PDA

View Full Version : Marshall 4140 óf 4145?



Artur Schmal
6 juni 2012, 23:51
Dag allen,

Ik heb een mooie Marshall Club and Country combo staan.

Nou zijn er twee uitvoeringen in omloop. De 4140 met 2x12", en de 4145 met 4x10".
Mijn combo heeft 4x10" speakers er in zitten, maar op het modelplaatje aan de achterkant van de versterker staat duidelijk 4140 aangegeven. Dat zou dus eigenlijk de uitvoering met 2x12" moeten zijn...

http://www.arturschmal.com/images/marshall4140_01.jpg
http://www.arturschmal.com/images/marshall4140_02.jpg

Wellicht kan een van de connaisseurs hier mij wat meer over vertellen?

Alvast dank,
Artur Schmal

Agent_Smith
7 juni 2012, 08:42
Zou mezelf geen kenner willen noemen, maar heb wel behoorlijk wat Marshalls gehad. Ik kan niet zeggen hoe nauw ze het in de fabriek nemen, maar persoonlijk heb ik Marshall nog geen enkele keer kunnen betrappen op zoiets. Dus chassis in verkeerde kast of verkeerde typenummers ergens op. Zelf niet eerder gezien.
Wellicht ergens tijdens het leven van een 4140 en een 4145 zijn deze samengekomen en is dit huwelijk gevormd? Oftewel: wellicht dat iemand ooit een 4140 chassis in een 4145 kast heeft geschroefd. Who knows.... (er van uitgaande dat de breedte van he chassis/kast van de twee modellen gelijk is natuurlijk)

Ace 1.15.19
7 juni 2012, 08:51
Bij mijn weten gebeurde dat juist regelmatig bij Marshall. Bijvoorbeeld een 300 watt cab waar een plaatje op zat van 150 watt of iets dergelijks.

Ik heb zelf toevallig ook een 4140 en daar klopt alles aan.

Artur Schmal
7 juni 2012, 11:54
Dank voor de reacties.

Dat zijn inderdaad twee aannemelijke mogelijkheden. Ofwel een fout in de fabriek, of een verhuizing van onderdelen naar een andere kast.

Ik weet wel hoe je aan de hand van een serienummer een Marshall amp kunt dateren, maar ik weet niet of er ook informatie te vinden is waarin serienummers aan modellen gekoppeld worden.

Zijn jullie zoiets weleens tegengekomen?

Artur

Agent_Smith
7 juni 2012, 12:06
Nou, bij sommige modellen voorheen wel. Maar dan was een code in voorloop karakters een aanduideling van het type. (bijv. SL/ voor een superlead)
Ik kan op jouw foto het eerste karakter niet duidelijk lezen, maar lijkt gewoon een cijfer?
Hij is in elk geval van 1978 :) (letter 'K' achteraan)

Artur Schmal
7 juni 2012, 13:37
Klopt is een cijfer: 10023K. Aan dit serienummer is dus alleen het jaartal af te lezen.
Maar het lijkt me sterk dat er niet ergens gedocumenteerd is welke batch serienummers is toegewezen aan de productie van een bepaald type amp.

Ik zal toch maar eens wat dieper gaan Googelen. :)

Cerano
7 juni 2013, 15:34
Hallo Arthur,
Ik heb in 1978 een 4140 nieuw gekocht en deze na een half jaar weer verkocht toen de 4145 uitkwam.
Deze 4145 heb ik van 1979 tot 2003 gebruikt. Het is een schitterende versterker maar te groot voor de huiskamer :-)
Mijn vriendin was de bodeaux-rode flightcase zat en toen heb ik hem ingeruild voor een Mesa Boogie.
Op die 4145 van mij stond 100% zeker 4140 op het chassis. Ik heb hem nieuw gekocht dus hij is zo uit de
fabriek gekomen. Het is dus meer voorgekomen of jij hebt mijn oude 4145 ergens op de kop getikt :-)
Groeten, Eelco

HaroldA
7 juni 2013, 15:44
Je registreren om anderen van zinnige informatie te voorzien ... nice! :ok: