PDA

View Full Version : Zelfbouw versterker-frutsel



obiwanjacobi
10 juni 2012, 20:24
Heb gisteren mijn zelfbouw versterker afgemaakt. Klinkt niet te best , maar was leuk om te doen. :crazyhappy:

1 jack ingang, volume en power, thats it.

https://lh4.googleusercontent.com/-Dtl2Rh5sjvY/T9NedfUPjAI/AAAAAAAACw0/tTIzwFIuyM0/s640/IMG_0987.jpg

Kastje van restjes MDF en terrakotta spuitbus leeg gespoten.
Speakertjes van marktplaats en fiinger guards van fans nieuw gekocht (0.37 euro/stuk!!)

https://lh4.googleusercontent.com/-Q1uCqxTcIe0/T9Ned7r16aI/AAAAAAAACw0/ZJsVN-wKSFE/s640/IMG_0988.jpg

Open achterzijde met een ILP HY60 versterker module links boven en de voeding in het midden op de bodem.

https://lh4.googleusercontent.com/-Gu4nDe6Tv9g/T9NecIdcs2I/AAAAAAAACw0/3xGLyB7E2UY/s640/IMG_0990.jpg

Voeding is zelf gemaakt met onderdelen van marktplaats en Farnell op experimenteer print. Levert +/- 24V voor de versterker module en +15V voor de voorversterker.

https://lh5.googleusercontent.com/-BmsOLIthqTc/T9NepqI_sVI/AAAAAAAACw0/_ypS6rFTzTw/s640/IMG_0991.jpg

De ringkerntrafo is ook van marktplaats en zit met 1 bout aan de bodemplaat vast.

https://lh5.googleusercontent.com/-oIHyKDQKnl0/T9NeqLMZ8gI/AAAAAAAACw0/NBb1wRs2Dxo/s640/IMG_0992.jpg

Niet helemaal scherp maar de voorversterker zit aan de volume pot vast.

Wanneer de voorversterker te hard wordt gezet 'klapt-ie dicht'. Als je hem dan uit en weer aan zet, doet-ie het weer. Het lijkt wel te gebeuren bij een bepaalde signaal sterkte. Ik heb nog geen metingen gedaan. Misschien stort de voeding wel, als er echt een beetje aan getrokken wordt...?

Verder zijn de speakers denk ik niet vol bereik, want het klinkt nogal 'Jazzy' (erg weing sprankelend hoog).

Moet dus nog wat meetwerk aan verricht worden...

nico verduin
10 juni 2012, 21:02
Heeft die module geen overspanningsbeveiliging op het ingangssignaal waardoor de eindtrap teveel wil trekken en er een beveiliging inschakelt.

obiwanjacobi
11 juni 2012, 11:20
Zou kunnen, hoewel er in de datasheet (http://www.ilpelectronics.com/support/docs/HY30P.HY60.HY6060.PDF) niks staat...

Ik heb ook 16 ohm (2x 8 ohm) eraan hangen ipv 8 ohm. Misschien dat dat ook uit maakt..?

Thanx,
Marc

nico verduin
11 juni 2012, 11:25
Zou ik niet weten. Maar er zit wel een thermische beveiliging in. Kan zijn dat die hem eruit gooit als hij te warm wordt. En staat ie op 8 of 4 ohm ingesteld?

Rutger
11 juni 2012, 11:40
Zo te zien is deze versterker op 4 of 8 Ohm berekend. Als je je speakers parallel schakelt ziet de versterker 4 Ohm.
Verder zal dat uitschakelen idd met de beveiliging te maken hebben.

Wat voor voorversterker heb je gebruikt?

obiwanjacobi
11 juni 2012, 12:59
Zo te zien is deze versterker op 4 of 8 Ohm berekend. Als je je speakers parallel schakelt ziet de versterker 4 Ohm.

Nope. Als je goed kijkt (het is bijna niet te lezen) is de 4 ohm alleen van toepassing op een paar modellen. Alle andere zijn 8 ohm. ik heb de HY60 (30W).

De voorversterker is een enkele tor met een pot aan het eind. (Ik dacht ook misschien dat er nog een impedantie mis-match zou kunnen zijn...?) Het was een bouwpakketje dat ik ooit eens gekocht had. Schema kan ik produceren als ik weer thuis ben.

