PDA

View Full Version : Vox AC30 vragen topic.



FALLINGLEGACY
9 juni 2012, 23:22
Hallo,


Wegens zeer veel GAS de laatste tijd aan het denken om een vox AC30 aan te schaffen..

Nu vraag ik me af, welke zijn de goeien ? Er zijn heel veel types, de CC2X, CC1,..
Maar heb gehoord dat die CC's op niets trekken qua kwaliteit en betrouwbaarheid..

En wat is een goeie prijs om 2dehands te betalen ?

In mijn zoektocht naar een vox'je kwam ik het volgende tegen :

http://i732.photobucket.com/albums/ww330/FALLINGLEGACY/PICT0003.jpg
http://i732.photobucket.com/albums/ww330/FALLINGLEGACY/PICT0005.jpg
http://i732.photobucket.com/albums/ww330/FALLINGLEGACY/PICT0004.jpg

Het zou een jaren 70 vox ac 30/6 TB remake van een '63 vox moeten zijn, of zoiets volgens de verkoper..
Speakers zijn Celestion Moterolla, wat volgens de verkoper de voorloper van de greenbacks zijn..

Iemand een idee wat ik hier aan zou geven ? Na grondige test, natuurlijk.. ;-)

Bedankt!

Dimitri92
10 juni 2012, 11:29
Zal ik dan maar even de boeman zijn.. voor de nieuwere types zijn genoeg topics te vinden via de zoekfunctie... Een paar van de bekende veelpostende gitaarnetters hier hebben al aardig wat topics gevuld over de ac30 en al zijn types.

Over dat oudje... proberen maar! Als ik het geld over had zou ik meteen zo'n oudje van marktplaats pikken! Heb er niet heel veel verstand van maar als ik die 6 inputs zie zit je wel goed volgens mij :cooler:

Mitch
10 juni 2012, 11:54
Er is een verschil tussen mobiele telefoons en gitaar speakers. De één heet Motorola en de andere Celestion (of in die specifieke periode: Rola Celestion) ;) Met voorlopers van greenbacks heeft het niets te maken. Zo te zien (kan het type nét niet zien) zijn dit ook gewoon M25s maar dan met zwarte kappen, ook wel blackbacks genoemd. Gewoon het zelfde als greenbacks, maar met een ander kleurtje.
Over de CCs is de één heel tevreden en de ander vindt 't niks, de ene techneut vindt 't prima en de andere rommel. Het is maar net wie je vertrouwt. Persoonlijk zie ik er weinig écht inferieurs aan, maar ze hebben wel vel trammelant gehad door slechte buizen en vooral de gelijkrichterbuis. Vervangen óf gewoon niet de standy knop gebruiken, heb je geen problemen.
En als je inderdaad de uitgebreide zoekfunctie gebruikt, zoeken binnen forum, zoeken binnen moderne versterkers, zoekterm AC30, dan kom je een heel eind. Niet 'vox' gebruiken, want de zoekfunctie accepteert geen drieletterwoorden. Via google weer wel overigens. Het truukje om via google binnen het forum te zoeken staat beschreven in subforum Algemeen.

FALLINGLEGACY
10 juni 2012, 13:42
Er is een verschil tussen mobiele telefoons en gitaar speakers. De één heet Motorola en de andere Celestion (of in die specifieke periode: Rola Celestion) ;) Met voorlopers van greenbacks heeft het niets te maken. Zo te zien (kan het type nét niet zien) zijn dit ook gewoon M25s maar dan met zwarte kappen, ook wel blackbacks genoemd. Gewoon het zelfde als greenbacks, maar met een ander kleurtje.
Over de CCs is de één heel tevreden en de ander vindt 't niks, de ene techneut vindt 't prima en de andere rommel. Het is maar net wie je vertrouwt. Persoonlijk zie ik er weinig écht inferieurs aan, maar ze hebben wel vel trammelant gehad door slechte buizen en vooral de gelijkrichterbuis. Vervangen óf gewoon niet de standy knop gebruiken, heb je geen problemen.
En als je inderdaad de uitgebreide zoekfunctie gebruikt, zoeken binnen forum, zoeken binnen moderne versterkers, zoekterm AC30, dan kom je een heel eind. Niet 'vox' gebruiken, want de zoekfunctie accepteert geen drieletterwoorden. Via google weer wel overigens. Het truukje om via google binnen het forum te zoeken staat beschreven in subforum Algemeen.

Okay, bedankt voor de info!
Ik had geprobeerd om te zoeken in dit forum, maar die prachtige zoekfunctie wilde inderdaad geen vox of AC aannemen..

Zou 1000 euro voor die combo op de foto overdreven zijn ?

VLP
10 juni 2012, 16:29
Als je Vox* tipt werkt het wel :)

Pepe
10 juni 2012, 16:47
in de jaren zeventig was er geen remake van een '63 omdat het model nog gewoon bestond. De enige remake of reissue's waren, bij mijn weten, de Earth revival en de Peavey die iets halverwege zeventig uitbrachten wat op een tweed bassman leek. Pas begin tachtig kwam het besef dat een reissue ook werkelijk de specificaties moest hebben van het origineel en de eerste Vox poging was pas begin negentig.

