PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar,een Fender,maar wat voor model/soort?



CrossroadsJM
9 juni 2012, 16:58
Hallo,
Ik speel nu 2,5 jaar gitaar, en ik ben in de toekomst op zoek naar een Fender gitaar,maar ik heb hulp nodig bij het kiezen van welk model/soort .

Ik speel verschillende stijlen,zowel clean,funk,60's rock,moderne rock en de blues.
Als ik voor een Fender ga ik voor een budget tussen de 800 en 1500 euro.

Alleen er zijn verschillende modellen,de Fender Mustang,Stratocaster enzovoort.

Ik improviseer zelf veel op songs en jam, met een funk rock stijl en blues.
Mensen zoals lenny kravitz en cuby and the blizzards vooral.

Wat voor Fender zou goed bij mij passen?

Gr.:strat:

langun
9 juni 2012, 17:00
1 die aangenaam speelt, testen is de enige manier om dat te ontdekken. Waarom MOET het een Fender zijn?

CrossroadsJM
9 juni 2012, 17:03
Moet niet,het kan net zo goed een andere gitaar zijn opzich.Maar ik heb vaker een Fender bespeeld,en het geluid is geweldig.Het is alleen moeilijk om een duurdere gitaar met een hele goede kwaliteit te zoeken , omdat ik verschillende stijlen heb.

titzenpitzer
9 juni 2012, 17:08
Misschien is het net goed dat je je richt op één gitaar, maakt de keuze misschien al iets makkelijker. Ik denk, je uitleg lezend, onmiddellijk aan een stratocaster.

arjanb01
9 juni 2012, 17:09
Check eens 2e hands iets van musicman. Er staat een silhouette op mp voor weinig. En zag op mp een valley arts standard pro van een bekende van me, veelzijdiger krijg je ze niet en bovendien high end spul!

kunk
9 juni 2012, 17:18
Probeer eens een strat met humbucker in de brugpositie. Zijn vaak ook erg veelzijdig. Staat altijd wel een op marktplaats of speurders. En vast ruim binnen je budget. Gezien je omschrijving wat je zoekt zal dat zeker bij jou passen.:strat:

CrossroadsJM
9 juni 2012, 17:23
Probeer eens een strat met humbucker in de brugpositie. Zijn vaak ook erg veelzijdig. Staat altijd wel een op marktplaats of speurders. En vast ruim binnen je budget. Gezien je omschrijving wat je zoekt zal dat zeker bij jou passen.:strat:

Dankje voor de tips mensen,ik zal ze zeker gebruiken.+ Dat meer ervaren mensen met gitaren zoals jullie of andere gitaristen mij een goede end in de richting kunnen duwen;).

Sinner1980
9 juni 2012, 17:30
Stratocaster...prima keus! En gewoon met 3 single coils, niks humbucker. Succes, lekker testen!!

Buzzel
9 juni 2012, 17:31
Je hebt een budget, je weet wat je er graag op speelt. Ga naar een winkel en probeer elke gitaar die los en vaststaat. De gitaar die het fijnste is neem je.

Mijn laaste aankoop is bijzonder gebeurd. Ik had een gitaar besteld, maar 2 keer achter elkaar kwam die in 2 stukken bij de winkel. Zegt de verkoper; Ik heb nog wel iets voor je. Ik was gelijk verkocht. En geniet nog elke dag van die gitaar. En ben blij dat ik die bestelde gitaar niet genomen heb (als ie wel heel was). Zo, moet dat bij jou ook gaan. Als je een gitaar probeerd die helemaal lekker voelt en speelt moet je daar voor gaan. Op plaatjes geilen doen we allemaal maar daar heb je niks aan.

Oranjeaap
9 juni 2012, 17:50
Voor Blues en 60s rock zou ik eerder neigen naar een strat of telecaster. Daar kun je met funk ook erg goed mee uit de voeten.
Voor moderne rock heb je eigenlijk wel een humbucker nodig.

Buzzel
9 juni 2012, 17:52
Ik ga binnenkort standje 4 (brug midden) in serie laten bedraden. Heb je een soor van wide range humbucker. Enige wat ik mis op mijn geweldige strat ;) tis een optie.

paulusdeBKB
10 juni 2012, 17:03
Ik ga binnenkort standje 4 (brug midden) in serie laten bedraden. Heb je een soor van wide range humbucker. Enige wat ik mis op mijn geweldige strat ;) tis een optie.

Maak het dan helemaal sjiek met een toggle-switch waarmee je kunt kiezen tussen in serie en parallel. :ok:

Buzzel
10 juni 2012, 20:05
Maak het dan helemaal sjiek met een toggle-switch waarmee je kunt kiezen tussen in serie en parallel. :ok:

push pull. Dat moet wel want anders heb ik geen humbucker maar 2 picups uit fase, hoor je niet echt iets denderends.

bertje1
10 juni 2012, 20:44
Als je veel cuby and the blizzards speelt zou ik eerder gaan voor een gibson. Eelco Gelling (volgens mij de beste bluesgitarist die wij in nederland gehad hebben) speelde bij cuby op een gibson.

Mr.Fingers
10 juni 2012, 20:59
En Kravitz speelt op LP's, V's en ES335-achtigen...

Swaag
10 juni 2012, 21:04
Inderdaad. de openingspost van TS lezende denk ik juist helemaal niet aan een Fender, maar aan Gibson.
Gelling deed het in zijn Cuby tijd met een LP en in de Earring tijd op een ES, en ook Kravitz heb ik nog nooit op zo'n single coil plank van Fender gezien.

Oranjeaap
10 juni 2012, 21:43
Heb je überhaupt een beetje een goeie versterker? Kun je wel een dure Fender kopen maar op een 5watt oefenversterktje hoor je weinig verschil :strat:

bertje1
10 juni 2012, 22:39
toen eelco en harry starten speelde eelco op een hofner

bertje1
11 juni 2012, 15:53
Schiet me net te binnen dat Harry Muskee de laatste jaren Erwin Jawa als gitarist had . Deze speelde wel op een fender strat.

Kim Wilson
11 juni 2012, 16:01
Voor clean, funk en blues denk ik ook direct aan een strat. Om hem ook voor wat modernere rock inzetbaar te maken, zou je voor een HSS strat kunnen kiezen.

ellisvertellis
11 juni 2012, 16:32
Voor clean, funk en blues denk ik ook direct aan een strat. Om hem ook voor wat modernere rock inzetbaar te maken, zou je voor een HSS strat kunnen kiezen.

Voor clean, funk en blues denk ik toch ook even snel aan een telecaster hoor. Is nog net iets veelzijdiger als een strat naar mijn mening en ook beter geschikt voor modernere rock...

Brum
12 juni 2012, 10:02
Een goeie telecaster, gewoon met singlecoils, kan absoluut vrijwel alles aan, ook het betere scheurwerk. Been there, done that en in de toekomst komt er vast wel weer eentje bij hier in huis.

CrossroadsJM
12 juni 2012, 12:18
Allemaal goede tips,maar als ik het lees, is toch uiteindelijk de beste tip:
Uitproberen en zoals dit wat info op doen van single coils,humbuckers met de gitaren. Want iedereen heeft zo, zijn eigen mening.

Ik hou inderdaad van flink wat volume op de gitaar,zoals bij appelknockers flophouse van cuby .

Ik ga gewoon uitproberen in de winkel,nadenken,en goed naar mijn oren luisteren.
Want ik heb nu een yamaha pacifica en een Epiphone les paul, deze 2 hebben beide hun dingen waarom ik het ene op de yamaha speel en het andere op de Epiphone.