PDA

View Full Version : Problemen met laag bij een ES-model



keithfan
14 juni 2012, 15:39
Hallo allemaal,

Een gitarist bij mij uit de band heeft veel problemen met zijn geluid. Hij speelt met een ES-model van Hagstrom en heeft er steeds maar veel te veel bass geluid in zitten als hij z'n pickup switch naar zich toe heeft staan. Al helemaal voor in de band. Dit terwijl ik er met mijn strat nooit problemen mee heb, hoeveel ik bass ook open heb staan. Zal wel aan de kenmerken van de gitaar liggen. als hij de switch op het andere element zet klinkt het volgens hem veel te schel. Ligt dit aan humbuckers, waar je met single coils geen 'last' van hebt? ik zet last tussen haakjes omdat het een kwestie van smaak is. En hoe kan hij dat 'Probleem' verhelpen?

iWishmaster
14 juni 2012, 15:46
Een hals humbucker heeft vrij snel last van een overdosis laag, zeker als je (te) veel distortion gebruikt. Zeker voor ritme/slag werk met twee gitaristen zou ik het brugelement of de tussenpositie gebruiken. Het probleem van 'te schel' is waarschijnlijk makkelijker op te lossen door hoog eruit te draaien. Probeer ook eens van versterker te ruilen bij wijze van test, want die bepaald ook in grote mate de hoeveelheid laag.

bass blom
14 juni 2012, 15:56
of de pup wat lager aan de baskant draaien.
en als dat werkt die bij de brug wat lager aan de hoge kant.

Little Jay
14 juni 2012, 17:00
of de pup wat lager aan de baskant draaien.
en als dat werkt die bij de brug wat lager aan de hoge kant.

+1 !!

Simpele ingreep die grote uitwerking kan hebben!
Hele pup wat lager zetten werkt vaak ook goed voor een evenwichtiger geluid.