PDA

View Full Version : Bloedhete Electra Dyne



lvds335
8 juni 2012, 23:26
Hallo,
onlangs heb ik een Electra Dyne gekocht; geweldig geluid.
Dankzij 't lezen van de manual kwam ik er achter dat je rücksichtslos en ongestraft de 6L6 buizen kon vervangen voor EL34's.( om de bias hoef ik me geen zorgen te maken; die staat van de fabriek uit al goed)
Heb ik dus gedaan.
J*sus wat een geluid!! Superlatieven schieten tekort, geweldig!!
Echter; De temperatuur schiet ook omhoog; je ken je hand niet meer op de (achterzijde geplaatste) knop voor de reverb houden; nog net geen blaren op mijn vingers.
Dit is dan de buitenkant, da binnenzijde (printplaat) moet helemaal wel koken.
Ik durf de EL's er eigenlijk niet in te houden; bang dat de amp het niet gaat overleven.
Zonde, want dit is het geluid waar ik al een tijd naar op zoek ben geweest.

Volgens het boekje moet 't kunnen, maar ik weet 't niet..
Heeft iemand ervaring hiermee?
Of goede raad?

L

Misery Signals
9 juni 2012, 00:37
Heb je er Mesa EL34's in gestoken? Dat moet best als je zonder bias andere lampen steekt in een Mesa.

nico verduin
9 juni 2012, 00:45
Je moet altijd de bias checken. De enige keer dat het niet hoeft als ze vergelijkbare instellingen hebben. Heb je dat niet, dan kan het voorkomen dat de buizen te heet worden ingesteld. Gevolg, de zaak fikt langzaam uit. als je 6L6 en EL34 wilt uitwisselen moet je paartjes of quads hebben die vergelijkbare stromen hebben. TAD buizen heb dat. Eventueel kan je de leverancier ook vragen om gelijke setjes te leveren. Anders moet je elke keer checken bij wisselingen en evt. aanpassen.

paulusdeBKB
9 juni 2012, 08:39
ik kende de Electradyne niet, maar na het zien van dit filmpje
http://www.musicradar.com/gear/all/amplification/instrument-amps/guitar-combo-amps/electra-dyne-221802/review

zeg ik: holyshitwateenmooiding!

lvds335
9 juni 2012, 08:50
TAD buizen heb dat. Eventueel kan je de leverancier ook vragen om gelijke setjes te leveren. Anders moet je elke keer checken bij wisselingen en evt. aanpassen.

De bias staat vast (zegt de manual) dus zou je die moeten modificeren; lastig, ik zit nog in de garantietijd.
Moet eerlijk zeggen dat 'k daar niet op zit te wachten.
De JJ's die dr in zitten zijn overigens wel 'gematched'.
Zoals Misery Signals al zei: Gewoon Mesa's dr in??

Of de TAD 's; ken ik niet; heeft iemand hier ervaring mee?

lvds335
9 juni 2012, 08:54
ik kende de electradyne niet, maar na het zien van dit filmpje
http://www.musicradar.com/gear/all/amplification/instrument-amps/guitar-combo-amps/electra-dyne-221802/review

zeg ik: Holyshitwateenmooiding!


indeed indeed

Misery Signals
9 juni 2012, 09:03
Mesa lampen zijn geselecteerd om snel lampen te kunnen wisselen terwijl je amp een fixed bias heeft. Die moet dan niet verzet of gecontroleerd worden. Enig nadeel is dat de lampen niet goedkoop zijn, maar als mijn roadking nieuwe lampen nodig heeft, bestel ik me toch gewoon een Mesa set met dezelfde kleurcode denk ik.

nico verduin
9 juni 2012, 09:10
En daar geef je ook gelijk de clue. De kleurcode geeft aan in welk instel gebied je zit. Als hij een ander setje heeft gebruikt, dan hoeft dat verhaal niet meer op te gaan.

Misery Signals
9 juni 2012, 10:13
Ik denk dat de kleurcodes voor die fixed bias allemaal gebruikt kunnen worden, maar ze gaan gewoon van koud tot warm. Ze zouden allemaal safe moeten zijn voor die bias.

MS

lvds335
9 juni 2012, 10:47
Duss, als ik onderstaande buizen plaats ben ik in principe gevrijwaard van een oververhitte ED??

http://www.thomann.de/nl/mesa_el34_str447_gelb.htm

kleurcode = geel (wat dat dan ook betekenen mag..)

Misery Signals
9 juni 2012, 11:12
Welk merk EL34's had je nu gestoken?

Mesa heeft volgende kleuren, gaande van koud naar warm, zacht tot agressief, clean tot snellere breakup:
Rood, geel, groen, grijs, blauw, wit.

Welke kleur zit er origineel in je Mesa? Als je van de tone houdt, mss dezelfde kleur EL34 nemen?

Heb net gezien, in mijn Roadking zijn de EL34's code groen, een gemiddelde buis dus.

De EL34's zijn echter JJ's. dat vond ik eerst vreemd, maar ze blijken gematched met de 6L6sen. In de manual van de Roadking staat ook specifiek dat er andere EL34's in zitten wegens de beste keuze. Dus het kan zijn dat die JJ's daar origineel in kwamen

EDIT
Bij tonefactory kan je gemakkelijk en goedkoper buizen bestellen voor je Mesa. Ze zijn geselecteerd en gemeten volgend de kleurcodes. Jij kan voor je Electradyne dus kiezen tussen van rood (zacht, koud, clean), via yellow, green (gemiddeld, dikke kans dat die cose op je 6L6sen staat), naar grey en blue (hard, warm, snelle breakup).

http://www.tonefactory.nl/shop2/buizen-parts-buizen-mesa-tone-selected-c-1_2_70.html

Dit zou ik toch wel eens overwegen. Mesa buizen zijn meer dan twee keer zo duur en JJ is een topmerk vind ik.

MS

interessander
9 juni 2012, 11:54
Ik kan de JJ's met een mesa kleurcode van Tonefactory ook aanraden, heb nu mijn tweede set in mijn Mark III, code red. Je kunt Niek overigens ook vragen om een EL34L in de mesa range voor een kleine meerprijs.

Fireburst
9 juni 2012, 12:51
De kleurcode staat onderaan op de lamp (red, blu, yel,...) : als je 6l6'en nu ook yellow zijn zit je helemaal goed.

Edit: te laat dus, MS was me voor.