PDA

View Full Version : Nieuw speelgoed, Fender Excelsior amp!



marc_o
15 juni 2012, 10:05
Het was even wachten, er is verschrikkelijk veel vraag naar deze amp en bij Fender nederland alleen al zijn er meer dan 500 in backorder.
Anyway, een bevriende gitaarshop in Alphen ad Rijn had er eentje staan en ik ben maar direct in de auto gesprongen, dat ding onder het genot van koffie en een peuk aangeslingerd en voila....instant love.

Wat krijg je eigenlijk voor slechts 269,-?
Een 13 watt eenkanaals combo (2 maal 6v6 in eindtrap)
15" speaker
Tremelo (alleen met de hand aan en uit)
Volumeknop
bright/dark switch
3 ingangen, te weten: gitaar, mic, accordion
http://proguitarshop.com/fender-pawn-shop-special-excelsior.html

Qua sound gaat ie van mooi dik clean tot en met een fuzzy overdrive in de trend van bands als Triggerfinger.
De kunst is om op zoek te gaan naar de sweetspot en je volumeknop van je gitaar te gebruiken.
Met mijn strat (USA 62 reissue) blijft ie 'clean' tot de volumeknop op de helft staat, daarna gaat het nog prima tot driekwart voor een classic rocksoundje en daarna wordt het fuzzerig...wat voor mij werkt is het volume op " 2 uur" zetten, en dan met het gitaarvolume naar 7 voor dik clean...met je gitaar naar 10 zit je in een leuke leadsound, denk aan John Mayer.
Wat lekker klinkt is een droptuning en dan de trem aanzetten...het geluid heeft veel diepte en is inspirerend.
Bright en dark switch werkt erg goed. Voor m'n strat zet ik 'm op dark, maar kan me voorstellen dat je een Gretch wat meer tot leven krijgt met bright...afijn, kwestie van testen.

Het volume valt me mee, ik kan thuis wel tot aan de sweetspot komen, maar dan hoor je het wel in de straat, en goed ook....gelukkig kan ik prachtig spelen en smeken de buren om meer...dat is mijn mazzeltje :-)
Het is een organisch en authentiek geluid, zeker met de trem aan.
Onmiskenbaar Fender...zie het een beetje als een kleine Bassman voor thuis.
Ik denk dat ie veel in studio's te vinden gaat zijn in de toekomst.

Goed gedaan Fender!!

Dreverhaven
15 juni 2012, 11:15
Mooi, lijkt me ook een superbruut ding.

Erikt
15 juni 2012, 12:56
Jaa, leuk! Hoe is die in vergelijking met je Class 5?

Mitch
15 juni 2012, 16:11
Met een vergelijkbare vraag zat ik ook :D Totaal ander beestje natuurlijk, maar ik brand wel van nieuwsgierigheid hoe hij is qua volume/bandprik... maar van harte gefeliciteerd met één van de stoerste amps van de laatste tijd. Coolness all over.

marc_o
15 juni 2012, 17:19
Class 5 kan naar mijn mening niet op tegen deze versterker....heb ze hier beide staan.
Zal een smaakverhaal blijven, maar hoe dan ook, de Class 5 klinkt kleiner en killer naast deze jongen, maar dat is logisch, ander wattage, speaker van 15", 6v6 t.o.v. el84...ander doel ook...ze kunnen elkaars geluiden niet maken...

Qua bandmix, geen idee...wij spelen niet met amps.