Mitch
10 juni 2012, 16:48
1k, sja, als de amp 't doet dan is het niet verkeerd. Maar 70s Voxen is een ingewikkeld verhaal, het is echt goed of slecht. Er zit ook veel tussen dat wel goed klinkt, maar niet 'typisch' Vox. Dat hoeft niet erg te zijn, ik gebruik mijn AC30 ook niet echt steretyp AC30. 't Is maar net wat je wil.

tommus42
10 juni 2012, 17:06
Tis ook wat de gek ervoor geeft. De speakers vind ik wel wat waard, de versterker kan in goede staat van onderhoud zijn of minder (met name elco's en buizen).
Ik zou hem vergelijken met een nieuwe uit China, en kijken welke je beter vindt klinken. Gaat het om een werkpaard of om de 'mojo', een oudere 'point-to-point', wil je er aan gaan modificeren. Enkele mogelijke overwegingen.

Swampash
10 juni 2012, 22:20
Ik heb het idee dat het hier om een jaren 70 solid state ac30 gaat en niet om een buizenamp, let daar goed op.

Overigens zijn de nieuwe C2 series goede en betrouwbare amps, zeker voor wat ze kosten.

FALLINGLEGACY
10 juni 2012, 22:43
Ik heb het idee dat het hier om een jaren 70 solid state ac30 gaat en niet om een buizenamp, let daar goed op.

Overigens zijn de nieuwe C2 series goede en betrouwbare amps, zeker voor wat ze kosten.

Wat zou een goede prijs dan 2dehands zijn voor een CC2(x) ?

humbucker
11 juni 2012, 09:49
Ik heb laatst een 2dehands Handwired gekocht voor minder dan de nieuwprijs van een C2x. Bekijk het eens zou ik zeggen. Ik hoor het verschil in ieder geval :)

Harry
11 juni 2012, 09:55
ik heb een CC1 en ben daar absoluut tevreden over, geen klachten over de kwaliteit.

@Mitch: hoe zit dat met die stand-by knop en de gelijkrichtersbuis? Heb hier geen probleem mee, maar een gewaarschuwd mens enz....

Mitch
11 juni 2012, 10:50
Ik heb laatst een 2dehands Handwired gekocht voor minder dan de nieuwprijs van een C2x. Bekijk het eens zou ik zeggen. Ik hoor het verschil in ieder geval :)
Voor zover ik kan nagaan (zonder techneutenbrein de beide van binnen te hebben gezien dus) lijkt er tussen de nieuwste series circuitmatig niet echt verschil te zitten, afgezien van de gelijkrichting uiteraard. Wel is het zo dat het kabinetmateriaal verschil, waar de HW serie dus berkenplex heeft. Vergis je niet wat dat alleen al doet aan de sound!


ik heb een CC1 en ben daar absoluut tevreden over, geen klachten over de kwaliteit.

@Mitch: hoe zit dat met die stand-by knop en de gelijkrichtersbuis? Heb hier geen probleem mee, maar een gewaarschuwd mens enz....
Het exacte technische verhaal heb ik een keer gelezen en begrepen, maar ik ben niet technisch genoeg om 't te reproduceren :D Het kwam er in mijn lekentaal op neer dat de standby knop een piek veroorzaakt waar de gelijkrichtingsbuis niet altijd goed tegen zou kunnen. En het opwarmen van de eindbuizen verloopt in principe toch al goed, doordat de gelijkrichtingsbuis er voor zorgt dat er na inschakelen langzaam aan meer stroom gaat lopen en niet in één keer alles. Ik denk als je googlet op "standby" "tube rectifier" dat je al snel op een goede link zal komen.
Anyway, het is dus, zoals uit jouw geval al blijkt, niet altijd een probleem, maar als de gelijkrichter niet zo sterk is dan trekt -ie 't niet. Dus gingen "de versterkers kapot en zijn ze onbetrouwbaar" aldus een schare internetfans. Volgens mij op onze Belgische vriend na heb ik er nog geen andere techneut over horen mopperen.

humbucker
11 juni 2012, 10:58
Voor zover ik kan nagaan (zonder techneutenbrein de beide van binnen te hebben gezien dus) lijkt er tussen de nieuwste series circuitmatig niet echt verschil te zitten, afgezien van de gelijkrichting uiteraard. Wel is het zo dat het kabinetmateriaal verschil, waar de HW serie dus berkenplex heeft. Vergis je niet wat dat alleen al doet aan de sound!


+ verschil turretboard vs PCB? (al is het maar de vraag of je dat uberhaupt hoort)

Daarnaast heb ik, net als jou Mitch, de vorige handwired versie. Daar is het verschil met de gewone AC30's CC of C wel een pak groter. EF86 kanaal bv...

Mitch
11 juni 2012, 11:09
Ja precies. De vorige series hadden een groot verschil, de CC vs. de Heritage. De extra switches op de CC, normal en top boost direct linken, vibrato, reverb.... De huidige C en HW lijnen zijn grotendeels gelijk van opzet.
Trouwens, dat EF86 kanaal... zoveel anders is het ook weer niet, afgezien van de andere dynamiek. Als je eenmaal de bright cap hebt geknipt van het 12AX7 kanaal kunnen ze makkelijk gelijkwaardig worden afgesteld.

Overigens zit er ook wel weer verschil in constructie tussen de H en HW lijnen, ik zag er pas een overzichtje van maar die ben ik effe kwijt :dontgeti: Sowieso is de Heritage lijn een soort mix van handwired-op-een-PCB en de HW lijn daadwerkelijk op turretboard, maar was het chassis weer dunner van de HW. Misschien vind ik het straks nog wel.
Toch blijf ik erbij: formaat en materiaal van de kast doet een hoop. De nieuwe AC15HW1x bijvoorbeeld heeft een grotere kast dan de AC15H1TV en dat alleen maakt al een duidelijk verschil in sound.

humbucker
11 juni 2012, 13:22
Formaat en materiaal van de kast doet inderdaad een hoop. Zowel aan de sound als aan mijn rug! 35 kg voor een 2x12 combo is toch echt een bovengrens voor mij!

