PDA

View Full Version : Welke top bij FM100h Kabinet?



MyGreenLady
14 juni 2012, 12:38
Ik geloof dat de titel wel redelijk verklarend is. Ik heb nu al een tijdje een FM100h stack, die op zich prima is waar ik het op het moment voor gebruik, en dat is vooral clean/old school rock 'n roll-achtig spul. Maar ik wil toch méér. Ik wil ook dat Blues geluid, en dat krijg ik er nu voor geen meter uit. Ik heb al genoeg effectpedaaltjes van her en der en die en die gekregen of tweedehands gekocht, maar dat doet het voor mij ook niet echt.

Alleen weet ik niet waar te beginnen. Vergeet maar eventjes die top die bij dit setje zit. Geinig ding, en niet erg veel voor betaald dus geen buil aan gevallen. Ik wil gewoon een betere, die eventueel ook live te gebruiken valt. Minimaal 50 Watt? Waar moet ik op letten? Wat zou een raadzame hoek zijn om rond te snuffelen? Ik weet het allemaal niet, dus wend ik mij tot u!

Het idee van een mini top spreekt me wel aan, zoals bijvoorbeeld een Vox Nighttrain, maar het is vooral belangrijk dat het de portemonnee niet breekt. Ja, ik weet het, voor een dubbeltje op de eerste rij en voor niets gaat de zon op. Het maakt me uiteindelijk niet uit, als het maar werkt. Misschien zelf iets bouwen?

Ik heb het liefst iets wat gebruikt is trouwens. Ik koop zelden nieuw spul, tenzij het losse onderdelen zijn. Ben 100% vóór hergebruik van spullen.

Brum
14 juni 2012, 12:55
Voor optreden hoef je echt niet perse 50 watt te hebben. Met iets van 15 a 20 watt red je het meestal ook wel. Ik zou me in jouw geval ook zeker niet vastpinnen op een top en cabinet.

Dat gezegd hebbende, alsjeblieft doe die FM meuk aan je buurjongetje of zo. Niet om je spul af te kraken, maar de transistor versterkers van Fender van de afgelopen, pak 'm beet, 15 jaar, is in mijn oren echt gruwelijk slecht. Ze klinken plat, krasserig en happen van geen kant pedalen.

Je zou met jouw muzieksoort bijvoorbeeld 's kunnen kijken naar een tweedehands Vox AC15, of wellicht een AC30, al is het de Wharfdale versie. Dat is al een enorme upgrade qua geluid in vergelijking met wat je nu hebt. Wat ook hele leuke versterkers zijn, zeker voor het geld, is een Marshall JTM30, of een JTM60. Doen het ook heel erg goed met pedalen (wat ik van Vox dan weer niet kan zeggen). Moet het dan toch transistor zijn, kijk dan 's naar een Vox Valvetronix, of een Marshall Valvestate. Nou vooruit, daar zitten ook een voorversterkerbuisje in, maar dat zal qua onderhoud niet veel uitmaken. Ook de Roland Cube serie is helemaal niet slecht en zeker een upgrade in jouw geval. De eerder genoemde JTM30 en/of JTM60 zijn er ook in top versie overigens.

Kijk ook uit met impedantie verschillen, als je wel je cabinet wilt behouden. Dat gaat echt niet zonder meer samen met elke versterker, tenzij je van rokende outputtrafo's houdt.

MyGreenLady
14 juni 2012, 13:06
Nou, je uit in zekere zin min of meer mijn gevoel wat betreft de versterker.

Ik wil inderdaad de kabinet blijven gebruiken. Als dit tenminste mogelijk is.

In de band gebruiken we een high end Peavey en een Engl. Leuk vergelijkingsmateriaal dus.

Impedantie word aangegeven in Ohm? Dat moet hetzelfde zijn als de output van de versterker of juist meer of minder?

Brum
14 juni 2012, 14:05
Het cabinet is ook geen top hoor en doet er ook zeker toe wat betreft het platte geluid. Die FM serie is gewoon niet echt heel denderend spul in mijn opinie.

Ik zou het sowieso als setje verkopen, als je het kwijt wilt. Dat verkoopt waarschijnlijk wat makkelijker.

Impedantie wordt aangegeven in ohm inderdaad. Die zou gelijk moeten zijn tussen cabinet en versterker. Koop je een combo, dan zit je niet met dit vraagstuk.;)

Je noemt Peavey, de Classic 30, of de Delta Blues zouden ook hele leuke versterkers voor jou kunnen zijn.

muziekschuur
14 juni 2012, 14:14
Leeg trekken die top en er een Fender bandmaster van maken...

MyGreenLady
14 juni 2012, 15:40
@Muziekschuur:

Ik denk dat ik inderdaad dat (of een dergelijk) pad ga bewandelen. Ik ben al in conclaaf met enkele versterkerbouwers. Heel misschien gebruik ik de kabinet en zet ik daar nieuwe speakers in.