PDA

View Full Version : Gibson Melody Maker 2011



Nobler
12 juni 2012, 15:43
Ik heb onlangs bij een van de grote Duitse postorderaanbieders op muziekgebied een Gibson Melodymaker aangeschaft (funkelnagelneu natuurlijk) voor de belachelijk lage prijs van 299 euro. Ik heb het Les Paul model in blauw (SB) besteld. Ik wilde wel eens weten wat ik van de goedkoopste Gibson die ik ooit aangeboden heb gezien mocht verwachten.

Niet veel in features natuurlijk. Vrij dunne rechte vlakke body van essenhout (in tegenstelling tot de mahonie die je zou verwachten) die naar ik begreep net als de achterkant van hals en kop met nitrolak is afgewerkt. Één humbucker bij de brug (491T), één volumeknop, samen met de inputjack wel niet erg handig onder het element geplaats, niet intoneerbare snarenhouder (hoe heet dat ook al weer precies), slagplaatje van éénlaags plastic, fretboard van gebakken maple (waar ik overigens steeds meer fans van zie op internet) met voor mijn voorkeur wat hoge frets (zal wel 'medium jumbo' zijn) en een smalle headstock, maar wel met de trotse merknaam er op.

Ik begrijp dat Gibson een gelimiteerde serie heeft uitgebracht van de modellen LP, SG, Explorer en Flying V met 600 exemplaren per kleur (wit, zwart en blauw). Waarschijnlijk heeft deze leverancier wat meer ingekocht dan hij er voor de normale prijs (van tegen de 500 euro) van kwijt kon raken en bij wijze van aanbieding de prijs flink verlaagd.

Ik ben er van uitgegaan dat de gitaar als beginnersmodel is bedoeld en dat je niet meer mag verwachten. De uiteinden van de frets zijn een beetje scherp, maar niet zo dat je je vingers er aan openhaalt. Voor mijn doen was de actie wat aan de hoge kant en zou de topkam iets dieper uitgevijld mogen zijn. Probleem bij mijn gitaar is dat de snarenhouder zich niet makkelijk laat verdraaien naar een lagere actie, dus daar moet ik nog eens goed naar kijken, maar ook met deze actie speelt hij niet beroerd, al is het niet mijn stijl omdat ik zelf van een lekker lage actie hou. Onversterkt geeft hij een flink volume. Een resonant gitaartje! Hij is zuiver over de hele hals, dus ik heb geen last van het ontbreken van de mogelijkheid te intoneren. Versterkt kan hij flink scheuren, maar, waarschijnlijk dankzij de essen body en de baked maple fretboard, kan hij lekker clean en 'snappy' klinken (ik ben nooit zo goed in het beschrijven van geluid, zelfs eigenlijk niet het onderscheiden er van). Alles doet wat het doen moet.

Kortom, je moet voor deze prijs geen LP Standard achtige gitaar verwachten, maar het is voor die prijs een echte US made Gibson die zelfs voor het geld niet van beroerde kwaliteit is. Voor mij te mooi om te laten liggen. Goed afstellen en dan is het een prima 'grab'n'go-gitaar'. Als je ook zo iets wilt zou ik niet te lang wachten.

bass blom
12 juni 2012, 15:51
flauw mode on..


inputjack

wat kan daar in? :D


wel niet erg handig

ja is het nou wel of niet handig? :soinnocent:

flauw mode off..

ja, dat gebakken maple ben ik ook zeer benieuwd naar.
gas voor een 60's studio met P90's en dat gebakken spul :p

Oranjeaap
12 juni 2012, 16:23
Pics or it didn't happen :)

pueblo
12 juni 2012, 18:17
Die hebben toch een esdoorn body ipv essen?
ik ben wel benieuwd naar die sg melody maker.

Sinner1980
12 juni 2012, 18:48
Ik haat verhalen zonder plaatjes! 😡

mountainman
12 juni 2012, 18:51
Toch leuk dat je voor weinig al een Gibson in huis kan halen. Maar met een echte Les Paul of SG heeft zo'n Melody Maker niet veel te maken.
Kijk maar naar de specs hier (http://www.musik-produktiv.nl/gibson-les-paul-melody-maker-sb.html) en hier (http://www.musik-produktiv.nl/gibson-sg-melody-maker-sb.html).

Op de body vorm na zijn ze helemaal identiek.

De V
12 juni 2012, 19:32
Ik ben analfabeet dus zou je een paar plaatjes kunnen posten, dan weet ik tenminste ook waar je het over hebt:)

Misery Signals
12 juni 2012, 19:39
Sorry maar...

