PDA

View Full Version : BKP Crawler of HolyDiver?



Venlonaer
12 juni 2012, 11:37
Ik ben op zoek naar een humbucker voor in mijn stratocaster. Ik heb reeds een set Rebel Yells in mijn Les Paul....en ja dat klink subliem en precies zoals ik wil; een lekkere "growl", voldoende bite, lekker diep en met rythem spel klink het niet wollig en modderig.

Nu was mijn eerste gedachte om een Rebel Yell in de stratocaster te stoppen. Echter zal dit te iel en dun gaan klinken. Na een lange zoektocht ben ik op twee humbuckers gestuit. De Crawler en de Holydiver.

De Crawler is eigenlijk ontwikkeld als humbucker zijnde voor in een stratocaster. Bij deze humbucker ligt mijn voorkeur ook (aafgaande op de Youtube filmpjes en de soundsamples op de BKP website!). Deze heeft ergens de "growl"die ik zoek.
De Holydiver klinkt dikker en inderdaad wat dieper. Echter ben ik bang dat dit té diep is, wat het weer de modderig gaat maken. Ik heb een Warpig gehad en deze was té dik en modderig. Niet mooi meer. Afgaande op de soundsamples ben ik bang dat de Holydiver ook zo is.

Ik wil graag jullie ideeën en eventuele ervaringen met deze pickups!

Sinner1980
12 juni 2012, 19:55
In een strat?? VHII humbucker natuurlijk!

Venlonaer
13 juni 2012, 01:20
Ook voor high gain stuff? VHII is toch meer PAF gericht?

Fiendish
13 juni 2012, 02:24
Waarom vraag je het niet aan Tim (Mills) ?
Stuur hem een PM op het BKP forum; je krijgt ALTIJD antwoord.

Dat gezegd hebbende, een VHII zou volgens mij best goed moeten werken, niet te veel hoog en prima geschikt voor high gain werk, holydiver zou met z'n overvloedige mids nogal 'quacky' worden , zoals Orpheo dat zo mooi zegt.
Afhankelijk van hoeveel output je wilt van de pickup zelf zou ik ook kijken naar de Alnico Nailbomb.
Maar zoals ik al zei, bij twijfel : vraag het Tim.
Ik heb al aardig wat BKP's gekocht op zijn advies, en nog nooit spijt gehad.

Sinner1980
13 juni 2012, 13:25
Gaat prima met high gain maar vraag het idd aan Tim; niemand die je beter advies kan geven denk ik zo.

Venlonaer
13 juni 2012, 18:55
Inderdaad eeb eeg snelle reactie van Tim! De HolyDiver it is! Ook bedankt voor jullie hulp!

Fiendish
13 juni 2012, 19:21
Hmm, toch de HD ?
Da's wel enigzins onverwacht.
Wat zei 'ie precies ?

Venlonaer
14 juni 2012, 16:19
Hi Mark

in an alder body Strat the Holydiver really excels for a progressive rock tone and should help you get a similar weighty tone from your Strat as you do from your LP.

kindest regards

Tim

Dat zei hij. Gezien mijn non ervaring met zowel de VHII, Crawler en HolyDiver neem ik de gok op dit advies.
Ook had ik BKP zelf nog gecontacteerd; hetzelfde resulaat eigenlijk, waardoor ik meer het vertrouwen in de HD heb.


Hi Mark,

You're right - there is a difference between LPs and Strats. The Strats are generally a lot brighter.

The Crawler is thicker and darker than the Rebel Yell and was designed to go in the bridge position of a Strat. Very full with plenty of crunch and offers a more old-school feel. If you wanted a more progressive feel, then the Holydiver will do that very well.

Have a listen here:
https://bareknucklepickups.co.uk/main/pickups.php?cat=humbuckers&sub=contemporary&pickup=crawler

The Holydiver does have very thick mids, and is hi output. It offers more progressive tones - very smooth for fast lead and has a clinical 80s metal tone. The Crawler is more vintage based - although still has a tight bass response, and can be used for everything from Bonamassa to GnR to Tool. The Holydiver is definitely not muddy, but the difference is in the type of tone they generate.

Kind Regards,

Ben

Gezien ik dus moderne/progressive/hard rock speel past de HolyDiver mij meer toch?

Fiendish
14 juni 2012, 18:29
Jup.
Vond gek genoeg de uitleg van Ben beter dan die van Tim, want normaal gesproken geeft Tim veel meer details over het hoe en waarom...
Mwah, hij zal het dan wel druk hebben denk ik dan maar.
In ieder geval een heel duidelijk antwoord lijkt me :)