PDA

View Full Version : Egmond gitaar, type?



Lawkeeper
10 juni 2012, 09:25
Hallo allemaal,

Aan mijn muur hangt al enige tijd een Egmond, een Lucky Seven als ik me niet vergis. Ik heb de laatste tijd een beetje rondgezocht op het internet maar kon geen gitaar vinden die er net zo uitzag. Ik denk dat er het een en ander aan is gedaan door de vorige eigenaar, gezien de slecht passende slagplaat. Kan iemand me vertellen of dit klopt?

Wat foto's:

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/600494_438174519539562_157735156_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/554684_438174569539557_1523958568_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/542877_438174606206220_46316891_n.jpg

Ik ben trouwens van plan om deze gitaar goed op te knappen, met een verstelbare chromen brug en een nieuwe slagplaat.

harrie-beton
10 juni 2012, 10:54
Je zult het overal op dit forum vinden: Egmond gitaren zijn slecht gebouwd en gaan regelmatig voor een 10 euro op een rommelmarkt. Ze zijn boeiend vanwege hun rol in de Nederlandse geschiedenis maar niet om op te spelen. Ik heb er ook 1 gehad en dat ben ik snel weer vergeten.

Lawkeeper
10 juni 2012, 12:06
Zulke dingen had ik al voorbij zien komen, ja. Maar ik heb 'm nu eenmaal, en ik wil er wat moois van maken. Ik wil die rol die ze hebben gespeeld toch even eer aandoen ;)

RUIS
10 juni 2012, 12:36
http://www.freeimagehosting.net/newuploads/27dhg.jpg

Dezelfde, maar dan zonder element. Laatst op koninginnedag gekocht voor €5. Hier ook geen idee van het juiste typenummer of bouwjaar, maar ik heb wel eens lelijkere modellen van Egmond gezien. Deze heeft verdacht veel weg van een gitaar. Ik hoefde alleen maar één steunlatje weer tegen het bovenblad te lijmen, een nieuwe trussrodcover te maken en er een vers setje snaren op te leggen. Het zijn inderdaad geen al te beste gitaren, maar je kunt er best lol mee hebben. Hij doet het gewoon, is zuiver, speelt niet te beroerd en heeft een apart geluid.

geert1976
10 juni 2012, 12:38
Je zult het overal op dit forum vinden: Egmond gitaren zijn slecht gebouwd en gaan regelmatig voor een 10 euro op een rommelmarkt. Ze zijn boeiend vanwege hun rol in de Nederlandse geschiedenis maar niet om op te spelen. Ik heb er ook 1 gehad en dat ben ik snel weer vergeten.

Daar moet ik je toch absoluut tegenspreken, niet alle Egmonds zijn slecht gebouwd en de tijd dat je een goeie Egmond voor E 10,00 koopt zijn allang voorbij.
Er zijn wel degelijk Egmonds gebouwd die goed bespeelbaar zijn en heel behoorlijk klinken.

@TS het element die erop zit is origineel Egmond.
het kan zo zijn dat het Egmond element er naderhand is opgezet, maar hoe het ook zij, het element is van Egmond.
Bij Egmond is de hals de archilishiel, doordat er veel Egmonds geleverd zijn zonder trussrod icm een hals van erg jong hout, trokken ze krom of kwam er een tordering in.

Als ik de hals van jouw Egmond zie, denk ik, gezien de trussrodcover, dat hier een trussrod in zit en als die hals nog mooi recht is, bijft die dat ook wel.

Egmonds klinken zeker slecht en de hals heeft een soort van necktilt, als het goed is zit aan de voorzijde van de hiel een schroef hiervoor.
Wacht even op respons van forummers Wietse, die weet nog veel meer van Egmonds:ok:

Oranjeaap
10 juni 2012, 12:39
Als de nek niet verdraaid is, en met snaren erop niet te ver doorbuigt, dan kan een goede brug er op zetten inderdaad een normaal bespeelbare gitaar opleveren.
Werkt verder alles wel? Opknappen is het inderdaad echt niet waard. Bespeelbaar maken is mits het weinig moeite kost wel leuk, toch?
Er zijn best leuke, kwalitatief redelijke goede Egmonds in omloop maar dit is er geen in iedergeval :seriousf:

geert1976
10 juni 2012, 12:39
http://www.freeimagehosting.net/newuploads/27dhg.jpg

Dezelfde, maar dan zonder element. Laatst op koninginnedag gekocht voor €5. Hier ook geen idee van het juiste typenummer of bouwjaar, maar ik heb wel eens lelijkere modellen van Egmond gezien. Deze heeft verdacht veel weg van een gitaar. Ik hoefde alleen maar één steunlatje weer tegen het bovenblad te lijmen, een nieuwe trussrodcover te maken en er een vers setje snaren op te leggen. Het zijn inderdaad geen al te beste gitaren, maar je kunt er best lol mee hebben. Hij doet het gewoon, is zuiver, speelt niet te beroerd en heeft een apart geluid.


Voor E 5,00 heb je daar best een koopje aan gehad;)

wietse
10 juni 2012, 17:15
Bij Egmond is de hals de archilishiel, doordat er veel Egmonds geleverd zijn zonder trussrod icm een hals van erg jong hout, trokken ze krom of kwam er een tordering in.

Egmonds klinken zeker slecht en de hals heeft een soort van necktilt, als het goed is zit aan de voorzijde van de hiel een schroef hiervoor.
Wacht even op respons van forummers Wietse, die weet nog veel meer van Egmonds:ok:
de meeste egmonds hebben een trussrod alleen ze freesden de sleuf niet altijd mooi in het midden,
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/egmondneck.jpg

dat egmonds zeer slecht klinken is vooral het geval bij akoestische modellen, klinken nogal dozig, versterkt kan het wel eens meevallen je moet met die elementen wat mazzel hebben ze zijn bijna allemaal nog handgewonden, tegenwoordig noemen we dat boutique en betalen er grof voor, geen element is dus exact gelijk, ze zijn niet geschikt voor het hardere werk maar voor wat cleane 60's muziek vallen ze niet tegen.

de gitaar van de ts is niet fabrieksaf met dat element gekomen lijkt mij een stukje huisvlijt.
trouwens om de actie juist te krijgen draai dan aan die dikke schroef op de hiel, bespaart je een andere brug.

Mandey
10 juni 2012, 19:55
Wij hebben inderdaad ook een Egmond in huis, maar deze valt van ellende uit elkaar. Toch een leuk hebbedingetje :-)

Lawkeeper
11 juni 2012, 08:58
Top, bedankt voor de hulp!

De hals is recht, zit inderdaad een truss rod in. Ik heb de snaren en de slagplaat er al vanaf gehaald, die zagen er allebei niet meer uit, en met wat hulp heb ik de hals gelijk met de body gekregen. Het staartstuk even poetsen en nieuwe potmeterknoppen kopen..
Ik ga even kijken voor een goede brug, en dan zal het wel goed komen.