PDA

View Full Version : Gitaar + effecten + versterker advies?



Stybanez
11 juni 2003, 13:53
K heb dit al eens ergens in andere topics gepost, maar toen werd er niet op gereageerd, dus nu ff zo.

K wil een 7-string gitaar kopen (een Ibanez RG2077XL) en een effectenprocessor (Boss ME-50 of GT-6, ligt aan hoe ze klinken en hoeveel de GT-6 duurder is). Mijn vraag is: welke versterker moet / kan daar bij? Bij Marcus muziekhandel zei die gast dat k minstens 50 Watt moest hebben en dat buizenversterkers van marshall en vergelijkbare merken beginnen bij 1000 euro. Hij had ook een 2e handse line 6 staan voor 850 euro, die was 6 jaar oud, en die heeft alle effecten op de versterker zelf zitten. met pedalen om ze aan/uit te zetten dr bij. Dit zou dan de effectenbak overbodig maken...

Iemand een advies?
K weet btw zeker dat k een 7-string wil, k speel al 9 jaar in totaal (7 jaar electrisch) en k speel alle stijlen, rock, blues, metal, instrumentaal, jazz.

RadiuS
11 juni 2003, 13:56
als je een losse effectenprocessor wilt kopen is een line 6 versterker niet slim. Maar als je al een aantal jaartjes speelt is een buizenversterker wel een slim idee. Er zijn al erg veel topics hierover geweest, gebruik de zoekfunctie eens (er is ook een apart versterkergedeelte op t forum).

Lunatic
11 juni 2003, 14:35
Ik zou een Engl nemen.

Stybanez
11 juni 2003, 21:03
als je een losse effectenprocessor wilt kopen is een line 6 versterker niet slim. Maar als je al een aantal jaartjes speelt is een buizenversterker wel een slim idee. Er zijn al erg veel topics hierover geweest, gebruik de zoekfunctie eens (er is ook een apart versterkergedeelte op t forum).

K weet dat de line 6 de effectenprocessor overbodig maakt.
K heb nu een 15W Marshall (VS15R), das ook een buizenversterker.

Stybanez
11 juni 2003, 21:19
Ik zou een Engl nemen.

Oke, en welke model / type?

Ibanez
11 juni 2003, 21:24
K heb nu een 15W Marshall (VS15R), das ook een buizenversterker.[/quote] nee.

Stybanez
11 juni 2003, 21:27
Niet? Valve = buis toch?

JV
11 juni 2003, 21:44
buis in de voortrap ja. echter is de effectenprocessor die je wilt hebben tevens preamp. plug je dus in de line ingang in. dan heb je alleen de eindtrap van je marshall, die is transistor

Stybanez
11 juni 2003, 21:48
Oke. k snap em. Maar welke combo versterker? (beetje de verkeerde plaats deze topic, vrees k)

Ic3gl0vE
11 juni 2003, 22:24
de kleine marshalls, dus ook de VS15r, hebben helemaal geen buis, ookal wordt daar wel mee geadverteerd

Droffie
12 juni 2003, 10:33
Koop een buizen amp en wat losse pedaaltjes naar wils...Blijf weg van die floor processors. Niets is beter dan puur buizengeluid imo.
Oh ja, check out de 8100 valvestate 100 w top op gitaar markt. die is van mij en nog steeds te koop :-D

Mithrandir
12 juni 2003, 10:48
Hier is ook de vraag, 'wat wil je ermee gaan doen?', weer op zijn plaats. Is het voor alleen thuis, voor thuis en kleine optredens, primair voor optredens? Dat is nogal bepalend voor het soort versterker wat je nodig zult hebben. Tevens is je budget nogal bepalend natuurlijk.

Voor thuis (oefen versterker) bijvoorbeeld is een 50 watt buizen echt teveel van het goede, het kan natuurlijk wel, maar voor een echt lekker geluid moet dat ding harder dan de buren hebben kunnen. Voor kleine optredens kan een 50 watt buizenversterker soms zelfs al teveel zijn.

