PDA

View Full Version : Bugera V5: Biassen of niet?



Methoxy7
7 juni 2012, 20:07
Hallo, ik ben sinds kort de trotse eigenaar van mijn allereerste buizenamp, nl. een Bugera V5.
De amp op zich is al enkele jaartjes oud, maar klonk nog prima. Sinds vorige week is de amp van mijn achterbank gevallen, en heeft sindsdien een redelijk fel gezoem als ik bepaalde noten speel ...
Nu dacht ik eraan om de lampen eens te vervangen (1x12AX7 en 1xEL84), wie weet helpt het.

Heb al wat rondgebeld naar enkele muziekwinkels, en die beweren dat ik niet enkel de lampen moet vervangen, maar ook nog eens moet laten biassen. Op enkele andere sites (bijv. http://thetubestore.com/bugera-v5.html) lees ik dan weer dat het een Cathode Bias (Self-adjusting) amp is, maw een soort plug 'n play.

Iemand die mij hiermee kan helpen? Of die ervaringen heeft met het vervangen van lampen in een Bugera V5?

Dank u!

Gearjunkie
7 juni 2012, 20:32
waarom denk je dat de buizen het probleem zijn?

snaarplukker
7 juni 2012, 21:09
Volgens mij hoeft de buizen van versterkers onder de 25 Watt niet gebiast te worden.

Methoxy7
7 juni 2012, 21:19
Dat weet ik niet, heb mijn uitleg gedaan aan de gasten van de muziekwinkel,
zij denken (ook) dat het de buizen zijn (of één van de buizen).
Het is pas begonnen na de val, dus ik denk dat er iets is losgekomen of zo?
Is mijn eerste tube-amp, dus ken er zelf niet zoveel van.

caliban
7 juni 2012, 21:20
In dit soort kwesties zou ik sowieso eerder het internet geloven dan een winkel. Wat staat er in de manual van de amp geschreven?

bass blom
7 juni 2012, 21:36
je kunt nieuwe buizen proberen, als ze toch al wat oud waren..
en volgens je eigen link hoef je niet te biassen.

die val kan een oude buis de nekslag hebben gegeven.
maar net zo makkelijk is er iets anders mis, printbreuk, losse verbinding..

het internet geloven zou ik niet zomaar doen, mensen die zeggen dat buizenversterkers van 25 watt en minder niet gebiast hoeven te woorden lullen uit hun nek :D

cluseau
7 juni 2012, 22:20
In dit soort kwesties zou ik sowieso eerder het internet geloven dan een winkel.

Geloof geen van beide, eerst kijken in het schema of manual. Dat is de enige manier om er zeker van te zijn.

Methoxy7
7 juni 2012, 23:29
Mailtje gedaan naar Bugera zelf, dit is hun antwoord:
"The V5 is a fixed bias rate with a bias target rate of 42mA for the EL84's"

Dus toch biassen ... :(

snaarplukker
7 juni 2012, 23:51
....mensen die zeggen dat buizenversterkers van 25 watt en minder niet gebiast hoeven te woorden lullen uit hun nek :D
Ik kwam tot die conclusie omdat Bugera enkel een "Tube bias instruction" (http://www.behringerdownload.de/_Bugera/manuals/ValveBiasInstruction/BUGERA_ValveBiasInstruction_2008-09-10_Rev.1.pdf) heeft voor de 333 en 62XX versterkers.
En ook op internet gelezen, dacht ik.;)

bass blom
8 juni 2012, 00:05
dolle boel hier :D
en voortaan meteen ome frans vragen :ok:

Methoxy7
8 juni 2012, 08:53
De mensen van Bugera weten het zelf precies niet ...

Op hun site staat dit te lezen:
Cathode biasing is the simplest biasing method. In using this method, bias is derived directly from the valve itself via a cathode resistor. It has the advantage of its simplicity and the capability to automatically adjust itself. As current drawn by the valve increases, so does the bias produced, thereby bringing the plate current back in line to its optimal point. Conversely, as the current drawn by the valve decreases, so does the bias, thereby increasing the plate current back to its optimal point. The drawback of cathode biasing is that it is limited for low- to medium-power amplifiers not exceeding 25 watts output. Cathode biasing is also used in all low-level stages of valve amplifiers. You'll find cathode biasing in the classic amps popularized in the earliest days of the British Invasion as well as some of the earliest American tweed amps.

Dan stuur ik dit op naar de kerel die mij de mail gestuurd had, krijg ik dit als antwoord:
Yes, if both tubes were replaced they would still need to be biased. While that article certainly points out that the V5 might be cathode biased we have been told they are indeed a fixed bias of 42mA target current.

Methoxy7
8 juni 2012, 08:54
dolle boel hier :D
en voortaan meteen ome frans vragen :ok:

Wie is ome Frans? :hide:

bass blom
8 juni 2012, 09:01
Geloof geen van beide, eerst kijken in het schema of manual. Dat is de enige manier om er zeker van te zijn.