Rutger
12 juni 2012, 10:51
Misschien zit er dan iets mis in het voorversterkertje. Is het een audio-bouwpakketje? Met de (waarschijlnijk) audio speakers heb je dan een lineaire/audio versterker die niet gevoiced is voor gitaar. Vandaar die 'jazzy' sound omdat jazz gitaristen dat nog weleens gebruiken. Voor akoestisch gitaar kan het ook goed werken.

nico verduin
12 juni 2012, 12:04
buiten de geluidskwaliteit, lijkt het mij belangrijker om te achterhalen waarom hij in een power-down gaat en pas weer gereset is na uit-aanschakelen.

obiwanjacobi
12 juni 2012, 12:46
buiten de geluidskwaliteit, lijkt het mij belangrijker om te achterhalen waarom hij in een power-down gaat en pas weer gereset is na uit-aanschakelen.

Eens. De volgende stappen kan ik doen:

- Voedingspanning controleren op moment van 'afslaan',
- Enkele 8 ohm speaker aansluiten ipv nu 2 in serie 16 ohm.
- Voorversterker bypassen. Gewoon om te zien of daar het probleem in zit. Kan dan met gitaar pot volume regelen.

Aan de hand van deze uitkomsten, vezin ik vast wel weer iets nieuws dat ik kan proberen. :crazyhappy:


Ja, de voorversterker was idd zo'n kitje.

nico verduin
12 juni 2012, 18:03
Als je een toonfiets hebt, zou je evt. kunnen kijken wat de maximale uitgangsspanning (AC) is van de preamp. En chek ook de temperatuur van het koelelement. Mogelijk is die sensor voor de temperatuur gewoon defect.

obiwanjacobi
12 juni 2012, 20:23
Ik vermoed niet dat het iets met temperatuur te maken heeft. Ik kan hem laten dicht slaan binnen 2 seconden nadat ik hem aanzet.
Het lijkt te triggeren op een bepaalde sterkte van het input signaal. Alleen als-ie dicht klapt (vlak daarvoor) is het nou niet 30W hard, zal ik maar zeggen.

nico verduin
12 juni 2012, 21:04
Is de uitgang van die preamp alleen een AC spanning, of staat er ook DC op?
Je kan hem inderdaad beter ff testen zonder de pramp. Als hij dan weer dicht klapt, lijkt er iets anders aan de hand.

obiwanjacobi
14 juni 2012, 12:44
Preamp uitgang is ontkoppeld door een 4.7 uF cap (op de collector van de tor). Daarna een 50k pot.
Sowieso dacht ik (ergens) gelezen te hebben dat de ingang van de module ook ontkoppeld is...

nico verduin
14 juni 2012, 14:29
Op zich zou ik dat ook wel verwachten, maar ik probeer eerst het probleem te isoleren. Als de preamp los is en hij klapt er niet uit,dan kun je die voorlopig ff negeren. als hij er dan niet uitklapt, dan is er kennelijk iets uit de preamp die de module eruit laat klappen. Meest logische lijkt me dan een veel te hoge spanning oid.

obiwanjacobi
14 juni 2012, 20:15
Heb net even geprobeerd zonder voorversterker en dan blijft-ie het doen, maar heel zachtjes.
Daarna weer de voorversterker erop en weer laten 'klappen'.
Het is de voeding. Die klapt volledig in elkaar. Ik denk dat de spannings regulatoren eruit slaan ofzo...

Ik ga even meten hoeveel stroom er loopt...

Buzzel
14 juni 2012, 20:24
Ik heb hier niks aan toe te voegen, maar hij ziet er zeker goed uit! :ok:

nico verduin
14 juni 2012, 21:18
Heb net even geprobeerd zonder voorversterker en dan blijft-ie het doen, maar heel zachtjes.
Daarna weer de voorversterker erop en weer laten 'klappen'.
Het is de voeding. Die klapt volledig in elkaar. Ik denk dat de spannings regulatoren eruit slaan ofzo...

Ik ga even meten hoeveel stroom er loopt...Dat die preamp niet in rook opgaat....

obiwanjacobi
14 juni 2012, 21:40
De module wordt gevoed met +/- 24V. De preamp heeft zijn eigen regulator van +15V. De +/-24V klapt dicht. Ik heb niet gemeten (lastig/lui) wat de stroom is, maar het is zo goed als zeker dat de 1A die de regulatoren kunnen leveren niet voldoende is.

