PDA

View Full Version : Toonknop werkt niet meer door push/pull knop



Dhr. Freek
11 juni 2012, 12:16
Beste medegitaristen,


Onlangs heb ik een push/pull knop op mijn Tele laten zetten zodat ik ook met de twee buitenste elementen kan spelen (het is er een met drie elementen). De toonknop fungeert als push/pull knop. Vandaag kwam ik er echter achter dat de toonknop zelf niet meer werkt (ik gebruik dat niet vaak).

Mijn vraag is: is het normaal dat de toonaanpasfunctie wegvalt wanneer er een push/pull ingezet wordt!?

Groet,


Freek

Nielsje
11 juni 2012, 12:20
Dat ligt er maar net aan hoe de push-pull is geschakeld.
Volgens mij moet 'ie het gewoon kunnen blijven doen. Welke schakeling is er ingekomen?

Ing. Niels

Dhr. Freek
11 juni 2012, 12:26
Wanneer het brugelement actief is, kan ik de push/pull aanzetten die het nekelement activeert. Technisch gezien weet ik verder niet veel, ik weet wel dat er ook een schakel uitgehaald is.

Nielsje
11 juni 2012, 12:29
Okay, een Telecaster is redelijk simpel om zelf aan te sleutelen, maar als je er niet bekend mee bent zou ik het niet doen.
Afhankelijk van de ingebouwde schakeling door je gitaartech moet het gewoon mogelijk zijn om je tonepot functie te behouden.
Enige wat ik je kan aanraden is teruggaan naar je gitaartech, je probleem voorleggen en dat hij het even moet oplossen.

Dhr. Freek
11 juni 2012, 12:31
Bedankt, Niels.
Ik ga die sjef eens even bellen.

Nielsje
11 juni 2012, 12:34
Doe dat, ik denk dat het een heel klein probleem is wat snel te verhelpen is.
Nu schakelt het ding alleen, terwijl de hele pot-functie niet meer werkt. Wellicht is het gewoon een niet (of losgeschoten) draadje.

LemmyNL
11 juni 2012, 13:29
Tot nu toe heb ik met alle mods die ik aan mijn gitaren gedaan heb telkens de zaak net anders moeten aansluiten dan wat Seymour Duncan zegt op hun eigen site. Niks ten nadele van hun, het viel me de eerste keer op en tot nu toe is het dus steeds zo gebleken, vooral bij de pickup selector. Nou heb ik pasgeleden mijn laatste projectje afgesoldeerd en ook die moest ik net anders doen dan wat er voorgeschreven werd. Stomtoevallig begon dat met een niet werkende (maar wel net zelf aangesloten) tonepot. Het scheelt niks, maar als je het niet goed doet gaat het niet werken. Ik heb ook nog een niet werkende middenstand (drie standen switch) op mogen lossen...

Push pull erbij maakt het er niet makkelijker op, maar dat staat volledig los van de werking van de pot. Dus ik zou gokken dat er gewoon ergens een contactje niet goed aangesloten is. Pluspunt is dan weer wel dat het allemaal gewoon logisch is, dus kun je met wat hersenwerk wel uitdokteren wat er misgaat en hoe dat is op te lossen. Is mij ook gelukt en ik heb echt geen elektroknobbel.

Mijn twee cent zit in de aansluiting op je pickupselector:supercool: