veel sample boxjes verstopt.

@topicstarter, ik snap wel wat je bedoelt. Ik vind mezelf een slaggitarist namelijk.
Je zit waarschijnlijk met het dilemma dat iemand tegen je zegt: speel eens een liedje.
Je kan perfect mee komen in een band, soleert en treed op voor volle zalen. Maar bij die vraag blijft het stil...

Was je maar piano gaan spelen want dan leer je binnen een jaar liedjes spelen. Met links de bas en met rechts de zanglijn. Voila een liedje.

Op gitaar kan dit ook. Maar dan heet het vaak fingerpicking of fingerstyle. Veel moeilijker dan akkoorden raggen en los soleren.
Dit is in mijn ogen de enige manier om op gitaar een liedje te spelen.

Akkoorden spelen is het dat niet. Tenzij je "signature" liedjes naspeelt zoals bijvoorbeeld Hotel California. Die kent iedereen wel. De rest van de liedjes verzandt toch vaak ik ritmisch gehakketak.


Just my 2 cents

piker
16 juni 2012, 12:36
http://www.youtube.com/watch?v=_rYspnZ-ofM

Deze doet het wel heel goed vind ik!

Martin_
16 juni 2012, 12:57
Als beginner herken ik dit wel (denk ik). Je wilt een bepaalt liedje kunnen spelen, omdat je het mooi vindt. De gitaarpartij blijkt uit 3 akkoorden te bestaan die je gedurende 3 minuten moet afwisselen. Na wat of veel oefenen lukt dat en denk je; "Is dit het nou?".
Nee, dat is het niet helemaal. Je kunt er dan voor kiezen om zelf mee te gaan zingen. (Ja, gewoon doen!), met het origineel meespelen. (Gaat ook vervelen) of een bandje te zoeken/vormen. Wil je toch liedjes herkenbaarder met alleen gitaar spelen, zul je bewust voor liedjes moeten kiezen waarbij dat kan. Andere optie is, zoals aangehaald, de zanglijn proberen te spelen.

Stillborn
17 juni 2012, 16:47
Uiteindelijk of je nu een ritme speelt of een begeleiding of een riedeltje...zolang jij er fun in hebt kan je met trots zeggen dat je muziek maakt. Een liedje spelen, dat misschien niet, maar muziek maken, dat zeker en vast! ;)

Robin...
18 juni 2012, 00:13
Ritme is heel belangrijk. Vele gitaristen kennen alleen de tjakatjakatjak en denken dat dat het enige is. Als er een goeie beat is en op de klappen een lekkere slag heb en dan nog een basslijntje eronder dan kan je vliegen. Niks is lekkerder dan zo te jammen en dat iedereen naar elkaar luistert en verschillende ritmes erin komen en accenten er in te maken.

o0rollo0o
18 juni 2012, 08:42
Ik zat met zon zelfde vraag. Zondags lunchen we nooit echt tussen de middag als -we zitten met het gezin aan tafel-. Vaak besluit ik dan zelf wel wat fruit te eten en smeer ik hier en daar eens een boterham. Nu vraag ik me af wat ik moet antwoorden, als iemand vraagt: heb je zondag's gelunched? In principe niet natuurlijk, maar ik heb wel degelijk gegeten. Wat zouden jullie antwoorden als iemand je dit vraagt?

Rizz
18 juni 2012, 08:52
Ik zat met zon zelfde vraag. Zondags lunchen we nooit echt tussen de middag als -we zitten met het gezin aan tafel-. Vaak besluit ik dan zelf wel wat fruit te eten en smeer ik hier en daar eens een boterham. Nu vraag ik me af wat ik moet antwoorden, als iemand vraagt: heb je zondag's gelunched? In principe niet natuurlijk, maar ik heb wel degelijk gegeten. Wat zouden jullie antwoorden als iemand je dit vraagt?

De betere vraag zou zijn: beschouw je fruit als volwaardig eten in vergelijking met de gesmeerde boterham, die uit brood, boter en beleg bestaat itt het fruit, wat nogal eenzijdig is.. En fruit kan je ook nog op je boterham kwijt in combinatie met wat anders.. :D

Harry
18 juni 2012, 10:16
ondanks dat ik de vraag niet begrijp, en de reden ervoor nog minder; een ritme wordt pas een liedje als erbij gezongen wordt. Dus Bo Diddley maakt met een chugga chugga ritme op 1 akkoord wel degelijk liedjes. Dus als je de teksten er van kunt onthouden ken je veel liedjes.

Al wist ik niet dat hier een wedstrijdelement inzat.

De V
18 juni 2012, 16:38
Voor mij valt de openingsvraag in dezelfde categorie als: 'Hoeveel akkoorden ken jij al?'.
Natuurlijk ook erg relevant om te weten als je een collega gitarist/muzikant tegenkomt...