Zijn dat die blauwe gevallen waar er ook oa een V en een Explorer van bestaan?
Mijn visie op gitaren is: voor weinig geld is er echt wel veel goeds te vinden, veel meer dan bij amps... Ik heb ze dus eens getest in Music store. Verschrikkelijke low budget plankjes met Gibson erop. Slechte bespeelbaarheid, weinig afstelmogelijkheden, crap sound... Ik vind 300 voor die dingen meer dan genoeg, zowat elke Indonesische gitaar met een body niet van papier-marché speelt die dingen gewoon weg.
My 2 cents, voor mij een geval van "alles waar we Gibson op zetten krijgen we wel verkocht"... Het feit dat ze eerst voor 400 stonden maar dat ze toch nog 100 zijn gezakt en ze allemaal op voorraad zijn, zegt al veel, de eerste serie Melody Makers pakweg 8 jaar geleden was direct uitverkocht.

MS

geert1976
12 juni 2012, 19:53
Sorry maar...

Zijn dat die blauwe gevallen waar er ook oa een V en een Explorer van bestaan? Ik heb ze eens getest in Music store. Verschrikkelijke low budget plankjes met Gibson erop. Slechte bespeelbaarheid, weinig afstelmogelijkheden, crap sound... Ik vind 300 voor die dingen meer dan genoeg, zowat elke Indonesische gitaar met een body niet van papier-marché speelt die dingen gewoon weg.
My 2 cents, voor mij een geval van "alles waar we Gibson op zetten krijgen we wel verkocht"... Het feit dat ze eerst voor 400 stonden maar dat ze toch nog 100 zijn gezakt en ze allemaal op voorraad zijn, zegt al veel, de eerste serie Melody Makers pakweg 8 jaar geleden was direct uitverkocht.

MS

Dat krijg je als je bij dozenschuivers koopt.

Ik heb juist positieve verhalen over deze plankjes gehoord en zelf 2 exemplaren in handen gehad, was niets mis mee.
En wat bedoel je met afstelmogelijkheden?, het is een wraparound brug, intoneren gaat best redelijk op die dingen.

Het is een prima plankje en mijn inziens overdrijf je een beetje.

Misery Signals
12 juni 2012, 20:00
Het is een instapper maar ik vind ze uit eigen ervaring dus helemaal NIET goed.

Ik vergelijk ze hier met bv een Ibanez Jet King 2, zelfde prijsklasse nieuw maar echt een klasse beter qua mogelijkheden, fretwerk en sound. Zo'n Melody Maker van de vorige reeks vond ik toen wel leuk.

En hier ligt nog wel een Gibson dus ik breek dit merk/model niet zomaar af omdat het tegenwoordig hip is.
:)

MS

geert1976
12 juni 2012, 20:07
Het is een instapper maar ik vind ze uit eigen ervaring dus helemaal NIET goed.

Ik vergelijk ze hier met bv een Ibanez Jet King 2, zelfde prijsklasse nieuw maar echt een klasse beter qua mogelijkheden, fretwerk en sound. Zo'n Melody Maker van de vorige reeks vond ik toen wel leuk.

En hier ligt nog wel een Gibson dus ik breek dit merk/model niet zomaar af omdat het tegenwoordig hip is.
:)

MS

Ik vind ze WEL goed, misschien helpt het om op een exemplaar te spelen die gewoon netjes is afgesteld.
Denk je nu echt dat ze bij een dozenschuiver de gitaren goed afstellen?

mesaman
14 juni 2012, 00:44
lollige dingen , had er bijna eentje mee genomen. Doet precies wat ze moeten doen. Niet meer of minder.

Leuke weg werp gitaar voor mee op vakantie. tennis,roeien en wat wil je nog meer?

MyGreenLady
14 juni 2012, 11:58
Zelfs met mijn beperkte ervaring heb ik na het vasthouden van deze gitaartjes best wel zoiets gehad van "Ik kijk zonder een prikkend geweten verder". Van gitaren heb ik niet zo veel verstand, maar kwaliteit herken ik wel. Als ik dit vergelijk met mijn El Cheapo Richwood moet ik lachen. Ja, Richwood ís misschien goedkoop, maar dat zie je ook terug in de prijs. 160 pleuro.

Ik vind 300 euro best veel geld overigens.

geert1976
14 juni 2012, 12:49
Zelfs met mijn beperkte ervaring heb ik na het vasthouden van deze gitaartjes best wel zoiets gehad van "Ik kijk zonder een prikkend geweten verder". Van gitaren heb ik niet zo veel verstand, maar kwaliteit herken ik wel. Als ik dit vergelijk met mijn El Cheapo Richwood moet ik lachen. Ja, Richwood ís misschien goedkoop, maar dat zie je ook terug in de prijs. 160 pleuro.

