PDA

View Full Version : Egmond (ja ik weet dat het een kutgitaar is) opknappen. Probleem hals losmaken.



Jeroen_K
14 juni 2012, 16:18
Hallo,

Ik heb vandaag een Egmond gekocht voor 25 euro en wil deze graag bespeelbaar maken:

http://i444.photobucket.com/albums/qq168/Winterpeen/Restauratie%20Egmond/_MG_8187.jpg
(ik had de snaren, tailpiece en brug al losgehaald)


Ik ben bang dat ik de hals helemaal opnieuw zal moeten maken, aangezien het net een achtbaan is met alle hobbels en bobbels.

Nu las ik in dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?131221-Oude-(brakke)-egmond-gitaar-waard-om-op-te-knappen/) topic dat je de hals los kan maken door de schroef aan de achterkant los te draaien.

Mijn probleem:

http://i444.photobucket.com/albums/qq168/Winterpeen/Restauratie%20Egmond/_MG_8206.jpg

Geen schroef dus :???:
De hals is heel lelijk zilver overgespoten en op de plek waar de schroef hoort, zit een prop hout. Je zag wel de randen van het oorspronkelijke gat, maar het is dus opgevuld.

Heeft iemand een idee hoe ik de hals nu los krijg? Of is helemaal uitboren de enige optie?
De hals zit trouwens al aardig los, hij kan alle kanten op bewegen nu.

Alvast bedankt!

Edit:
Meer foto's zijn hier (http://s444.photobucket.com/albums/qq168/Winterpeen/Restauratie%20Egmond/) te bekijken.

bass blom
14 juni 2012, 16:37
tja, met de hals los is hij dus niet eens meer als pijl en boog inzetbaar.

aaronstonebeat
14 juni 2012, 17:04
Is het gat voor de schroef niet opgevuld?

Jeroen_K
14 juni 2012, 19:14
Ja dat denk ik wel. Dan is uitboren mn enige optie denk ik? Ik heb geen idee hoe dit systeem werkt, heeft iemand daar misschien een tekening van? Ik had iets gelezen met een veer? En zit er dan schroefdraad in de body? Metaal of hout?

Sorry voor de vragen, maar ik weet niet zoveel van acoustische bouw.

aaronstonebeat
14 juni 2012, 19:20
Ik zou eerst eens proberen het gat uit te pulken.
Ik heb ooit zo'n soort gitaar gehad, geen idee welk merk. In de body zat een metalen bus met schroefdraad; tussen de hiel en de body zat een veer. Door de toets liep ook nog een schroef de body in, verstopt onder één van de stippen (die kon je eruit wippen). Met die schroef en die bout kon je de hoek van de hals aanpassen.

Jeroen_K
14 juni 2012, 19:27
Ik ga vanavond als ik weer thuis ben proberen het gat verder uit te pulken en dat andere schroefje zoeken.

Dankjewel voor je hulp! Ik laat het weten als het gelukt is of als ik niet meer verder kom.

MyGreenLady
14 juni 2012, 20:02
Ik heb ooit ergens gezien dat iemand een oude Egmond helemaal had gerestaureerd. Aan de binnenkant zitten van die blokken waar de hals en de brug min of meer op rusten toch? Hij had ze vervangen voor, ik geloof, een soort tropisch hardhout. Het eindresultaat was helemaal niet slecht.

Jeroen_K
14 juni 2012, 21:46
Ik heb ooit ergens gezien dat iemand een oude Egmond helemaal had gerestaureerd. Aan de binnenkant zitten van die blokken waar de hals en de brug min of meer op rusten toch? Hij had ze vervangen voor, ik geloof, een soort tropisch hardhout. Het eindresultaat was helemaal niet slecht.

Heb je heel toevallig een link naar het bouwproces of een idee op welke website het stond? Ik ga ernaar op zoek in ieder geval. Dankjewel!

pueblo
14 juni 2012, 22:32
er zit geen blok onder de brug dacht ik, enkel een balkje, maar ik ben niet zeker, ik moet maar eens bij de mijne kijken.