Dan heb je nog de vraag of je een compact 1x12 combootje wilt (ENGL Thunder bv) of een half stack om helemaal de blits (ai, archaisch taalgebruik), ook hier komt de vraag 'wat doe je ermee' weer om de hoek kijken.

Definieer dus eerst goed, wat je er eigenlijk mee wilt gaan doen.

Buizen, transistor, hybride of digitaal is natuurlijk volledig naar eigen smaak in te vullen. Je speelt veel verschillende stijlen, dus misschien is een line6 versterker dan zo slecht nog niet. Aan de andere kant, misschien wil je op een gegeven moment toch meer gaan richten op metal (niet ondenkbaar met een 7 string), dan is een lekkere high-gain buizenversterker (bijv. ENGL, Peavey, VHT, Mesa) toch zeker meer aan te raden.

p.s.: ik heb hier wat van Pimmetjes adviezen overgenomen :)

Mithrandir
12 juni 2003, 10:51
En richt je trouwens eerst op een versterker. En ga dan kijken of je een multi-fx nodig hebt en of het echt wel je geluid ten goede komt.

Dirk_Hendrik
12 juni 2003, 15:04
Ik weet btw zeker dat k een 7-string wil, k speel al 9 jaar in totaal (7 jaar electrisch) en k speel alle stijlen, rock, blues, metal, instrumentaal, jazz.

Mag ik enige verbazing hebben over de vragen die je stelt met deze achtergrond? Het lijken me meer vragen voor iemand die <1 jaar bezig is.

Stybanez
13 juni 2003, 10:35
Waarom dat? K heb 7 jaar geleden een squier en een 15W marshall gekocht, en me voor de rest er nooit in verdiept.

Stybanez
13 juni 2003, 10:39
Koop een buizen amp en wat losse pedaaltjes naar wils...Blijf weg van die floor processors. Niets is beter dan puur buizengeluid imo.
Oh ja, check out de 8100 valvestate 100 w top op gitaar markt. die is van mij en nog steeds te koop :-D

Ik vind irritant aan pedalen dat je maar 1 geluid in kunt stellen, als je iets anders wil, moet je aan die knoppen gaan draaien. En je bent duurder uit volges mij.

Stybanez
13 juni 2003, 10:45
Hier is ook de vraag, 'wat wil je ermee gaan doen?', weer op zijn plaats. Is het voor alleen thuis, voor thuis en kleine optredens, primair voor optredens? Dat is nogal bepalend voor het soort versterker wat je nodig zult hebben. Tevens is je budget nogal bepalend natuurlijk.

Voor thuis (oefen versterker) bijvoorbeeld is een 50 watt buizen echt teveel van het goede, het kan natuurlijk wel, maar voor een echt lekker geluid moet dat ding harder dan de buren hebben kunnen. Voor kleine optredens kan een 50 watt buizenversterker soms zelfs al teveel zijn.

Dan heb je nog de vraag of je een compact 1x12 combootje wilt (ENGL Thunder bv) of een half stack om helemaal de blits (ai, archaisch taalgebruik), ook hier komt de vraag 'wat doe je ermee' weer om de hoek kijken.

Definieer dus eerst goed, wat je er eigenlijk mee wilt gaan doen.

Buizen, transistor, hybride of digitaal is natuurlijk volledig naar eigen smaak in te vullen. Je speelt veel verschillende stijlen, dus misschien is een line6 versterker dan zo slecht nog niet. Aan de andere kant, misschien wil je op een gegeven moment toch meer gaan richten op metal (niet ondenkbaar met een 7 string), dan is een lekkere high-gain buizenversterker (bijv. ENGL, Peavey, VHT, Mesa) toch zeker meer aan te raden.

p.s.: ik heb hier wat van Pimmetjes adviezen overgenomen :)