Ik vind 300 euro best veel geld overigens.

En wat zijn dan voor jou de herkenningspunten dat deze gitaren kwalitatief niet goed zouden zijn?
Met deze post zeg je met veel woorden eigenlijk niets.

En om nu een Richwood als eikpunt te nemen voor kwaliteit.....

Nobler
14 juni 2012, 14:16
Er werd gevraagd om plaatjes, maar ik heb me er nooit in verdiept hoe ik dat moest doen en heb er nu eerlijk gezegd geen zin in om daar alsnog tijd aan te besteden. Sorry, noem me maar lui, dat ben ik ook, maar ik zit al jaren op dit forum zonder plaatjes te hebben hoeven posten. Bovendien heeft iemand geloof ik al een passende link gepost. 't is ook niet zo moeilijk ze te vinden via google. Er is maar één van de grote Duitse aanbieders die ze voor dit geld aanbiedt en ik kan toch geen foto's maken die zo mooi zijn als hun plaatjes.

@ pueblo: ik dacht dat essen en esdoorn gelijk was, blijkbaar niet. In ieder geval, de body is van maple, terwijl de klassieke Melody Makers en Juniors een mahonie body hebben.

@ mountainman: ik zeg ook niet dat de MM iets met een (echte) LP of SG te maken heeft, dat hoeft ook niet. Het is wel een echte Gibson.

@ Misery Signals: bij dit gitaartje geen slechte bespeelbaarheid. Geen mogelijkheden om per snaar te intoneren, maar verder evenveel afstelmogelijkheden als andere Gibsons. Crap sound? Smaken verschillen, ik ontken niet dat andere (betere, duurdere) gitaren best beter kunnen klinken, maar crap? Neu! En ik zeg ook niet dat je voor 300 euro niet iets kunt krijgen dat beter van kwaliteit en geluid is dan de MM, maar daardoor is die nog niet slecht. Je betaalt inderdaad zeker voor de naam op de kop en het feit dat hij in de USA is geproduceerd, maar voor wie dat leuk vind is het toch niet veel geld.

Wat afstellen betreft: daar kun je zelf een hele hoop aan doen of laten doen. Voor een echte beginner is het inderdaad beter als hij optimaal afgesteld uit de winkel komt, maar aan de eigenlijke kwaliteit van de gitaar doet dat niet af omdat het gecorrigeerd kan worden.

Ik vind blijf 'm toch leuk vinden voor de heb.

MyGreenLady
14 juni 2012, 15:53
En wat zijn dan voor jou de herkenningspunten dat deze gitaren kwalitatief niet goed zouden zijn?


Afwerkingsdingetjes, gevoel, geluid, bruikbaarheid. Ik geef toe, ik heb beperkt verstand, maar uiteindelijk gaat het om gevoel. Een andere hobby waar ik nu in mindere mate mee bezig ben (maar waar ik al wel een aantal jaren erg actief in ben geweest) is sportschieten. Ik weet het verschil tussen een Weihrauch HW95 en een Chinese kloon daarvan ook te zien, en ik ga er van uit dat jij dat ook kan met jouw kennis van apparaten hoewel het misschien helemaal niet je hobby is. Als ik ze naast elkaar houd zie jij het verschil in kwaliteit ook. Als jij er een avondje mee gaat schieten merk jij het verschil ook. Kwaliteitsgevoel is in zekere zin universeel.



En om nu een Richwood als eikpunt te nemen voor kwaliteit.....

My point exactly. Ik weet ook wel dat de vergelijking niet op gaat maar dat ligt meer aan het feit dat de een een Strat is en de andere gewoon niet.

De eerste keer dat ik die Melody Maker vastpakte had ik direct het "Dit is minder" gevoel. Dat bleef zo toen ik hem in enkele versterkers inplugde. Een dergelijk soort gitaar spreekt me op zich wel aan, maar na het uitproberen van de MM (meerdere modellen in de winkel, meerdere uitgeprobeerd)... En dan vergelijk ik dat met die Richwood. Dat is een goedkopere gitaar waarbij ik meteen wel het gevoel had van "Oh, dit is nog best redelijk voor het geld, ik had echt minder verwacht."