Heb er wat pedalen op gehad net en die pakt ie erg goed op, beetje zoals bassmans dat ook doen.
TS 808- super
RR Fatdrive - goed
Barber Direct drive - super

de rest heb ik uitgeleend, maar ik denk dat ik eens voorzichtig voor een fuzz ga kijken (voor het eerst van mijn leven).

bass blom
15 juni 2012, 17:45
zeer benieuwd naar dat ding, jammer dat broeder marc hemal in zeelandia toeft :D

Mr. Dynamite
15 juni 2012, 19:06
Tof man! Echt een super gave amp lijkt me het, die looks :lovelove:

http://proguitarshop.com/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/f/e/fenderexcelsior_11.jpg

Dweezman
15 juni 2012, 19:57
Wát een beauty! Enig idee waarom de merknaam eigenlijk nergens duidelijk zichtbaar is?

stikel
15 juni 2012, 20:57
marc_o THNX man.:)

DaveItUp
15 juni 2012, 21:44
Cool, helaas nog niet op kunnen spelen of uberhaupt aan kunnen schaffen. 2/3 weken geleden kregen we d'r een paar binnen bij feedback, maar gingen opzich niet megasnel weg ofzo.

Edit: Zo te zien zijn ze op bij FB :D

robert-gitarist
15 juni 2012, 22:10
Mooie amp, gefeliciteerd man!

Oei, ik krijg wel gas na je verhaal...damn! Inderdaad, hele toffe looks en een dikke 15" speakerd erin. Nice! Goed werk van Fender :)

Robdop
16 juni 2012, 10:55
Dit lijkt me ook wel een beestje die je zo als basgitarist kan kopen voor een gore bas sound ala monsieur paul.

Of sloop je dan alsnog de speaker?

marc_o
16 juni 2012, 11:00
Voor dat geld zou je er bijna 2 kopen toch? Klooien met stereopedalen en dergelijke, hahaha, wie weet.

pueblo
16 juni 2012, 14:27
Dit lijkt me ook wel een beestje die je zo als basgitarist kan kopen voor een gore bas sound ala monsieur paul.

Of sloop je dan alsnog de speaker?

daaraan zit ik ook al te denken sinds het moment dat ik hoorde dat het een 15 inch speaker was.

arjanb01
16 juni 2012, 14:52
Class 5 kan naar mijn mening niet op tegen deze versterker....heb ze hier beide staan.
Zal een smaakverhaal blijven, maar hoe dan ook, de Class 5 klinkt kleiner en killer naast deze jongen, maar dat is logisch, ander wattage, speaker van 15", 6v6 t.o.v. el84...ander doel ook...ze kunnen elkaars geluiden niet maken...

Qua bandmix, geen idee...wij spelen niet met amps.


Heb er wat pedalen op gehad net en die pakt ie erg goed op, beetje zoals bassmans dat ook doen.
TS 808- super
RR Fatdrive - goed
Barber Direct drive - super

de rest heb ik uitgeleend, maar ik denk dat ik eens voorzichtig voor een fuzz ga kijken (voor het eerst van mijn leven).

Of een Fulltone OCD scoren, die matchen ook super met fender amps !

marc_o
17 juni 2012, 20:15
Qua basgitaar weet ik het niet hoor...zou het zeker proberen, maar verwacht geen dragende headroom...

Chris Winsemius
17 juni 2012, 21:22
schema laatst gezien, met een soldeerbout en wat design-kennis kan ie veel luiderder.... :)

marc_o
18 juni 2012, 09:11
Ongetwijfeld, maar verandert de klank dan? En wat kost zo'n mod?

bass blom
18 juni 2012, 09:49
er is nergens info te vinden hoeveel watts de speaker aankan.

jacky
18 juni 2012, 13:01
zal toch op zijn minst 25 w zijn en met twee 6V6 kom je daar niet zo snel aan ook met tweaks ed niet

muziekschuur
18 juni 2012, 13:07
Dit lijkt me ook wel een beestje die je zo als basgitarist kan kopen voor een gore bas sound ala monsieur paul.

Of sloop je dan alsnog de speaker?

Ja, dan sloop je de speaker. Wat je wel kan doen is spelen via DI en dan twee lijnen naar een gewone bassrig en eentje naar deze Fender. En dan wat viezigheid erbij draaien...

Als je de achterkant van dit cabinet netjes dicht maakt zou het wel kunnen. Maar deze speaker is bedoeld voor gitaar. En je komt zoenzo niet ver met 15 watt op bas. (Wel natuurlijk in de studio)

Rutger
18 juni 2012, 14:00
Dit ampje is toch zo ubercool, en voor geen geld! :mmmm:

En inderdaad vraagt zoiets om gemod te worden, hoe simpel kan het zijn!?

Bernardduur
18 juni 2012, 15:07
Heel simpel; maar het circuit gruwel ik van........ dunne PCB, onderbemeten onderdelen......... brrrr.

Brrrrrr....... zou dr zelf een mooie turrent oid ingooien, maar ja, dat ben ik maar he :D

Rutger
18 juni 2012, 15:17
Een nieuw turretboardje is het geld niet denk ik, en het schema zal toch zo ingewikkeld niet zijn?
Alleen voor de cab, speaker, trafo's en de chassis' is het al de moeite :)

Dreverhaven
18 juni 2012, 16:15
Waarom zou je willen dat dat ding harder gaat? Zo'n ding koop je toch niet voor het volume.

Bernardduur
18 juni 2012, 16:17
Een nieuw turretboardje is het geld niet denk ik, en het schema zal toch zo ingewikkeld niet zijn?
Alleen voor de cab, speaker en de chassis is het al de moeite :)

:). Zeker! Schema is wel te bedenken............. 'Standaard' Fender

Rutger
18 juni 2012, 16:26
Waarom zou je willen dat dat ding harder gaat? Zo'n ding koop je toch niet voor het volume.

Nee, deze koop je puur voor de looks :supercool:
En hoe cool is het om met zon prachtig, onschuldig ogend ampje de hele tent te kunnen wegblazen! Mij heb je hoor :D

jacky
18 juni 2012, 16:54
bedenken kan ...

http://ampgarage.com/forum/files/pawnshop_excelsior_schematic_149.pdf

Chris Winsemius
18 juni 2012, 20:49
Ongetwijfeld, maar verandert de klank dan? En wat kost zo'n mod?

moet ik even testen/calculeren, nnb. dus
(ik werk meestal op aanvraag; klant geeft precies aan wat ie wil, mist of wat anders moet en van daaruit pas ik het ontwerp aan)

EDIT: voor tweaks is het eigenlijk zelden nodig om direct printplaten te gaan vervangen, prachtig natuurlijk maar dan begint het pas echt prijzig te worden.....

Chris Winsemius
18 juni 2012, 20:55
Net ff het schema bekeken (wat een r*k-ontwerp); d'r staat trouwens ook een notitie op dat ie is ontworpen voor 1 jaar garantie zonder "service"-werk (kaput>vervangen dus, net 'n gsm.....)

ben wel benieuwd, maat van mij (goeie bluesgitarist) vond 'm zeer tegen vallen maar die gast is ook oude Valco's en gemodde silverfaces gewend......

muziekschuur
18 juni 2012, 20:59
Fender Excelsior schema.

https://docs.google.com/file/d/0B94M9utkFx4iVVgteEE0X3lYdlk/edit?pli=1

Wat interne foto's;

http://billmaudio.com/wp/wp-content/uploads/2012/04/power-left-300x199.jpg

http://billmaudio.com/wp/wp-content/uploads/2012/04/power-right-300x199.jpg

http://billmaudio.com/wp/wp-content/uploads/2012/04/preamp-left-300x199.jpg

http://billmaudio.com/wp/wp-content/uploads/2012/04/preamp-right-300x199.jpg

Dreverhaven
18 juni 2012, 21:28
schema laatst gezien, ...


Net ff het schema bekeken ......

Heb je het schema al eens bekeken?

Mij maakt het overigens weinig uit wat er in zit. Als stoppen ze er Leo's ouwe sokken in, als ie maar tof klinkt.