Daarnaast vind ik het verschil tussen de 2 kanalen op de heritage lijn toch wel groter als je hier aangeeft. De brightcap is ook uit mijn amp geknipt, maar toch vind ik het best een groot verschil. Het EF86 heeft toch wel behoorlijk wat meer gain bij gelijke volumes + een wat lossere feel imo.

Ik denk dat met de heritage lijn meer gemikt is op het heruitgeven van die oude vox amps, met de oude specs, waar de nieuwe handwired toch wat modernere snufjes heeft en oa. een mastervolume.

Mitch
11 juni 2012, 14:07
Ja, nu je het zegt, ik vergeet nog wel eens wat voor oud glas er in mijn top boost kanaal zit :D Met een regular setje JJ's was het verschil inderdaad groter. De gevoeligheid is ook groter op een EF86, merk je met boostpedalen ook heel duidelijk. Met het verschil in intentie tussen de Heritage en HW lijn ben ik het volledig eens.

Harry
11 juni 2012, 16:32
Voor zover ik kan nagaan (zonder techneutenbrein de beide van binnen te hebben gezien dus) lijkt er tussen de nieuwste series circuitmatig niet echt verschil te zitten, afgezien van de gelijkrichting uiteraard. Wel is het zo dat het kabinetmateriaal verschil, waar de HW serie dus berkenplex heeft. Vergis je niet wat dat alleen al doet aan de sound!


Het exacte technische verhaal heb ik een keer gelezen en begrepen, maar ik ben niet technisch genoeg om 't te reproduceren :D Het kwam er in mijn lekentaal op neer dat de standby knop een piek veroorzaakt waar de gelijkrichtingsbuis niet altijd goed tegen zou kunnen. En het opwarmen van de eindbuizen verloopt in principe toch al goed, doordat de gelijkrichtingsbuis er voor zorgt dat er na inschakelen langzaam aan meer stroom gaat lopen en niet in één keer alles. Ik denk als je googlet op "standby" "tube rectifier" dat je al snel op een goede link zal komen.
Anyway, het is dus, zoals uit jouw geval al blijkt, niet altijd een probleem, maar als de gelijkrichter niet zo sterk is dan trekt -ie 't niet. Dus gingen "de versterkers kapot en zijn ze onbetrouwbaar" aldus een schare internetfans. Volgens mij op onze Belgische vriend na heb ik er nog geen andere techneut over horen mopperen.

bedankt voor de uitleg, zal er eens naar zoeken als ik tijd en zin heb. Voor het geval dat....

humbucker
11 juni 2012, 17:06
Ja, nu je het zegt, ik vergeet nog wel eens wat voor oud glas er in mijn top boost kanaal zit :D Met een regular setje JJ's was het verschil inderdaad groter. De gevoeligheid is ook groter op een EF86, merk je met boostpedalen ook heel duidelijk. Met het verschil in intentie tussen de Heritage en HW lijn ben ik het volledig eens.

Met NOS buizen is het verschil misschien wel kleiner, geen idee. Doet me er aan denken dat ik mijn amp maar eens moet opendraaien om te kijken wat voor glas daar inzit. Enig idee wat Vox er stock (tenminste ik vermoed dat de buizen nog steeds stock zijn) insteekt?

johanb
11 juni 2012, 17:19
Bij mij is de gelijkrichter ( GZ34? dacht ik) er wel uitgeknalt.Ik kreeg het advies de standby knop altijd op on te laten staan.Als je de versterker aanzet krijgt hij gelijkmatig meer stroom ,als je de standby wel gebruikt krijgt hij de volle mep in één keer,daar kon hij bij mij op een gegeven moment niet meer tegen.Verder vind ik het een prima versterker met heerlijk geluid.

Mitch
12 juni 2012, 08:23
Met NOS buizen is het verschil misschien wel kleiner, geen idee. Doet me er aan denken dat ik mijn amp maar eens moet opendraaien om te kijken wat voor glas daar inzit. Enig idee wat Vox er stock (tenminste ik vermoed dat de buizen nog steeds stock zijn) insteekt?

Volgens mij Chinees spul. Ik had mijn AC30HH tweedehands en de vorige eigenaar had er JJ in gestopt als ik het wel heb. Ik ben daar wat betreft pre amp buisjes niet zo'n fan van.

errolls
13 juni 2012, 15:54
Hallo,


Wegens zeer veel GAS de laatste tijd aan het denken om een vox AC30 aan te schaffen..

Nu vraag ik me af, welke zijn de goeien ? Er zijn heel veel types, de CC2X, CC1,..
Maar heb gehoord dat die CC's op niets trekken qua kwaliteit en betrouwbaarheid..

En wat is een goeie prijs om 2dehands te betalen ?

In mijn zoektocht naar een vox'je kwam ik het volgende tegen :

http://i732.photobucket.com/albums/ww330/FALLINGLEGACY/PICT0003.jpg
http://i732.photobucket.com/albums/ww330/FALLINGLEGACY/PICT0005.jpg
http://i732.photobucket.com/albums/ww330/FALLINGLEGACY/PICT0004.jpg

Het zou een jaren 70 vox ac 30/6 TB remake van een '63 vox moeten zijn, of zoiets volgens de verkoper..
Speakers zijn Celestion Moterolla, wat volgens de verkoper de voorloper van de greenbacks zijn..

