PDA

View Full Version : Nieuwe Setup : Marshall JTM45+ Orange 212 (en een vraag over loadboxen!)



Wabbie
7 juni 2012, 21:47
Hallo iedereen,

Ik was al een tijdje aan het overdenken om mijn oude ENGL 4x12 speakerkast te vervangen door iets wat beter past bij mijn huidige setup. De ENGL was nog het laatste overblijfsel van mijn oude setup (een Koch Powertone2 en ENGL4x12 met een zwaar opgevoerde jazzmaster) en paste qua kleuring niet echt bij mijn huidige setup en sound (Gretsch +JTM45).
Gistermiddag maar eens even langs de gitarenzaak gelopen met mijn gitaar/pedalboard en versterker om wat te testen.

Ik heb eerst een Kool en Elfring 2x12 aangesloten met v30's. Dat klonk clean heel erg mooi en gedefineerd. Ik kreeg er met mijn Gretsch een mooie 3d sound uit. Echter zodra de overdrive en Fuzz aangingen (een OCD en een Musket) kon me de Kool en Elfring een stuk minder bekoren. De kast werd veel te schreeuwerig en miste flink wat power.

Daarna een Koch 2x12 geprobeerd. Die klonk clean iets platter dan de Kool en Elfring maar nog steeds er mooi en rond. Met mijn OCD en musket kreeg ik er na wat draaiwerk zeer vette sounds uit. Dat was erg nais.

Als laatste een Orange PPC212 tevoorschijn getrokken onder een stapel andere 2x12's. Na aansluiten was het al vrij snel duidelijk. Dit ging hem worden. Qua clean is de kast mooi dynamisch en rond, terwijl hij ook rauw blijft. Eigenlijk het onbeschofte broertje van de andere twee kasten. Zodra de overdrives en fuzzes aangingen werd het helemaal een feest. Ik denk dat deze kast toch wel serieus kan concurreren met mijn oude ENGL V60 kast.
Na even kort onderhandelen over de prijs en de inruil van mijn ENGL kast ben ik als een tevreden man naar huis gekeerd met mijn nieuwe setup.

Ik vroeg me nog een ding af: Ik heb thuis nog een Koch Loadbox II liggen die 8 ohm is. Mijn nieuwe Orange is 16 ohm, mijn Marshall kan ik schakelen tussen 4/8/16 ohm. Kan ik nou zonder al teveel problemen mijn Loadbox tussen mijn Marshall en mijn speakerkast hangen? In de handleiding staat dat de ohmages van zowel speaker als versterker moeten matchen met de loadbox. Kan iemand hier voor mij zijn licht op dien schijnen?

verplicht plaatje natuurlijk:

http://img.photobucket.com/albums/v733/DSW/DSC_0668.jpg

Orpheo
7 juni 2012, 22:55
het ziet er te gek uit! echt super. maar... klinkt dat niet heel warm en/of wollig? ik ken de JTM45 als warm en die kast ook.

Wabbie
7 juni 2012, 23:00
Valt eigenlijk heel erg mee. Ik kan er toch wel een behoorlijke bak hoog in draaien nog. Het is eerder lekker punchy en middy dan warm en wollig. Zal denk ik ten dele ook wel liggen aan de Gretsch, die is van zichzelf al erg mooi helder en gedefinieerd.

big dooley
8 juni 2012, 06:45
Ik vroeg me nog een ding af: Ik heb thuis nog een Koch Loadbox II liggen die 8 ohm is. Mijn nieuwe Orange is 16 ohm, mijn Marshall kan ik schakelen tussen 4/8/16 ohm. Kan ik nou zonder al teveel problemen mijn Loadbox tussen mijn Marshall en mijn speakerkast hangen? In de handleiding staat dat de ohmages van zowel speaker als versterker moeten matchen met de loadbox. Kan iemand hier voor mij zijn licht op dien schijnen?


er zijn attenuators zoals de weber mass 150 waarbij het geen drol uitmaakt welk cabinet je eraan hangt, zolang de impedantie tussen amp en attenuator (8ohm in geval van de weber) maar gematched is... maar de weber gebruikt voor attenuatie vooral een 8 ohm speakermotor, waar de loadbox, hotplate en powerbrake weerstanden gebruikt

je zou zeggen, dat met veel attenuatie (zeg een reductie van 15% en lager) dat het eigenlijk al niet meer zoveel uitmaakt welk cabinet je eraan hangt, zolang de impedantie tussen loadbox en versterker maar klopt
daar komt nog bij dat de meeste versterkers wel een mismatch van 2 op 1 kunnen hebben
anders ff mailtje sturen naar koch?

Tankman
8 juni 2012, 08:28
Voor mismatches heb ik en Weber Z-Matcher. Voor iets meer dan 100 euro te krijgen bij De Gier. Ik heb em tussen mijn Peavey Classic 30 en mn Palmer 212 cabinet staan. De Peavey wil alleen 16 ohm zien en de Palmer is 8 ohm.

Wabbie
8 juni 2012, 08:42
@Big Dooley, dus in feite maakt het niet zoveel uit hoeveel ohm de kast is, zolang de ohmages van de versterker en de loadbox maar met elkaar kloppen? Dat zou wel erg fijn zijn, scheelt me namelijk de aanschaf van een nieuwe loadbox.

