PDA

View Full Version : DI Box en/of interface?



vriend van bolle ganzen
8 juni 2012, 16:11
Zal vast al eens over gesproken zijn, maar de zoekpagina vind 'di box' te kort.

Nu, is het beter iets als Guitar Rig aan te sturen met een DI Box of interface, of met beide (Git>DI>interf)?

Ik las ergens dat enkel een DI Box geen zin heeft i.v.m. je zwakke interne geluidskaart, maar ik herinnerde me ook een interview met Trent Reznor (Nine Inch Nails) waarin hij vertelt dit wel te doen.

"We used guitar and bass, and we would go from the instruments right into the DI box and then into Reaktor, where we had made a couple of patches that were like an elaborate guitar switchboard all made up of filters and various types of different distortions."

Reaktor is een bundel van soft synths btw, geen gitaar plugin. Heeft dat er iets mee te maken?

bass blom
8 juni 2012, 16:15
een DI gebruik je om een gitaarsignaal in een microfooningang van een mengpaneel te doen.
en hij splitst het signaal dan ook voor naar je versterker.
theoretisch werkt dat dus als je dat signaal in de microfoon ingang van je PC doet.

alleen die 3,5mm plugjes en chassisdeeltjes zijn zo rot :chicken:

een interface met een zogeheten HI Z ingang, voor gitaar.. heb je meer aan.

vriend van bolle ganzen
8 juni 2012, 17:37
Ok. Dus direct van DI Box naar PC bestaat niet?

Zou die DI Box dan niet eerder naar een mixer met USB (en daarvan naar PC) zijn gegaan? 3,5 plugjes lijkt me inderdaad niet logisch.

peter_heijnen
12 juni 2012, 11:36
Je kunt rechtstreeks de pc in, maar de kwaliteit is dan minder.

Als je al bezig bent met vragen mbt di's lijkt het me dat je enige kwaliteit niet onbelangrijk vindt. In dat geval mag sowieso een interface niet ontbreken aan je set up. Een passief gitaar/bas signaal is 'hi-z'. Zitten er op een interface hi-z inputs -maw speciaal geschikt voor hi-z signalen- dan heb je geen extra di nodig. Zitten er geen hi-z maar gewone mic inputs op, heb je wel een di nodig die je hi-z signaal omzet naar laagohmig en daarmee geschikt voor een normale mic input.

Als je een usb mixer op het oog hebt, moet je goed kijken naar de kwaliteit van de omzetting naar digitaal. Vaak is de conversie in budget mixers net minder dan je wil. Dan kan de mixer zelf nog zo goed zijn, na omzetting hou je dan niet meer dan bijv 'veredeld mp3 niveau' over.

Met een goede simpele interface ga je optimaal je pc in:
http://www.thomann.de/nl/alesis_io2_express.htm?sid=dc958c759f9fe82515f918e ec4372c5b

-Martijn-
12 juni 2012, 12:20
"We used guitar and bass, and we would go from the instruments right into the DI box and then into Reaktor, where we had made a couple of patches that were like an elaborate guitar switchboard all made up of filters and various types of different distortions."


Lijkt mij dat ie bedoeld dat het geluid met de software is gemaakt, en dus niet met een mic voor een versterker. Ik zou het niet te letterlijk nemen dat bijvoorbeeld het kabeltje meteen vanuit de DI naar PC gaat.

tidalwave_sideburns
12 juni 2012, 13:20
Aah, Reaktor, mooi spul is dat.

Het lijkt me ook dat ze eerst de gitaartrack opnemen, en dan met die effecten gaan lopen kutten. Althans zo zou ik dat doen.