Jeroen_K
15 juni 2012, 20:35
Zo, die is los:

http://i444.photobucket.com/albums/qq168/Winterpeen/Restauratie%20Egmond/photo.jpg

Het was een flink gevecht om de schroef er uit te krijgen met een flink verziekte schroefkop, maar het is dus gelukt. De hiel ziet er nog vrij goed uit, maar de hals staat wel flink scheef op de body, dus dat moet even vlakgemaakt worden.

Als ik echt ga beginnen met het herstellen zal ik hier wel een apart topic voor openen als het de moeite waard is.

Bedankt voor de hulp allemaal!

pueblo
15 juni 2012, 20:41
hm, de mijne heeft denk ik ooit een modificatie ondergaan, want het hielbok zit bij mij niet zo diep (en het zag er ook vrij nieuw uit) en de veer ontbrak (daarvoor is er nu ook geen ruimte meer.

Jeroen_K
15 juni 2012, 20:46
De hals zit er bij de mijne in tot waar het gelakt is. De overige ruimte tussen de hiel en het blok in de body wordt opgevuld door de veer.

Nu heb ik nog nooit gewerkt met dit systeem, maar het lijkt me heel onstabiel?

aaronstonebeat
15 juni 2012, 20:58
Het is inderdaad niet wat je noemt een rotsvaste verbinding tussen hals en klankkast. Je zou de veer gewoon achterwege kunnen laten en in plaats daarvan een stukje hout tussen de hiel en de kast doen. Dat zal de klank zeker geen kwaad doen de actie kun je met de brug regelen.

Jeroen_K
15 juni 2012, 21:04
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken. En als ik het fretboard eraf haal, in het geval dat de hals nog niet té krom is om gered te kunnen worden, is het misschien handig om er een stukje staal in te leggen als onverstelbare trussrod?

De brug zou inderdaad af te stellen moeten zijn, maar er gebeurt niets als ik aan de wieltjes draai, daar moet ik dus ook nog even naar kijken. En nog even naar de slager voor een stuk bot voor de topkam en de brugkam. Maakt het nog uit wat voor bot dit is?

aaronstonebeat
15 juni 2012, 21:10
Een stuk dijbeen van een rund is prima. Wel goed uitkoken van tevoren (bouillon!) en naderhand kun je eventueel bleken in chloor (bleek).

Wat versteviging van de hals zal ook geen overbodige luxe zijn; maar als je toch bezig bent, kun je er ook een verstelbare halspen inzetten.

Jeroen_K
16 juni 2012, 12:27
Oke dankjewel! Na volgende week ga ik er aan beginnen, je ziet hem nog wel voorbij komen ;)

stijnkenens
16 juni 2012, 18:38
http://i444.photobucket.com/albums/qq168/Winterpeen/Restauratie%20Egmond/photo.jpg

Wow, waarvoor dient die veer? Dat blijft toch ongelofelijk instabiel op die manier???



s.

pueblo
16 juni 2012, 19:08
Wow, waarvoor dient die veer? Dat blijft toch ongelofelijk instabiel op die manier???



s.

om de halshoek af te kunnen stellen. Zal waarschijnlijk wel instabiel geweest zijn, dat zal ook de reden geweest zijn dat de mijne is aangepast vroeger.
Moet wel een handige tremelo geweest zijn :seriousf:

Little Jay
16 juni 2012, 21:07
Ik heb ook zo'n gitaartje gehad, met merknaam Combo, was ook van Egmond. Laatst verkocht via marktplaats. Heeft nog 100 euri opgeleverd ;-) Maar ik had 'm dan ook weer goed bespeelbaar gemaakt en de mijne had een nauwelijks getordeerde hals (uniek te noemen voor Egmond...) en klonk en speelde eigenlijk uitstekend, zeker gezien het feit dat het destijds ook al super-low-budget was.

