PDA

View Full Version : london city DEA100, zomaar voor niks!



pietrka
12 juni 2012, 22:07
een London City dea100. daar speel ik al jaren over! en nu heb ik er nog één! :punk:

D'r moet nog wel het een en ander aan gebeuren, maar dat gaat wel lukken.

http://s1248.photobucket.com/albums/hh495/pietrka/?action=view&current=IMG_20120612_071657.jpg

http://s1248.photobucket.com/albums/hh495/pietrka/?action=view&current=IMG_20120612_071743.jpg.

Al een paar onderdeeltjes besteld, Ik haal eerst die ouwe zwarte troep maar weg dacht ik zo :-).

tommus42
12 juni 2012, 22:19
Top, idd, euro chassisdeel met ingebouwde zekering erin. Heb nog een set (4) Svetlana EL34B meen ik, ga mijne ombouwen naar KT88's, mag je lenen:).
Heb je het antennedraad er nog in?

Rinze
12 juni 2012, 22:27
Kun je stereo spelen Pietr! :blast:

pietrka
12 juni 2012, 22:31
Inderdaad zit de antenne kabel er nog in;-) dus het is een echte!

pietrka
12 juni 2012, 22:35
@Rinze. dat wordt doorlussen, heb ik laatst al een keertje geprobeerd in 't viadukt met een ander london city. Da was fijn!. Alleen moet eentje dan ongeaard op het net worden aangesloten, anders bromt het nogal....

kassie
12 juni 2012, 22:38
@Rinze. dat wordt doorlussen, heb ik laatst al een keertje geprobeerd in 't viadukt met een ander london city. Da was fijn!. Alleen moet eentje dan ongeaard op het net worden aangesloten, anders bromt het nogal....

De aarde van de input jack doorknippen of schakelbaar maken lijkt me overigens iets veiliger...

pietrka
12 juni 2012, 22:41
@kassie, daarom zit ik hier nou op dit forum, leerzame tip!

tommus42
12 juni 2012, 22:58
Aan de ene kant heb ik er zo'n kurk-achtige ring, aan de andere kant zit een plastic ringetje, dit is mijne :satisfie:

http://img717.imageshack.us/img717/9981/dea2003.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/717/dea2003.jpg/)

pietrka
15 juni 2012, 18:14
Alvast begonnen met losnemen van de draadjes, nieuwe sockets binnen, dus de oude gaan eruit!.
nieuw draad en rooster weerstanden zijn onderweg:-)

http://i1248.photobucket.com/albums/hh495/pietrka/IMG_20120615_163040.jpg.

en zo zit ik ineens in het verkeerde deel van het forum....:punk:

bass blom
15 juni 2012, 18:29
Top, idd, euro chassisdeel met ingebouwde zekering erin. Heb nog een set (4) Svetlana EL34B meen ik, ga mijne ombouwen naar KT88's, mag je lenen:).
Heb je het antennedraad er nog in?

staat mijn bassist vanavond weer mee te dreunen die 4 KT88's machtig mooi hoe mijn hele gebouw echt overal meetrilt :D

antennedraad?

nico verduin
15 juni 2012, 18:55
LC's gebruiken een stuk antenne coax draad om de NFB van de speakerjack terug te voeren

bass blom
15 juni 2012, 19:15
ha, lache :D

tommus42
15 juni 2012, 21:17
Ben van plan er een 'deep'-switch/pot in te zetten. Weet niet of het iets toe gaat voegen, maar lijkt me leuk.
Nooit zo bij stil gestaan, bij die verschillende koperlegeringen, voor de NFB zal het toch niet uitmaken? Maar goed, heb nog wel een goed stukje afgeschermd draad.
Voor de versterkerbedrading ga ik naar de electronicawinkel hier, heeft vast iets goeds op de rol. Is zuiver koper beste prijs/kwaliteit, of zijn er goedkopere legeringen dan zilver, die de moeite waard zijn?
Ik ga beginnen met de voeding, moet uit zien te vinden hoe de twee wikkelingen gepoold zijn, ben een uitleg ervan kwijt. Ik begreep dat ie doorfikt als ze verkeerd om worden aangesloten, dat moet natuurlijk niet.

