PDA

View Full Version : Stereo spelen



AndyMaes
13 juni 2012, 10:30
Hallo,

Ik heb net een fender 4x10 blues deville reissue gekocht als reserve voor m'n originele. Maar ik zou deze ook willen gebruiken om live stereo te gaan.

M'n originele blues deville werkt als main amp, in de effectenloop zitten in deze volgorde:
dd4 line 6 -> Eventide timefactor -> DD6 -> reverb ->

(elk effect heeft 2 inputs en 2 outputs, is het de bedoeling dat ik deze allemaal dubbel met elkaar verbind of moet je enkel het laatste effect in de chain als stereo uitsturen?)

De ene uitgang van m'n reverb gaat dus terug naar de return van main amp en de andere uitgang van de reverb moet dan naar mijn reissue blues deville. Maar moet deze nu naar de input van de amp of ook naar de effectenloop?

Bijkomend, op termijn wil ik ook met een switch op de 2 amps tegelijk kunnen spelen.

Ik geraak er momenteel nog niet echt aan uit, en vind online ook niet echt heel degelijke manuals...

Iemand ervaring op dit vlak?

Thx!

Andy

Liquid_Metal
13 juni 2012, 10:33
Ligt eraan hoeveel stereo je wilt. Als je elk effect in stereo wilt horen moet je ze in stereo aansluiten. Als je alleen meer speakers wilt hebben hoeft dat bij geen enkel effect. Maar stereo effecten zijn links/rechts verschillend waardoor je geluid 'breder' wordt. Als je dat wilt zul je ze dus in stereo moeten aansluiten.

peter_heijnen
14 juni 2012, 09:42
Je moet de andere uitgang van je rv aansluiten op de return van de reissue voor normaal stereo, tenzij je op die amp extra (lees innodige ;)) 'preamp kleuring' wil.

En idd alle ins/outs van de pedalen verbinden voor vol stereo.


Bijkomend, op termijn wil ik ook met een switch op de 2 amps tegelijk kunnen spelen.

Ik weet niet hoe je dat bedoelt, maar bij gebruik van de loop op je reissue gebruik je daarvaan alleen de eindtrap, maw, je hebt de preamp van de reissue 'over'. Met een switch zou je dan kunnen kiezen tussen de preamps van de main en reissue, en dat laat je dan netjes via de pedalen in stereo naar de eindtrappen gaan.

Sj03rd
14 juni 2012, 10:21
Ga eerst bij jezelf na: waarom wil ik stereo?

- Omdat ik het cool vind..
- Omdat ik het cool vind uitzien..
- Omdat ik het cool vind klinken....

Vul zelf je antwoord in. Bij de eerste 2 opties zet je gewoon je beide amps neer met 2 microfoons en sluit je er maar 1 aan :-)


Als je het echt heel graag wilt, dan is het leuk. Het geluid wordt breder en met bijv in-ear lijkt het alsof je er middenin staat (mits je werkt met een fijne geluidsman...)

De effecten die jij stereo wilt hebben moet je stereo uitsturen. Dus dat kun je zelf nagaan. Maar het zijn allemaal delays dus ik neem dat je dat stereo gaat doen.

Dan het aansluiten:
Als jij je originele deville als main amp gebruikt moet je daar de pre-amp van gebruiken. Dus gitaar -> pedalen voor de amp -> deville 1 -> FX send -> alle delays.

Vanuit daar ga je dus stereo uit. Links naar de FX return van je originele deville en rechts naar de FX RETURN (!) van je nieuwe deville. Dan sla je die pre-amp sectie dus over en werken ze beide met de pre-amp van de originele...

Succes!

muziekschuur
14 juni 2012, 10:52
stereo geeft je geen controle over je droog geluid ten opzichte van het effect geluid. Daarom is er WET/DRY spelen en WET DRY WET spelen. Veel grote spelers spelen met 3 versterkers op het podium. Daar wordt die techniek toegepast... Er is heel veel over te lezen. Maar dan zit je in de custom hoek van het electrisch gitaarspelen...