Als die afstelling zo'n enorme verbetering is moeten ze dat maar uit de fabriek doen. Per slot van rekening koop ik ook niet een buks om er vervolgens achter te komen dat ik er nog van alles aan moet afstellen (los van de richtmiddelen, vergelijk dit maar met stemmen).

geert1976
14 juni 2012, 16:30
Afwerkingsdingetjes, gevoel, geluid, bruikbaarheid. Ik geef toe, ik heb beperkt verstand, maar uiteindelijk gaat het om gevoel. Een andere hobby waar ik nu in mindere mate mee bezig ben (maar waar ik al wel een aantal jaren erg actief in ben geweest) is sportschieten. Ik weet het verschil tussen een Weihrauch HW95 en een Chinese kloon daarvan ook te zien, en ik ga er van uit dat jij dat ook kan met jouw kennis van apparaten hoewel het misschien helemaal niet je hobby is. Als ik ze naast elkaar houd zie jij het verschil in kwaliteit ook. Als jij er een avondje mee gaat schieten merk jij het verschil ook. Kwaliteitsgevoel is in zekere zin universeel.



My point exactly. Ik weet ook wel dat de vergelijking niet op gaat maar dat ligt meer aan het feit dat de een een Strat is en de andere gewoon niet.

De eerste keer dat ik die Melody Maker vastpakte had ik direct het "Dit is minder" gevoel. Dat bleef zo toen ik hem in enkele versterkers inplugde. Een dergelijk soort gitaar spreekt me op zich wel aan, maar na het uitproberen van de MM (meerdere modellen in de winkel, meerdere uitgeprobeerd)... En dan vergelijk ik dat met die Richwood. Dat is een goedkopere gitaar waarbij ik meteen wel het gevoel had van "Oh, dit is nog best redelijk voor het geld, ik had echt minder verwacht."

Als die afstelling zo'n enorme verbetering is moeten ze dat maar uit de fabriek doen. Per slot van rekening koop ik ook niet een buks om er vervolgens achter te komen dat ik er nog van alles aan moet afstellen (los van de richtmiddelen, vergelijk dit maar met stemmen).

En wat bedoel jij met afwerk dingetjes?
Geluid en bruikbaarheid, heeft niet ineens wat te maken de de kwaliteit, omdat geluid en bruikbaarheid voor ieder nogal verschilt.

Gitaren worden in fabrieken "ruim" afgesteld
Ik heb ook een aantal jaren geschoten en de afstelling van een wapen, is niet te vergelijken met snaren stemmen, maar toch ook echt met het afstellen van een gitaar (intonatie, actie etc.).
Misschien houd jij van een behoorlijke trekkerdruk, terwijl anderen dit juist niet fijn vinden.
Daarnaast is het afstellen van een vizier ook persoonlijk en ook niet met stemmen te vergeljiken.

MyGreenLady
14 juni 2012, 17:15
En nu neem je de vergelijking te letterlijk.

Op basis van mijn ervaring met de MM stel ik dat ik het een brakke gitaar vind. Jij vind dat niet.

En da's ook prima trouwens. Als ik het over een paar jaar ineens wel een erg prettige gitaar vind zal ik dat niet onder stoelen of tafels steken.

En er bij gaan halen dat het allemaal persoonlijk is, ja, dat kan ik je ook wel vertellen. Ik zeg niet dat het een slechte gitaar IS, maar dat ik het vind. Ik ben daar niet de enige in als ik rondkijk, net zoals dat jij niet de enige bent met een andere mening.

Edit: Oeps. Ik zie trouwens dat ik inderdaad min of meer zei dat het een slechte gitaar is. Mijn excuus, dat was niet mijn bedoeling maar slechts mijn mening. Vanaf nu mag je aannemen dat als ik zeg dat iets zo is, dat dat dan mijn mening is en dat ik daar echt niet mee bedoel dat je een sukkel bent als je iets anders vind.

Forrest Provoost
14 juni 2012, 22:47
Ik vind persoonlijk dat het geen echte gibsons zijn...
Er staat wel melody maker op maar vergeleken met een oude mm is deze gewoon erg matig
Je kan zelfs beter een Epi LP standard kopen
meer waard voor je geld

geert1976
14 juni 2012, 23:58
Ik vind persoonlijk dat het geen echte gibsons zijn...
Er staat wel melody maker op maar vergeleken met een oude mm is deze gewoon erg matig
Je kan zelfs beter een Epi LP standard kopen
meer waard voor je geld

En waarom is die in vergelijking met een oude MM matig? en met welke MM vergelijk jij hem dan?
Vergelijken met een Epi LP Standaard, vind ik werkelijk een domme kromme vergelijking, het zijn twee totaal verschillende gitaren.

geert1976
15 juni 2012, 00:00
En nu neem je de vergelijking te letterlijk.

Op basis van mijn ervaring met de MM stel ik dat ik het een brakke gitaar vind. Jij vind dat niet.