In het datasheet voor de HY60 module staat ook niet echt vermeld hoeveel stroom die maximaal gaat trekken. Ik heb inmiddels wel gelezen dat de originele voeding waarschijnlijk niet veel meer was dan een gelijkrichter en wat afvlak caps. Probleem is dat mijn secundaire trafo spanning wat aan de hoge kant is om zo aan te sluiten. Dus de keus is een andere trafo (en de voeding print een beetje herbouwen) of even kijken hoe je ook alweer met een extra tor boven de 1A uit kon komen...

BTW: Als iemand dat schema heeft van een 'bypass' tor met een lineare spannings regulator, hou ik me aanbevolen. Ik ben het ooit tegengekomen, maar kan het natuurlijk nu zo snel niet vinden...

nico verduin
14 juni 2012, 22:29
Die data sheet kan je zo wel vinden.voorbeeld : http://circuit.eeworld.com.cn/view/5779/
Maar ik kan me niet voorstellen dat die preamp meer dan 1A trekt. Als je de pre-amp loshaalt, heb je dan 15V?
ff voor mijn perceptie, die 24V loopt toch niet via regulators toch? Ik zou 2A per kant geven. Dan heb je voldoende stroom voor die eindversterker. Waarschijnlijk is 1.5A ook genoeg, maar beter aan de veilige kant.

obiwanjacobi
14 juni 2012, 23:09
Thanx voor de sheet. Zoiets was het idd.

De preamp trekt idd geen 1A ;) Maar de eind-versterker module wel - en meer ook dus (waarschijnlijk)...
De module werkt op + en - 24V. Die klappen eruit.
De preamp werkt op + 15V en zal hooguit een paar tientallen mA trekken, denk ik.

Nu is het wel zo dat de 15V regulator op de uitgang van de +24V regulator zit, dus de 15V ligt er ook uit, maar da's niet de oorzaak.

nico verduin
14 juni 2012, 23:34
Stap voor stap elimineren van de fout..... Voedingen dan de eindtrap los, dan de pre-amp los en dan alles....

Plant
15 juni 2012, 14:48
Waarschijnlijk worden die 24V regulatoren overbelast, hebben die 78.. dingen geen fold-back regeling als beveiliging? Dus dat de spanning instort als je teveel stroom trekt om zo de regulator heel te houden? Als je standaard 7824 en 7924 gebruikt, kan die maar 1A leveren. Er bestaat nog wel een 78S24, die kan 2A leveren. Of je moet hulptransistoren bijschakelen voor grotere stroom volgens dit principe:

http://www.eleccircuit.com/wp-content/uploads/2007/12/dual-power-supply-24v-24v-by-ic-7824-7924.png

Maar ik denk dat je beter die eindtrap zonder regulatoren kunt voeden.

Hoeveel spanning heb je onbelast voor de 24 volt regulatoren staan? Je kunt het beste een trafo met dusdanige uitgangsspanningen kiezen zodat je alleen met gelijkrichter en elco's op de plus en min 24V uitkomt en dan de 24V regulatoren weglaten.

obiwanjacobi
15 juni 2012, 15:39
Yep, dat is helemaal raak.

Er staat nu zo ongeveer 33V aan de ingangen van de regulatoren. Specs van de module zegt max 25V dus ik kan niet 'zomaar' de regulatoren er tussenuit knippen.

Ik twijfel alleen over het aanschaffen van een nieuwe trafo.

De factor was toch 1.4 right? Wisselspanning maal 1.4 = gelijkgerichte spanning. Toch?
Dus dan moet ik een trafo hebben met secundair zo 17 a 18 volt.

Of kent iemand een betrouwbare manier om de spanning een constante waarde te verlagen..?
(Weerstanden gaat niet werken bij variable stroom)

nico verduin
15 juni 2012, 16:02
Ik denk dat je goedkoper uit bent met een nieuwe trafo. Mogelijk een keer naar de BACO ijmuiden ? Partners en zo dumpen op het strand, jij struinen bij de BACO. Nu de zon nog :)

obiwanjacobi
24 juni 2012, 20:02
Goed. Een nieuwe ringkern van 2x 18 volt komt eraan en heb ook een tweeter binnen (allemaal marktplaats) in een poging om het geluidsbereik wat vollediger te krijgen.