Thiez
16 juni 2012, 09:51
Gaaf om zo een dingetje voor niks te krijgen. Gewoon het gehele binnenwerk vernieuwen. Die DEA zijn toch zowat exacte kopieen van een plexi?
Die trafo's zijn wel goede dingen. Versterker tech hier in de buurt heeft weleens een SLO clone gebouwd met london city trafo's en dat ding klinkt echt lekker.

tommus42
16 juni 2012, 13:43
Bijna gelijk aan een 1959, de DEA70 weet ik niet.

pietrka
16 juni 2012, 19:41
inderdaad gaaf zo'n ding voor niks...!
het wachten is nu alleen nog op draad en onderdelen. de sockets zitten erin!
http://i1248.photobucket.com/albums/hh495/pietrka/IMG_20120616_193602.jpg.
:punk:

pietrka
17 juni 2012, 20:42
even een vraagje... waar haal ik van die 50uF+50uF pot elco's vandaan met m18 draad? google bracht me in duitsland.. ook wel goed, maar kan ik die ook gewoon hier in nederland krijgen? thanks :punk:

@nico, volgens mij had jij die vroeger, kan dat?

nico verduin
17 juni 2012, 21:01
Je zegt het goed...... had ze .....Zijn al een tijdje uitverkocht

pietrka
17 juni 2012, 21:25
Ha Nico.
bedankt voor je reactie:-) je sockets heb ik al wel gemonteerd dank daarvoor.. Weet je waar ik die 50uF+50uF pot elco's wel kan krijgen? . Ik zag ze nog wel bij drtube, maar daar heb ik nog geen antwoord van gehad.
:punk:

nico verduin
17 juni 2012, 21:41
www.askjanfirst.com heeft ze de KON96050

Chris Winsemius
17 juni 2012, 22:11
Heb hier van die LC-elko's liggen; erg handig voor revisies.

Qua ontwerp zijn ze niet precies clonen v/e 1959; genoeg verschillen om 'n daadwerkelijk andere sound te geven. Trafo's zijn geen plexi-clones maar waarschijnlijk gewoon betaalbaar spul uit die tijd (begin 70s). Het circuit lijkt meer op 'n Bassman of 'n Marshall organ amp. De trafo's zonder blik er omheen vind ik zelf erg goed.
Het is wel raadzaam om (en iig. bij revisie imo) de gridstoppers en de screengridstoppers op de buisvoeten zelf te monteren ipv. op het board, teven de biassplitterwaarden ff verlagen van 470k naar 220k (of lager).

pietrka
18 juni 2012, 10:16
@nico, bedankt voor de link!
@Chris. Dank je voor je tips:-) waarom is het beter om de gridstopperweerstanden direkt op de voet te solderen? ze liggen nu mooi op het klemmen bordje.

nico verduin
18 juni 2012, 10:38
waarom is het beter om de gridstopperweerstanden direkt op de voet te solderen? ze liggen nu mooi op het klemmen bordje.Het is beter om ze direct op de voet te monteren ter voorkoming van mogelijke oscillatie.

Bernardduur
18 juni 2012, 12:55
+1! Simpele modificatie maar het werkt echt goed. Ik merkte dat eens heel erg goed bij mijn oude Ampeg V4; op de een of andere manier (mss omdat alle power nu naar de amp ging) was het ander beest; luider, dynamischer, voller, feller....... heerlijk!

Mijn tip bij een LC; vervang de HT fuse voor een goede waarde (800mA?); de waarde die er meestal inzit is veels te hoog.

pietrka
19 juni 2012, 11:58
Zo... De elco's zijn besteld (drtube). Hij adviseerde om de elco die het laatst in de voedingslijn zit (bij V1 dus) van 47uF naar 33uF te veranderen. daar werd de versterker 'losser' van. Is dat een goeie tip?:punk:

nico verduin
19 juni 2012, 12:17
dat íets'is subtiel hoor. Maar is wel waar. De elco icm. de weerstand in de voedingslijn vormt een zgn. ontkoppel filter. Op het moment dat de 1e buis stroom trek, daalt de voedingsspanning iets door alle weerstanden in de voedingslijn. De volgende buizen dalen hierdoor dus ook iets op de voedingsspanning. Hierdoor wordt de gain ietsje minder. Deze rimpel wordt ontkoppelt door de RC (elco + volgende weerstand) naar de volgende trap. En jawel frequentie afhankelijk. Hoe groter de elco hoe beter de volgende trap wordt ontkoppelt door de vorige. Maar door die betere ontkoppeling wordt het ook allemaal wat strakker (dus minder los). En vaak gaat dat strakkere gekoppeld met steriel gevoel van geluid....

Chris Winsemius
19 juni 2012, 12:55
idd wat losser maar met stock waardes nog meer kans op 'n farty low end.....

ieder nadeel hebt zun voordeel
so to say :)

pietrka
26 juni 2012, 17:53
Zo alle spulletjes zijn binnen:cheerup:.
nu nog de tijd vinden om 'm klaar te maken....én om de keuze te maken of ik 'm origineel houd óf dat ik er een 2203 voortrap in knutsel:punk: zoals bij m'n ander LC.....

oops plaatje vergeten
http://i1248.photobucket.com/albums/hh495/pietrka/IMG_20120626_174645.jpg

pietrka
28 juni 2012, 19:24
vanavond aan de gang:rockon:
keuze gemaakt, 't wordt een kopie van m'n andere LC, wat goed is is goed!:punk:

http://i1248.photobucket.com/albums/hh495/pietrka/dea100-early.gif
http://i1248.photobucket.com/albums/hh495/pietrka/22032204_pre.gif

en dan iets anders natuurlijk

tommus42
28 juni 2012, 19:28
Hee, een 2203 voorversterker? Gaaf dat drtube schema, raar die schermroosterweerstanden, lijken me erg laag, wat is het nut daarvan?