En da's ook prima trouwens. Als ik het over een paar jaar ineens wel een erg prettige gitaar vind zal ik dat niet onder stoelen of tafels steken.

En er bij gaan halen dat het allemaal persoonlijk is, ja, dat kan ik je ook wel vertellen. Ik zeg niet dat het een slechte gitaar IS, maar dat ik het vind. Ik ben daar niet de enige in als ik rondkijk, net zoals dat jij niet de enige bent met een andere mening.

Edit: Oeps. Ik zie trouwens dat ik inderdaad min of meer zei dat het een slechte gitaar is. Mijn excuus, dat was niet mijn bedoeling maar slechts mijn mening. Vanaf nu mag je aannemen dat als ik zeg dat iets zo is, dat dat dan mijn mening is en dat ik daar echt niet mee bedoel dat je een sukkel bent als je iets anders vind.

Maar waarom vind jij het dan een slechte gitaar, kom dan eens met argumenten, want wat je nu post is echt inhoudsloos.

Mitch
15 juni 2012, 16:06
Zijn jullie nou nog steeds bezig? :seriousf:

geert1976
15 juni 2012, 19:31
Zijn jullie nou nog steeds bezig? :seriousf:

Yep:)

Wil graag zijn argumenten weten:chicken:

macwilliams
15 juni 2012, 21:26
Gibsons zijn gewoon de vetste gitaren:ok:

Man man man....
Alle gekheid terzijde, wat Geert zegt ben ik het wel mee eens.

Nobler
20 juni 2012, 13:08
Ondertussen kan ik melden dat ik nog steeds erg tevreden over het gitaartje ben. Ik gebruik hem vooral thuis en onversterkt in die zin dat ik er tijdens het TV-kijken gedachtenloos mee op de bank zit te piemelen. Gewoon leuk voor de heb. Volgens mij zou de topkam iets verder uitgevijld kunnen worden en misschien doe ik dat nog wel eens, maar hoewel het wat anders aanvoelt dan mijn andere gitaren vind ik het eigenlijk niet eens nodig. Hij speelt daardoor niet direct snel, maar klinkt prima onversterkt.

Dat je voor hetzelfde geld betere gitaren kunt krijgen zal ik niet ontkennen, maar dat het een slechte gitaar is kan ik echt niet zeggen. Zeker voor een beginner meer dan goed genoeg. Ondertussen vind ik het toch leuk dat ik voor minder dan 300 euro een Gibson heb gescoord. Dat mensen zeggen dat het geen echte Gibson is zal me eigenlijk boeien, maar vind ik toch onjuist. Hij komt uit een amerikaanse Gibson-fabriek waar ook 'echte' (of echtere?) Gibsons vandaan komen. Het is natuurlijk niet zo dat er pas de naam Gibson op mag staan als de gitaar aan bepaalde eisen of een bepaald prijsniveau voldoet. Ik heb als jeugdzonde in het verleden ooit een merkloze LP-immitatie van een Gibson-decal voorzien, en later ook nog een dergelijke gitaar voorzien van zo'n nepsticker er bij gekocht. Ik voel me daar toch niet lekker mee, voel me altijd bekeken en betrapt en durf me er dus niet mee te vertonen, maar ook thuis er op spelend geven die me het gevoel een oplichter en fraudeur te zijn. Ik denk er dus ook niet over die neppers ooit te verkopen. Ondanks de historie van het merk Epiphone heb ik hetzelfde gevoel eigenlijk ook altijd gehad bij mijn Sheraton II waar 'by Gibson' op de kop stond, en zelfs bij Epiphone-versies van Gibson modellen. Deze MM kan ik in ieder geval voor mijn gevoel als een echte(re) Gibson presenteren, en dat geeft me een goed gevoel.

Dat de MM qua kwaliteit niet te vergelijken is met een echte oude MM kan heel goed zijn, maar zelfs een bescheiden MM uit de jaren '50 kost dan ook meerdere duizenden euro's, iets wat ik niet denk dat ik daar snel aan uit zou geven. En het feit dat een huidige LP standard niet te vergelijkeh zou zijn met een echte '59 burst die een kwart miljoen kost, hoeft toch ook niet te betekenen dat de huidige LP van een paar duizend euro geen echte Gibson is?

pueblo
20 juni 2012, 14:46
:ok: (wanneer komt die like-knop :p )

muziekschuur
20 juni 2012, 14:51
................. Ik gebruik hem vooral thuis en onversterkt in die zin dat ik er tijdens het TV-kijken gedachtenloos mee op de bank zit te piemelen...............


Haha..... Ha....