Wordt vervolgt...

fastfolkert
24 juni 2012, 21:53
en heb ook een tweeter binnen (allemaal marktplaats) in een poging om het geluidsbereik wat vollediger te krijgen.

Wordt vervolgt...

Help, een tweeter! Pas op met oversturing/tubescreamer etc. Ten eerste klinkt dat niet met een tweeter en als je pech hebt (of geluk....) blaas je'm eruit!

Plant
25 juni 2012, 00:00
Gebruik je de amp voor (elektro)akoestische gitaar?

Zie ook post #7 van Rutger. Je hebt waarschijnlijk een 'HiFi' versterker gebouwd met speakertjes die niet voor elektrische gitaar bedoeld zijn. Met een tweeter daarbij ga je voor elektrische gitaar echt niet blijer worden zoals fastfolkert hierboven ook al aangeeft.

Probeer een 10" of 12" gitaarspeaker van 8 Ohm te bemachtigen. Vermoedelijk is ook de toonregeling voor gitaar niet echt geschikt, maar die kun je met andere componentwaarden vast wel zo aanpassen dat het lekker werkt.

obiwanjacobi
25 juni 2012, 08:32
Nou, de speakertjes die ik erin heb gaan waarschijnlijk niet verder dan 10 kHz. De Tweeter is een poging om wat meer hoog in de brouwerij te krijgen. Als het te schel of knisperend wordt, kan ik altijd nog met wat passieve scheidingsfilter-technieken daar wat aan proberen te doen. En ja, een gitaarspeaker erin hangen, dan moet ik een heel nieuwe behuizing maken - tis maar een piepklein kassie. Dat gaat hem zeker niet worden.

Het hele project is meer om mijn zoontje (7) te laten zien hoe je zelf dingen kan bouwen en dat je met wat fantasie zelf "iets" kan maken. Dat je soms eerdere ideeen opnieuw moet bekijken en veranderen. Ik wil uiteindelijk wel dat-ie het redelijk gaat doen, maar ik heb geen illusies dat ik hier een kwaliteits amp aan het bouwen ben...

Er zit geen toonregeling op. Power, Ingang en volume, thats it.

nico verduin
25 juni 2012, 09:11
Het hele project is meer om mijn zoontje (7) te laten zien hoe je zelf dingen kan bouwen en dat je met wat fantasie zelf "iets" kan maken.Ik vraag me af wie er meer plezier aan beleeft:seriousf:

obiwanjacobi
25 juni 2012, 09:21
Hehehe, ik heb er zeker lol in! Ook dat is belangrijk.

fastfolkert
25 juni 2012, 10:41
Hehehe, ik heb er zeker lol in! Ook dat is belangrijk.

Dat is zeker een een goede reden; "the journey is the reward"

Plant
25 juni 2012, 14:25
Nou, de speakertjes die ik erin heb gaan waarschijnlijk niet verder dan 10 kHz.

:sssh: Een gitaarspeaker gaat al niet eens veel verder dan 5 kHz, daarboven zit je helderheid niet en die frequenties zijn zelfs storend. Let ook op de piek tussen 2 à 3 kHz, de typische en o zo belangrijke kleuring voor elektrische gitaar.

http://www.americanmusical.com/images/descimages/EminenceLegend1258Graph.jpg


De Tweeter is een poging om wat meer hoog in de brouwerij te krijgen. Als het te schel of knisperend wordt, kan ik altijd nog met wat passieve scheidingsfilter-technieken daar wat aan proberen te doen.

Een tweeter erbij en dan het hoog weer affilteren ;)


En ja, een gitaarspeaker erin hangen, dan moet ik een heel nieuwe behuizing maken - tis maar een piepklein kassie. Dat gaat hem zeker niet worden.

Het hele project is meer om mijn zoontje (7) te laten zien hoe je zelf dingen kan bouwen en dat je met wat fantasie zelf "iets" kan maken. Dat je soms eerdere ideeen opnieuw moet bekijken en veranderen. Ik wil uiteindelijk wel dat-ie het redelijk gaat doen, maar ik heb geen illusies dat ik hier een kwaliteits amp aan het bouwen ben...

