PDA

View Full Version : Wat vinden jullie van mijn opnames?



hjh360
11 juni 2012, 17:37
Hey!

ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met eigen materiaal op te nemen. Heb nu een albumpje opgenomen van 11 nummers, en ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Ik ben hierbij vooral benieuwd naar de opnames zelf, dus of de mix volgens jullie een beetje klinkt, of dat ie vreselijk is.

Een paar nummers van de 11 heb ik op soundcloud gezet: http://soundcloud.com/hugo-huijer


Ik heb al eerder soortgelijke vragen gesteld op dit forum. Vorig jaar was ik bijvoorbeeld ook bezig met wat opnemen, en heb toen door dit forum veel geleerd. Waar ik toen aardig tevreden was over mijn eerste mix, vond bijna iedereen op dit forum die mix enorm kut ;) Heb vanaf toen volgens mij wel flinke stappen gemaakt. Heb nu een paar goede monitors om de mix te beoordelen, heb beschikking over meer instrumenten, en weet wat meer over het equalizen van de muziek.

Ben nu dus echt heel benieuwd wat jullie hiervan vinden, en of ik dit eventueel kan gaan verspreiden. Zelf ben ik nog wel van plan hier en daar nog wat dingen toe te voegen, maar niks drastisch.

Hier even hoe ik alles heb opgenomen:

Elektrische gitaar (epiphone sg) via mijn versterker (VOX vt 40) in de audio interface. Heb dus alle fx (distortion, reverb, delay) van de versterker.
Acoustische gitaar opgenomen met Rode NT1A, meestal 2 keer, en dan onder verschillende hoeken en afstanden. Deze 2 sporen vervolgens wat ge "panned", waardoor het wat meer stereo klinkt.
Zang ook opgenomen met de Rode NT1A.
Viool/Cello zelf in elkaar geklikt via een plug-in (DSK stringz).
Drum ook in elkaar geklikt met meerdere plug-ins. (Heb geen beschikking over een echte drummer)
Shaker/tambourijn opgenomen met Rode NT1A.
Keyboard en overige keyboard klanken (flute,strings) gedaan met een oude "Elektronics" die ik heb mogen lenen. Echt een leuk ding! :)
Alles gemonitord met 2 philips 532 electronics monitoren.
DAW = Reaper

Dat was het wel zo'n beetje. Ik ben zeer benieuwd naar jullie meningen!!! :)

Greetz

paulusdeBKB
12 juni 2012, 14:39
Allereerst: supertof dat het je al is gelukt om een heel album aan materiaal op te nemen! En supercool dat je dat met ons durft te delen. Het is allemaal nog lang niet perfect, dat weet je zelf ook wel. Maar als je doorgaat blijf je beter worden. Ben erg benieuwd waar je over 2 jaar staat...

Hieronder de kritiek, opbouwend bedoeld dus zie dit alsjeblieft niet als afwijzing.

Hoe ik heb geluisterd
- alle liedjes een keer voorbij laten komen
- geen moeite gedaan om je teksten goed te verstaan / begrijpen

Goodbye
- elektrische gitaar lijkt wat vals (te hoog)
- tamboerijn / shakertje begint, stopt weer, begint weer. Verwarrend.
- ik mis wat laag in de mix
- je stem is slecht verstaanbaar
- het liedje is nogal saai. Het klinkt alsof je een soundscape wilt neerzetten, maar daarvoor moet er dan qua productie wat meer gebeuren om het interessant te houden.

Songbird
- Strijkers mogen wat zachter
- Strumgitaartje mag strakker
- Ook hier weer de onverstaanbare stem. Je hebt wel een mooi timbre, doet me enigszins denken aan 'when I'm old and wise' van Alan Parsons project.
- 2e en 3e stem zijn tikkie vals
- eindje vind ik niet mooi, met die strijkers die doorklinken

Away from here
- Hee, een popliedje :)
- intro duurt te lang
- te weinig bas
- zang weer onverstaanbaar. Probeer die eens harder te zetten en misschien minder galm?
- overstuurde gitaar staat te veel gepand
- er gebeurt te weinig in de drumtrack. Probeer sneller op te bouwen en het mag meer losgaan
- liedje voelt niet 'af'

The angels fly
- Ik ben niet kapot van de overstuurde gitaarsound
- intro is weer te lang en ik zou de drums niet laten stilvallen
- zang is hier al veel verstaanbaarder. Je zingt wel onvast, besteed daar meer aandacht aan.

What I'm like
- mooi sfeervol
- minder galm op drums
- tweestemmige zang is ook hier soms vals

Summer spirit
- slagje moet strakker
- intro inkorten, drums niet laten stilvallen
- zing het met meer overtuiging
- Meer bas!
- Probeer de groove meer drive mee te geven door drums te vereenvoudigen en de baslijn daar beter op aan te laten sluiten.

Algemene opmerkingen:
Je moet nog groeien als muzikant (strakker, speel met meer overtuiging) en als zanger. En ook je productionele skills laten veel ruimte voor verbetering. Over je songschrijfkwaliteiten kan ik te weinig zeggen omdat je muziek niet mijn ding is. Maar ik hoor veel fantasie en creativiteit en dat is enorm belangrijk! Je hebt ideeën en nu al een eigen sound, en da's ontegenzeggelijk knap.

Wat je met mijn opmerkingen moet, hangt af van wat je wilt met de opnamen die je hebt gemaakt. Is het puur een tijdverdrijf voor jezelf? Dienen ze als demo om aan potentiële bandleden duidelijk te maken wat je ongeveer wilt? Of wil je op termijn iets uitbrengen dat je helemaal zelf hebt gemaakt?

Succes!