PDA

View Full Version : Draadloze microfoons en wetswijziging



Bates15
12 juni 2012, 09:24
De frequentieruimte voor draadloze microfoons staat sterk onder druk. In 2011 is bekend gemaakt dat de voorheen populaire frequentiebanden TV63 en 65/66/67, in 2013 onbruikbaar kunnen worden voor draadloze microfoons.

Heeft er iemand al serieus gekeken naar de gevolgen van deze wetswijziging? Wij gebruiken voornamelijk SLX en ULX-P van Shure en ik weet dat wij redelijk in de knoei gaan komen. UHF serie is met wat aanpassingen wel te gebruiken geloof ik. Ik ga me deze week eens verdiepen in de materie. Ik vroeg me af of iemand al wat zinnigs kon vertellen...

showband
12 juni 2012, 09:30
ja, oude discussie.


ja, groot probleem

belangrijkste bron

http://www.pmse.nl/

op deze site veel van te vinden.
maar ook op:
http://www.licht-geluid.nl/forum/live-forum/23845-verbod-op-zenderfrequenties-8.html

Bates15
12 juni 2012, 09:54
top. die had ik gemist... dank je wel.

Hansie
12 juni 2012, 21:59
http://www.licht-geluid.nl/forum/live-forum/23845-verbod-op-zenderfrequenties-8.html

Leuk om een vraag die ik op een ander forum gesteld heb, hier weer tegen te komen. Ik heb me er, voor zover te volgen, in verdiept, en wij (de coverband waarin we deze spullen gebruiken) hebben besloten om 2013 toch maar op ons af te laten komen, en een paar extra kabels mee te nemen zodat in geval van nood al onze inears en zenders bekabeld kunnen gebruiken. Tegen de tijd dat we echt last krijgen met frequenties die niet meer werken, gaan we maar eens kijken wat de alternatieven zijn. Juist ook omdat er nogal wat verschillende verhalen over hoe het gaat worden, de ronde doen.

Mocht er in de tussentijd bij ons draadloos spul sneuvelen, dan gaan we uiteraard wel voor de "veilige" frequenties. Tip van Flip trouwens v.w.b.draadloze microfoons: de Line6 XD-V70. Niet naar het merk kijken, maar gewoon goed luisteren/experimenteren. Echt een superding voor relatief weinig geld in de 2.4Ghz band. En staat het modelling gedeelte je niet aan: draai er een Shure Beta87 o.i.d.op en gaan met die banaan. Als de Line6 gitaarzenders net zo goed zijn, weet ik wel waar ik mijn Sennheiser EW100 voor ga inruilen. Hoop alleen dat die net zo sterk zijn als de EW100, want die wil maar niet kapot gaan ;)

Nou nog een keer een goed wireless inear systeem voor niet al te veel geld, en we kunnen er weer tegen...

Groeten,

Hans

Bates15
13 juni 2012, 09:03
Dat is ook een interessante manier van kijken. Gelukkig kan je inderdaad nog bedraad spelen. Ik wou dat ik zo makkelijk kon omschakelen.... Ik vrees dat mijn klanten geen genoegen nemen met een draadje 'omdat ik er van uitging dat het wel zou werken' hahahaha.. Ik zoek nog wel ff verder. Mocht ik iets zinnigs te melden hebben dan post ik het wel.

bass blom
13 juni 2012, 09:08
bedraad i.p.v. wireless met een gitaar lijkt me minder drama dan in ear als je dat gewend bent.

Bates15
13 juni 2012, 10:12
ja joh... ik heb geen draadloze set voor de gitaar. Ik heb het meer over live techniek enz...

muziekschuur
13 juni 2012, 10:31
Op je draadloze sets zitten banden... Wil de ene band niet werken... gewoon een van de vele anderen proberen...

Bates15
13 juni 2012, 11:45
yup. maar welke van ze is te gebruiken zonder dat de radio controle dienst in je nek springt of dat je constant storingen krijgt. Dat is nou juist de grap van deze wijziging. Ik ben op de hoogte van banden en instellingen van mijn apparatuur :-D