PDA

View Full Version : AllParts hals plus locking nut, kan dat?



peter_l
12 juni 2012, 16:31
Dag allen. Ik heb enkele AllParts halzen, allemaal one-piece maple met de halsverstelling aan de bodyzijde. Nu ligt de halspen er behoorlijk hoog in, vlak onder de toets. Ik vroeg me af of ik hier wel veilig een locking nut op kan zetten of dat ik bij het frezen misschien in het uiteinde van de halspen terechtkom. Wie heeft dit eerder aan de hand gehad en weet tot hoever de halspen doorloopt? Alvast dank!

snaarplukker
12 juni 2012, 16:37
De lockingnut wordt met 2 boutjes bevestigd, dus je zou nooit in de halspen uitkomen als je ze goed monteert.

peter_l
12 juni 2012, 18:05
Dat stukje niet, maar wanneer je de normale topkam eruit tikt en dan moet frezen om ruimte te maken voor de locking nut... dát bedoel ik.

stijnkenens
12 juni 2012, 18:54
Een locking nut komt niet zo diep.
En ik betwijfel zelfs of de trussrod zover doorloopt.

Normaal gezien geen probleem.



s.

crazycow
12 juni 2012, 18:58
Daar heb ik nou helemaal geen verstand van, maar kun je dat niet aan de leverancier vragen?

peter_l
12 juni 2012, 19:14
Tsja, ik zou het toch graag zéker weten; om zo'n hals te verknallen omdat de trussrod toevallig wél tot de topkam doorloopt is ook weer zoiets ;-)

@crazycow: ik had gedacht dat hier misschien iemand sneller uitsluitsel zou kunnen geven maar ik kan idd even een mail richting AllParts doen.

Mr.Fingers
12 juni 2012, 19:20
trussrod loopt tot halverwege tussen de topkam en de eerste fret.

peter_l
12 juni 2012, 19:58
trussrod loopt tot halverwege tussen de topkam en de eerste fret.

Thanks! Dan kan ik gaan frezen :-)

fred dons
14 juni 2012, 09:04
ik heb het al bij aan flink aantal nekken van all parts gedaan en zonder problemen, het enige wat minder mooi is bij de all parts nekken die voor een normale topkam gebouwd zijn is dat je toplock een stukje in het luchtledige zal hangen omdat de kop een scherpe curve maakt na de topkam en er niet genoeg hout op die plek zit (maar dat is meer cosmetisch)

muziekschuur
14 juni 2012, 09:26
Je kreeg overigens heel snel antwoord van Stijnekens. Een ervaren gitaarbouwer... Ik snap dat je dat niet wist. Maar hier op gitaarnet zijn we verwend met een aantal deskundigen. Stijnekens is daar 1 van... Als je hier vaker komt, dan kom je daar zelf achter... (Ter info dus). Ik heb zelf nog nooit met een locking nut gewerkt. Dus misschien zou je een paar foto's kunnen maken? Lijkt me heel leerzaam.

peter_l
14 juni 2012, 10:11
Dank voor alle reakties. En idd wist ik niet dat Stijnekens een ervaren bouwer is, maar zijn antwoord was me ook net niet zeker genoeg. Mr Fingers trok me echter over de streep :-). Overigens beschouw ik mezelf niet als bouwer, meer als customizer. Ik pas aan, verf en assembleer. Echte bouwers zijn voor mij mensen die vanaf 0 een stuk hout vormgeven tot hals en body, ik heb weer de mazzel dat ik de juiste onderdelen weet samen te brengen.

@ Fred: ik ken dat verschijnsel, je krijgt een soort steiger, ik heb het tot nu eigenlijk met alle normale Strat halzen gezien. De ruimte zou opgevuld kunnen worden met kneedbaar hout om dan netjes af te werken, maar 't is idd niet per sé nodig voor de funktionaliteit.

@ Muziekschuur: ik kan van die AP hals wel wat foto's maken tijdens het proces. De hals van dit topic heb ik voorzien van een toplock, paste ook wel bij de gitaar qua tijdsbeeld omdat het een EvH Frankenstrat relic replica betrof met originele 80's onderdelen, en in die tijd had je nog geen locking nut. Wanneer is dat onderdeel eigenlijk geintroduceerd, weet iemand dat toevallig?

Tabula Rasa
14 juni 2012, 20:43
Niet doen met kneedbaar hout. Als je ooit de hoogte iets wilt shimmen bij een toplock, dan valt dat ertussenuit. heb je geen klein reepje esdoorn ofzo?

peter_l
15 juni 2012, 19:15
Nee. Wel grenen en vuren, mar dan nog in de vorm van een stellingkast ;-).

Maar goed, echt nodig is het niet. Overigens heb ik wel eens een fabrieksgitaar gezien waar dat stukje was aangevuld met kneedbaar hout en nadien erg netjes afgewerkt, dat leek allemaal prima in orde en stevig.