Mitch
18 juni 2012, 22:28
't is geen crowded house pcb, de buizen zitten niet op de print...ik weet niet waar je hier voor dit geld over zou moeten klagen. Eerst maar eens zo'n ding horen. Lijkt me ontzettend leuk.

muziekschuur
18 juni 2012, 22:50
Ik vind de behuizing zo leuk... Past in elke huiskamer...

marc_o
19 juni 2012, 09:04
ben wel benieuwd, maat van mij (goeie bluesgitarist) vond 'm zeer tegen vallen maar die gast is ook oude Valco's en gemodde silverfaces gewend......

Dat zegt werkelijk niks, ik vind 'm te gek en ik ben ook een geweldige gitarist....zelfs beter nog!! :-)
Daarbij vond ie zijn silverfaces en Valco's vast ook ruk, want hij liet ze modden.....dat modden kostte waarschijnlijk meer dan een hele Excelsior...
Surprise....ik vind een Matchless Independence ook beter dan de Excelsior, en mijn eigen Bogner XTC classic ook...

Rutger
19 juni 2012, 09:33
Ik vind de behuizing zo leuk... Past in elke huiskamer...
Van je grootouders zeker ;)


Ja, je moet t allemaal wel even op (de juiste) waarde schatten. Wat je voor > E1500 krijgt krijg je natuurlijk niet voor < E300.

Hm, 4 gainstages, wat je daar allemaal niet mee kunt... Als de sound niet bevalt trek je desnoods de hele printplaat eruit en zet je er een circuitje in die je wel bevalt. (Deluxe 5E3?) :) Dan heb je de looks én de sound! Ik denk dat dit ampje door velen helemaal wezenloos gemod gaat worden, net als de Valve Jr destijds.

Blijft natuurlijk de vraag wat de trafo's en speaker aankunnen kwa vermogen.


@Chris: wat maakt dit ontwerp technisch gezien dan r*k?

nico verduin
19 juni 2012, 10:01
Voor < 300 euri een chassis, trafo´s buizen, cabinet, speaker... kan je altijd een leuk persoonlijk bakkie van maken. Het schema zegt een speaker van 15W. Ik zou daar vanuit gaan. Dan voorkom je gelijk dat die PT of OT het zullen begeven.

tillens
20 juni 2012, 12:27
Dat zegt werkelijk niks, ik vind 'm te gek en ik ben ook een geweldige gitarist....zelfs beter nog!! :-)
Daarbij vond ie zijn silverfaces en Valco's vast ook ruk, want hij liet ze modden.....dat modden kostte waarschijnlijk meer dan een hele Excelsior...
Surprise....ik vind een Matchless Independence ook beter dan de Excelsior, en mijn eigen Bogner XTC classic ook...

Sig waardig even kijken of het past!!!!

muziekschuur
20 juni 2012, 12:32
Har har...

Dreverhaven
20 juni 2012, 17:51
Ik heb er vandaag even op gespeeld met een Fender Classic Player Jazzmaster. Sowieso, hij was groter dan ik dacht. Dat is mooi, want ik hou van groot. In het echt ziet hij er nog toffer uit dan op de foto. Maar goed, die tremelo kon me niet echt bekoren, ben daar sowieso niet zo'n fan van. Dark klonk het lekker warm en zoet, en bright gewoon echt zoals ik het Fender geluid graag heb. Dat ding heeft echt een lekkere attack als je akkoorden ramt en gaat ook nog best hard. Heb ook nog even zo'n Tonewicker Big Muff aangesloten. Dat klonk ook erg lekker. Al met al echt een prima amp voor het geld. Ik heb hem niet nodig, maar zit er toch over te denken er een te kopen. Gewoon voor de heb, om in de huiskamer te zetten voor als ik zin heb om even gauw een gitaar te pakken daar.

hoofd
20 juni 2012, 18:05
Het ding zal goed in je oubollige huishouden passen, dat zeker. :ok:

Ik ben er wel erg benieuwd naar, ik wil 'm zeker 's uitproberen.