Iemand een idee wat ik hier aan zou geven ? Na grondige test, natuurlijk.. ;-)

Bedankt!


Ik ben ook een lange tijd op zoek geweest naar voor mij de juiste VOX AC30 aan te schaffen.

Een keuze maken tussen een originele '65 met zijn gebreken een prijzige gereviseerde TB '64/65

en of een nieuwe betrouwbare makeover van de VOX AC30 was dan ook niet makkelijk.

Ten eerste moet je geluk hebben met een vintage AC30 en eerlijk is eerlijk er gaat natuurlijk niets

boven een originele '64/'65 TB vind ik persoonlijk tenminste, maar dan moet je rekenen op zo'n bedrag van 1400 t/m 2500 euro.

Ik ben uiteindelijk voor een VOX AC30 CC2X gegaan, wel tweedehands maar zo goed als nieuw, Made in China dan wel

Ik vind het geluid het meest authentiek klinken vergeleken met alle andere nieuwe VOXXEN.

De VOX AC30 CC2X en of de VOX AC30 C2X, hebben allebei AlNiCo's blue speakers waar de (X) dus voor staat

en dat maakt de nieuwe Vox ook weer herkenbaar vind ik. Toen ik hem heb aangeschaft vond ik hem super

vooral als ik in mijn ééntje speel, maar in de mix werd het geluid een beetje dunner en schel en had ik moeite om

boven mijn band leden uit te komen, ik heb toen een complete buizen revisie buizen gedaan, hij is veel stiller, meer headroom en op hogere volume veel meer power. Ik heb toen voor alle buizen nog geen 120 euro betaald en heb ze zelf er in gezet, ik ben daar en kwartiertje mee bezig geweest.

en hij klinkt nu als een volwaardige VOX AC30. Ik heb er iets te veel geld voor mijn VOX AC3 CC2X betaald maar ben dan ook zeer tevreden, maar als je geduld

hebt staan ze meestal voor 800 euro op marktplaats geadverteerd.

errolls
13 juni 2012, 16:07
ik heb een CC1 en ben daar absoluut tevreden over, geen klachten over de kwaliteit.

@Mitch: hoe zit dat met die stand-by knop en de gelijkrichtersbuis? Heb hier geen probleem mee, maar een gewaarschuwd mens enz....

het is beter om bij de nieuwe Voxxen de stand by knop altijd aan te laten staan, voordat je gaat spelen alle volume knoppen uit zetten

minuutje wachten met spelen en dan rustig op bouwen.

errolls
13 juni 2012, 16:16
Voor zover ik kan nagaan (zonder techneutenbrein de beide van binnen te hebben gezien dus) lijkt er tussen de nieuwste series circuitmatig niet echt verschil te zitten, afgezien van de gelijkrichting uiteraard. Wel is het zo dat het kabinetmateriaal verschil, waar de HW serie dus berkenplex heeft. Vergis je niet wat dat alleen al doet aan de sound!


Het exacte technische verhaal heb ik een keer gelezen en begrepen, maar ik ben niet technisch genoeg om 't te reproduceren :D Het kwam er in mijn lekentaal op neer dat de standby knop een piek veroorzaakt waar de gelijkrichtingsbuis niet altijd goed tegen zou kunnen. En het opwarmen van de eindbuizen verloopt in principe toch al goed, doordat de gelijkrichtingsbuis er voor zorgt dat er na inschakelen langzaam aan meer stroom gaat lopen en niet in één keer alles. Ik denk als je googlet op "standby" "tube rectifier" dat je al snel op een goede link zal komen.
Anyway, het is dus, zoals uit jouw geval al blijkt, niet altijd een probleem, maar als de gelijkrichter niet zo sterk is dan trekt -ie 't niet. Dus gingen "de versterkers kapot en zijn ze onbetrouwbaar" aldus een schare internetfans. Volgens mij op onze Belgische vriend na heb ik er nog geen andere techneut over horen mopperen.


Waarschijnlijk is Tom je Belgische vriend, ik ben bij hem geweest en hij heeft echt veel verstand van versterkers

en zeker als het om Vox versterkers gaat.Ik had het probleem ook met mijn gelijkrichter buis. Hij adviseert dan ook

om de stand by knop altijd aan te laten staan.

Harry
13 juni 2012, 16:23
het is beter om bij de nieuwe Voxxen de stand by knop altijd aan te laten staan, voordat je gaat spelen alle volume knoppen uit zetten

minuutje wachten met spelen en dan rustig op bouwen.

ga ik dat even onthouden, ben ik overal vanaf! :ok:

Mitch
13 juni 2012, 16:28
Ik bedoelde iemand anders, maar dat maakt niet uit. Ik doelde ook niet zo zeer op de gelijkrichting als wel over bijvoorbeeld de PCBs en de layout en componenten. De één vindt het bagger, troep, verschrikkelijk en de ander denkt "niet geweldig, maar het functioneert en als je beter wil is het te vervangen". Maar dat is vooral een algemene tendens hoor, het internet staat er bol van. De één vindt de nieuwe C-lijn niks, een ander vindt de CC-lijn onbetrouwbaar, de één vindt de nieuwe Handwired oké en de ander zweert bij de Heritage lijn.... je moet het altijd met een korreltje zout nemen.
Punt is ook dat "de" Vox sound ook weer niet voor iedereen hetzelfde is. Bij de één moet het met Blues vanwege die typerende hoogmid knauw, de ander vindt dat weer niet zo nodig, als die belletje in het tophoog er maar in zitten.

stratman1976
13 juni 2012, 17:10
Met NOS buizen is het verschil misschien wel kleiner, geen idee. Doet me er aan denken dat ik mijn amp maar eens moet opendraaien om te kijken wat voor glas daar inzit. Enig idee wat Vox er stock (tenminste ik vermoed dat de buizen nog steeds stock zijn) insteekt?

Er zitten standaard Ruby Tubes in (chinese buizen). De EL84's klinken niet goed, weinig sprankel en vrij dof. De klank en breakup van de pre-amp buizen vond ik veel beter. De buizen waren erg microfonisch en ook de aangegeven mA waarden van de eindbuizen bleken na meten niet te kloppen. Dat resulteerde dan weer in een brom. Nu zitten er bij mij JJ's in als eindbuizen en op v1 een nos bugle boy van philips, (verder ook JJ's) Voor de rest van de pre-amp ben ik nog zoekende want ik vind dat de breakup nog beter kan of wellicht 1 van de mods die je op internet wel tegenkomt. Maar nu iig naast veel definitie, dynamiek en warmte, ook mooi helder. VOX geeft aan de Ruby Tubes te kiezen omdat ze een "extended dynamic range" zouden hebben en volgens de importeur worden ze met de hand geselecteerd in de fabriek. Maar ik vind ze niet zo goed

errolls
13 juni 2012, 17:28
Wat zou een goede prijs dan 2dehands zijn voor een CC2(x) ?

als je geduld hebt 800 euro 850, zou dan wel voor de X gaan X = AlNiCo's Blue

errolls
13 juni 2012, 17:37
Het is ook een kwestie van smaak, maar misschien dat de persoon in kwestie zich hier een beetje in kan vinden.

Als het om versterkers en geluid gaat dan blijft het altijd een subjectief onderwerp,

ondanks mijn zoektocht naar een VOX AC30 ben ik via dit forum toch vaak aardig geholpen.

Nu zit ik te overwegen om een Fender Twin Reverb aan te schaffen, Vintage of nieuw??


Ik bedoelde iemand anders, maar dat maakt niet uit. Ik doelde ook niet zo zeer op de gelijkrichting als wel over bijvoorbeeld de PCBs en de layout en componenten. De één vindt het bagger, troep, verschrikkelijk en de ander denkt "niet geweldig, maar het functioneert en als je beter wil is het te vervangen". Maar dat is vooral een algemene tendens hoor, het internet staat er bol van. De één vindt de nieuwe C-lijn niks, een ander vindt de CC-lijn onbetrouwbaar, de één vindt de nieuwe Handwired oké en de ander zweert bij de Heritage lijn.... je moet het altijd met een korreltje zout nemen.
Punt is ook dat "de" Vox sound ook weer niet voor iedereen hetzelfde is. Bij de één moet het met Blues vanwege die typerende hoogmid knauw, de ander vindt dat weer niet zo nodig, als die belletje in het tophoog er maar in zitten.

Mitch
13 juni 2012, 19:23
Er zitten standaard Ruby Tubes in (chinese buizen). De EL84's klinken niet goed, weinig sprankel en vrij dof. De klank en breakup van de pre-amp buizen vond ik veel beter. De buizen waren erg microfonisch en ook de aangegeven mA waarden van de eindbuizen bleken na meten niet te kloppen. Dat resulteerde dan weer in een brom. Nu zitten er bij mij JJ's in als eindbuizen en op v1 een nos bugle boy van philips, (verder ook JJ's) Voor de rest van de pre-amp ben ik nog zoekende want ik vind dat de breakup nog beter kan of wellicht 1 van de mods die je op internet wel tegenkomt. Maar nu iig naast veel definitie, dynamiek en warmte, ook mooi helder. VOX geeft aan de Ruby Tubes te kiezen omdat ze een "extended dynamic range" zouden hebben en volgens de importeur worden ze met de hand geselecteerd in de fabriek. Maar ik vind ze niet zo goed

Grappig, ik heb in mijn top boost kanaal ook een Amperex Bugle boy in V1 :) Voor iets meer laagmid en grom is Sylvania bij mij favoriet.

FALLINGLEGACY
16 juni 2012, 15:35
Okay, bedankt voor het advies allemaal!
Ik zal eens naar die CC2x'en kijken dan! Heb ook nog een '99 Korg Voc AC30 die ik voor 1150 kan kopen, is dat een goeie deal of te duur ? Met de alnico Blue Bulldog speakers erin.. ?

tommus42
16 juni 2012, 15:50
Bij de C2 is het wel raadzaam de standby-schakelaar te gebruiken, ivm de ss-rectifier.
Heeft iemand de CC's en de C's weleens A/B getest? Mijn min of meer AC30BM heeft diodes als gelijkrichter, gevoelsmatig lijkt me dat prima in een Vox, iets strakker wellicht, maar ik heb een los trafootje voor eventueel een GZ34. Zijn de OT's van de CC en C verschillend?

Mitch
16 juni 2012, 17:09
Weet ik niet, ik weet wel dat de trafo's van de Heritage en HW series anders zijn. Die van de Heritage is in ieder geval dusdanig dat ik geen behoefte heb aan upgraden. Maar goed, als die twee series verschillen acht ik de kans groot dat CC en C ook andere trafo's gebruiken. Ik heb de twee helaas nog nooit naast elkaar gehad.

FALLINGLEGACY
1 juli 2012, 14:01
Ben vandaag een Vox AC30 6TBX gaan halen! Superlekker versterkertje, die trem/vibrato is ook heel leuk om mee te spelen.
Maar zo luid, damn!
Ik krijg er wel geen enkele vorm van overdrive uit, zelfs niet met de kanalen gejumpt.. Je krijgt misschien alleen overdrive als je hem echt overdreven luid zet ? Zoja, iemand een paar aanraders qua pedalen om een dynamische crunch eruit te krijgen ?

Alvast bedankt.

ieme
1 juli 2012, 20:42
hahah ik hou er van, luid!!!

stratman1976
1 juli 2012, 20:51
Je kan eens kijken wat voor pre-amp buizen erin zitten. 12at7 geeft bijvoorbeeld veel minder crunch/versterking dan een 12ax7. En dan nog zijn er veel verschillen binnen zo'n groep.

Mitch
1 juli 2012, 21:53
Een TB6 is inderdaad vrij clean, die is iets teveel gefilterd voor het mooie. Een mastervolume laten installeren (zoals op de moderne versies) haalt niet veel uit, de crunch is gewoon minder mooi. Pedalen zijn er plenty. Dynamisch is één ding, maar moet het low gain zijn, medium crunch, wat scherper, grove korrel, smooth...

FALLINGLEGACY
1 juli 2012, 22:15
Een goeie organische crunch..

http://www.youtube.com/watch?v=3NtQE5CDa4Q&list=FL2eDVlZ6pF9srSGdnpM5ODg&index=2&feature=plpp_video

Zoiets zoek ik, rond 40 seconden.. Die sound zal ik wel krijgen op hoger volume, maar ik wil 'm ook thuis :D..

Mitch
1 juli 2012, 22:46
Ik weet niet wat voor huis je hebt als je wil crunchen met een AC30TB6? :D
Je zou 't kunnen proberen met een goede clean boost, die vrij ver open trekken en dan het volume op de AC30 onder de 9 uur houden. Zal een beetje afhangen van de gitaar en je pre amp buisjes hoever je dan kan crunchen. Een drivepedaal gaat al snel meer comprimeren, maar het kan zeker. LTD of FUlldrive als je iets meer smooth wil of een Okko Diablo, een HBE Big D als 't ook iets heftiger mag, maar ik denk eerder een boost.

FALLINGLEGACY
1 juli 2012, 22:58
Okee, bedankt! Eens op zoek naar een leuke clean boost doen!

the sure thing
1 juli 2012, 23:25
Een TB6 is inderdaad vrij clean, die is iets teveel gefilterd voor het mooie. Een mastervolume laten installeren (zoals op de moderne versies) haalt niet veel uit, de crunch is gewoon minder mooi. Pedalen zijn er plenty. Dynamisch is één ding, maar moet het low gain zijn, medium crunch, wat scherper, grove korrel, smooth...

Wat bedoel je met gefilterd?

Mitch
2 juli 2012, 10:24
In technische zin, niet dat -ie als een envelope klinkt :D Blijft cleaner, reageert iets stugger en klinkt wat puntiger dan andere AC30s. De printplaten en connectors ten spijt denken volksstammen dat het wel superieur móet zijn omdat het Made in the UK is :listen: Het maakt hem niet meteen slecht of onbetrouwbaar of zo, maar de antipathie die werd uitgesproken tegen Chinese productie op voornamelijk Amerikaanse fora en werd onderbouwd door de 'superieure' Britse AC30TB6.....sja... blabla hè.

the sure thing
2 juli 2012, 12:43
Het is zeker bla bla.... Maar: die TB6 blijft wel heeeel lang clean. De eerste reeks CC vond ik wel heel mooi blijven, maar ging al behoorlijk snel de crunch in. Zit er nog qua geluid verschil tussen de gewone CC EN diezelfde HW versie? Of is het qua headroom hetzelfde?

Mitch
2 juli 2012, 15:56
De CC in vergelijking met de Heritage bedoel je? Globaal hetzelfde, maar ik heb ze nooit op dezelfde cab A/B kunnen testen. Maar wat ik van beide weet zi het wel in dezelfde hoek. De C cruncht weer iets eerder dan de CC heb ik de indruk, maar ook niet kunnen A/B'en.

FALLINGLEGACY
2 juli 2012, 16:42
Deze middag heb ik het volume van de vox eens op 2 uur gezet, BLOWN AWAY! Beste klank die ik ooit gehoord heb uit een amp, jammie!

Harry
3 juli 2012, 09:59
ja, er is erg veel mogelijk met een Vox. Heb afgelopen zondag een heerlijk optreden gedaan met mijn CC1, in combinatie met een MI Adio Blues pro, een OCD en een Catalinbread moeilijke naam cleanboost (weet jij het nog Mitch?), en ik had naar behoefte een bluesy crunch, een vette scheur en een zingende toon, die met alle 3 de pedalen aan ook flink ging bijten. Lekker hoor!!!

Mitch
3 juli 2012, 21:26
Super Chili Picoso?
Ja, met twee drives en een boost is een AC30 een veelzijdig tonemonster :supercool:

humbucker
3 juli 2012, 22:01
couldn't agree more :soul:

Harry
4 juli 2012, 09:49
Super Chili Picoso?
Ja, met twee drives en een boost is een AC30 een veelzijdig tonemonster :supercool:

dat is hem!