Het is eigenlijk voornamelijk voor thuis, maar ook wel voor optredens (niet zo vaak, maar toch). En om de B snaar goed te laten klinken heb k toch ook meer vermogen nodig dan voor een 6-snaar?
Een effectenbak wil k er toch wel tussen gooien, en als de od's/dist's die daarin zitten, goed klinken, hoeft de versterker geen buizen te zijn.
Over die Line 6: das een best oud model (6 jaar) en alleen de nieuwe (hele dure) versterkers van hun simuleren de geluiden echt goed...

urezna
13 juni 2003, 13:14
ik zou altijd eerst zeker stellen dat je een versterker hebt die goed klinkt zonder enig effect.
Ik ken iemand die jaren lang op zoek was naar een goed geluid, met effecten en verschillende versterkers aan de gang is geweest, (kopen, inruilen, weer inruilen, etc) en uiteindelijk bleek het in de gitaar te zitten, nu met een andere gitaar heeft ie wat hij zocht. Moraal van het verhaal, zorg dat je basis-set in orde is.
Als de combinatie gitaar en versterker OK is, kijk dan pas naar je effecten.

Ga na welke effecten je wilt en welk budget je hebt. Wil je een hoop experimenteren en heb je een ruim budget, kun je voor de GT6 gaan.

Nicci
13 juni 2003, 16:42
Koop een buizen amp en wat losse pedaaltjes naar wils...Blijf weg van die floor processors. Niets is beter dan puur buizengeluid imo.
Oh ja, check out de 8100 valvestate 100 w top op gitaar markt. die is van mij en nog steeds te koop :-D

Ik vind irritant aan pedalen dat je maar 1 geluid in kunt stellen, als je iets anders wil, moet je aan die knoppen gaan draaien. En je bent duurder uit volges mij.

het lijkt me dat je nog niet precies weet wat je wilt. ik zou ook voor losse pedalen kiezen. dit is omdat ik precies weet wat ik wel en niet wil hebben. ik ga niet op zoek naar het smaakje van de dag. een multi FX kan helpen om er echter te komen wat je nu eigenlijk nodig hebt. ik zou dan wel een goedkope kopen.

Nicci
13 juni 2003, 16:57
Als het alleen voor thuis is en af en toe wellicht met een band zou ik sowieso minder watt kiezen. 30 watt is meer dan genoeg (voor een buizenversterker weer veel teveel) als je echt van plan bent met een Multi FX te gaan spelen zou ik sowieso voor een transistor versterker kiezen. ik zal niet zeggen dat het geen verschil maakt of je een Multi FX over het cleane kanaal van een buis of over het cleane kanaal van een transistor gebruikt, maar de buis in dan op zijn minst een beetje overbodig. eerlijk gezegd lijkt me die line6 voor jou een prima versterker. effecten onboard. hij is transitor zodat hij ook op lagere volumes goed klinkt.

Stybanez
16 juni 2003, 11:43
Is 30 watt wel genoeg voor een 7-string?

Nicci
16 juni 2003, 14:08
ik snap niet zo goed wat je bedoeld. mijn 1e reactie = tuurlijk is 30 watt genoeg. waarom niet? bedoel je dat lage tonen moeilijker te versterken zijn? vergis je niet: die extra snaar geeft maar een 4 tal extra noten.

Stybanez
16 juni 2003, 20:27
Dat bedoel k idd. Een basversterker heeft toch ook meer vermogen nodig?
Maar iig, k ga maar es ff kijke of ik de ME50 en de GT6 ergens uit kan testen. Als 1 van die 2 goed zijn, koop k de RG2077XL en een transistorversterker erbij. Bij de schoolband hebben we ook 30 watt gitaarversterkers (en 100 voor bas btw) maar die vind ik niet mooi klinken, te weinig laag voor solo's. Is dit probleem op te lossen met meer vermogen?

Nicci
16 juni 2003, 20:28
basversterkers moeten behoorlijk zwaarder zijn. dat instrument is dan ook behoorlijk lager dan een gitaar.