PDA

View Full Version : dikkere snaren op een telecaster zetten.



SuperRockingMrMagic
8 juni 2012, 16:37
Ik vroeg me af of dit kon en of ik dan niet teveel spanning op de hals zet.
er zitten nu standaard snaren op maar ik heb nu een setje van 10 tot 52.
kan ik deze er gewoon opzetten of moet ik dan m'n gitaar laten afstellen?:dontgeti:

Mr.Fingers
8 juni 2012, 16:45
Een telecaster is gebouwd als een tank, kun je zonder problemen doen (ik speel met 0.013, en heb nooit er iets aan moeten doen)

aaronstonebeat
8 juni 2012, 16:45
Dat kan zonder meer.
Misschien moet je de intonatie een klein beetje aanpassen; misschien trekt de hals een tikje krommer en moet je de halspen een pietsie strakker zetten. Gewoon die andere snaren erop en kijken wat er gebeurt; kwaad kan het zeker niet.

Ace 1.15.19
8 juni 2012, 16:46
Uiteraard kan dat. Het setje wat jij wil gebruiken is helemaal niet ongewoon. Wat voor snaren heb je er nu op zitten, een standaard set 009 of 010? Het kan raadzaam zijn om je gitaar een beetje bij te stellen, maar dat is mijns inziens niet altijd nodig. Ligt er ook maar net aan hoe groot het verschil is met wat je er af haalt en wat je er op legt. Maar bovendien, als je een beetje handig bent is een klein afstelbeurtje zo gedaan.


[edit] Inmiddels alweer iets te laat. ;)

SuperRockingMrMagic
8 juni 2012, 16:52
bedankt voor de reacties, misschien is het overigens wel nodig te zeggen dat het gaat om een HK telecaster

Buzzel
8 juni 2012, 17:46
Pleer gewoon die snaren er op. Als de intonatie niet goed is of je actie is wat te hoog. Stel je de gitaar wat af.

Handige link.
http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Zelf_afstellen

MjS
8 juni 2012, 19:41
Hou je topkam in de gaten, als de snaar niet past kan de druk te hoog worden en de topkam barsten! Ook kun je problemen met de stemming krijgen omdat de snaren blijven hangen. Dus even voorzichtig de slots wat breder vijlen indien nodig.