Ik herken het traject en de gedachtengangen, ik ben zelf ook zo begonnen. Gewoon simpel doen met de middelen die je hebt, al doende leert men :ok:


Er zit geen toonregeling op. Power, Ingang en volume, thats it.

Misschien wat voor een volgend project of alsnog een toevoeging in deze amp. Gewoon steeds een stapje verder en kijken wat het oplevert.

obiwanjacobi
25 juni 2012, 15:09
Dank voor de uitleg. Ik had me nooit gerealiseerd dat het bij 5 kHz al stopt. Waarschijnlijk hebben de speakers dan een nog kleiner bereik want het geluid klinkt echt dof. Na ja, ik hang gewoon die tweeter erbij en "kijk" hoe het klinkt idd eventueel een beetje af-tweaken door er weer wat hoog uit te halen.

Voor toonregeling dacht ik meer aan een equalizer pedaaltje... :D

Plant
25 juni 2012, 19:26
Wat ik me pas nu bedenk, is de ingang van de versterker niet te laagohmig voor gitaar? Dat snoept ook heel wat hoog weg. De ingangsimpedantie moet toch wel een paar 100 kOhm zijn. Misschien kun je er een buffertrapje met hoge impedantie voorzetten.

Als je er een gitaarpedaaltje (bv. de eq die je noemt) voorzet die niet true-bypass is (dus die een interne buffer heeft die er altijd tussen zit, ongeacht of het effekt aan of uit staat), ben je ook al van dat probleem af.

obiwanjacobi
26 juni 2012, 00:00
Ik heb de ingangsweerstand verhoogd naar iets boven de 1M (ik had alleen nog 2M2 bij de hand). Origineel was het 56k.

Het was eigenlijk een mic preamp...
https://lh6.googleusercontent.com/-DyHlW0jVoaE/T-jQ-JcN4UI/AAAAAAAACyA/ghhvOxzVoBc/s640/Preamp.PNG

Ik denk dat ik de 1M bij de transistor ook wat kleiner ga maken (volgens mij gaatie dan wat minder versterken) en kan ik die 1M mooi als ingangs weerstand gebruiken...

BTW: C5 = 220pF.

Plant
26 juni 2012, 13:25
In feite hoeven R1 en R5 er helemaal niet in, maar zo knalt het waarschijnlijk wat minder als je de gitaar inplugt met volumeknop open. Die 2M2 kun je denk ik best zo laten. Klinkt dit wel al helderder?

Als dit een microfoon(voor)versterker is zal die voor gitaar wel veel versterken ja. Volumeknop open en meteen veel herrie. Misschien heb je ter compensatie de volumepot op je gitaar een stuk dichtgedraaid? Dat kost ook veel hoog.

Als je R2 gaat aanpassen verander je ook de gelijkspanningsinstelling van de transistor. Op de collector moet je wel ongeveer halve voedingsspanning houden. Als je op een simpele manier de versterking wilt beperken kun je beter de emitter loshalen van ground en tussen emitter en ground een weerstand van 1k of een paar k plaatsen. De versterking word dan bepaald door de verhouding R4 (10k) en die emitterweerstand.

Misschien heb je eigenlijk helemaal geen versterking nodig, dan kun je de schakeling ombouwen naar een emittervolger. Dan moet je wel wat meer aanpassen.
Je kunt ook als je de schakeling goed werkend hebt met een emitterweerstand, de + van condensator C2 i.p.v. op de collector op de emitter aansluiten. De versterking gebruik je dan niet en je hebt dan in feite al een emittervolger, alleen de collectorweerstand R4 zit er dan nog in en de instelling van de transistor blijft behouden zoals ie nu is.

obiwanjacobi
26 juni 2012, 14:32
In feite hoeven R1 en R5 er helemaal niet in, maar zo knalt het waarschijnlijk wat minder als je de gitaar inplugt met volumeknop open. Die 2M2 kun je denk ik best zo laten. Klinkt dit wel al helderder?

Dit is de situatie zoals deze nu is. Het geluid is erg dof.



Als dit een microfoon(voor)versterker is zal die voor gitaar wel veel versterken ja. Volumeknop open en meteen veel herrie. Misschien heb je ter compensatie de volumepot op je gitaar een stuk dichtgedraaid? Dat kost ook veel hoog.