FALLINGLEGACY
12 juli 2012, 14:21
Iemand ervaring met Attenuators icm de ac30 ? Hij is toch echt véél te luid om zo thuis te spelen..

stratman1976
13 juli 2012, 12:30
Beetje laat, maar die crunch in het filmpje is echt AC30HW territorium :supercool: en heeft een mastervolume. Die lekkere dynamische crunch krijg je zelfs met een strat. Heb er een seymour duncan PU booster, fatboost 3, OCD en Reezadinges voor staan. Vind alleen gek genoeg de OCD niet zo op deze amp. Beetje gruizig en korrelig. Misschien omdat ik de amp vrij crunchy heb staan, dat het niet lekker stapelt ofzo. Kan ook aan de pre-amp buisjes liggen (JJ's), moet hier nog een paar andere merken proberen. Het irritante is, is dat ik dat eigenlijk alleen in de oefenruimte kan checken, omdat als ie heet is (na 15min), anders klinkt. Thuis gaat dat echt niet...

FALLINGLEGACY
13 juli 2012, 13:16
Ja, goed, maar in het filmpje is het toch echt met een AC30/6 tb :D..
Maar ik ga een van de dagen eens een Pro Co Rat kopen en hopelijk nog een goeie booster..

Ohja, wat zijn goeie pre-amp buisjes om wat harder te crunchen ?

stratman1976
13 juli 2012, 14:07
Dat snap ik, lijkt me ook vette bak! Die HW's zijn ook wit, dus da's makkelijk te herkennen.
Je zou kunnen kijken naar de wat meer high gain pre-amp buizen, dat wordt meestal wel aangegeven op de sites. In hoeverre dat dan meer versterkt zou ik niet weten.

FALLINGLEGACY
14 juli 2012, 08:53
Dat snap ik, lijkt me ook vette bak! Die HW's zijn ook wit, dus da's makkelijk te herkennen.
Je zou kunnen kijken naar de wat meer high gain pre-amp buizen, dat wordt meestal wel aangegeven op de sites. In hoeverre dat dan meer versterkt zou ik niet weten.

Ja, zoiets dacht ik ook.. Maar zou de noise van je amp dan niet omhoog gaan?
Iemand daar ervaring mee? Met high gain pre-amp buisjes in je ac30?

FALLINGLEGACY
15 juli 2012, 21:46
Heb net een THD Hotplate van 16 Ohm gekocht, en damn dit is cool! Op thuis volume-niveau kan ik nu die überzalige vox crunch krijgen. Meer dan blij met deze aankoop!

guitarguru
15 juli 2012, 21:49
Heb net een THD Hotplate van 16 Ohm gekocht, en damn dit is cool! Op thuis volume-niveau kan ik nu die überzalige vox crunch krijgen. Meer dan blij met deze aankoop!

Met behoud van de openheid en belletjes in het hoog? Bij mij klinken mijn amps meteen dof met die apparaten, al heb ik dus nooit een THD gehad ..

FALLINGLEGACY
15 juli 2012, 21:54
Met behoud van de openheid en belletjes in het hoog? Bij mij klinken mijn amps meteen dof met die apparaten, al heb ik dus nooit een THD gehad ..

Natuurlijk klinkt het niet 100% exact gelijk, maar met de Bright/Deep en Bulb knoppen kan je toch wel weer wat hoog erin draaien, en hem meer laten klinken zoals op het normale volume..

-4 en -8 db klinken zo goed als 100% gelijk wel, vanaf dan gaat het iets omlaag qua gelijkheid, maar met de knoppen kan je er nog steeds een heel lekker geluidje uit krijgen.. Ideale oplossing voor thuis! Ik heb eraan gedacht om hem terug te verkopen wegens te luid, maar ben toch zeer blij dat ik voor deze oplossing gegaan ben!

FALLINGLEGACY
16 juli 2012, 11:38
http://www.youtube.com/watch?v=0xnZRlN_Tuc&feature=plcp


Klein filmpje van hoe de setup nu werkt.. En een beetje gespeeld met de volume knop van de ES335 om te laten zien dat het geluid nog dynamisch is..
Is opgenomen met de iPhone, de klank is dus niet 100% gelijk, zeker niet bij de crunch, daar heb je iets te weinig hoog, maar you get the point I guess..

rufus
16 juli 2012, 22:34
Dat klinkt lekker, al kan ik me er geen voorstelling van maken hoe luid dit nou juist is. Gezien die iphone micro niet helemaal overstuurd moet het wel te doen zijn. Anyway tof dat je er iets op gevonden hebt om die vox alsnog te gebruiken thuis.

FALLINGLEGACY
17 juli 2012, 11:34
Qua volume is dit goed te doen als je de andere mensen in huis niet wil storen.. :) kan ook nog veel stiller..

Bedankt!

Mitch
28 juli 2012, 18:03
Dat klinkt lekker, al kan ik me er geen voorstelling van maken hoe luid dit nou juist is.

Als ik een crunchende AC30 zonder master hoor terwijl ik ook nog de snaren zelf hoor op het filmpje dan weet ik genoeg ;) Klinkt goed hoor (iPhone en YouTube in acht genomen)

FALLINGLEGACY
29 juli 2012, 22:22
Als ik een crunchende AC30 zonder master hoor terwijl ik ook nog de snaren zelf hoor op het filmpje dan weet ik genoeg ;) Klinkt goed hoor (iPhone en YouTube in acht genomen)

Bedankt! ;-) Vandaag eens met een vriend samengespeeld, en met de hotplate is het echt ideaal!

yannickie
9 augustus 2012, 16:01
Ik ben de gelukkige eigenaar van een vox AC30C2 en heb wat vragen over mijn versterker. De versterker is nu al zo'n 2 jaar oud en ik wil voor de zekerheid wat reserve buizen aanschaffen.