Wie is ome Frans? :hide:

die daarboven, een soort buizengod zegmaar :satisfie:

Methoxy7
8 juni 2012, 10:12
OK, ander vraagje, stel dat ik toch beslis om de buizen te vervangen zonder te biassen, wat is het ergste dat met mijn amp kan gebeuren? Een powertube die rapper slijt? Of kan het andere schade aanrichten?

Ik heb trouwens net de manual van de amp afgehaald, maar daar staat ook niks van in over fixed of cathode bias.
Denk dat ik het gewoon eens ga proberen, we zullen wel zien wat er gebeurt ...

bass blom
8 juni 2012, 10:17
als de bias te hoog is sluiten ze sneller ja en als het te laag is klinkt het laf.

cluseau
8 juni 2012, 10:36
Kijk naar de buisvoet van de EL84. Aan pin 3 (of als je de verkeerde kant op telt pin 7) moet een weerstand zitten van ongeveer 250 Ohm. Deze is ook behoorlijk dikker dan de andere weerstanden. Als dat zo is kun je er probleemloos een andere buis in prikken. De stroom checken is aan te bevelen maar 99% van de gevallen gaat goed.

Ome Frans ;)

Agent_Smith
8 juni 2012, 12:14
(of als je de verkeerde kant op telt pin 7)

Dat moet je er dan weer niet bijzetten hè Frans :) Consequent blijven! Een buis(voet) heeft maar één pin 1, net als dat een auto maar één rechter- en één linkerkant heeft (wat voor veel mensen ook niet te begrijpen lijkt)

;)

bass blom
8 juni 2012, 13:17
Dat moet je er dan weer niet bijzetten hè Frans :) Consequent blijven! Een buis(voet) heeft maar één pin 1, net als dat een auto maar één rechter- en één linkerkant heeft (wat voor veel mensen ook niet te begrijpen lijkt)

;)

nee, een auto heeft 4 linkerkanten.
een voor linkerkant als je er in zit.
een achter linkerkant als je er in zit.
een voor linkerkant als je er voor staat.
een achter linkerkant als je er voor staat.
en de linkerkant van binnen is de rechterkant van buiten.
en zo zijn er vast meer ongein dingen te bedenken :D

muziekschuur
8 juni 2012, 13:46
http://i135.photobucket.com/albums/q135/FirstBassman/Forum%20Graphics/BugeraV5Tubes.jpg

Een eindbuis. Biassen is het afstellen van de stromen zodat buizen gelijkmatig gevoed worden. De V5 zou volgens dit beeldje 1 eindbuis hebben en dus geen bias afstelling nodig hebben (er is namelijk maar 1 eindbuis..)

P.s. da's volgens het internet en ik ben Ome Frans niet he...


(die andere Frans... (Waarom kreeg Frans die functie nou....... (haha ik wordt graag getroost.... )

cluseau
8 juni 2012, 15:47
Een buis(voet) heeft maar één pin 1

:seriousf: Helemaal gelijk in maar ik dacht dat ie voor deze ene keer wel kon....sorry. :hide:


De V5 zou volgens dit beeldje 1 eindbuis hebben en dus geen bias afstelling nodig hebben (er is namelijk maar 1 eindbuis..)

Ehhh beste naamgenoot, dat is dan een grote mistake die men dan op op internet loopt te verspreiden. Naar het (indianen)land der fabelen ermee.

Een buis moet een bepaalde ruststroom (stationair toerental) hebben. Of dit nu een parallel/balans, balans single ended, onder of boven de 25 Watt, stereo, mono, klasse a t/m z whatever wat voor eindtrap is heeft daar niets mee te maken. Wel kun je onderscheid maken tussen zelf instellen of automatisch dmv kathode weerstand. Er is nog meer achter de horizon maar voor de algemene gitaaramp zijn dit de voorkomende mogelijkheden.

caliban
8 juni 2012, 18:12
Een buis moet een bepaalde ruststroom (stationair toerental)


Die auto equivalenten zijn wel leuk!

Methoxy7
11 juli 2012, 09:48
Just 2 let u know ...

De originele Bugera tubes zijn ondertussen vervangen door een setje van Tube Amp Doctor (op aanraden van de kerel van de muziekwinkel). Vervangen was piece of cake, plug 'n play, 5 min. werk aan gehad. Ruis is ook voor een groot deel weg, het lag dus toch aan één van die tubes.

Wat klank betreft toch een hele vooruitgang. Vroeger kon ik de neck pu van zowel mijn LP als mijn tele bijna nooit gebruiken omdat er teveel bas uit kwam, zelfs met alle toonknoppen (gitaar en amp) op max. Na de swap een pak helderder, meer mids, en precies een tikkeltje meer gain. Nooit gedacht dat da zoveel invloed zou hebben op de sound.

Alleszins, me happy again! :cheerup: