PDA

View Full Version : Boss FV-50L tegelijkertijd als volume- en expressie pedaal gebruiken.



Rakker
9 juni 2012, 02:12
Vraagje over de Boss FV-50L; Ik weet dat die behalve als een volume pedaal ook als expressie pedaal te gebruiken is, maar aangezien het een stereo pedaal is, betekent dit dan dat ik 'm zowel als volume- en expressie pedaal kan gebruiken, tegelijkertijd?

forceps
9 juni 2012, 22:29
Zou kunnen, probeer het eens? Ik vraag me alleen af of het nuttig is.

-Martijn-
9 juni 2012, 22:47
Dan kan je volume en expressie toch niet onafhankelijk van elkaar bedienen?

Rakker
9 juni 2012, 23:43
@ forceps: Ik kan het niet proberen omdat ik 'm nog moet aanschaffen, maar daarom zou ik dit dus graag willen weten voordat ik 'm koop. En voor mij is het nuttig ja... Anders zou ik het niet willen weten ;)

@Martijn: Nee, maar dat is ook niet de bedoeling. Ik zal even uitleggen wat m'n bedoeling is voor als je het echt wilt weten:

Jullie kennen vast wel het welbekende shimmer effect (Brian Eno, The Edge) dit doe ik dus met een plugin op mijn macbook, valhalla shimmer. En dus splits ik mijn signaal aan het begin van mijn chain waarbij 1 kant naar de rest van mijn chain gaat en de andere kant naar mijn geluidskaart. Op dit moment heb ik een Boss ME-50 aan het begin van mijn chain puur voor de stereo out en het volume pedaal, maar zoals jullie vast begrijpen wil ik die zo snel mogelijk van mijn plank af en vervangen met een los volume pedaal.

Maar omdat ik het volume pedaal na mijn drives wil, en het signaal wil splitten voor mijn drives, kan ik dus niet meer het volume van de shimmer controleren met het volumepedaal. Dus was het mijn idee om de tweede output van het volumepedaal aan te sluiten op de expression input van mijn midi controller (die weer aangesloten is op mijn macbook, om onder andere de shimmer aan en uit te zetten) en zo dus op deze manier tegelijkertijd het volume van mijn gitaar en shimmer te controleren. :)

Ik las trouwens op internet dat de Alesis F2 speciaal gemaakt is om zowel volume als expressie tegelijkertijd te bedienen. klik (http://www.alesis.com/f2) Helaas is deze discontinued. Maar betekent dit dat normale (stereo) volume pedalen dit dus niet kunnen?

Fireburst
10 juni 2012, 11:23
Klinkt ingewikkeld, Ijselrobo lost dit zo voor je op! Welke amps (meervoud !!!) gebruik je?

:cooler:

Sorry, verder niks nuttig bij te dragen.

Rakker, het was een knipoog naar dit : http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?155071-nogal-ingewikkelde-schakelaar-nodig

Rakker
10 juni 2012, 12:46
Haha! Ik had 'm door ;)

Rakker
10 juni 2012, 18:39
De vraag opzich is niet zo ingewikkeld, wat ik er uiteindelijk mee wil is misschien een ander verhaal ;)... Maar goed niemand dus? Het lijkt mij dat een stereo volume pedaal wel uitgerust moet zijn met een dualpot toch? Dus mijn logische verstand zegt dat het moet kunnen, toch? Kan een kenner het even bevestigen? :p

Riny
10 juni 2012, 19:02
Download de manual eens van de Boss site.
Daar staat in wat je weten wil.

Expressie geef je en maak je met het volumepedaal.
Voor dynamiek beweeg je de plank gedoseerd voor meer of minder, of aanzwellende volume, of naar zachtere passages om in je muziek toe te passen.
Dus met een volumepedaal kun je expressie toepassen.
Hoe simpele kan het zijn ;)

Rakker
10 juni 2012, 21:40
Niet simpel genoeg voor jou in ieder geval want volgens mij heb je geen flauw idee waar je het over hebt...

Il_Falco
10 juni 2012, 21:47
@ forceps: Ik kan het niet proberen omdat ik 'm nog moet aanschaffen, maar daarom zou ik dit dus graag willen weten voordat ik 'm koop. En voor mij is het nuttig ja... Anders zou ik het niet willen weten ;)

@Martijn: Nee, maar dat is ook niet de bedoeling. Ik zal even uitleggen wat m'n bedoeling is voor als je het echt wilt weten:

Jullie kennen vast wel het welbekende shimmer effect (Brian Eno, The Edge) dit doe ik dus met een plugin op mijn macbook, valhalla shimmer. En dus splits ik mijn signaal aan het begin van mijn chain waarbij 1 kant naar de rest van mijn chain gaat en de andere kant naar mijn geluidskaart. Op dit moment heb ik een Boss ME-50 aan het begin van mijn chain puur voor de stereo out en het volume pedaal, maar zoals jullie vast begrijpen wil ik die zo snel mogelijk van mijn plank af en vervangen met een los volume pedaal.

Maar omdat ik het volume pedaal na mijn drives wil, en het signaal wil splitten voor mijn drives, kan ik dus niet meer het volume van de shimmer controleren met het volumepedaal. Dus was het mijn idee om de tweede output van het volumepedaal aan te sluiten op de expression input van mijn midi controller (die weer aangesloten is op mijn macbook, om onder andere de shimmer aan en uit te zetten) en zo dus op deze manier tegelijkertijd het volume van mijn gitaar en shimmer te controleren. :)

Ik las trouwens op internet dat de Alesis F2 speciaal gemaakt is om zowel volume als expressie tegelijkertijd te bedienen. klik (http://www.alesis.com/f2) Helaas is deze discontinued. Maar betekent dit dat normale (stereo) volume pedalen dit dus niet kunnen?

hey rakker!