@Tankman, ik zal eens kijken naar de Weber Z-Matcher, is iig goedkoper dan een nieuwe of tweedehandse loadbox.

big dooley
8 juni 2012, 10:10
ik beweer niks, maar dat is iets wat mijn logica me ingeeft... maar ik heb er al vaker naast gezeten...
daarom zou ik dit allereerst nagaan...
om het volledig safe te spelen, kun je nog zo'n orange 2x12 kopen (:D) en dan kan het volgens koch wel (2x16ohm in parallel is 8 ohm)

MarkS
8 juni 2012, 10:50
verplicht plaatje natuurlijk:

http://img.photobucket.com/albums/v733/DSW/DSC_0668.jpg


Drewling all over my keyboard... Sodeju!

tidalwave_sideburns
8 juni 2012, 11:45
Volgens mij moeten we de wedstrijd van "Mooiste gitaar" maar eens veranderen naar "Mooiste setup" van het jaar.

muziekschuur
8 juni 2012, 12:01
Het is niet zo moeilijk om je cabinet extra of her te bedraden. Zodat de load 8 ohm is. Wat is de impedantie van de speakers afzonderlijk?

Ik ken het schema van de loadbox niet. Maar als alles gewoon een highweg is dan zal de andere ohmage de ohmage van de loadbox beinvloeden en dus heeft de versterker met een mismatch te maken. En dat terwijl de eindtrap op full load moet draaien of toch flink... Hmm.... Ik ruik je trafo hier al..

big dooley
8 juni 2012, 14:43
Het is niet zo moeilijk om je cabinet extra of her te bedraden. Zodat de load 8 ohm is. Wat is de impedantie van de speakers afzonderlijk?

om met een 2x12 een totale impedantie van 16ohm te krijgen zijn er maar 2 mogelijkheden...
of 2x8 ohm in serie (meest waarschijnlijk) of 2x32 ohm in parallel... ik zie geen enkele mogelijkheid om het spul zo te bedraden dat je 8 ohm krijgt...


Ik ken het schema van de loadbox niet. Maar als alles gewoon een highweg is dan zal de andere ohmage de ohmage van de loadbox beinvloeden en dus heeft de versterker met een mismatch te maken. En dat terwijl de eindtrap op full load moet draaien of toch flink... Hmm.... Ik ruik je trafo hier al..

vrijwel iedere attenuator zal met een mismatch draaien dunkt me... maar er zit nogal verschil tussen een reactieve en een non-reactieve load... speakers zijn ook niet constant in hun impedantie, omdat ze frequentiegevoelig zijn

en dan hebben we nog het verhaal van wat de "ideale" impedantie voor een type buis is... EL34's en 6CA7's bijvoorbeeld staan bekend als 1 op 1 uitwisselbaar, maar de impedantie die een 6CA7 het liefst ziet, ligt gelijks een 6L6 (ook de KT77 heeft dit) en die ligt bijna 2x zo hoog als een EL34... voor een marshall met EL34's zou men dus een 16ohm cab in een 8ohm uitgang moeten steken om volgens deze regel een goeie match te krijgen met 6CA7's of KT77's... maar dit is nergens terug te vinden...
sterker nog, marshall heeft met de AFD100 en YJM100 2 versterkers op de markt gebracht die naar hun zeggen bijna elke bekende 8-pins eindbuizen accepteert... op zich is dat ook zo, aangezien hun autobias een erg groot bereik heeft... maar de impedantie van de primaire wikkeling op de OT is gefixeerd en dus kan er geen rekening gehouden worden met de "īdeale" impedantie's van al die verschillende types buizen... in de jaren 70 en 80 werden amerikaanse marshalls voorzien met 6550's, omdat vele EL34's de garantieperiode niet haalden... blijkbaar is niet voor niks deze buis gekozen, want de 6550 werkt het "lekkerst" op een impedantie gelijk aan de EL34, tegenovergesteld aan de 6L6, die eigenlijk bekender is...
in de jaren 90 waren EL34's erg schaars en heeft marshall onbeschaamd gewoon 6L6's en 5881's gebruikt, op OT's bedoeld voor EL34's, zonder ook maar enige notie te geven aan de eigenlijke impedantie mismatch...
en wellicht dat het voor gitaarversterkers lang niet zo nauw komt, omdat we zogezegd niet het maximale uit een buis halen... dwz zoveel mogelijk clean vermogen... een paartje EL34's kan in het "juiste" push-pull circuit zo'n 90 watt clean vermogen doorlaten, maar alle parameters moet hiervoor kloppen: anodespanning, schermroosterspanning, gereflecteerde impedantie, bias, etc etc... voor gitaar werkt dit niet, want het wordt te steriel ervaren... de reden dat er vaak buizen opgeblazen worden heeft te maken met de spanning op de schermroosters, die vaak op of over de limiet zit...

Wabbie
8 juni 2012, 17:58
Ik zal vanavond nog wel even een email richting Koch sturen. Ik had ze willen bellen vandaag, maar dat is er totaal bij in geschoten.

Ter info, de JTM45 is een gewone reissue met. ik geloof 5881 eindbuizen. De orange is een PPC212 met V30's dacht ik.