pietrka
28 juni 2012, 19:50
Dat vroeg ik mij ook al af... Normaal (marshall) is dat 1K..., Maar ik wou de eindtrap london city laten, ik denk dat het met de keuze van de OT te maken heeft.

nico verduin
28 juni 2012, 19:59
Hee, een 2203 voorversterker? Gaaf dat drtube schema, raar die schermroosterweerstanden, lijken me erg laag, wat is het nut daarvan?Het scherm rooster versnelt de electronen naar de anode en verminderd de capacitieve belasting tussen de Grid en de Anode. Door hem te vergroten tempert hij de stroom naar de Anode omdat het schermrooster ook positief is geladen, gaan er ook electronen daar naartoe. Dus een grotere stroom. Daardoor valt er meer spanning over de schermrooster weerstand (U=I x R) waardoor er een lagere spanning op het schermrooster komt en de stroom wat getrempert wordt.
Dus hoe groter de schermrooster weerstand hoe rustiger de buis zich gedraagt.

nico verduin
28 juni 2012, 20:04
Dat vroeg ik mij ook al af... Normaal (marshall) is dat 1K..., Maar ik wou de eindtrap london city laten, ik denk dat het met de keuze van de OT te maken heeft.
Ik zou er lekker 1K van maken. Die 100 ohm is nog wel eens te weinig waardoor ze nog wel eens uitfikken bij piekbelasting.

tommus42
28 juni 2012, 20:25
......Dus hoe groter de schermrooster weerstand hoe rustiger de buis zich gedraagt.

Heeft de buis meer vermogen als de spanning op het schermrooster lager is? Ik stel me voor dat er dan meer electronen naar de anode gaan, minder door de schermrooster weerstanden naar de voeding.

nico verduin
28 juni 2012, 22:15
Heeft de buis meer vermogen als de spanning op het schermrooster lager is? Ik stel me voor dat er dan meer electronen naar de anode gaan, minder door de schermrooster weerstanden naar de voeding.Een buis heeft geen vermogen. Een buis laat stroom door op basis van de sturing van het stuur rooster. Hoe minder spanning op het scherm rooster, hoe meer een buis zich als een triode gaat gedragen. Als je de G2 aan GND zou hangen heb je bijna helemaal geen stroom meer uit de buizen.

pietrka
28 juni 2012, 22:54
tussen het schermrooster en de anode zit toch toch nog een, hoe noem je dat; een rem rooster ( bremsgitter). dus als je de boel versneld heeft het rem rooster er toch nog meer moeite mee? of praat ik nu echt onzin :soinnocent:

nico verduin
28 juni 2012, 22:57
Ik denk dat een aantal van jullie weer eens moeten googelen hoe een penthode werkt........:soinnocent:

pietrka
29 juni 2012, 09:05
Goed:confused:.wie de schoen past...... Ik zal me toch eens meer op de hardcore buizentheorie storten.
Ondertussen gisteravond toch iets opgeschoten. De gloeispanning bedrading:-)
http://i1248.photobucket.com/albums/hh495/pietrka/IMG_20120629_084338.jpg.

muziekschuur
29 juni 2012, 09:15
netjes hoor...

pietrka
7 juli 2012, 21:00
Ha! ik ben ondertussen weer iets opgeschoten.., maar ik merk dat ik de verkeerde draad heb:-$. eigenlijk vind ik massieve draad fijner, dus moet ik dat maar ergens bestellen........ heeft iemand suggesties waar ik dat kan krijgen?
ondertussen ging m'n autootje stuk, waardoor m'n LC projektje geen reet opschiet:-\ tsja het zit niet altijd mee:-):punk:

nico verduin
7 juli 2012, 21:37
Deze wel : http://www.tonefactory.nl/shop2/vintage-solid-cloth-wire-22awg-black-p-12217.html
Deze niet: http://www.tonefactory.nl/shop2/vintage-wire-20awg-black-p-10309.html

Dus wel goed opletten. Ze hebben ook meerdere kleuren.

pietrka
7 juli 2012, 21:56
dank! nico. ik ga meteen wat draad bestellen. dat soepele draad wat ik nu heb is wel goed, maar echt niet handig. het 'luistert' gewoon niet;-).

cluseau
7 juli 2012, 22:21
het 'luistert' gewoon niet;-).

Leer het dan luisteren, gewoon vastbinden.... de zweep erover......http://home.casema.nl/jajop/cluseau/YesMistress2.gifSorry, liet me even gaan. Ik bedoel natuurlijk netjes een draadboompje maken. Persoonlijk zou ik nooit een amp bouwen met massief draad, eens zal het breken namelijk.

pietrka
7 juli 2012, 22:48
ja precies, je moet het vastbinden. vastzetten en degelijke. massief draad blijft gewoon daar waar je het wilt hebben. Dat breken zal wel meevallen denk ik, da's alleen als het mechanisch wordt belast....Ik heb net de massieve draden besteld bij de tonefactory:-).

muziekschuur
8 juli 2012, 17:48
http://gifs.gifbin.com/062009/1245847484_fireworks_fail.gif


Er komt een dag en dan gaat het fout...

pietrka
9 juli 2012, 16:18
ai, da's wel een heel dramatisch filmpje.....

zo slecht is massieve draad toch niet:???: In m'n ouwe Londoncity is ook alles massief, daar is nooit wat mee en hij moet af en toe flink hard werken...

cluseau
10 juli 2012, 07:14
In m'n ouwe Londoncity is ook alles massief, daar is nooit wat mee en hij moet af en toe flink hard werken...

Valt ook best wel mee hoor, tis gewoon mijn persoonlijke afkeer van massief draad. Teveel storingen meegemaakt die aan dit type draad te wijten zijn.

Ook hierbij hoort een onderbouwing:
Bewegingen maken de las nu eenmaal zwak en zal uiteindelijk storing gaan geven. De breuk is dan wel weer zo microscopisch klein dat je heel wat tijd kan investeren voor je die gevonden hebt. Nu denk je misschien "hij beweegt toch niet", mooi wel. Zelfs bedrading in stationair opgestelde amps beweegt. Elk onderdeel beweegt door trillingen in de lucht en ik meen me te herinneren dat de lucht rondom een LC behoorlijk kan trillen.

Frits van Mourik
11 juli 2012, 00:12
Daarbij komt, dat massief draad in vergelijking tot soepel draad slechts weinig contact maakt met z'n soldeerverbinding;
alleen in de omtrek van de kern migreert enig soldeer in de koperen draad .
Bij soepel draad kruipt het soldeer om ieder kerntje van iedere "strand".
Dat levert IMHO een veel stabielere verbinding.

nico verduin
11 juli 2012, 07:51
Gelukkig zijn we het niet met zijn allen eens :)
Harde kern draad heeft zich al jaren bewezen. De AC30 van VOX, De Fenders BF. Allemaal bakken die al meer dan 50 jaar draaien. Draad breuk? Ik heb ze nog niet gehad..... En toch genoeg van die amps. Die draden liggen op een plek en blijven daar liggen. Als je gaat sjorren aan de draden is het een ander verhaal. Dus wat mij betreft, ik blijf het gebruiken voor zover dat nog voorkomt:)

cluseau
11 juli 2012, 08:31
Draad breuk? Ik heb ze nog niet gehad.....

Ik wel. Sterker nog...op dit moment ben ik met een 100W Seldon bezig. Produceerd een toon als je op het chassis tikt. jawel, twee kniftige lassen en guess what.......massief draad. Naar mijn mening is het bagger maar moet ieder voor zich weten natuurlijk. Ik vind het niet zo erg als er massief draad is gebruikt maar dat is dan weer een ander verhaal :sssh:.

pietrka
13 juli 2012, 16:15
Ik ben weer een avondje aan het knutselen geweest:).

De voors en tegens van soepel of massief draad heb ik nog even op me in laten werken. Qua soldeer verbinding is de soepele favoriet (veel meer contactoppervlak). voor de rest heb ik toch voor de massieve gekozen, laat zich goed in de plooi leggen en de mantel druk je mooi een stukje terug; je hoeft dus niet een stukje af te strippen waardoor inkepingen en dus begin van breuk zou kunnen ontstaan.

Tot nu heb ik het hoogspannings gedeelte gemaakt, de 1K 5W roosterweerstanden zitten er nog niet op(die komen tussen pootje 6 en 4, de '6' pootjes worden in de el34 verder niet gebruikt en heb ik als extra soldeerlip in gezet, afgekeken bij andere versterkers). De anode's (pootje 3) heb ik per 2 doorverbonden (2 links, 2 rechts). pootje 1,8 massa, zwarte draad. poeh wat een text....

de plaatjes.
http://i1248.photobucket.com/albums/hh495/pietrka/IMG_20120713_154312.jpg
http://i1248.photobucket.com/albums/hh495/pietrka/IMG_20120713_154347.jpg

tot zover:punk:

pietrka
13 juli 2012, 19:01
een vraagje..... zal ik de coax vervangen door een gewoon draadje, bij marshall's zit er ook maar een 'gewoon' draadje...:???:

én op de 6,3v wil ik middels 2 100 ohm weerstanden een brom onderdrukking maken,
zijn half watt weerstandjes daarvoor genoeg? U=IxR, 6,3/2=?x100; 3,15/100=0.00315 A. 3,15mA IkwadraadxR= heel klein, dus ik denk het wel;-)

Frits van Mourik
15 juli 2012, 00:02
Lijkt me beide geen probleem.
Hou wel 'n zo'n groot mogelijke afstand aan tussen je draadje en het montagebord.

Overigens viel me op, dat je bij de montage van de buisvoeten zo te zien
geen borgringen hebt gebruikt.
Dat zou ik zeker nog ff doen, hoor, je boutjes/moertjes komen geheid een keer los...
En een gepopnagelde aard-lip is snel en dus (door de fabrikant) goedkoop aangebracht,
maar is ook niet zo'n fijn ID.

pietrka
16 juli 2012, 19:43
dank frits! ga ik doen. die popnagels zijn inderdaad vrij primitief. de borgringen was ik wel van plan;-)

pietrka
13 oktober 2012, 19:04
tsjonge, wat gaat de tijd snel:dontgeti: binnenkort maar eens verder met m'n London city:punk:

Rinze
13 oktober 2012, 19:10
tsjonge, wat gaat de tijd snel:dontgeti: binnenkort maar eens verder met m'n London city:punk:

Ja jonguh, schiet nou es op! Heb je die Les Paul nou al gewonnen of dat ook niet?

pietrka
13 oktober 2012, 19:12
nee Rinze, maar als ik 'm win mag je de helft OK?
dan verkopen we 'm gewoon en kopen er twee gordon smith's voor:rockon::punk:

Rinze
13 oktober 2012, 20:05
nee Rinze, maar als ik 'm win mag je de helft OK?
dan verkopen we 'm gewoon en kopen er twee gordon smith's voor:rockon::punk:

Deal :ok:

123456

pietrka
28 januari 2013, 10:00
Zo, na Lange tijd maar weer eens bezig geweest. Hij is Af! :punk:

http://i1248.photobucket.com/albums/hh495/pietrka/P1280134_zps126ba6f5.jpg.

Nu komt het grote controleren, nameten, biassen en daarna natuurlijk scheuren lawaai!

Hendriks
28 januari 2013, 11:49
Ziet er netjes uit , hopelijk werkt alles na behoren.

pietrka
1 februari 2013, 10:23
enfin, Spanning erop!

Na de fuse 475 DC ( dus ook op de centrale poot van de OT) Wat hoger dan verwacht eigenlijk maar waarschijnlijk veroorzaakt door het 220/230v fenomeen....
Voltage loopt van475, naar 472, naar 362 om uiteindelijk voor de 100k van het eerste buisje 350 V dc te zijn.
Lijkt me goed verder..
Dit alles gemeten met buizen erin en speaker eraan.

Het biassen verloopt niet zo lekker, Volgens mij heb ik misschien wat eindbuizen stuk.

De OT meet aan beide kanten 26 Ohm en al rekenend zou ik hier zo'n 1,77 V dc moeten meten
(el34 0.65 x 50=32,5 watt; 32.5/ 475= 0.068 A = 68 mA ( dus om en nabij 34 mA per buis) ;
0.068x 26=1,7789473684210526315789473684211 Vdc)

Aan 1 kant meet ik nu bijna 1.7 Vdc verschil, aan de andere kant slechte 0,45:-(
Waarschijnlijk heeft een buis de klap van een van de eerste fotoos van deze thread niet overleefd.
Verder Bromt de versterker nog al, maar dat zal met andere buisjes wel minder worden hoop ik.

tot zover:punk:

brrrrr, die nieuwe dikke elco's houden wel heel erg lang spanning....

Bernardduur
1 februari 2013, 10:55
Drainen die ELCO's als je eraan werkt en ga niet wachten tot je denkt dat ze leeg zijn!!!!!!

nico verduin
1 februari 2013, 11:04
Aan 1 kant meet ik nu bijna 1.7 Vdc verschil, aan de andere kant slechte 0,45:-(
Waarschijnlijk heeft een buis de klap van een van de eerste fotoos van deze thread niet overleefd.
Verder Bromt de versterker nog al, maar dat zal met andere buisjes wel minder worden hoop ik.

tot zover:punk:
.Zo te lezen ligt er inderdaad een van de eindpitten eruit. Dat verklaart ook de 100Hz hum die je hoort.

guitarnijboer
1 februari 2013, 11:05
Ik zie wel een aantal verbeterpuntjes als ik naar de foto's kijk. Daarnaast zou ik eerst de stuurroosterspanning meten alvorens conclusies te trekken.

1k 5W draadweerstanden voor het stuurrooster.... Dude!! 1/2 watt is meer dan genoeg.
Deze weerstanden had je beter kunnen gebruiken voor de schermroosters. 100 ohm vinden de el34's van tegenwoordig niet zo fijn.
470k gebruiken voor de biassplitters is te hoog dus beter is deze te verlagen naar 220k.

Je hebt zo te zien niets veranderd aan koppelcondensatoren en de elko's voor de biasspanning. Dit type van Koppelcap kan wel eens lekken. Controleer dus goed de spanningen op pin 5 van de buizen om er zeker van te zijn dat er overal dezelfde spanning staat. Doe dit eerst zonder buizen met de hoogspanning uit. Daarna met de hoogspanning aan. Een verschil in spanning betekent dat de koppelcondensatoren vervangen moeten worden. Deze zitten onder de 'print' gemonteerd.

Pas als alles klopt kun je stellen dat het wellicht aan een buisje ligt.

pietrka
1 februari 2013, 11:48
@Nico, het was inderdaad geen 50HZ brom, dank je wel voor je reaktie!

@Guitarnijboer..

1K 5w... Ik had even geen andere:(.
Ik heb hem vooralsnog opgebouwd volgens een LC dea100 schema, vandaar dat ik die 100 ohm en die 470k er (nog) in heb zitten. Ik moet doorvoor eerst even die weerstandjes bestellen

De meet waarden op pin5: -37,5 Vdc zonder hoogspanning en -37,1 Vdc met. klein verschil?

In ieder geval hardstikke bedankt voor je tips:punk:

nico verduin
1 februari 2013, 11:50
De meet waarden op pin5: -37,5 Vdc zonder hoogspanning en -37,1 Vdc met. klein verschil?
dat is netjes

guitarnijboer
1 februari 2013, 12:09
Lijkt inderdaad ok zo. Wat je nu kunt doen is de twee buizen die 1,77 V lieten zien verdelen over de twee buitenste of twee binnenste buisvoeten en de andere twee er uit te laten. De versterker zou nu goed moeten werken en je zou aan beide kanten van de OT nu een verschilspanning van ongeveer 0,85V moeten meten. Indien dit niet het geval is en de biasstroom aan een zijde lager blijft heb je toch een nog een probleem in je versterker.

pietrka
1 februari 2013, 15:48
Drainen die ELCO's als je eraan werkt en ga niet wachten tot je denkt dat ze leeg zijn!!!!!!

Natuurlijk ga ik er niet mee aan de gang als de elcoś nog vol zijn, ik pak met een geissoleerde tang de grootste weerstand die ik heb en verbind daarmee de elco + met de massa:-).

Kan het trouwens kwaad als ik de eerste (halve ) elco, die voor de standbyswitch zit, ná de standbyswitch zet?. Dan kan ik hem gewoon leegspelen net zoals de rest van de elco's. Mijns inziens moet dat kunnen ,


toch bedankt voor de waarschuwing;-)

nico verduin
1 februari 2013, 19:11
Je weet niet wat voor discussie je met deze uitspraak weer kan opstarten:crazyhappy:

kassie
1 februari 2013, 20:05
Kan het trouwens kwaad als ik de eerste (halve ) elco, die voor de standbyswitch zit, ná de standbyswitch zet?. Dan kan ik hem gewoon leegspelen net zoals de rest van de elco's. Mijns inziens moet dat kunnen ,




Zet gewoon een vette weerstand van 200K of iets meer (3of4watt) van de plus naar massa van die Elco. loopt vanzelf leeg.

pietrka
1 februari 2013, 20:40
Je weet niet wat voor discussie je met deze uitspraak weer kan opstarten:crazyhappy:

Ai! was dat een knuppel in het hoenderhok? ;)

Ik ga de elco toch maar na de standbyswitch bouwen..... want na leegspelen meet ik voor de rest nog maar 1 vDC lijkt me de meest eenvoudige en veiligste oplossing.

cluseau
2 februari 2013, 09:16
....... na leegspelen meet ik voor de rest nog maar 1 vDC lijkt me de meest eenvoudige en veiligste oplossing.

Pas wel op want een elko gaat zich na enige tijd herstellen. De spanning wordt niet zo hoog als normaal maar je zal zien dat er na enige tijd toch meer in zit dan die ene volt. Proef op de som nemen? Volle elko even ontladen met je weerstand, dan 10 minuten met rust laten en dan nog eens meten.

pietrka
4 februari 2013, 21:38
even een paar oude el34's opgesnord:-)

Nu meet in links 1,70 Vdc en rechts 1,76 Vdc niet helemaal hetzelfde dus, maar lijkt me acceptabel.
op pin 5 heb ik nu -39,1 , -39,2 , -39,4 en -39.6 Vdc ook niet helemaal hetzelfde, maar lijkt me ook geen probleem...

op middenpoot van de OT staat nu 453 VDC.

Ik heb alleen nog Brommmmmm, 100Hz zo te horen , kan nu natuurlijk ook uit de voor buisjes komen.... brom kan ook 50 HZ zijn maar dan met boventonen het is geen pure hummm
:punk:

Enne Ik heb de Elco's gewoon laten zitten, want leegspelen met de standbyswitch aan kan natuurlijk ook gewoon. de laatste paar volt die dan overblijft zijn nagemeten nog een volt of 5.

pietrka
6 februari 2013, 16:04
Voorbuisjes veranderd, nog steeds brommm, :???:
Aarding veranderd (zo'n beetje per trap verzameld en vervolgens naar sterpunt geleid, is er niet mooier op geworden:angry: ) nog steeds brom...
Morgenavond verder zoeken :punk:

nico verduin
6 februari 2013, 17:48
Trek eerst de PI er maar uit. Dan moet hij helemaal stil zijn. Zo niet dan zit het in de eindbuizen (mismatch)

pietrka
6 februari 2013, 23:21
dank je nico, morgenavond ga ik het een en ander proberen. Ik breng er natuurlijk verslag van uit:-):punk:

pietrka
8 februari 2013, 00:16
HA, zo het een en ander geprobeerd vanavond met hulp van Iwan:rockon::blast:.

master volume dicht geen lawaai, hoe verder de mastervolume open hoe meer brom, als de pre open gaat wordt het nog erger

Voorbuisjes verwisseld, geen effect, buisjes eruit gehaald; V1 eruit nog steeds brom, V2 eruit geen hinderlijke brom. PI eruit geen hinderlijke brom,.

met scoop voeding bekeken, bij de voor buisjes rechte DC, maar met spikes,
De gloeispanning was een sinus waarvan de toppen afgevlakt zijn, we hebben twee 100 ohm weerstanden tussen de 6,3 volt gezet met de andere kant daarvan naar massa, nog steeds brom

de brom waar ik het de hele tijd over heb is geen hummmm (50hz) meer een hoe zal ik het schrijven: een whheeee (soort boven tonen van de 50hz, maar geen oscilatie) best lastig om geluid te omschrijven:-)

verder de drie voorbuizen op een losse 6,3 Vdc spanningbron aangesloten, nog steeds dezelfde 'Wheeee-brom'.

De voedingselco's en smoorspoel lijken volgens de scoop hun werk goed te doen...
Diodes door gemeten, de ene kant op niks, de anderekant op 0,6....

kortom ik weet het nog niet,,,
Ik ga nu nieuwe diodes proberen, en de anti hum weerstanden van de gloeispanning ga ik vervangen door een potmeter van 500Ohm

iemand verder nog tips? kan het bv aan de voedingstrafo oid liggen? hoe controleer ik dat?

We gaan vrolijk verder:-) :crazyhappy::punk:

nico verduin
8 februari 2013, 08:42
Eerst maar ff wat algemene terminologie aangeven:
- Hum = 100 Hz (dus uit de rectifier)
- Brom = 50Hz

Als je V2 eruit trekt, dan heb je geen brom meer. Als je V1 eruit trekt, dan heeft het geen effect.
Dat zou betekenen dat het ofwel in de uitgang circuit van V1 zit of in V2. Daar alle GND's gechecked?

PT is het niet.

Daarnaast graag:
- tabel met de spanningen bij elke buis
- Wat close up foto's van de preamp

pietrka
8 februari 2013, 09:01
Goedemorgen:-)

Zo is de brom ongeveer, brom 2 op deze link...
http://www.popschoolmaastricht.nl/college_brom_kraak_ruis.php#ratel.

Ik ga de ground checken....

nico verduin
8 februari 2013, 09:25
Klinkt als dat er iets "zweeft"

pietrka
8 februari 2013, 09:45
:dontgeti:
volgens mij is de ground wel OK...
Zou het misschien vanuit de OT kunnen komen? die staat praktisch naast de V1.....
Misschien had london city daarvoor die enorme coax kabels er in. En die heb ik natuurlijk vervangen door 'nette' draadjes:soinnocent:
:punk:

nico verduin
8 februari 2013, 09:59
Zou kunnen maar eigenlijk niet mogen. Gooi je toch ff een afgeschermde draad er in

guitarnijboer
8 februari 2013, 23:51
Je lijkt een beetje ' at random' dingen te proberen. Met een beetje logisch denken kom je veel verder en zit je straks niet met een versterker die verkloot is door oeverloos solderen.

Zo is het niet logisch te veronderstellen dat de brom door de bedrading van de OT ontstaat in V1. Je had immers al vastgesteld dat de brom er nog steeds is ook al trek je V1 er uit... Dus opnieuw antennedraden aan je OT zetten is zonde van je tijd.
Wat fototjes van de preamp kunnen helpen.

pietrka
9 februari 2013, 15:04
Kleine update....... Probleem gebied wordt kleiner.. Als ik V1 eruithaal is de brom aanzienlijk kleiner.
ik heb de voortrap opnieuw opgebouwd met zo kort mogelijke verbindigen.
met V1 er weer in veel brommm
ik verdenk nu het buisvoetje van V1....:punk:

http://i1248.photobucket.com/albums/hh495/pietrka/P2080160_zpse059d04a.jpg

kassie
9 februari 2013, 16:04
Je hebt een switchcraft jack, lijkt me dus niet nodig om nog een extra massadraad te solderen.. wellicht een groundloop? Soldeer dat draad eens los?