Ja, ik heb het idee dat deze preamp behoorlijk versterkt. Ik heb de gitaar knoppen helemaal open (tone en volume) en kan dan redelijk gecontroleerd met de preamp volume langzaam het geluid harder krijgen. Tot een bepaald punt dat de voeding poef zegt :D


Als je R2 gaat aanpassen verander je ook de gelijkspanningsinstelling van de transistor. Op de collector moet je wel ongeveer halve voedingsspanning houden. Als je op een simpele manier de versterking wilt beperken kun je beter de emitter loshalen van ground en tussen emitter en ground een weerstand van 1k of een paar k plaatsen. De versterking word dan bepaald door de verhouding R4 (10k) en die emitterweerstand.

Deze schakeling zit op een printje. Ik ga er inprincipe zo min mogelijk aan rommelen. Waarden van bestaande componenten vervangen kan natuurlijk wel.


Misschien heb je eigenlijk helemaal geen versterking nodig, dan kun je de schakeling ombouwen naar een emittervolger. Dan moet je wel wat meer aanpassen.

Ik heb al getest zonder preamp. Het volume is dan nauwlijks hoorbaar. Ik heb wel het idee dat de preamp een klein beetje vervormt. Dus dat zou ik nog wel gefixt willen hebben, vandaar dat ik zocht om de verserking wat in te dammen.

Plant
26 juni 2012, 16:43
Als ik het even vlug uitreken is de ingangsimpedantie bij de transistor zelf al onder de 100kOhm. Die 56kOhm vervangen door 2M2 verhoogt de totale ingangsimpedantie wel, maar zeker niet afdoende.

Ik neem aan dat de collectorspanning op ongeveer halve voedingsspanning staat ingesteld. Als de basis-emitterspanning dan zo'n 0.6 Volt is, dan loopt er door de basisweerstand R2 (7.5V - 0.6V) / 1 MOhm = 6.9uA. Die stroom loopt ook door de basis-emitter overgang zelf (plus nog de collectorstroom, maar dit terzijde).

Als de basis-emitterspanning 0.6V is en de basisstroom is 6.9uA, dan is de impedantie alleen daar al 0.6V / 6.9uA ≈ 0.087MOhm = 87kOhm. En dan spelen er nog wat componenten een rol, maar dat verwaarloos ik even voor het gemak.

Je hebt zoveel versterking dat de boel clipt. Er is een manier om én de ingangsimpedantie te verhogen én tegelijk de versterking terug te brengen: een weerstand van een paar honderd kOhm in serie met de ingang zetten (b.v. op de plaats van R1). Je verzwakt dan eerst het signaal sterk (door spanningsdeler R1 en Zi van de versterker) en daarna ga je het signaal versterken. Niet ideaal - wel effektief. En door de hoge R1 haal je de ingangsimpedantie flink op. Simpel en doeltreffend.

Je kunt ook een frequentie-afhankelijke versterking maken door condensator C1 flink te verkleinen. Zet je hier b.v. 1nF in i.p.v. 4u7 dan verzwak je lagere frequenties terwijl je hogere juist doorlaat.

obiwanjacobi
26 juni 2012, 22:23
Goeie tips, Plant, dank je wel!

Ik heb net de ringkern trafo binnen, dus ik ga eerst weer even een nieuwe voeding bouwen. Daarna weer proberen.

Rutger
27 juni 2012, 13:50
Controleer ook de uitgangsimpedantie van je voorversterker met de ingangsimpedantie van de poweramp even.

Dat het geluid "dof" klinkt heeft denk ik vooral met de lineairiteit van je versterker te maken. Bas, mid en treble worden dan gelijkmatig uitversterkt, maar dat ervaren we alleen niet zo. Simpelweg omdat wij eraan gewend zijn geraakt dat een electrische gitaar extra mid en hoog in zich heeft.
Zet de toonregeling op een willekeurige versterker lineair en je zult hetzelfde ervaren (tenzij er intern al veel getuned is).