Nu wil ik graag het volgende weten:
1. Is deze versterker "self biasing"? Op sommige fora wordt beweerd dat de versterker een automatisch bias systeem heeft, klopt dat?

2. Als de vox AC30C2 inderdaad self biasing is, dan kan ik dus zelf de power tubes vervangen?

3. Wat voor een buizen zitten er standaard in de AC30C2, ik wil graag dezelfde klank en tone houden, daarom wil ik precies dezelfde buizen hebben. Of heeft iemand een beter alternatief voor de standaard buizen?

4. Als ik power tubes aanschaf is het dan van belang dat deze "matched" zijn? Dus in mijn geval moet ik dan een matched kwartet kopen (er zitten vier powertubes in de AC30C2)? En waarom is dit van belang?

Hopelijk kan iemand mijn vragen beantwoorden, of door verwijzen naar een andere topic.

schwalbe
9 augustus 2012, 16:12
Ja, de AC30 is self-biasing (cathode biased). Maar gematchte buizen (per quad gematched) zijn wel aan te raden.

yannickie
9 augustus 2012, 23:46
Bedankt voor je reactie. Ik kan de power tubes dus zelf vervangen, er is geen specifieke kennis vereist om dit te doen? en wat houdt dat "matched" precies in?

yannickie
10 augustus 2012, 12:24
Ik heb even Dr. Tube gecontact en mijn vragen gesteld. Ik dacht ik post het toch maar even, misschien hebben anderen er nog wat aan.

1. Is deze versterker "self biasing"? Op sommige fora wordt beweerd dat de versterker een automatisch bias systeem heeft, klopt dat?
De eindbuizen in de eindtrap van deze amp zijn geschakeld volgens het zogenaamde katode bias principe. Dit wordt ook wel verwarrend auto bias genoemd (wat je ook niet moet verwarren met automatische bias). Hoe dan ook buizen geschakeld volgens katode bias regelen inderdaad zelf de bias. Daar valt niks aan af te regelen of te biassen.

2. Als de vox AC30C2 inderdaad self biasing is, dan kan ik dus zelf de power tubes vervangen?
Ja, je kan zelf de EL84's in deze amp vervangen. Je hoeft niet te biassen. Plug 'n play.

3. Wat voor een buizen zitten er standaard in de AC30C2, ik wil graag dezelfde klank en tone houden, daarom wil ik precies dezelfde buizen hebben.
Dat weet ik niet. Ik heb nog geen AC30C2 hier op de pijnbank gehad. Wat ik bij de andere moderne VOX AC15's en AC30's heb gezien zullen dat wel voornamelijk Chinese buizen zijn. In mijn ervaring klinken JJ EL84's
duidelijk beter dan de Chinese EL84's. Ze gaan ook nog eens langer mee... De EL84's hebben het in deze amps heel erg zwaar. Verwacht niet veel meer dan 500 speeluur van deze buizen voordat ze "muf" gaan klinken.

4. Als ik power tubes aanschaf is het dan van belang dat deze matched zijn?
Ja, dat is van belang, vooral bij een AC30!

- Dus in mijn geval moet ik dan een matched kwartet kopen? En waarom is dat van belang?
Dat is nogal een technisch verhaal. De eindbuizen in deze eindtrap staan push-pull geschakeld. Je kan dat vergelijken met de trappers van een fiets. Je wil graag dat beide trappers even lang zijn, dus dat de eindbuizen gematcht zijn. Omdat de vier EL84's in deze amp met één gemeenschappelijke katode weerstanden worden ingesteld is een goede matching nog belangrijker.

JohanH1980
6 december 2017, 18:44
Mijn nederige excuses voor het bumpen van dit jarenoude topic. Ik kon met de zoekfunctie niet zo 1-2-3 recentere AC-30 topics vinden.

Is er iemand bekend met deze 1992 'Vintage Series' AC30TB uitvoering? Ik kon er niets over vinden op het net.

http://i67.tinypic.com/23mraz6.jpg

cluseau
6 december 2017, 19:06
Ligt eraan wat je wil weten, het verhaal van drTube is helemaal juist. Dan hebben die chineesjes een speciale opamp welke lastig te krijgen is maar heb die plenty in voorraad. Buizen en elco's is allemaal standaard dus kwa service is het geen enkel probleem mocht er iets mee zijn. Klankmatig moet je op de ervaringsdeskundigen wachten.

pasqual
6 december 2017, 19:07
http://www.voxshowroom.com/uk/amp/rmtbr_fawn.html

JohanH1980
6 december 2017, 19:35
Thanks fellows!

Showroom is idd een te gekke site! Ik vraag me vooral af, of die houten behuizing origineel is, ik kan over deze uitvoering nergens iets vinden. Wel over een donkerdere uitvoering in een andere houtsoort.

https://www.vintageandrare.com/uploads/products/59411/2321120/big.jpg

JohanH1980
6 december 2017, 19:37
Ligt eraan wat je wil weten, het verhaal van drTube is helemaal juist. Dan hebben die chineesjes een speciale opamp welke lastig te krijgen is maar heb die plenty in voorraad. Buizen en elco's is allemaal standaard dus kwa service is het geen enkel probleem mocht er iets mee zijn. Klankmatig moet je op de ervaringsdeskundigen wachten.

Merci! Pots kraken een beetje, verder vanwege omstandigheden nog niet uitgebreid kunnen testen. Goed om te weten je info.