De hals scharniert eigenlijk op de bovenrand van het bovenblad, de halshoek stel je in met de schroef, de veer geeft tegendruk en 'fixeert' de hals. Inderdaad erg instabiel. Ik had de veer ook weggelaten en er een hardhouten blokje in gezet. Met enig schaaf- en beitelwerk in de neckpocket en zorgvuldig de halshoek bepalen d.m.v. de dikt van het blokje (moet een beetje wigvormig zijn) is het mij gelukt er een perfecte afgestelde gitaar van te maken, met zelfs een lage actie. De schroef heb ik laten zitten, die ging door het blokje heen en daarmee zet je de hals weer vast.
Ik heb de bovenrand van de top (waar de hals nu op scharniert) ook wat weggeschuurd, zodat de hals enkel kontakt maakt met het blokje van de hiel. Ik had ook het hielblok goed vlak gemaakt, voor optimaal kontakt, dat leek mij het geluid ten goede komen en dat deed het volgens mij ook wel,

Zoals gezegd, helaas verkocht, dus ik kan geen detailfoto's meer nemen. De jouwe heeft iets meer werk, maar volgens mij is er zeker wat van te maken!

Dit was 'r:
http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/IMG_1657.jpg

http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/IMG_1659.jpg

http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/IMG_1660.jpg

MyGreenLady
17 juni 2012, 12:26
Heb je heel toevallig een link naar het bouwproces of een idee op welke website het stond? Ik ga ernaar op zoek in ieder geval. Dankjewel!

Nee, die kerel was er een paar jaar mee bezig geweest en had de foto's op een camera staan. Volgens mij was hij vaste klant bij eilandmuziek. Hij stond met de gitaardokter daar te praten. Was wel een geinig gesprek en ben er zelf bijna weggelopen met een te gekke Danelectro Bariton.


er zit geen blok onder de brug dacht ik, enkel een balkje, maar ik ben niet zeker, ik moet maar eens bij de mijne kijken.

Het zou kunnen dat de aanpassing van dat balkje naar een blok en het aanbrengen van een halspen de nodige controle en instelbaarheid verbeterde. Het blijft een beetje giswerk van mijn kant moet ik toegeven. Ik weet alleen wel zeker dat er tropisch hardhouten blok voor in de plaats kwam.

Ik weet het, een beetje derdehands informatie, maar misschien een idee voor gitaarbouwers om wat mee te doen. Just throwing it out there!

Jeroen_K
18 juni 2012, 16:34
Ik heb ook zo'n gitaartje gehad, met merknaam Combo, was ook van Egmond. Laatst verkocht via marktplaats. Heeft nog 100 euri opgeleverd ;-) Maar ik had 'm dan ook weer goed bespeelbaar gemaakt en de mijne had een nauwelijks getordeerde hals (uniek te noemen voor Egmond...) en klonk en speelde eigenlijk uitstekend, zeker gezien het feit dat het destijds ook al super-low-budget was.

De hals scharniert eigenlijk op de bovenrand van het bovenblad, de halshoek stel je in met de schroef, de veer geeft tegendruk en 'fixeert' de hals. Inderdaad erg instabiel. Ik had de veer ook weggelaten en er een hardhouten blokje in gezet. Met enig schaaf- en beitelwerk in de neckpocket en zorgvuldig de halshoek bepalen d.m.v. de dikt van het blokje (moet een beetje wigvormig zijn) is het mij gelukt er een perfecte afgestelde gitaar van te maken, met zelfs een lage actie. De schroef heb ik laten zitten, die ging door het blokje heen en daarmee zet je de hals weer vast.
Ik heb de bovenrand van de top (waar de hals nu op scharniert) ook wat weggeschuurd, zodat de hals enkel kontakt maakt met het blokje van de hiel. Ik had ook het hielblok goed vlak gemaakt, voor optimaal kontakt, dat leek mij het geluid ten goede komen en dat deed het volgens mij ook wel,

Zoals gezegd, helaas verkocht, dus ik kan geen detailfoto's meer nemen. De jouwe heeft iets meer werk, maar volgens mij is er zeker wat van te maken!

Dit was 'r:
http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/IMG_1657.jpg

Mooi ding, ik vind ze zonder cutaway mooier dan met, maar ik mag zeker niet klagen met de mijne.

Ik ga er inderdaad ook een blokje tussenzetten en dan weer klemmen met de schroef die er al zat. Ik kan helaas de brug niet meer in hoogte stellen, dus ik zal het gelijk goed moeten doen (of de brug maken). Mijn beoordelingen op de academie zitten er na deze week op, dus dan kan ik er aan gaan beginnen.

Bedankt weer!

Little Jay
21 september 2012, 13:40
En? Hoe is dit inmiddels afgelopen? Ben wel nieuwsgierig.....