PDA

View Full Version : fender stratocaster 1991



Lucaars
8 juni 2012, 23:42
http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/usa-fender-stratocaster-1991-sunburst-118398251.html?qq=fender+stratocaster&pcpl=&pc_id=&afd=

Is deze de moeite?
Ik weet niet veel over het verschil over bv. een 80s strat of 90s ofzo.
Ik weet ook niet of het wel al de moeite is om een gitaar van de 90s te kopen, ik bedoel of hij al 'vintage' genoeg is om 2dehands te kopen.

Pepe
9 juni 2012, 01:51
Het zijn mijn minst favoriete strats met hun zwembad routings, 4 of 5 delen populier met een essen fineer... wel goede necken. Geluid is een beetje een allemansvriend, niet het karakter van de Fullertons maar niet slecht hoor, ik wordt er gewoon niet heel erg opgewonden van.

Buzzel
9 juni 2012, 08:55
ik vind hem ook wel duur.

hs0504
9 juni 2012, 09:01
Inderdaad best goede en fijn spelende "standaard" gitaren (weet ik uit eigen ervaring). Maar deze strats hebben zeker nog geen vintage waarde. Tweedehands prijzen tussen de 600 - 750E afhankelijk van de staat, koffer erbij etc. Als de frets versleten zijn zou ik er bv nooit aan beginnen.
Die sunburst begin 90 strats hebben idd zoals Pepe ook al meldt bijna zeker een essen fineer laag. Je ziet bv dat de 'bellyhole" (uitsparing aan de achterkant) helemaal zwart is gespoten zodat je die laag niet kan zien. Voor het geluid zal dat wel niet uitmaken (net zoals die swimmingpool), Maar ja, het is toch allemaal een beetje zozo..... Maar goed, prima bespeelbare en goed klinkende gitaren verder. Betaal er alleen niet teveel voor. Als ik die foto's zo bekijk heeft deze normale gebruikssporen (knopje ontbreekt ook) en zou ik er niet meer dan 600 - 650 voor neerleggen.

Buzzel
9 juni 2012, 09:05
Swimming pool maakt wel uit lijkt mij zo. Zal niet veel zijn. Maar je hebt minder hout dat kan trillen. Andere eigen frequentie.

Little Jay
9 juni 2012, 10:11
Ik heb er zo'n USA std Strat, ook uit '91 (de mijne is metalic rood). Prima gitaar, met prima geluid en prima bespeelbaarheid. Ik vind de kwaliteit van de onderdelen ook erg goed. Blijft bijvoorbeeld onder alle omstandigheden prima op stemming, ook bij vibrato-gebruik.

't Heeft alleen niet zoveel mojo, maar je kan je er geen buil aan vallen!

grayfink
9 juni 2012, 10:25
Ik heb ook een uit 1991, fijne gitaar, perfect afgewerkt en klinkt ook erg stratachtig in de tussenstandjes.
Nou ja, zelfde verhaal als Little Jay. Hoe hij zich qua klank verhoud met een customshopper kan ik niet beoordelen, wel veel levendiger (meer boventonen? Geen idee waar het inzit) dan de strat in mijn variax en de Ibanez stratcopie uit 1976 die ik ook heb.
Voor mij mojo genoeg.
Swimmingpool zou kunnen, nog nooit de slagplaat los gehad.

arjanb01
9 juni 2012, 11:46
Ik heb er eentje uit 95 gehad, prima,stratje waar ik later 2,humbuckers in geknald heb, splitable. Veel mee opgetreden bijna,10 jaar gehad. Voordeel van swimmingpool is makkelijke aanpassing van pu's, niet hoeven frezen etc.... In vergelijking met een duurdere strat, minder resonantie door de pu lak in vergelijk met nitro lak.

Lucaars
9 juni 2012, 14:18
of wat vinde jullie van deze?
http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/fender-mustang-1972-sunburst-122670188.html?qq=fender+mustang&pcpl=&pc_id=&afd=

freakystyle
9 juni 2012, 14:47
Tja das wel heel wat anders dan een strat. Je moet er van houden die mustangs.. Zijn toch wel echt budget gitaartjes van fender destijds. Ik zou zeggen ga er gewoon op spelen en kijk of ie je ligt of niet.

B-stone
10 juni 2012, 10:54
Je moet natuurlijk niet een gitaar gaan kopen omdat hij vintage is, of een 2e hands gitaar vintage genoeg is om te kopen vind ik ook een beetje raar... Er staan ook zgan dingen op mp.

Verder even over de jaren 90 strats; volgens mij staan eind jaren 80 begin 90's strats wel bekend als goede gitaren. Ik heb er zelf ook een, en klinkt echt als een strat...
Heeft alleen geen "original contour body". :D

Wat zijn volgens jullie dan goede strat jaren? Behalve '50 en '60.

budje
10 juni 2012, 11:28
ik wil niet spammen...

grayfink
10 juni 2012, 11:46
Verder alles goed? Die verkoop je toch niet :???:

budje
10 juni 2012, 12:03
ja hoor. Ik heb gitaren zat en ik heb budget nodig om mezelf op fotografie gebied verder te ontwikkelen. Al 2 jaar geen podium van dichtbij gezien (behalve wat jamsessies hier en daar.) Dus: Niet teveel hechten aan materiele dingen, afscheid nemen van de beste gitaar die ik ooit heb gehad, en mijn fotografie skills verder ontwikkelen. Mezelf ontwikkelen schat ik hoger in dan het bezitten van een retegoede gitaar die voornamelijk stof staat te vangen op het moment. En op mijn handgebouwde semi holle en een (lach niet) london city tele kan ik t ook prima. Mind over matter zeg maar.

budje
10 juni 2012, 12:07
maar om niet teveel dit topic te willen kapen, ff tegen de topicstarter: Het beste advies is zoals altijd al gegeven, laat je niet leiden door de term vintage, of merken, of door anderen hun mening. Ga wat gitaren proberen, en laat je handen en je oren kiezen. Wie weet wil je dan wel een gibson, of een ibanez, of een... vul maar in!

geert1976
10 juni 2012, 12:43
of wat vinde jullie van deze?
http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/fender-mustang-1972-sunburst-122670188.html?qq=fender+mustang&pcpl=&pc_id=&afd=

Een Mustang is heel iets anders als een Strat en gezien de huidige markt vind ik hem ook nog eens te duur, zeker voor een 70's exemplaar.

Mustangs waren de budget gitaren van Fender en de kwaliteit laat nogal eens te wensen over.
Als je een gitaar zoekt voor all-round gebruik, laat deze dan maar echt liggen, want all-rounders zijn het beslist niet en ontstemmen doen ze ook erg graag, want het tremolo systeem laat echt te wensen over.