PDA

View Full Version : Versterking akoestische gitaar op batterijen



Harald
8 juni 2012, 11:39
Ik wil wat straatmuziek maken in de periode dat de lessen stil liggen door vakantie. Aangezien ik een wereldzanger ben, ''ahum'' zit ik toch meer aan fingerstyle instrumentaal te denken. Daar hoor je alleen weinig van op straat.

eeft iemand ervaring met versterkers voor akoestische gitaar die op batterijen werken?

Iemand bekend met deze?
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_cg10x_street.htm

Merelvh
8 juni 2012, 11:46
Ik ken eigenlijk maar 1 akoestische versterker die op batterijen werkt en dat is de Roland AC33. Qua prijs zit het totaal niet in de buurt van de Harley Benton.. Maar hij klinkt wel top, ik gebruik hem vaak in de winkel waar ik werk. Top dingetje, ligt eraan hoeveel je eraan wilt uitgeven.

-Martijn-
8 juni 2012, 11:55
Ik heb er ook wel eens over nagedacht hoe ik het zou doen als ik ooit de straat op wil. Indien het doel vooral is om zonder stopcontact te kunnen spelen, en de draagbaarheid minder belangrijk is, zou ik voor een accu+omvormer gaan in plaats van een nieuwe versterker.
Je bent dan zo'n 150 euro kwijt en het weegt een kilo of 10 (als je uitgaat van een ruime 3 uur gebruik), maar je kan wel gewoon over een "echte" versterker spelen.

Harald
8 juni 2012, 12:26
@Merel prijs is wel een issue, als dat te veel is verdien je het niet terug. Het is geen bezigheidstherapie, dan kan ik gewoon in de tuin gaan zitten pingelen.

@Martijn draagbaarheid is altijd een issue. Bij straatmuziek extra belangrijk. Daarnaast, officieel mag je zowat nergens versterkt spelen op straat. (over een draaiorgel zeurt vreemd genoeg dan weer niemand!) of je moet zo'n indianenbandje zijn. Die mogen het vreemd genoeg weer wel. Kortom, het mooiste zou eigenlijk zelfs een soort feedbackbusterspeaker zijn, of iets dat je onopvallend onder een lange trui weg kan moffelen ;) Het geluid van de gitaar hoeft alleen maar genoeg geboost te worden dat mensen die ervoor blijven staan daadwerkelijk iets kunnen horen.

De reden voor draagbaarheid is ook dat je op veel plaatsen als je er al mag staan, geacht wordt na twintig minuten of een half uur te verkassen. Kortom, gitaar op je rug, versterker aan je riem, veel groter moet het niet worden.

dadgad
8 juni 2012, 12:27
Hallo Harald,

Je zou bijv. naar deze (http://www.mainmusic.nl/nl/product/24270/42/gitaar/gitaarversterkers/nl/content/0/535/faq.html) kunnen kijken. Oplaadbare accu, dus iets vriendelijker voor het milieu - maar niet
zo vriendelijk als gewoon akoestisch blijven spelen :airguitar:

Houd er wel rekening mee dat in de meeste gemeenten er andere regels gelden voor
"versterkt" op straat spelen - vaak heb je daar een vergunning voor nodig.

Greetz,

Han.

LaurentB
8 juni 2012, 19:11
@Merel prijs is wel een issue, als dat te veel is verdien je het niet terug. Het is geen bezigheidstherapie, dan kan ik gewoon in de tuin gaan zitten pingelen.

@Martijn draagbaarheid is altijd een issue. Bij straatmuziek extra belangrijk. Daarnaast, officieel mag je zowat nergens versterkt spelen op straat. (over een draaiorgel zeurt vreemd genoeg dan weer niemand!) of je moet zo'n indianenbandje zijn. Die mogen het vreemd genoeg weer wel
(...)

Raar zeg, dat wist ik niet! Ooit waren dat nog echte bands, dat was wel leuk, maar tegenwoordig spelen ze een CD af met twee live fluiten en een tamboerijn erbij of zo.