Ook vind ik die heater wiring niet optimaal... juist bij de buisvoeten waar het het belangrijkst is heb je ze niet getwist.. probeer ze eens van bovenaf te laten komen.. getwist recht op de buisvoet. http://www.offsetguitars.com/personal/sookwinder/ir01/ir43.jpg

cluseau
9 februari 2013, 16:30
Goedemorgen:-)

Zo is de brom ongeveer, brom 2 op deze link...
http://www.popschoolmaastricht.nl/college_brom_kraak_ruis.php#ratel.

Ik ga de ground checken....

Is gewoon een 50Hz brom, wordt opgepikt uit het gloeidraadcircuit of door slechte afscherming / groundprobleem. Heb je wel een metalen kokertje om de buis? Buis zelf geprobeerd? Pin 2 of 7 aan massa leggen en kijken wat de reactie is.

pietrka
9 februari 2013, 16:33
Dank jullie wel voor het meedenken:ok::p.

Na loshalen van de draad van de jack naar massa heb ik nog de zelfde brom.
Die heating wiring is (samen met dat voetje) het enige wat nog orgineel london city is, ga ik wel proberen beter te maken. Dan gaat er ook meteen een nieuw voetje in;)

kassie
9 februari 2013, 16:37
Piertrka... ik zie dat je bij v1 en v2 verschillende massa routes hebt van pots naar buisvoet naar circuitbord naar chassis? lijkt me toch wel groundloop geven hoor.... soldeer een Bus over die pots heen en leg alle massa contacten aan die bus.

guitarnijboer
9 februari 2013, 16:37
Nou, volgens mij is de gloeistroom bedrading het enige dat nog wel redelijk aangesloten zit. No offence, maar tjonge wat een bende!
Zie ik nou goed dat je bij V2 de 100K en 820 ohm direct aan het chassis hebt geknoopt? De kathode weerstand en naar ik vermoed een .68 ontkoppekcap van V1 kan ik niet eens zien waar ze aan vast zitten. De tonestack is erg slordig gesoldeerd met de slopeweerstand zo aan de treble cap etc. Een hoop onderdelen die normaal gesproken op de print zitten, hangen nu aan de buisvoetjes. Dit kan wel, maar je moet dan wel netjes werken en goed opletten waar je de massapunten legt, welke dingen naast elkaar kunnen en welke niet etc. Zit de hoogspanningselco onder het board nog wel aangesloten? (losse axiale elco voor de voeding van de voorversterker)

Mijn advies zou zijn: afbreken, nieuwe onderdelen kopen, eerst een goed bedradingsplan maken op papier en dan opnieuw in elkaar solderen. Met de cascade geschakelde trappen zou ik daarbij niet steeds dingen aan het chassis knopen maar een aardbus maken voor de hele preamp. En niets dubbel aarden aan het chassis.

pietrka
9 februari 2013, 17:01
tsja, door al dat geprobeer is hij er niet mooier op geworden...Het punt van de schone lei is bijna bereikt.

Enne 1: die tonestack is één van die andere orginele LONDON CITY dingen:-)

Enne 2: Hoogspannings elco zit natuurlijk nog aangesloten.

Ik ga me nu eerst verder verdiepen in het aarden :punk:

nico verduin
9 februari 2013, 17:58
Weer een lekker potje symptoom bestrijding als het zo lees......

guitarnijboer
9 februari 2013, 19:20
Enne 1: die tonestack is één van die andere orginele LONDON CITY dingen:-)



Ik zou niet uitsluiten dat er eens eerder aan de versterker gesoldeerd is.

nico verduin
9 februari 2013, 21:03
Ik zou niet uitsluiten dat er eens eerder aan de versterker gesoldeerd is.Dat klopt wel. Bij de meeste LC's die ik onderhanden heb gehad was de tone stack inderdaad zwevend gemaakt. K.t constructie. Maar het geheel zag er wel een stuk overzichtelijker uit als wat ik nu zie.

pietrka
15 maart 2013, 10:49
Ha

zo, om jullie niet met een leeg gevoel achter te laten;-) hier nog even een update.

http://i1248.photobucket.com/albums/hh495/pietrka/P3150197_zpsb4d0456f.jpg

De zwevende compenenten rond V1 heb ik weer NETJES op de print gesoldeerd , verder heb ik nog wat dingetjes mbt de massa aangepast .

Woensdag avond in de oefenruimte geprobeerd. ten eerste het ging HARD; veel harder dan m'n andere DEA 100. verder mag het laag wel wat strakker en minder. En ik mis de scheur die m'n andere LC heeft, misschien moet ik die ook maar weer eens openschroeven en kijken wat daar ookalweer precies in zit:punk:

thanx:punk:

en oh ja, de brom en ruis zijn tot een zeer acceptabel laag niveau gereduceerd:-)