PDA

View Full Version : Serie - Parallel schakeling schema



JazzBass
12 juni 2012, 14:20
Na een uitgebreide zoektocht ben ik er toch achter gekomen dat ik het schema dat ik zoek niet kan vinden.
Daarom hier de vraag. (mocht het schema wel ergens staan, mijn excuses)

Wat ik graag wil in mijn ES-335 kopie:
2 P94's
3-way switch (zit er nog in)
1 volumeknop met push-pull voor serie/parallel schakeling.

Heeft iemand enig idee hoe dit gesoldeerd moet worden? Het liefst in een schema als het kan.
Voor de extra info: uit de P94's komen 4 draden: kaal, groen, zwart en wit.

no 1 hops
12 juni 2012, 15:44
als je elke pup serie parallel wilt schakelen heb je twee pushpull nodig en de pups moeten 4 draden hebben.
maar ik vermoed eerder dat je de p94 ,die waarschijnlijk single coil zijn, in serie wil kunnen zetten zodat je een soort van semi humbucker krijgt

zoek dus gewoon een schakeling van 2 single coils in serie, want de tussenstand van je driestanden schakelaar is al de parallel stand

JazzBass
12 juni 2012, 16:08
Het klopt inderdaad dat ik beide P94's (inderdaad singlecoils) samen in serie wil zetten. Dat de middenstand van de 3-weg parallel is, was me ook duidelijk inderdaad.

Ik zie alleen nog niet hoe ik dan het hele groepje aan elkaar moet solderen, zou je mij dit misschien kunnen toelichten?

aaronstonebeat
12 juni 2012, 16:14
Zo:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YKIKYZZD.jpg

Volgens de fabrikant (http://www.gibson.com/Files/Downloads/PDFs/Diagrams/PUPwiring.pdf) zijn blank + groen aarde, wit en zwart zijn de uiteinden van de spoel.

JazzBass
12 juni 2012, 16:24
Oke, bedankt! Nu ff uitzoeken hoe het gaat met maar 1 volume en geen toon knoppen

aaronstonebeat
12 juni 2012, 16:31
Oke, bedankt! Nu ff uitzoeken hoe het gaat met maar 1 volume en geen toon knoppen

De volumeregeling komt dan tussen de driestandenschakelaar en de uitgang. De twee toon- en volumeregelingen die nu in het schema staan, laat je gewoon weg; rood van het linker element gaat naar het midden van de 2PDT en blauw van het rechter element naar één uiteinde van de driestandenschakelaar.

JazzBass
12 juni 2012, 16:45
Top, ik ga het ff uitwerken, voordat ik alles meteen ga solderen. Excuses voor de lastige vragen hoor, maar electronica is niet bepaald mijn vakgebied, maar ik leer graag!

JazzBass
12 juni 2012, 22:14
Zo, het is gelukt en klinkt super! Denk dat ik morgen ff foto's en een verslagje van het hele project plaats. Bedankt voor de hulp!