Ik vind dat draaiorgels gewoon onder de hinderwet moeten vallen, wat een tyfusherrie is dat. En nog vals ook.
Maar inderdaad, volume was wel een probleem tijdens die twee dagen dat wij er ooit mee geëxperimenteerd hebben :)

Harald
9 juni 2012, 12:30
Was dat met jou, dat een paar hippies met een fles huiswijn en een blowtje aan kwamen zetten ipv iets in de koffer te gooien? :D Kan me wel die mevrouw met vijf gulden muntje herinneren. Die waren er toen net een week of wat. Dachten dat ze een gulden had willen geven, maar het was opzettelijk, ze had net een paar schoenen onverwacht 5 gulden goedkoper gekocht :)

Harald
9 juni 2012, 12:34
Overigens weet ik niet of ze het echt mogen, maar die staan er vaak met complete zanginstallaties, en idd. muziek van een cd. Maar ik weet dat voorzover het al mag versterking officieel niet mag. Je komt er alleen niet omheen, en je bent nog steeds een stuk zachter dan die gasten die je nu overal hun trekzak ziet mishandelen... Vandaar dat ik eigenlijk gewoon iets kleins wil. Ik vermoed dat als je die versterking niet overdrijft, en de langslopende diender niet net een slechte dag heeft, het niet zo snel een probleem is. Maar evengoed, de versterking moet een zekere 'stealth'flair hebben. Lang leve de regelgeving in Nederland. Weet niet hoe het tegenwoordig in A.dam is, vroeger kon je daar nog best iets leuks op straat zien qua straatmuziek, maar of dat nu nog lukt?

LaurentB
9 juni 2012, 12:37
Was dat met jou, dat een paar hippies met een fles huiswijn en een blowtje aan kwamen zetten ipv iets in de koffer te gooien? :D Kan me wel die mevrouw met vijf gulden muntje herinneren. Die waren er toen net een week of wat. Dachten dat ze een gulden had willen geven, maar het was opzettelijk, ze had net een paar schoenen onverwacht 5 gulden goedkoper gekocht :)

Nee, dat moet met iemand anders geweest zijn. Ons grootste commerciële succes was dat we ergens stonden waar voortdurend gezinnen langs liepen wier kinderen het zo leuk vonden een muntje in de koffer te gooien :D 30 gulden was de opbrengst, meen ik me te herinneren. Kortom, zoals wel vaker het geval is had het succes weer eens helemaal niets metde muziek zelf te maken.

Harald
9 juni 2012, 13:06
Kortom, zoals wel vaker het geval is had het succes weer eens helemaal niets metde muziek zelf te maken.

Flagé au lait was toch eigenlijk wel leuk... Maar idd. het heeft hier in Nederland zelden met muziek te maken. Daarom hebben we ook geen leuke straatmuziek in de steden :( Ik heb er best begrip voor dat het vervelend is als je de hele dag dezelfde muzikant moet horen terwijl je aan het werk bent, maar de situatie zoals het nu is, waarbij je het überhaupt nauwelijks nog ziet, en al helemaal niets dat de moeite waard is, is ook zonde. Als er gewoon een bloeiende straatmuziek scene zou zijn overgeweest had je de overstroming van ongeschoolde zwerfaccordeonisten ook niet gehad vermoed ik. Een heel enkele keer zit er hier in het dorp trouwens iemand met een cembalon. Helaas ook geen genie, maar het is wel eens iets anders.

LaurentB
9 juni 2012, 13:21
Er stond hier in Eindhoven tot voor een tijdje geleden een héél goede, Roemeense accordeonist. Via een blog weet ik dat hij de laatste keer in Geleen gesignaleerd is.

-Martijn-
9 juni 2012, 13:46
Dat het verboden is om versterkt te spelen wist ik niet. Kan je daar geen vergunning voor aanvragen? In Amsterdam staat namelijk regelmatig Carlos Vamos gitaar te spelen (op de Dam), zijn geluid hoor je twee straten verderop nog.
Zodra je op de een of andere manier 'legaal' versterkt kan spelen zou ik toch nog even nadenken over het voorbeeld dat ik gaf. Versterker die je al hebt in de ene hand en gitaar in de andere hand, die accu past met gemak in een rugzak. Het geluid wat je dan hebt is onwijs veel beter dan hetgeen wat er uit zo'n versterker van een paar tientjes komt.

Harald
10 juni 2012, 13:43
Calos Vamos, met meer van dat soort muzikanten krijg je een leuke straatmuziekscene...