PDA

View Full Version : voor de 80ste keer, de goeie/slechte Gibsonjaren?



BLOK182
11 juni 2003, 16:06
Kan iemand me misschien vertellen welke Gibsonjaren goed zijn, of welke slecht zijn, of zijn in principe alle "oude" Gibsons goed?

fred dons
11 juni 2003, 17:32
in principe vanaf 1970 to 1980 is de slechte periode (norlin periode)
(hoewel er heus wel goede exemplaren tussen zitten) , daarna over het algemeen matig met uitschieters zowel naar boven als naar onderen
(goed bijvoorbeeld: de heritage lp, slecht de Corvus)
begin jaren negentig gaat de kwaliteit weer omhoog (hoewel gibson er nog steeds niet in slaagde om een goede 59 reissue te maken)
midden en eind jaren 90 gaat de kwaliteit van de afwerking op productie gitaren weer achteruit (slecht fret werk etc)
en op dit moment schijnt het weer aardig te gaan

RadiuS
11 juni 2003, 17:39
sjeetje zeg zoveel voor je gitaren vragen terwijl ze eigenlijk bagger zijn :D geef mij maar een Fender :razz:

bert k
11 juni 2003, 17:42
Nee, het is geen bagger, het is alleen niet zo goed als zou kunnen. Ik heb een LP uit 84, daar was de hals van getordeerd. Ik heb hem netjes laten vlakken en hij is nu prima. Maar daarvoor (voor het vlakken) was hij zo goed als prima. Maar dat kon dus beter.

fred dons
11 juni 2003, 17:43
ach fender heeft ook zijn up en downs gehad (in de zelfde periode overigens) en de prijzen voor sommige van hun gitaren zijn nu niet bepaald koopjes te noemen :)

BLOK182
11 juni 2003, 17:58
Fred bedankt voor de info! Ik wil deze zomervakantie namelijk een Gibson LP kopen, het liefst nieuw (classic), maar mocht er toevallig een mooie tweedehands Custom langskomen, dan ben ik daar zeerzeker ook in geinteresseerd. Vandaar dat het me handig leek een beetje de "jaartallen" te kennen.

Ic3gl0vE
11 juni 2003, 18:09
toch maar geen jackson usa?

BLOK182
11 juni 2003, 18:31
heb er ff op gespeeld, heel leuk, maar toch maar weer een lp uit het rek gepakt :-)

Dirk_Hendrik
11 juni 2003, 22:00
toch maar geen jackson usa?

Definitely

Droffie
12 juni 2003, 10:39
Fred bedankt voor de info! Ik wil deze zomervakantie namelijk een Gibson LP kopen, het liefst nieuw (classic), maar mocht er toevallig een mooie tweedehands Custom langskomen, dan ben ik daar zeerzeker ook in geinteresseerd. Vandaar dat het me handig leek een beetje de "jaartallen" te kennen.

Zit nogal een verschil in een Classic en een Custom. Een standard neigt meer naar de Custom dan een Classic. Ik zou er ook erg graag een Classic bij willen hebben. Mijn leven lang wilde ik een LP Standard. Nu heb ik er een, wil ik er nog 1...Fucking GAS!! :D

Droffie
12 juni 2003, 10:42
Kan iemand me misschien vertellen welke Gibsonjaren goed zijn, of welke slecht zijn, of zijn in principe alle "oude" Gibsons goed?
effe serieus. Je moet echt effe de LP forums checken. Daar zitten freaks die je alles kunnen vertellen over LP's. www.lespaulforum.com

BLOK182
12 juni 2003, 13:56
Fred bedankt voor de info! Ik wil deze zomervakantie namelijk een Gibson LP kopen, het liefst nieuw (classic), maar mocht er toevallig een mooie tweedehands Custom langskomen, dan ben ik daar zeerzeker ook in geinteresseerd. Vandaar dat het me handig leek een beetje de "jaartallen" te kennen.

Zit nogal een verschil in een Classic en een Custom. Een standard neigt meer naar de Custom dan een Classic. Ik zou er ook erg graag een Classic bij willen hebben. Mijn leven lang wilde ik een LP Standard. Nu heb ik er een, wil ik er nog 1...Fucking GAS!! :D
Ik heb tot nu toe de Classic en de Standard gecheckt, maar beiden op versterkers die totaal niet op die van mij lijken. Maar binnenkort ga ik met mijn eigen versterker de standard, de classic en de standard dc testen, waarschijnlijk weet ik dan weer meer. Maar ik ben namelijk wel geinteresseerd in een classic omdat het de meest betaalbare is en je hebt toch een fullsize LP, binding, inlays, etc, geen studio iig.

Harry
12 juni 2003, 14:06
je kunt de slechte er wel uithalen als je ze goed bekijkt en bespeeld. In de jaren '70 zijn er een flink aantal gitaren uit resten hout in elkaar gezet. De elektronica was wel goed, evenals de hardware. De afwerking was niet altijd denderend, maar het grootste probleem was het hout, en dat kun je zien, voelen of horen.
Ik heb er een uit 1978, en die is goed.

BLOK182
12 juni 2003, 16:19
dusse, alsie net goed is is het dus meteen duidelijk? Niet dat ik een gitaar zou kopen, die op het eerste ogenblik perfect is, en na 2 maanden goed gebruik in mekaar flikkert ofzo.

Harry
12 juni 2003, 16:26
dusse, alsie net goed is is het dus meteen duidelijk? Niet dat ik een gitaar zou kopen, die op het eerste ogenblik perfect is, en na 2 maanden goed gebruik in mekaar flikkert ofzo.

in mekaar flikkeren lijkt me sterk, er breken niet zomaar stukjes vanaf. Of de hals krom is kun je controleren, je kunt het afdekplaatje aan de achterkant eraf schroven om te kijken hoe het hout en de bedrading is. Als je een 2e handse koopt moet je opletten (voor zover mogelijk) dat alles origineel is. En verder er veel op spelen, switchen, stemmen enzo.

BLOK182
12 juni 2003, 16:37
ah ok. Ehm, hals op rechtheid controleren, dat gaat toch ook door de gitaar op de grond te zetten, en dan recht omlaag te kijken? Tenminste, zo heb ik het een pro zien doen ;-)