PDA

View Full Version : Gezocht: 70's marshall 4x12 cab (25's greenbacks)



David Dear Hearts
14 juni 2012, 19:40
een speurtocht begonnen...iemand die er 1tje weet staan met de speakers in prima staat?

laat je maar horen!!

thanx!

HaroldA
14 juni 2012, 22:10
David, ook voor "gezocht" advertenties moet je op gitaarmarkt.nl zijn ...

Toaster
14 juni 2012, 22:38
De RI vind ik beter dan de 70's kasten. (vooral niet de blackbacks pakken.)
Tenzij je de echte oude kasten pakt. Die zijn echt een pak beter. (saltnpeppa doek, metalen handgrepen, pre
Oude Orange kasten zijn ook onwijs lekker.

DaveItUp
16 juni 2012, 23:57
Ontzettend gelul, ik heb jaren een blackback cab gehad, die overigens niets anders zijn dan greenbacks, en die klonk geweldig met m'n superlead en sound city B100. Klonk zeker beter dan de reissue greenback's die ik gehoord heb.

HaroldA
16 juni 2012, 23:59
Ontzettend gelul, ik heb jaren een blackback cab gehad, die overigens niets anders zijn dan greenbacks, en die klonk geweldig met m'n superlead en sound city B100. Klonk zeker beter dan de reissue greenback's die ik gehoord heb.

Ik heb nog steeds een blackback M25 1960B kast uit 1979. Schitterende speakers en inderdaad beter dan mijn 1960TV kast met UK M25 greenbacks uit 1993.

Ik heb nog 2 cremeback M25's liggen uit 1978, mogen die ook niet?

zoon van Piet
17 juni 2012, 15:34
geen idee wat er in mn kast zit, heb ik me nog nooit druk over gemaakt..
http://img217.imageshack.us/img217/5567/img0148ri.jpg
het klinkt namelijk goed zoals het is...

Agent_Smith
17 juni 2012, 15:34
Ja, idd grote onzin. Greenback, blackback, creamback etc. Als types overeenkomen gewoon dezelfde speakers met een andere kleur plastic en verder uitstekende kasten. Ik heb al eeuwen een ca 1977 4x12 1935 Bass kast met 'blackbacks'. Uberding!

Toaster
17 juni 2012, 16:58
geen idee wat er in mn kast zit, heb ik me nog nooit druk over gemaakt..
http://img217.imageshack.us/img217/5567/img0148ri.jpg
het klinkt namelijk goed zoals het is...

Die heb ik ook.
En die vind ik dus beter dan een checkerdoek.
En de Ri's vind ik beter dan de 70's checkerdoek kasten. Ik zeg niet dat ze ruk zijn of slecht klinken. Ik noem alleen mijn voorkeur.

En een 20 watt pre rola greenback klinkt beter dan een 25 watt (pre)rola greenback.
En een blackback klinkt gewoon minder dan de greenbacks (met de groene konten) (die ik heb gehad.)
De creambacks die ik heb gehad klonken wel goed. (als iemand er een naslagwerk van wil maken wil ik best wel de foto's opzoeken)

Ik heb het allemaal gehad en heb het allemaal goed beluisterd. Geen bakerpraatjes, of forumpraat dus.

Dit is gewoon mijn smaak. Normaal gesproken kan je hier over alles praten maar ik snap wel waarom dat met de greenbacks vs blackback's wat moeilijker ligt en dat ik er geen vrienden mee maak. Maar begin er dan zelf niet over want niemand die op zoek is naar zo'n kast begrijpt toch wat ik net opschreef.

Ik heb trouwens een orange Matamp 4x12 kast uit eind '60 en die vind ik trouwens weer beter dan mijn basketweave Marshall. Dus ik blijf erbij: das mijn persoonlijke smaak.

Er zijn ook mensen die baked maple beter/slechter vinden dan Rosewood..... (doorstrepen wat van toepassing is voor jou.) En daar heb ik geen mening over want ik heb het nog niet in mijn handen gehad.

Chris Winsemius
17 juni 2012, 18:31
Imo: M20s (preR) klinken ANDERS dan (preR) M25s.
Gewoon andere karakters, M20 lekker smooth, wat minder agressief en M25s met 'n heerlijke sizzle in het tophoog, gewoon instant AC/DC bijvoorbeeld. H30s vind ik zelf weer minder hoewel ik daar eerst anders over dacht.
Ik hoor trouwens wel vaker zeer positieve verhalen over blackbacks en dan niet v/d eerste de beste gitarist.

Oh ja, ik bak mijn esdoorn niet :D LOL

EDIT het 1 en ander heeft ook zeer sterk met de amp te maken, M25s met krasbak-trafo's (post '69) zijn gewoon schel.

Toaster
17 juni 2012, 18:58
Is ook zo. Zo'n basketweave heeft ook een andere achterplaat dan een checkerdoek kast. Klinkt dus anders en hoeft niet direct iets af te doen aan de speakers.

DaveItUp
17 juni 2012, 19:10
Kan allemaal zo zijn, maar een 25w blackback, klinkt niet anders dan een creme of green. Dat is gewoon een vaststaand feit.
Anyway ik had ook een 1935 basscab met 55hz blackbacks(wellicht maakt de 55hz conus het verschil). Die temde het hoog in m'n 76 superlead perfect, elke andere non g12m cab, behalve een g12 65 cab, klonk zwaar kut met die amp. Wat ook de reden is dat ik 'm niet meer heb :)

(helaas heb ik de cab ook niet meer :().

HaroldA
18 juni 2012, 14:42
En een blackback klinkt gewoon minder dan de greenbacks (met de groene konten) (die ik heb gehad.)
De creambacks die ik heb gehad klonken wel goed. (als iemand er een naslagwerk van wil maken wil ik best wel de foto's opzoeken)

Ah, dus je hebt 1 cab gehad met blackbacks en daardoor zijn alle blackbacks slecht en alle green- en cremebacks goed? Goede redenatie! :ok: Heb je die blackbacks ook in een ander cabinet geprobeerd? Waren ze goed behandeld in hun leven? Hoeveel uren hebben ze gemaakt? Hoe zit het met vocht door de jaren heen?

Celestion heeft zelf al wel een keer gezegd dat ze als de groene kappen op waren gewoon een andere kleur gebruikte maar dat het 100% dezelfde speaker is. Dat klopt dus ook niet?

muziekschuur
18 juni 2012, 14:55
Ha... Wat zijn jullie toch lief voor mekaar. Probeer te horen welke wijsheid iemand te bieden heeft i.p.v. te vallen over iemands houding. Geeft een stuk gezelliger sfeer mannen...

Toaster
18 juni 2012, 18:14
Ah, dus je hebt 1 cab gehad met blackbacks en daardoor zijn alle blackbacks slecht en alle green- en cremebacks goed? Goede redenatie! :ok: Heb je die blackbacks ook in een ander cabinet geprobeerd? Waren ze goed behandeld in hun leven? Hoeveel uren hebben ze gemaakt? Hoe zit het met vocht door de jaren heen?

Celestion heeft zelf al wel een keer gezegd dat ze als de groene kappen op waren gewoon een andere kleur gebruikte maar dat het 100% dezelfde speaker is. Dat klopt dus ook niet?

We hebben deze discussie al eens in februari 2011 gehouden: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?143549-G12H30-vs-G12-65-vs-G12M-25-Greenback