Om het simpel te houden zou je een highpass filter kunnen inbouwen om wat laag/laagmid weg te snoepen.

obiwanjacobi
28 juni 2012, 10:34
Ik leer bij elke post weer wat bij. Dank daarvoor iedereen. ;)

Ik zal eens proberen met een synth, kijken of-ie dan ook zo dof klinkt...

cluseau
30 juni 2012, 21:31
Ik heb de ingangsweerstand verhoogd naar iets boven de 1M (ik had alleen nog 2M2 bij de hand). Origineel was het 56k.

Het was eigenlijk een mic preamp...
https://lh6.googleusercontent.com/-DyHlW0jVoaE/T-jQ-JcN4UI/AAAAAAAACyA/ghhvOxzVoBc/s640/Preamp.PNG

Ik denk dat ik de 1M bij de transistor ook wat kleiner ga maken (volgens mij gaatie dan wat minder versterken) en kan ik die 1M mooi als ingangs weerstand gebruiken...

BTW: C5 = 220pF.


Topic ff snel doorgelezen en zie toch een aantal foutjes de revu passeren. De ingangsimpedantie is niet alleen afhankelijk van de weerstand die jij daar plaatst. Volgens het schema boven zie je aan de ingang 10k voor de hoge frequenties.

Verder is het onzin om een andere trafo te installeren. Dit is alleen nodig als je teveel warmte zou verstoken in de serie regelaar. Een simpele 7805 met een 2n3055 er achter levert je zoveel als je maar wil. Een stroom begrenzing is dan zelfs wenselijk maar niet noodzakelijk. Het afschakelen van de voeding komt gewoon omdat je de limit van de regelaar overschrijd. Laat het zware werk door een tor verrichten en je ben klaar.

Plant
30 juni 2012, 22:57
Topic ff snel doorgelezen en zie toch een aantal foutjes de revu passeren. De ingangsimpedantie is niet alleen afhankelijk van de weerstand die jij daar plaatst. Volgens het schema boven zie je aan de ingang 10k voor de hoge frequenties.

Verder is het onzin om een andere trafo te installeren. Dit is alleen nodig als je teveel warmte zou verstoken in de serie regelaar. Een simpele 7805 met een 2n3055 er achter levert je zoveel als je maar wil. Een stroom begrenzing is dan zelfs wenselijk maar niet noodzakelijk. Het afschakelen van de voeding komt gewoon omdat je de limit van de regelaar overschrijd. Laat het zware werk door een tor verrichten en je ben klaar.

Volgens mij lees jij ff te snel ;) Nog eens lang... zaam...

Waar zie jij een 7805 :???: De eindtrap werd gevoed met + en - 24V uit 78.. regulatoren, de standaard 1A types. Omdat die de stroom niet kunnen leveren klappen die eruit. De eindtrap hoeft echter helemaal niet met regulatoren gevoed te worden, als de TS gewoon een lagere trafospanning kiest, kan de eindtrap gewoon rechtstreeks aan de elco's achter de gelijkrichter.

De voortrap werd gevoed met een 7815 die de spanning uit de 7824 haalt.

Vandaar de kleinere trafo, de eindtrap kan zonder regulator worden gevoed en de 7815 kan ook direkt aan die voeding.

cluseau
1 juli 2012, 09:15
Waar zie jij een 7805 :???:

Jaja... je hebt gelijk maar ik bedoel natuurlijk die 7824. Die is met één tor eenvoudig op te voeren zonder verdere veranderingen in de schakeling of trafo. De eindtrap kun je zoiezo voeden met de hoogste spanning, geeft lekker veel headroom :soinnocent:.

obiwanjacobi
2 juli 2012, 11:14
Ik heb eigenlijk geen ruimte meer om nog torren toe te voegen. Daarnaast als ik de schakeling simpeler (minder onderdelen) kan maken dan is dat alleen maar een pre. Ik heb inmiddels de nieuwe trafo al en ga het daarmee proberen (nog even wat windingen uitzoeken etc). Ik ga de bestaande voedingsprint aanpassen door de twee regulators te verwijderen.

obiwanjacobi
2 juni 2013, 20:08
Pff is het al weer bijna een jaar geleden!?

Nou ik heb vandaag de voeding omgebouwd en de 7824/7924 eruit gehaald. Hij doet het nu redelijk en klapt iig niet meer dicht. Ik denk dat voicing van de voorversterker ervoor zorgt dat er nog een beetje weinig hoog in zit.