PDA

View Full Version : Sound ENGL Steve Morse sig.- Hulp gevraagd



2e rocker
14 juni 2012, 18:09
Ik heb nu voor een paar maand een ENGL Steve Morse met daarbij een ENGL Pro cab (met V30's.)
Ik speel over een Jackson, Hss config met trem. (superstrat).
Hoe ik ook draai aan de knoppen, ik krijg niet het geluid dat ik wil, nog steeds een prima sound overigens.

Ik zoek dit geluid, en dan met name op 3:03
http://www.youtube.com/watch?v=Sh4avImUDSo

is dit te doen met mijn superstrat en andere instellingen, of heb ik een Gibson(stijl) gitaar nodig...

YannickH
14 juni 2012, 18:14
wat dacht je van andere pickups...

2e rocker
14 juni 2012, 18:39
Die zitten er al in, maar ik heb het idee dat het karakter van het hout toch is wat de tone schept.

jerome
14 juni 2012, 19:13
Lekker sologeluid inderdaad, wordt volgens mij voor een groot gedeelte mooi gemaakt met een lekkere delay.
Gebruik je ook delay?
Dat slaggeluid vind persoonlijk niet mooi, erg krasserig!

2e rocker
14 juni 2012, 21:49
Nee, ik heb me nog niet bezig gehouden met de afstellingen van de delay en chorus, die ik ook denk te horen.
Ik zit met het probleem dat ik een fel hoog blijf houden. De persoon in de video heeft dat in het solo geluid niet.
Nu denk ik dat het ligt aan dat ik een superstrat (Alder body, maple hals) en hij een mahonie gibson.
De man in de video speelt ook over een greenback cabinet en ik over een V30 cab.

allochthomas
14 juni 2012, 22:32
Die zitten er al in, maar ik heb het idee dat het karakter van het hout toch is wat de tone schept.
Een pickup heeft veel invloed op hoe dat karakter vertaald wordt

jerome
16 juni 2012, 00:13
Dat geluid moet je met een alder body en een HSS config met goeie elementen echt wel kunnen krijgen.
Daar heb je echt niet specifiek een gitaar met een mahonie body voor nodig...

De volgende dingen kan je eens proberen.

1) Toneregeling van je amp goed afstellen:
Eerst de volume en treble van je gitaar helemaal open draaien
Dan op de amp de midden tone op 1 á 2 zetten en de treble niet hoger dan 2 á 3.
En dan de bas erbij draaien tot het geluid redelijk in balans is.
En dan pas beetje voor beetje mid en hoog erbij draaien totdat je geluid goed is en weer in balans brengen met meer laag erbij.

2) De elementen ietsje naar beneden draaien, dus ietsje verder van de snaren vandaan.
Dan wordt het geuid iets minder scherp, iets minder gemeen.

3) Een goeie delay gebruiken

4) als het geluid te scherp blijft zal je toch iets aan moeten passen.
Of andere elementen en/of andere speakers en/of een andere cab en/of beamblockers

Henri H
16 juni 2012, 00:40
Die gast heeft ook wel een goede tone in z'n vingers hè, vergeet dat niet, en hij gebruikt volgens mij geen delay, maar reverb.
Misschien dat andere speakers, Greenbacks of G12-65's, ook nog wat uit kunnen maken.
Vooral die 65's halen een beetje dat scherpe randje eraf, en klinken sowieso wat donkerder.

RedBuell
16 juni 2012, 10:16
Zeker een lekkere sound.... Volgens mij zegt hij in het begin van het filmpje dat hij ook wat reverb gebruikt...

harrie-beton
16 juni 2012, 10:50
maak jij eens een filmpje van hoever je bent. Kunnen wij er op schieten met tips

2e rocker
17 juni 2012, 12:36
Zal ik gauw doen

Orpheo
20 juni 2012, 01:25
Ja, jij hebt een hss setup, hij een volle humbucker. Scheelt nogal. Mijn suggestie. Crunchlab, air norton s en superdistortion s in je jackson, als je uiteindelijk wilt wisselen.

Wat je smp betreft, probeer eens voor de gein je mid treble en bas op 0 the zetten en dan naar smaak indraaien.

Of, mid op 10, bas op 2 en treble op 4, presence op 3. Je mids een boost geven wil vaak helpen.

big dooley
20 juni 2012, 02:51
Wat je smp betreft, probeer eens voor de gein je mid treble en bas op 0 the zetten en dan naar smaak indraaien.


waar haal je dat eigenaardig idee nou weer vandaan? :D:D:D

jerome
20 juni 2012, 07:14
Niet zo'n eigenaardig idee, ik schreef het ook al in mijn laatste post...
Je zou het misschien niet verwachten, maar sommige amps klinken lekkerder met relatief weinig hoog en relatief weinig mid erin en dan kan je de ideale afstelling dus beter/sneller zoeken/vinden vanuit de 0 stand van de toneregelingknoppen dan vanuit de 10 stand...

big dooley
20 juni 2012, 10:48
Niet zo'n eigenaardig idee, ik schreef het ook al in mijn laatste post...
Je zou het misschien niet verwachten, maar sommige amps klinken lekkerder met relatief weinig hoog en relatief weinig mid erin en dan kan je de ideale afstelling dus beter/sneller zoeken/vinden vanuit de 0 stand van de toneregelingknoppen dan vanuit de 10 stand...

joh...

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?140791-alternatieve-manier-instellen-van-de-JVM

:D:D:D

jerome
20 juni 2012, 19:33
Jongûh, ik doe het al 30 jaar zo met 'n JMP2203... ;)

Orpheo
21 juni 2012, 00:35
Dooley: dat idee ken ik natuurlijk van jou! en het werkt als een tierelier. ik heb mijn JCM800, mijn AFD100 en mijn 5150 zo ingedraaid. werkt als een tierelier op al die amps, ghehe. behalve op de mesa mark 3.