PDA

View Full Version : Goedkoop is slecht? oftewel hngd: goedkoop ding..



zoon van Piet
13 juni 2012, 14:13
Als ervaren, zelf bijna vintage, gitarist blijf ik meestal ver van nieuw spul, zeker als het om chinees spul uit de laagste prijsregionen gaat. Maar deze week kocht een zootje amps (voor bijna niks) en kreeg er een heuse Keiper quasi-Les paul bij. Ik moest effe fronsen of ik dat wel wilde, zeker toen ik ie me met zijn wanstaltige uiterlijk in mijn gezicht schreeuwde.
maar ja, het is voor niks en dan laat je zo'n ding niet liggen, toch?

http://img191.imageshack.us/img191/3203/20120613t134127.jpg

Met al die faux-americana erop is ie echt niet mijn ding! En dan heb ik het niet eens over de vreemde combinatie van vrijheidsbeeld en Johnny Reb-vlag, of de tamelijk zieke toevoeging van de twin towers. Het is gewoon teveel, wansmakelijk en clichématig. Maar ja, als je zestien bent, denk je daar wellicht anders over..

Al die amps moesten wel even getest worden, natuurlijk. Zeker dat Sessionetje waar het me eigenlijk om te doen was. En dus heb ik het ding bespeeld en ingeplugd en ofschoon ik er toen nog steeds amper naar durfde kijken, was dat toch met andere ogen.

Nu, drie dagen later, ben ik hem redelijk gewend. En heb ik hem vaker bespeeld dan ik vooraf voor mogelijk hield. En ik moet zeggen dat ik eigenlijk nauwelijks iets verkeerds kan vinden aan dit plankje dat nieuw toch niet meer dan 100 gekost zal hebben (?). Natuurlijk kan ik zeuren: topkammetjes is klote en zit er slecht op, bodymateriaal is bamboe-multiplex of zo, in ieder geval gelaagd. Mechanieken zijn middelmatig, voelen week aan en de schakelaar ziet er niet uit alsof ie lang bestand zal blijven tegen mijn gitaargedrag.
Maar als ik hem naast een soortgelijke gitaar uit mijn jonge jaren houd:
http://img9.imageshack.us/img9/952/20120613t134309.jpg

Die is ook multiplex, ook met slechte topkam. En met heel wat slechtere mechanieken. Bovendien heeft de ouwe van die japanse quasi-humbuckers, die eigenlijk nergens naar klinken. Het fretwerk is slechter, in de zin van matig. De keiper heeft eigenlijk prima frets. Op een toets van echt palissander! Eat yer heart out, Gibson!

Hij speelt prima en klinkt geeneens slecht. Sterker: ik heb heel wat gitaren in handen gehad van bekende merken, die het echt afleggen tegen deze kleine brutale patser.
Ik kan niet anders concluderen dan dat de huidige aspirant-gitarist met dit ding stukken beter af is dan wij waren in onze jeugd. En dan waren wij alweer beter af dan de Egmond/Venlonia- generatie! De Keiper kan rocken, blijft goed overeind op volume, geeft geen feedback bij heavy distortion ( probeer dat eens met die Kinor, lache! ) en dat waaaay baaad uiterlijk.. tja, misschien went et wel.. ;)

ik sta nu te wachten tot het volgende neefje/nichtje/buurjongetje heel graag gitaar wil gaan spelen. heb er een prima Aria oefenampje bij, dus Ome Peer helpt binnenkort vast weer een jong talent op weg. aan de gitaar zal het niet liggen...

Napoje
13 juni 2012, 15:00
Snap jij hoe ze het doen voor dat geld? Een ongelakte hals van allparts kost al bijna €180,-

Pirate
13 juni 2012, 15:05
die ongelakte hals bij allparts is natuurlijk al 20keer overdekop gegaan.
Plus daarbij komt dat als je een oke product hebt dat een hogere prijs het een duurder product lijkt.

zoon van Piet
13 juni 2012, 15:07
Ik snap het wel.. ze betalen dat ongeschoolde chineesje gewoon een kwartje per dag en gebruiken geperst karton als hout..
maar dan nog klinkt en speelt ie gewoon goed, zonder afstelwerk mijnerzijds..

interessander
13 juni 2012, 15:11
Leuke vergelijking en ik geloof je graag, als je sommige van die goedkope oude LP clones ziet dan doen je vingers al pijn als je er naar kijkt...

En inderdaad wat een bizarre vertoning met die twin towers en de rest. Maar het kan altijd erger, kan me een gitaar op marktplaats herrinneren met een sticker van de Suzuki Swift van Karst.T....

zoon van Piet
13 juni 2012, 15:25
Het bovenblad bevat: de Dixie vlag, twin towers ( nog overeind), mount rushmore en Sam, the All American Eagle ( niet die van the Muppets, maar de echte..)

frekie
13 juni 2012, 16:16
Ik heb een tijd geleden een nieuwe Richwood LP copie gehaald uit een winkelvoorraad van 5 a 6. Daar bleven na een eerste test 2 van over. De ene klonk vreemd genoeg nergens naar versterkt maar de ander klonk zoals een LP moet klinken. Uiteraard werd ie later weer gepimpt, GFS humbuckers, Graphtec topkam. De 3 standenschakelaar weigerde al de 1e keer dat ik hem meenam naar een repetitie :seriousf: maar verder was ie prima. En dat voor 99 euro :cooler: Verder een London City Tele, met GFS Lil Killers erop 25 optredens mee gedaan, no problemo. Je ziet ze nu nog op MP nieuw in de doos voor 150.

Het enige wat die nieuwe planken niet hebben is de "vibe" van een gitaar die echt 30 jaar oud is. En dat kan je met "relikken" niet bereiken.

snaarplukker
13 juni 2012, 16:56
Snap jij hoe ze het doen voor dat geld? Een ongelakte hals van allparts kost al bijna €180,-
Inkoop uit China voor $ 10,-- per hals, brandmerkje van Alparts Fender licenced erin en het verkoopt gelijk beter aan degenen die denken dat duur is ook beter moet zijn.;)

Napoje
13 juni 2012, 17:07
Ja leuk zo'n smily maar ik denk dat het dus nog echt zo is ook... Alleen komen er $ 50 licentiekosten van Fender op. Ben momenteel een partsocaster aan het bouwen van ebay onderdelen en verbaas me echt over de enorme prijsverschillen van onderdelen.

da Liks
13 juni 2012, 17:14
ik heb zo'n keiper (hollowbody) gestript en opgelukt en nu speelt en klinkt het gewoon echt "goed"!

Agent_Smith
13 juni 2012, 19:48
Het bovenblad bevat: de Dixie vlag, twin towers ( nog overeind), mount rushmore en Sam, the All American Eagle ( niet die van the Muppets, maar de echte..)

Hij is in elk geval mooier dan die gruwelijk lelijk sunburst die er naast staat.
Maar ja, het is een USA-paintjob. En daar moet je tegenwoordig perse tegen zijn... ;-)

Maar serieus: ik heb ook wel eens een keiper hollowbody gehad. Was zeker geen USA ( ;-) ) Gibson maar absoluut een leuk spelend gitaartje. Hoe ze het doen....?? Don't know, don't care.

jules
14 juni 2012, 22:38
Ik vind het ook atijd leuk dit soort dingetjes. Zo ben ik tegen zon peter green modelletje van vintage aangelopen, whaaahaha niet normaal. Dus ehh mijn gibson lp studio uit 92 staat nu op mp, haha toch maar voor een custom gaan :) zo goed klinkt, en speelt die vintage gewoon

aaronstonebeat
14 juni 2012, 23:26
Ik vind dat ook leuk. Goedkoop hoeft niet slecht te zijn en duur hoeft niet goed te zijn. Los van waarom sommige dingen zo goedkoop zijn, is het gitaarbouwtechnisch leuk om er tegenaan te lopen.

Ik kwam zelf op Wietses site een Keiper tegen; ook een goeie (het schijnt geen schering en inslag te zijn) maar te nieuw naar zijn zin. Hoe oud is deze?

Nagramoth
15 juni 2012, 19:11
Mijn vader heeft een tijdje terug in een gekke bui nog een full hollowbody van Keiper van MP gered. Iets te dikke frets naar mijn zin, en brakke hardware, maar qua bouw verder een prima gitaartje hoor. Tot aan de f-hole binding aan toe. Ik meen me zelfs te herinneren dat ze in Maleisië gemaakt worden...?

Ik hoop dat 'ie hem snel zat is...