PDA

View Full Version : dire straits met een plectrum



john.3001
11 juni 2003, 16:17
Ik heb een tijdje geleden hier gevraagd hoe ik het laatste stukje van Sultans of Swing (je weet wel, dat snelle voor de outro) moet spelen.
Er werd me toen geadviseerd om dat met m'n vingers te doen ipv met een plectrum.
Het lukt inmiddels vrij aardig.
Nu ben ik van nature geen echte shredder, maar toch wil ik mijn snelheid (zowel links als rechts) met plectrum verbeteren.
Ik dacht dat een goede oefening misschien het bovengenoemde stukje uit Sultans of Swing is (dat ik met links foutloos kan spelen).

Nu mijn vraag: Hoe te beginnen? Heeft iemand tips voor dat stukje? (die niet op veelgenoemde en door mij bezochte gitaarsites staan)

RadiuS
11 juni 2003, 16:19
hij speelt t alleen maar met zn vingers dus in principe hoef je t niet met plectrum te doen. T is niet zo gek als je t niet vloeiend op snelheid met plectrum kan denk ik.

john.3001
12 juni 2003, 16:29
nee, kijk, als ik dat liedje ga performen speel ik het natuurlijk met vingers, maar ik probeerde voor mezelf een opstapje te maken naar het snellere plectrumwerk, en omdat ik dit stukje al ken, dacht ik dat het makkelijk zou zijn om hiermee te beginnen...

maar alle andere adviezen zijn welkom...

Luca P
12 juni 2003, 21:46
Sultans of swing, ha!
Kinderspel, in vergelijking met bijv. Chet Atkins' werk. En honderd andere finger pickers.
Maar ik moet toegeven dat ik dit vroeger ook dagen lang zat te oefenen met een plectrum.
Het beste is als je beide kan doen. Dus zowel met als zonder plectrum.
Ik speel met pic en als ik die tijdens het nummer ff niet nodig heb, buig ik mijn wijsvinger om zo mijn plectrum "vast te klemmen" in mijn handpalm.
En dan maar lekker picken met mijn duim, middel- en ringvinger. Werkt perfect!
En daarna weer terug dus.

moretel
13 juni 2003, 09:41
Ik speel het vnl. met plectrum, kan het wel met de vingers maar het geluid van Knopfler krijg je toch nooit,
het beste is om het op je eigen manier te doen, die lickjes zijn niets anders dan kleine arpeggio's, als je een beetje in sweeppicking verdiept gaan die Knopler loopjes ook soepel met plectrum.

atmosphere
29 juni 2003, 04:04
het zal met plectrum zo wie zo heel anders klinken ,omdat je de snaren niet echt 'plukt' of optild. Komt ie er dan nog wel lekker uit?

De Teng
30 juni 2003, 10:54
Als je toch graag het geluid van Knopfler wilt... doe het dan met je vingers. Leuk dat je het anders ook kunt, maar fundamenteel klinken vingers anders dan een plectrum. Hals pickup van je strat en gaan met die banaan.