Ik heb geen ervaringen met expressie of volumepedalen, maar ik heb enkele hardwirepedalen en die zijn stereo in en stereo out. Dus ik splitste mijn sound en liet ze elk door hun ingang/uitgang gaan. Dus als ik naar die boss kijk denk ik dat je van twee lijntjes het volume kan regelen op hetzelfde moment. Maar als je wil dat je en volume en de expressie op hetzelfde moment gebruikt, dan weet ik niet of de boss dat kan.

:makeup:hopelijk ben je hier iets mee...

Riny
10 juni 2012, 23:21
Niet simpel genoeg voor jou in ieder geval want volgens mij heb je geen flauw idee waar je het over hebt...

Gelukkig dat jij het dan wel weet.
Dit is dan voor mij einde discussie.
Heeft zijn voordeel, hoef ik weer een onderwerp minder in de gaten te houden en is er meer tijd om met muziek bezig te zijn.
Dat heeft meer waarde dan domme reacties te lezen van respectloze mensen met een groot gebrek aan enige sociale vaardigheden.

Ik verdom het om afgezeken te worden.

Over en sluiten.

Nitefly7
12 juni 2012, 14:02
Vraagje over de Boss FV-50L; Ik weet dat die behalve als een volume pedaal ook als expressie pedaal te gebruiken is, maar aangezien het een stereo pedaal is, betekent dit dan dat ik 'm zowel als volume- en expressie pedaal kan gebruiken, tegelijkertijd?

even weer on-topic, omdat het toch wel interessant kan worden voor je.

wat vragen vooraf:
wat bedoel je met 'expressie'? is dit het 'aansturen' van een bepaalde waarde van de plugin, bijvoorbeeld via de expressie-input/aansluiting van een midi-controller?

het korte antwoord is:
Ja, je kan met een FV-50L tegelijkertijd volume + expressieparameters regelen.
echter:
- Dit kan echter niet onafhankelijk: als je je volume voluit zou zetten (en je het pedaal dus 'intrapt'), zal ook de expressie-informatie naar 100% gaan.
- je 'volume-signaal' loopt via input 1 naar output 1 / je expressiesignaal loopt via input 2 + output 2
- een FV-50L heeft geen stereo-out zoals je ME-50, en werkt niet als splitter.

---
Bedenk wel dat je bij de meeste volumepedalen zonder eigen 'Expression output', d.m.v. een TRS-kabel (1 stereo plug naar 2 mono pluggen) je expressie-aansluiting verbindt met je volumepedaal.

Je krijgt dan dit:
(gitaar) gitaarkabel-> input 1 FV50L -> output 1 FV50L -> gitaarkabel rest van je effectketen
(expressie-aansluiting Midi controller) -> 'TRS'-kabel (1 stereo plug, 2 mono pluggen) -> input + output 2 van je FV50L
---

ik heb je post m.b.t. het splitten gelezen, maar het is een beetje vaag:

zou je me kunnen uitleggen hoe je hele signaalketen loopt?
je stelt namelijk dat je de ME-50 gebruikt als stereo-out ('splitter': 1 kant naar je pedaaltjes en dan naar een versterker... ? en de andere kant naar je audio interface en ... speakers?) én voor het volumepedaal.

vraag a:
kun je in je huidige situatie (ME-50), de beide signalen ('chain' en 'interface') onafhankelijk van elkaar regelen met het volumepedaal?

vraag b:
wil je beide signalen onafhankelik van elkaar regelen?

vraag c:
wil je de FV-50L als een soort splitter gebruiken, zoals je ME50 dat ook is?
dit kan namelijk niet echt: de FV-pedalen zijn 'true stereo': input 1 -> output 1 (+tuner out) / input 2 -> output 2 + tuner out
de tuner-out krijgt signaal van beide inputs, echter zal deze niet reageren op de volumepot (en altijd signaal doorlaten)

Rakker
12 juni 2012, 23:18
Dank voor je uitgebreide antwoord Nitefly! :)

Met expressie bedoel ik inderdaad het aansturen van een bepaalde parameter van een plugin, namelijk het volume :) Dus het is ook niet de bedoeling dat ik het onafhankelijk kan besturen, aangezien ik van beide dingen het volume wil bedienen (analoog en digitaal via midi).

antwoord a:
Nee, ik kan ze niet onafhankelijk van elkaar regelen (tenzij met een stereo effect als autopan, stereo delay etc maar dat is niet het geval)

antwoord b:
Nee, het gaat puur om het volume regelen van beide signalen

antwoord c:
Nee, het signaal wil ik splitten aan het begin van mijn chain dmv mijn tuner (normal out en bypass out).

Maar ik bedenk me ineens, als de FV-50L true stereo is dan kan ik natuurlijk gewoon de bypass out van m'n tuner rechtstreeks naar input 2 van de FV-50L doen en dan hoef ik eigenlijk helemaal niks via midi te gaan doen, dan moet ik er alleen nog wel een buffer tussen hangen want m'n tuner is true bypass en de FV-50L is laag ohmig... Maargoed, ik heb antwoord op mijn vraag! Bedankt :)